Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

P7:s internetsida är värdelös, så vart vänder man sig då om inte till experterna på SoldF. :P

Saken är den att jag kommer rycka in som stridsvagn/fordonplutonbefäl (Vagnchef, GC600) januari 2005. Och nu undrar jag hur P7:s organisation ser ut. Letat som fan på mil.se men utan resultat. Är det någon som har koll på läget? Någon som kanske till och med ligger inne där, eller jobbar där?

1. Hur många av respektive fordon finns det?

2. Vad vet ni om eventuella nedläggningar på P7 i och med det nya försvarsbeslutet? :D

Tack på förhand.

Edited by Froddan
Posted

1. Jag vet inte här och nu exakt hur många vagnar som finns på heden, men ett pansarskyttekompani, ett stridsvagnskompani, en ledningspluton/kompani samt brocentrum finns där. Dessa enheter utbildas årligen. Vill du veta exakt, så ring till Infoofficeren Kn Jan Bohman på 046-368000.

2. Ingen vet någonting om försvarsbeslutet, förutom att det med största sannolikhet kommer att ske fler förbandsnerläggningar.

Man kan dock säga att P7 har ett bra läge inför försvarsbeslutet.

De faktorer som talar för att P7 kommer att få vara kvar är Bla. dessa:

Rekryteringsläget. P7 är det enda förbandet som har sina personalkvoter fyllda.

Övningsfältet. Revinge pansarövningsfält är Sveriges största och bästa.

Skjutfälten. P7 har Sveriges mest tillgängliga och använda fält. (Ravlunda,Rinkaby)

Stridsvagn 121 kommer att försvinna, det är med stor sannolikhet sista utbildningsåret iår på den vagnen. Nästa år kommer det att utbildas två strvplutoner. En med strv 122, och en med en modifierad 121.

Ett stalltips är att om P7 får vara kvar så kommer det att utbildas 122 kompani+9040 kompani alt 2 st. 9040 kompanier.

Jake.

Posted

Okej, Jake, tack för svaret. :)

Hoppas P7 blir kvar. Mycket viktigt för mig att jag får göra värnplikten då jag skarpt funderar på att söka till militärhögskolan.

Hoppas det blir ett kompani leoparder kvar. Jag är även helt inställd på att det är en sån jag vill köra. :)

/Fredrik

Posted
Hoppas det blir ett kompani leoparder kvar.

Jag med.

Även om det är under min värdighet att åka tyskt i striden.

Svenskt är det enda som gäller!! :)

Posted

[OT] Ska man följa termerna helt korrekt så är inte Revinge ett Regemente utan ett Läger, så Revinge kan inte läggas ner :) [/OT]

Revinge :) har Norra Europas största övningfält.

Skjutfälten är Ravlunda och Hammar Kabusa. ;)

Snor dom P7 har vi ingenting kvar i Södra Sverige och då kommer vi att stå utan ngn form av militär insats som har lite kraft. (Stridsfordon m.m Manskap finns ju: HV)

Lycka till under din tjänstgöring.

"Revingehed, fältet som Gud glömde, som Djävulen inte ville ha men som Försvaret köpte"

Posted (edited)

När vet vi vad det nya försvarsbeslutet kommer innebära?

Och det känns rätt dumt att ge en ny annorlunda budget varje år, känns som om det är lite svårt att bedriva verksamhet och tänka långsiktigt då. Eller? :)

:) Nu får man väl lova att använda den här smilisen när man är blivande vagnchef på P7.

Edited by Froddan
Posted

P7 har 3 skjutfält, Kabusa,Ravlunda och Rinkeby, Det finns krafter igång som kan tänka sig att lägga ner P7 men behålla Heden. På P7 finns även motståndsrörelsen i form av SSK (Södra Skånska Gruppen) i 4 generationer har Valiants släkt tjänstgjort på Revinge, så jag håller till fullo med Dies Irae.

Min kusin är sitter i regementsledn. så jag skall be honom att hålla ett extra öga på dig Froddan, gud nåde dig om du slappar mitt gamla regementet (sarkasm)

Tänk även på att om du kvaddar ett enda träd, får hela besättningen kapa detta till spinkeved som straff, tro mig man gör det bara 1 gång.

Lycka till !

-Valiant- (strv 103 B)

Posted

Och tänk på att Revinge-myggan måste ha blod från unga vackra män och kvinnor i stridför ålder för att överleva!

"Vi" trodde att Revinge-myggan var en myt när det berättades om dessa flygfä - möjligen var det så då, men faktiskt finns det en lokal myggart som bara finns på Heden (Krankesjön) som är korsad mellan två andra myggsorter - detta bekräftat av en flock tokiga forskare, med inbjudna internationella gäster, som lyckligt jagade efter och infångade kräken, medan vi, i mygghänseende, normala gjorde vad vi kunde för att bli kvitt plågoandarna!

