Jump to content

Slit & Släng Picka

valiant

Recommended Posts

Såg i senaste NP tidningen engångspistolen Liberator, enskottspistols tillsammans med 10 patroner. Denna tillverkadess i 1 milj ex på 3 månader under WW2 och släpptes ner till motståndsrörelsen. Någon som vet mer ?

-This time, I´m  the master -

(Darth Vader )

Liberator

Kaliber: .45 APC

Längd: 141mm

vikt: 0,45 kg

Effekiv: ca 10m

Slätborrad pipa, ett skott i "magasinet". Tillverkades 1 milj på tre månader under WWII, tillverkad på absolut billigaste sätt...

Enligt källan så Sög den. Tillverkade speciellt för franska frihetsrörelsen, tänt för att använda för lönnmord, men finns ingen dokumentering om den någonsin användes med framgång.

Källa: "Twentieth-century Small arms" skriven av Chris McNab

Numer vältummad bok... ;)

• BlåGul -1

Jag undersökte en liberator för inte så länge sedan. Ganska intressant konstruktion, till största delen gjord av en bit pressad plåt och en rörbit. Patroner förvaras i greppet. Att den suger till allt annat än att skjuta folk bakifrån på extremt korta avstånd är nog utom allt tvivel.

Att säga att den skulle användas till lönnmord är kanske inte helt rättvisande, snarare var väl tanken att motståndsmän med pistolen skulle ta tyska soldater av daga och stjäla deras vapen, för att få något mer effektivt att fortsätta striden med.

• BlåGul -1

Nej, inte särskilt, förmodligen eftersom det finns så många av dem. En i bra skick gick på auktion häromåret för 2200 kronor...vilket förvisso är en betydande värdeökning då den kostade drygt 2 dollar att tillverka.

Men det är inte i närheten av vad man får ge för välvårdade nummerriktiga P08or eller andra samtida pistoler.

En intressant detalj i sammanhanget var att det byggdes en prototyp på en tvåskottsvariant av liberatorn med två kammare i bredd som gled i sidled för att var och en komma i linje med pipan.

Jag undersökte en liberator för inte så länge sedan.

9x19:

Smått imponerad undrar jag hur i hela friden man ramlar över en sådan??

Måste finnas en och annan seriös samlare i omgivningen.!, lyllo!! :)

• BlåGul -1
9x19:

Smått imponerad undrar jag hur i hela friden man ramlar över en sådan??

Måste finnas en och annan seriös samlare i omgivningen.!, lyllo!! :)

Jo, jag har en del vänner och bekanta som har en del intressant hårdvara. Har själv funderat på att börja, men det är ju knepigt att bestämma sig för en bra inriktning att börja med. :D

Andra bra tillfällen att bekanta sig med rariteter är auktioner och utställningar. En tvåveckorssemester (minst) i the Pattern Room vore inte helt fel heller :)

För dom som känner till "Bomben" kan jag säga att det den där finns till beskådande. Fast bomben kanske fortfarande ligger nedpackad i en container på Swedint...?

Den fanns där då inte på Ba12... när skulle den ha tillkommit?

Eller försvann den innan Ba12?

Ja när såg jag den i bomben egentligen??? Anar en viss skeptisism... Har aldrig sagt att JAG sett den men en kollega till mig som var nere BA8 och 9 tror jag det var berättade om just den pistolen och att den fanns i bomben... Fler frågor?

Jepp, en viss skepticism, men än större nyfikenhet!

Jag var "C Bomben" under Ba12 och vände upp och ner på ALLT som fanns där, skruvade och pillade vilt.. det fanns garanterat ingen Liberator där då.

Och det fanns ingen där under Ba05, så min skepticism/nyfikenhet grundade sig på 2 alternativ:

1, den tillkom efter Ba05, försvann innan Ba12, då undrar jag vart!? (vilket givetvis inte du har nå't med att göra!)

2, det har aldrig funnit någon där, din vän har helt enkelt fel, sån't som händer!

Bomben ligger mig mycket varmt om hjärtat... därför vill jag också gärna ha så mycket information som möjligt om den, och, om möjligt, styra upp ev. felaktig/tveksam information om densamma.

Lungt! Jag skall nog prata med honom inom någon vecka så jag kan pressa honom lite om det verkligen var i bomben han såg den och om det verkligen var en liberator...?! Föressten vet du om den skall upprättas på nytt eller inte (bomben asså!).

Pressa honom hårt! :)

Nä, jag har inte en aning, det har varit massor med rykten etc.

Jag har dock inte fått något bekräftat.

Det jag "vet" är att Swedec har plockat vissa effekter, dock vet jag inte i vilken omfattning.

När jag diskuterade med personen som var ansvarig för att bomben skulle hem så var det stora lagliga problem att montera upp den, detta för att man inte får exponera vapen/ammunition på det sättet, de skall vara fastlåsta etc. (även om de är "pluggade") för att bevara bombens karaktär skulle man i princip vara tvungen att bygga in den i en kasunliknande byggnad...

Om du inte har sett det så finns en stor del av bomben på nätet, här: http://www.geocities.com/Pentagon/Camp/8373/index.html

Sweeeet..