Kolind Posted August 25, 2008 Report Posted August 25, 2008 Hur vet de vilka som är bäst lämpade då? Quote
Guest Sköldberg Posted August 25, 2008 Report Posted August 25, 2008 Ingen aning, jag får återkomma om några veckor med hur det gick. Quote
Mikky Posted August 26, 2008 Report Posted August 26, 2008 (edited) Hur vet de vilka som är bäst lämpade då? Det vet befälen samt psykolog och sjukgymnast genom att hålla i förtestet. Precis som det låter m.a.o , ett test som genomförs av alla som gjort SANS dvs. Särskild Ansökan och som blivit antagna till förtestet. Om du går in på F17's hemsida och klickar på Flygbasjägarna uppe i menyn och sedan väljer SÄRSKILD ANSÖKAN i menyn till vänster så kan du ganska fort läsa dig till och lista ut hur man kommer fram till vilka som är bäst lämpade utav de som genomför förtestet under två dagar. ( Edit bifogade länk till SANS info-sidan) Där genomförs det tester under två dagar. De är kondition, styrka, motivation och kreativitet. En grundlig genomgång av psykolog och sjukgymnast genomförs samt fackintervju med skolans befäl. Syftet med SANS är dels att du skall få en möjlighet att kontrollera om flygbasjägartjänsten är något som passar dig samt att FbjS kontrollerar om du har goda möjligheter att genomföra din grundutbildning till Flygbasjägare. Efter förtestet erbjuds dem som blir godkända en plats på FbjS. Under hela processen har individen en grundplacering på ett annat förband. Om du verkligen är intresserad av tjänsten och vill få svar på en del frågor utan att behöva leta i en massa inlägg i denna tråden så är mitt råd att du surfar hit och börjar läsa igenom de sidor om FBJS som finns på F17's hemsida. http://www.f17.mil.se/article.php?id=17146 // Mpj Edited August 26, 2008 by Mikky Quote
Jonne Posted August 26, 2008 Report Posted August 26, 2008 @Kolind Fyskraven under förtestet är för de testande okända. Det gäller helt enkelt att maxprestera i varje moment. De som sedan är godkända och har presterat bäst blir uttagna. Vad jag har hört siktar man i år på att ta ut 30 aspiranter på skolan. Quote
Guest Sköldberg Posted August 27, 2008 Report Posted August 27, 2008 Nu så, tre dagar innan jag åker söderut. Börjar bli lite nervös, kommer och går i vågor. Har dessutom gått och blivit förkyld så jag får se till att kurera mig. Syns på EM Quote
Jonne Posted August 27, 2008 Report Posted August 27, 2008 Lycka till! Kör hårt och ge aldrig upp! Quote
Guest Sköldberg Posted August 27, 2008 Report Posted August 27, 2008 Tack! Satt och läste igenom din årskulls tråd om extramönstringen och blev av någon anledning ännu nervösare, men... det är väl som det ska vara antar jag Quote
Jonne Posted September 1, 2008 Report Posted September 1, 2008 Nu är den första dagen av tester snart till ända för de testande på FbjS! Dock så väntar en hård dag imorgon med! Quote
Kolind Posted September 2, 2008 Report Posted September 2, 2008 vad har de testande gjort dessa två dagarna då? Quote
2Sharp Posted September 3, 2008 Report Posted September 3, 2008 vad har de testande gjort dessa två dagarna då? Lärt känna sig själva lite bättre... ;) Quote
Donmalle Posted September 3, 2008 Report Posted September 3, 2008 Är nyligen hemkommen från första test omgången. Bra jobbat alla som var där och lycka till! Kan säga att jag genomförde alla moment men av personliga skäl valde jag att ställa mig negativ till en eventuell plats. Quote
Clarre Posted September 4, 2008 Report Posted September 4, 2008 (edited) Bra jobbat, ni som fullföljde extramönstringen... Bedömt, av det jag har hört, så var det en mycket tuff extramönstring... ;) Edited September 4, 2008 by Clarre Quote
Rully Posted September 4, 2008 Report Posted September 4, 2008 (edited) Var själv inte där, men en nära vän var där. Någon som var där som råkade träffa på en stor kille med afro? Bra jobbat föresten! Edited September 4, 2008 by Rully Quote
Donmalle Posted September 4, 2008 Report Posted September 4, 2008 Var själv inte där, men en nära vän var där. Någon som var där som råkade träffa på en stor kille med afro? Bra jobbat föresten! Tack! Ja, jag delade logement med killen med afro och så hade vi våra nummer i följd. Quote