Posted

Visste väl att det var nåt mysko med dem jä-la myggen!

har även hört att vissa mygg anpassat sig & utvecklat så att dem blivit pansarbrytande, allt för att komma åt dem smaskiga stackars värnpliktiga...

konserver någon?

jag--> :uuh::baskerHV::) <--myggen

Posted

Myggen e hemska inga myggmedel hjälper och dom biter igenom kläder!!! :)

Jag har fortfarande ett myggbett som har kliat sen i augusti dom e hemska

Posted (edited)
Revinge  :)  har Norra Europas största övningfält.

Var drar du den övre gränsen för "norra europa" och vad ligger norr om "norra europa"?

För pansarövningsfältet i Revinge är på 4500 ha. Älvdalens övnings- och skjutfält omfattar 54000 hektar!

Nu står det på P7s hemsida att: "Här har vi Sveriges största pansarövningsfält"...

Och nu är ju iofs inte Älvdalen definerad som ett PANSARövningsfält men det är dock mer än 10 ggr så stort som lilla Revinge.

edit: lite fel..

Edited by danno
Guest Skandevall
Posted

På regementets dag på P7 detta året talade, om det nu var regementschefen, om att de hade så bra övnings- och skjutfält. Och att Ravlunda var kronan på verket!

Inte så konstigt. Man kan ju skjuta över två mil rakt ut i havet i den realtivt lågt trafikerade Hanöbukten.

Posted

Froddan, jag har samma befatning som dig och rycker också in i januari 2005! Kul att veta nån som man ska spendera 15 härliga månader med! :D

Posted
Froddan, jag har samma befatning som dig och rycker också in i januari 2005! Kul att veta nån som man ska spendera 15 härliga månader med!  :baskerPa:

Fan vad kul! :)

Skickade ett PM till dig. Kolla din inkorg.

Posted

Grattis du hamnar på ett sjuhelsikes bra regemente. Ska du åka strv så hamnar du dessvärre inte på det "bästa kompaniet",vilket är 4 komp (åtminstånde om man ser till vilka som brukar vinna regementstävlingarna) Men strv (7) kompaniet har förmodligen den bästa sammanhållningen. Brukar även vara en hel del kvinnor i det kompaniet. Så var det i alla fall 02/03. Regementschefen Öv Emanuelsson är toppen. Ta det från någon som har haft MYCKET med honom att göra, både inne på regementet och i fält. Vi får hoppas han är kvar som reg.ch när du rycker in. Det finns även en del coola badplatser i närheten. Akta dig för "pansarmyggan", personligen tror jag den är framtagen av försvarsmakten för att göra soldaterna tuffare. he he..

Posted
Revinge  ,O  har Norra Europas största övningfält.

Var drar du den övre gränsen för "norra europa" och vad ligger norr om "norra europa"?

För pansarövningsfältet i Revinge är på 4500 ha. Älvdalens övnings- och skjutfält omfattar 54000 hektar!

Nu står det på P7s hemsida att: "Här har vi Sveriges största pansarövningsfält"...

Och nu är ju iofs inte Älvdalen definerad som ett PANSARövningsfält men det är dock mer än 10 ggr så stort som lilla Revinge.

Ja, jag skrev lite fel. Jag menade PANSAR övningsfält men det var en liknelse och ingen bokstavlig sak. Sry om det missuppfattades.

Posted (edited)
Akta dig för "pansarmyggan", personligen tror jag den är framtagen av försvarsmakten för att göra soldaterna tuffare. he he..

Men det kan väl inte vara sant att de biter igenom kläder och myggbetten kliar i flera veckor efteråt? :D

Eller? :unsure:

Edited by Froddan
Posted
P7 har ingen anläggning för SIB !!  ;)

Jo, det finns en jävligt stor anläggning på Björka flygbas. En tredjedel av flygrakan är inredd som en bit stad, med två paralella vägar och kvarter av lastcontainrar och gamla stridsvagnshinder från vk2.

Posted
Revinge  :unsure:  har Norra Europas största övningfält.

Ja, jag skrev lite fel. Jag menade PANSAR övningsfält men det var en liknelse och ingen bokstavlig sak. Sry om det missuppfattades.

Älvdalen är stort, men det är inte mer användbart än Revingehed.

Sen finns det stora arealer i norrland, men vi kan inte öva brigadanfall på dem. Det kan vi på Revinge.

Posted

@ jake the snake

Nu tänkte jag mer på anläggningar såsom Mästocka och Livgardet.

D.v.s. med Skarpskjutningsbana och "riktiga" hus/kvarter.

Jag har en stående inbjudan att besöka Björka, så kan man ta sig en titt vid ett lämpligt tillfälle.

