Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Vad är det för bössa som polismannen har på bilden här?

ni3.jpg

Har alldrig sett en sån med modernt utseende fast trä grepp på grejen man pumpar med... heller alldrig sett en svensk polis med Hagelsprak...

Sen en sak till, letade efter en tråd, hittade ej, men ni som hittar den kanske kan hjälpa, det va nåt om polisen och m/45.

Edit: ska självklart stå att jag alldrig sett en SVENSK polis med hagelbössa. inte den typen av hagelbössa iaf...

Edited by Panzerfaust
Posted

En gissning från min sida.

Winchester 1300 12/76, med ett pistolgrepp från defender modellen.

Just 1300 finns i många olika utföranden i trä, camo, plast, rostfritt(kromat) och vanligt blått stål. Eftersom det är samma grundkonstruktion så kan det byggas ihop hur man vill.

Posted (edited)

Det är sannolikt en Mp5A5 med 0-1-3-F triggergroup, det var den vanligaste varianten inom poliskåren. Samtliga Mp5 i Stockholms län som inte tillhör piketen eller NI skall numera vara försedda med SF (Single Fire) trigger group.

Polisen har innan haft Remington 870 Magnum med fällbar stålkolv. fannas nåt enstaka ex med träkolv. Dem användes för att skjuta tårgas patroner kal.12. Men nu är det bara piketen som använder dem.

För dem som inte listat ut det, så tillhör mannen på bilden NI. Och exakt vad dem har för beväpning vet bara dem.

Edit:Lade till lite text..

Edited by Nifelhel
Posted

@ Nifelhel

Det kan alltså vara en Remington 870 på bilden.

Är dock inte riktigt med på det, tycker inte att stocken (pumphandtaget alltså) ser ut att vara något annat än Win. Remingtons brukar vara lite rundare i framkant och framför allt grövre.

@ Heiho Vad använder dom då? Buckshots (00 eller 000) eller slug?

Posted

Vill jag bara påpeka att ni inte ska fästa er vid formen på pistolgreppet, då det finns ett otal "after market" grepp som kan monteras på alla möjliga hagelbrakar.

Fult är fanstyget, det är ett som är klart.

Posted

Det ÄR remington 870 magnum precis som Nifelhel skrev, höll i ett exakt likadant i onsdags!! Om det sedan är fult enligt vissa bryr jag mig inte om så länge det funkar!

//C

Posted

@69:an

Visst är det en Rem.

Den må vara ful men när jag står som skytt så tittar jag knappast på vapnet.

Tycker den är riktigt skön att skjuta med, och man kan få upp en hyfsat bra hastighet på skyttet. :lol: (/me saknar smilie med pumphagel)