Guest Sköldberg Posted September 4, 2008 Report Posted September 4, 2008 (edited) Slitsamt, stundtals oerhört långtråkigt, totalt utpumpande och... alldeles, alldeles underbart Hade förväntat mig att det skulle vara oerhört tungt men jag kunde inte alls föreställa mig att det skulle vara så jobbigt. Utan tvekan det absolut jobbigaste jag gjort i hela mitt liv, alla kategorier. Lyckades dock ta mig igenom samtliga testdagar så nu sitter man på jobbet totalt invandaliserad men med en oerhörd stolthet i kroppen. Besked om eventuell antagning kommer enligt skolchefen om 2 veckor, bara att hålla tummarna. Tänker inte yppa några detaljer om testerna men skolan och dess personal gjorde på mig ett oerhört gott intryck, allt kändes helt igenom oerhört proffsionellt. Min redan goda bild av förbandet och flottiljen stärktes ytterliggare. 5 guldstjärnor av 5 möjliga! Edited September 4, 2008 by Sköldberg Quote
Donmalle Posted September 4, 2008 Report Posted September 4, 2008 Slitsamt, stundtals oerhört långtråkigt, totalt utpumpande och... alldeles, alldeles underbart Hade förväntat mig att det skulle vara oerhört tungt men jag kunde inte alls föreställa mig att det skulle vara så jobbigt. Utan tvekan det absolut jobbigaste jag gjort i hela mitt liv, alla kategorier. Lyckades dock ta mig igenom samtliga testdagar så nu sitter man på jobbet totalt invandaliserad men med en oerhörd stolthet i kroppen. Besked om eventuell antagning kommer enligt skolchefen om 2 veckor, bara att hålla tummarna. Tänker inte yppa några detaljer om testerna men skolan och dess personal gjorde på mig ett oerhört gott intryck, allt kändes helt igenom oerhört proffsionellt. Min redan goda bild av förbandet och flottiljen stärktes ytterliggare. 5 guldstjärnor av 5 möjliga! Kan inte annat än hålla med Sköldberg:) Quote
Jonne Posted September 4, 2008 Report Posted September 4, 2008 (edited) Bra jobbat! Kul att det gick bra! Jag vet vad ni båda gått igenom och kan bara säga såhär. Du har fortfarande de absolut jobbigaste framför dig Sködberg! Men du kan vara stolt med vetskapen att du genomfört det första steget mot att bli flygbasjägare med godkänt resultat! Edited September 4, 2008 by Jonne Quote
Guest Sköldberg Posted September 4, 2008 Report Posted September 4, 2008 Mjo, jag och två kamrater diskuterade det på hemvägen, detta var bara en aptitretare. Men det är oerhört roligt att veta att även när det känns som värst så har man mycket krafter kvar. Nu gäller det bara att hoppas att det man prestera dög till att bli uttagen, men oavsett vilket så kommer jag ändå att känna mig väldigt stolt över att jag klarade det. Ytterliggare en rolig detalj var hur oerhört sammansvetsad man blir med folk, även om man bara träffat dem under en kort tid, när man genomlider moment tillsammans. Quote
Eaglet Posted September 4, 2008 Report Posted September 4, 2008 Hur många antas totalt? ca en pluton? Quote
Guest Sköldberg Posted September 4, 2008 Report Posted September 4, 2008 36 var det senaste jag hörde. Quote
Pantad Posted September 6, 2008 Report Posted September 6, 2008 När jag var på förtestet så sa de i alla fall att det i år skulle antas 36 stycken. Precis som du säger Sköldberg. Efter det att jag kommit hem från EM så har jag försökt hitta flygbasjägarnas sida på mil.se.. Går inte att hitta någonstans, inga resultat om man söker på sidan heller.. Någon som vet om det råkar vara så att efter de som har fått göra förtestet nu har muckat att utbildningen läggs ner eller? Någon som har någon idé alls varför det inte går att hitta? Quote
samurai Posted September 6, 2008 Report Posted September 6, 2008 Läste idag om flygbasjägarna i vår lokala tidning här är artiklen: http://www.blt.se/nyheter/ronneby/hon-ger-...gare(835751).gm mitt tredje val är flygbasjägargruppchef, det verkar inte så tufft som jag tyckte innan Quote
Nestor Posted September 6, 2008 Report Posted September 6, 2008 Läste idag om flygbasjägarna i vår lokala tidning här är artiklen: http://www.blt.se/nyheter/ronneby/hon-ger-...gare(835751).gm mitt tredje val är flygbasjägargruppchef, det verkar inte så tufft som jag tyckte innan Får man fråga varför det inte verkar lika tufft nu som innan? Quote
Guest Sköldberg Posted September 6, 2008 Report Posted September 6, 2008 Pantad, mil.se håller på att göras om, skulle tro att det är därför det för tillfället saknas information. Quote