Jag har nämligen inte sett hur där ser ut ! :huh:

Intressant för framtida verksamhetsplanering !!!

:unsure::D:)

Posted

Begreppet norra Europa i sammansättningar som 'norra Europas största...' brukar utsträckas till den breddgrad i Tyskland där det finns något större. Oftast inte längre söderut än Hamburg...

Posted
@ jake the snake

Jag har en stående inbjudan att besöka Björka, så kan man ta sig en titt vid ett lämpligt tillfälle.

Jag har nämligen inte sett hur där ser ut !  :huh:

:unsure:  :D  :)

Nu är anläggnigen mest anpassad för mekaniserade förband för att öva framryckning lägs gata, övergång av korsning, omfattningar och understöd.

Det byggs därute varje dag, och tanken är att det skall bli ett rensningshus därute såsmåningom.

Den här anläggningen har P7 själva bekostat. meterialet har varit i stort sett gratis.

Sen ska det för riktiga pengar även byggas en "reguljär" SIBanläggning som ska kunna fungera i plutons ram. Frågan är bara om den ska ligga på Björka eller på fältet.

Skarpanläggningar blir det svårt med, det blir isåfall enklare rensningsanläggningar på kabusa eller ravlunda.

Posted
Akta dig för "pansarmyggan", personligen tror jag den är framtagen av försvarsmakten för att göra soldaterna tuffare. he he..

Men det kan väl inte vara sant att de biter igenom kläder och myggbetten kliar i flera veckor efteråt? :camo:

Eller? :2guns:

Du får nya myggbett varje dag, så det är lite svårt att hålla reda på hur gammalt ett specifikt myggbett är. En vacker sommardag räknade jag 15 myggbett enbart på min högra hand. Och jo, myggan biter igenom tunnare plagg. Oftast har du dock fältjackan på även på sommaren, så där får du lite skydd. Räkna med gott om myggbett på hals, nacke, ansikte och händer.

Posted
@ jake the snake

Jag har nämligen inte sett hur där ser ut !  :camo:

:2guns:  :camo:  :camo:

Nu är anläggnigen mest anpassad för mekaniserade förband för att öva framryckning lägs gata, övergång av korsning, omfattningar och understöd.

Det byggs därute varje dag, och tanken är att det skall bli ett rensningshus därute såsmåningom.

Den här anläggningen har P7 själva bekostat. meterialet har varit i stort sett gratis.

Sen ska det för riktiga pengar även byggas en "reguljär" SIBanläggning som ska kunna fungera i plutons ram. Frågan är bara om den ska ligga på Björka eller på fältet.

Skarpanläggningar blir det svårt med, det blir isåfall enklare rensningsanläggningar på kabusa eller ravlunda.

När jag låg inne fanns det en gammal kasernbyggnad kallad "gula huset" som användes för enklare SIB övn. Riktiga rum, fönster, dörrar och och glasrutor. Det var även möjligt att boka upp hela strv. garage området, med alla dess byggnader för att öva SIB. Det finns också en nerlagd fabrik i närheten som användes för SIB övn. Vet inte hur det var med Pansarskytte, men Närskydd/BrigL övade även SIB uppe i Livgardets lilla by.

Posted

Begreppet norra Europa i sammansättningar som 'norra Europas största...' brukar utsträckas till den breddgrad i Tyskland där det finns något större. Oftast inte längre söderut än Hamburg...

Men jag var ute efter den norra gränsen på norra europa och inte den södra :Malaj:

Posted

Jag retades mest men jag störde mig lite (jättelite). Det lät som den klassiska "vårt regemente är minsann bäst i världen". Och visst är PANSARövningsfält en lite konstig formulering... Vad krävs för att ett övningsfält ska få kallas pansarövningsfält?

Själv har jag aldrig ens varit på Älvdalens övnings- och skjutfält men det var det enda jag hittade hektarsiffran till. Mina domäner är mer Kalixfors, Lomben, Arvidsjaur, Vidsel och framförallt BSÖ.

@jakethesnake

Vad menar du att man inte kan öva brigader i norr? Kan inte tänka mig att det finns sådana hinder på tex Lombens eller Vidsels övningsfält. MekB19 (när det fortfarande fann) lyckades öva utan problem så vitt jag vet...

Posted
@jakethesnake

Vad menar du att man inte kan öva brigader i norr? Kan inte tänka mig att det finns sådana hinder på tex Lombens eller Vidsels övningsfält. MekB19 (när det fortfarande fann) lyckades öva utan problem så vitt jag vet...

Man kan inte öva mekaniserad brigads anfall samtidigt på något annat fält i Sverige än på Revinge.

Det är det som är hela grejen. Hektar kan man skita i, det är andelen användbar terräng som är intressant. Lomben och Vidsel är ju bara en massa skog och träsk.

Revinge ÄR Sveriges bästa pansarövningsfält.