Jump to content

Ytterligare trupp till Afghanistan


Recommended Posts

Godmorgon

 

Hittade detta pressmeddelande på TT's hemsida. Kom för 23 minuter sedan.

Är det IA som ska ner, eller FJS/IK allt SSG?

 

Svensk trupp till Afghanistan

 

  Omkring 100 svenska soldater kan skickas till Afghanistan. Men de ska i så fall inte till huvudstaden Kabul utan sändas ut på landsbygden för att skapa säkerhet, säger ÖB Johan Hederstedt till TT.

 

22 nov kl 09:54

 

Källa

 

Vet att det finns en tråd angående FS07, men jag valde att skapa en ny

då jag tror att detta inte är kopplat till den missionen.

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hörde lite lösa rykten om att MP skulle dit för någon vecka sedan på P10... Låter dock inte otroligt.

Du anar inte hur många rykten vi har hört... men i slutändan så är det Regeringen som beslutar, och inte vi på kompaniet. Tyvärr.

 

Men vi är ungefär 100 st (nja, lite fler då) och vår huvuduppgift är "allmän ordning och säkerhet". Så jag säger "Afghanistan, ja tack!"

 

// C ED, MP01/02

Link to comment
Share on other sites

Det som diskuterats är antingen MP-INT eller ett vakt/eskortkompani. En av huvuduppgifterna kommer att bli eskort. Som det lutar åt blir det ett vakt/eskortkompani. Var det tas från har jag ingen aning. Finns det kanske ett sådant i IA03?

 

Men som sagt, den som lever får se.

 

Edit: Just det. Tidpunkten det handlar om är mars 04.

Edited by Divine
Link to comment
Share on other sites

Såg att den danske statsministern ville fördubbla den danska styrkan i Afghanistan.

Kanske kommer det att bli någon kombinerad nordisk historia som eventuellt kanske diskuteras på det nordiska försvarsministermötet på måndag? Enligt regeringens hemsida ska de bland annat diskutera internationella insater!! Presskonferens klockan 17.50 med förhoppningar på lite julklappar. Börjar bli lite tråkigt att stå i beredskap sen 2000.

 

Thomas - som vet att RN skulle lösa V/E uppgifter hur bra som helst!!

Link to comment
Share on other sites

Det bär mig emot att säga det, men jag har svårt att se att man skulle splittra IA03 som battaljon och skicka ut enskilda kompanier på insats. Battaljonen i sig skulle då bli kraftig mindre slagkraftig. Jag tror rekryterade förband på Komp. storlek har större chans, eller rent av en ny rekrytering. Skall man trots allt skära i IA03 och skicka iväg hundra man, så tror jag bästa lösningen är att skicka DELTA plutonerna med deras linjebuss-203, då dessa ändå inte har någon slagkraft att nämna i ett anfallsförband som IA03.

¤ 3 Rb-plut + EOD delarna

¤ 1 Stabtrossplut

Borde bli 100man med bra framkomlighet och anpassad slagkraft för en efterstridssituation som Afghanistan trots allt är.

 

Är vi(IA03) förresten redo att åka? Hur är det med alla CV9040C vagnarna, är dessa klara och levererade ännu?

Link to comment
Share on other sites

Hur som haver, så får vi hoppas att ngn blir skickad och att dessa kommer ner i tid, så att Sverige slipper att dra hundhuvudet som när IA01 blev skickade till Kosovo. (Ni som inte minns, så handlade det om att dom blev mer än ett halvt år försenade)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm tänker du inte på KS01? För nog var Sverige rätt snabba med att skicka IA01 när vi så påpassligt var ordförandeland i EU? Och efter larmning så var vi på plats rätt så snabbt, sen tog det några veckor till för båten att komma fram. Och ett halvår känns svårt att tro med tanke på eftersom vi utbildades under hösten 2000 och gick in i beredskap 1/1 2001 och var på plats 20/4 2001. Däremot vet jag ju att det tog en enorm tid för Sverige med SR/KS01.

 

Appropå försvarsministermötet

Tyvärr sa de bara att Sverige och norden skulle stanna kvar i Kosovo även om det skulle bli omorganisationer. Inte riktigt den informationen man ville ha!! Läs mer på www.regeringen.se

 

C KERN

Link to comment
Share on other sites

Hmmm tänker du inte på KS01? För nog var Sverige rätt snabba med att skicka IA01 när vi så påpassligt var ordförandeland i EU? Och efter larmning så var vi på plats rätt så snabbt, sen tog det några veckor till för båten att komma fram. Och ett halvår känns svårt att tro med tanke på eftersom vi utbildades under hösten 2000 och gick in i beredskap 1/1 2001 och var på plats 20/4 2001. Däremot vet jag ju att det tog en enorm tid för Sverige med SR/KS01.

 

Det jag har hört ang IA01 var att det tog en satans lång tid från förfrågan tills dess att ni var på plats. Men det kan vara möjligt att jag är helt ute och trampar vatten då allt bygger på hörsägen. :sniper:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm tänker du inte på KS01? För nog var Sverige rätt snabba med att skicka IA01 när vi så påpassligt var ordförandeland i EU? Och efter larmning så var vi på plats rätt så snabbt, sen tog det några veckor till för båten att komma fram. Och ett halvår känns svårt att tro med tanke på eftersom vi utbildades under hösten 2000 och gick in i beredskap 1/1 2001 och var på plats 20/4 2001. Däremot vet jag ju att det tog en enorm tid för Sverige med SR/KS01.