samurai Posted September 6, 2008 Report Posted September 6, 2008 fick den uppfattningen, i tidningen som skickades ut hade dom mer bilder om testerna, verkade vara väldigt lätta tester för en utbilding som skulle vara så tuff.. och ursäkta mig men jag trodde inte tjejer skulle klara av dessa utbildningar, men riktigt så tufft är det kanske inte... Quote
Nestor Posted September 6, 2008 Report Posted September 6, 2008 (edited) fick den uppfattningen, i tidningen som skickades ut hade dom mer bilder om testerna, verkade vara väldigt lätta tester för en utbilding som skulle vara så tuff..och ursäkta mig men jag trodde inte tjejer skulle klara av dessa utbildningar, men riktigt så tufft är det kanske inte... Det kanske är som så att det inte är den fysiska, utan den psykiska biten (även om den fysiska biten sannorlikt är väldigt tung) som är den jobbigaste? Edited September 6, 2008 by Nestor Quote
Donmalle Posted September 6, 2008 Report Posted September 6, 2008 fick den uppfattningen, i tidningen som skickades ut hade dom mer bilder om testerna, verkade vara väldigt lätta tester för en utbilding som skulle vara så tuff..och ursäkta mig men jag trodde inte tjejer skulle klara av dessa utbildningar, men riktigt så tufft är det kanske inte... Jag var där och gjorde alla tester och anser mig själv vara vältränad. Jag kan garantera dig att det var inga lätta dagar när vi var där, visst fanns det ett par lättare tester men det fanns även flera helvetes jobbiga moment. Jag vet inte hur din fysiska form ser ut, så visst det som jag anser kan vara jobbigt kanske är bus enkelt för dig men jag tycker inte du ska uttala dig negativt om något förräns du har gjort det själv under de förutsättningar som var under testerna och inte bara bedöma efter en bild. /Blev lite mer aggresivare ton än vad det var tänkt Quote
samurai Posted September 6, 2008 Report Posted September 6, 2008 Jag var där och gjorde alla tester och anser mig själv vara vältränad. Jag kan garantera dig att det var inga lätta dagar när vi var där, visst fanns det ett par lättare tester men det fanns även flera helvetes jobbiga moment. Jag vet inte hur din fysiska form ser ut, så visst det som jag anser kan vara jobbigt kanske är bus enkelt för dig men jag tycker inte du ska uttala dig negativt om något förräns du har gjort det själv under de förutsättningar som var under testerna och inte bara bedöma efter en bild. /Blev lite mer aggresivare ton än vad det var tänkt nej det vet jag att du har rätt i men man får ju uppfattningar om saker och ting, inte för att trycka ner tjejer eller något nu men jag fick då känslan av att utbildningen inte var så tuff eftersom där var tjejer och flygbasjägarna även sökte tjejer, inget illa ment mot någon. Hade BLT däremot ej skrivit om tjejer utan intervjuat en kille så hade det självklart verkat som en mycket tuffare utbildning, tror många får den uppfattningen, jag fick allefall det. Quote
Jonne Posted September 7, 2008 Report Posted September 7, 2008 Samurai. Att tro är inte att veta. Jag har gjort förtest på FbjS samt genomfört hela flygbasjägarutbildningen och erhållit både basker och utbildningstecken. Att träna fem ggr i veckan är inte samma sak som att genomföra förtest eller GU på FbjS. Du utsätts för långa fysiskt mkt jobbiga moment i en miljö som frestar på psyket. Att leva in en vardag full av stress och prestationsångest är inte roligt. Förtestet är jobbigt. Tro mig. Har man aldrig upplevt något liknande så kan man heller inte föreställa sig hur det är. Satsningen på tjejer på skolan gör man därför att man behöver fler kvinnor på MOT:teamen i Afghanistan. Detta för att kvinnor inte får prata med andra män där. På så sätt kan man nå ut till hela befolkningen. Quote
Guest Sköldberg Posted September 7, 2008 Report Posted September 7, 2008 Snälla, kan vi inte koncentrera oss på själva tjänsten istället för att diskutera någon fånig tuffhet? Vi som var där vet vad som krävdes, och enligt instruktion så håller vi det för oss själva, vad någon tomte på internet sen tycker känner åtminstone jag är totalt ovidkommande. Jag såg en massa vältränade killar bryta ihop under dessa fyra dagar, medan det fanns killar jag aldrig trodde skulle klara det som lik förbaskat stod kvar vid onsdag lunch. Ni som var där, känn er stolta över vad ni presterade men minns ödmjukt att det finns folk som klarat utbildningen, och den är långt värre än förtestet. Mina två ören. Quote
Recommended Posts