 

Det jag har hört ang IA01 var att det tog en satans lång tid från förfrågan tills dess att ni var på plats. Men det kan vara möjligt att jag är helt ute och trampar vatten då allt bygger på hörsägen. :winner:

Nej, inte har du fel. Förseningen var något som gav Sverige en del kritik: att vi hade skrutit rätt mycket om vår formidabla instatsstyrka, som på mycket kort tid kunde sättas i arbete.

 

Att förbandet var hälften av vad som behövdes i verkligheten viste alla med insyn. Under BA10 fick vi besök av den dåvarande chefen för utlandsstyrkorna. I sitt tal till oss gjorde han det mycket klart att insatsstyrkan var för liten för att kunna betraktas som operativ.

 

Men inte fasen brydde sig våra beslutsfattare om det. Beslut om insats togs, men istället för att larma, packa och åka så var det annonsera, rekrytera och utbilda som stod på schemat.

 

Rätt trist eftersom det då faktiskt var rätt brådis. Nån som minns vilken nation[er] det var som fick ta hand om Sveriges AOR tills förbandet var på plats?

Link to comment
Share on other sites

Nån som minns vilken nation[er] det var som fick ta hand om Sveriges AOR tills förbandet var på plats?

Vill minnas att det var britterna, men jag kan ha fel. De hade väl även kvar en AS90 inom Swebat AOR ett tag?

 

Jag hoppas ni skiljer på IA01 (som åkte ner på KS04, 2001 alltså, som kompaniet IL) och Swerap (aka Sirap) som åkte ner som KS01 1999.

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas ni skiljer på IA01 (som åkte ner på KS04, 2001 alltså, som kompaniet IL) och Swerap (aka Sirap) som åkte ner som KS01 1999.

Ajfasen! :baskerHV::lol::((

 

Klart jag blandade ihop dem! Jag syftade på Swerap! Klantigt!

Link to comment
Share on other sites

Nån som minns vilken nation[er] det var som fick ta hand om Sveriges AOR tills förbandet var på plats?

Vill minnas att det var britterna, men jag kan ha fel. De hade väl även kvar en AS90 inom Swebat AOR ett tag?

 

Jag hoppas ni skiljer på IA01 (som åkte ner på KS04, 2001 alltså, som kompaniet IL) och Swerap (aka Sirap) som åkte ner som KS01 1999.

Kommer inte till 100% ihåg hur det var med det där, men britterna låter ju troligt. Men först var det ju tänkt att Swebat skulle hamna i tyskarnas område runt Prizren. Så jag vet inte riktigt om det var så att någon "höll" Swebats område i det som sedan blev det aktuella AOR:et. Det där ska jag kolla upp närmare eftersom jag blev lite nyfiken själv nu.

Link to comment
Share on other sites

Läste en artikel i ett gammalt nummer av Soldier of Fortune där man beskrev Swerapen. Man tyckte det var imponerande att Sverige kunde skicka ett mekaniserat förband som kunde vara på plats efter 45 TIMMAR. Tidningen hade vimsat ihop tidsaspekten något men det såg jävligt bra ut i tryck...

Edited by Hotel Charlie One
Link to comment
Share on other sites

Nån som minns vilken nation[er] det var som fick ta hand om Sveriges AOR tills förbandet var på plats?

Vill minnas att det var britterna, men jag kan ha fel. De hade väl även kvar en AS90 inom Swebat AOR ett tag?

 

Jag hoppas ni skiljer på IA01 (som åkte ner på KS04, 2001 alltså, som kompaniet IL) och Swerap (aka Sirap) som åkte ner som KS01 1999.

Kommer inte till 100% ihåg hur det var med det där, men britterna låter ju troligt. Men först var det ju tänkt att Swebat skulle hamna i tyskarnas område runt Prizren. Så jag vet inte riktigt om det var så att någon "höll" Swebats område i det som sedan blev det aktuella AOR:et. Det där ska jag kolla upp närmare eftersom jag blev lite nyfiken själv nu.

Det stämmer, det var britter som hade området innan SWEBAT. Det stog nån typ av haubits i reps nuvarande garage (AS90?).

Vi hade oxå kvar ett brittiskt kompani ingående i SWEBAT, tom maj 2001 (KS04). De hade en egen camp norr om Spy bar, med bla en Warrior i camp-vakten.

Link to comment
Share on other sites

Nu när så mkt fakta sagts så kom jag på att IA01 hade många som hoppade av och att dom som följd utav detta hammnade i Bootleg (Omr i Kosovo). Det var SWERAP jag menade innan. Ber om ursäkt. 8|

Vad menar du? Varför skulle de hamna där, bara för att de hade vakanser?

Edited by FMV
Link to comment
Share on other sites

Alltså hösten 2000 gjorde IA01 sin utbildning bestående av en hel del kompetent folk. När så larmet kom i Mars 2001 hoppade en del av, då det blev klart att det var Kosovo som gällde. Det var dock inte anledning till utflykten i Krusevo och Mitrovica. Snarare så att vi på IL uppfattade C KFORs behov av mer folk till Kosovo pga smugglingar in till Makedonien inte var samma sak som att förstärka det svenska AOR:et. Vi uppfattade många verksamheter som påhittade och nästan värdelösa. Om det var så vet jag inte men man kan ju undra när det höjda hotet mot Gracca försvann kort efter vår hemrotation och VCP1, OP6 mm övergavs. Eftersom IL fortfarande hade en betydligt högre andel erfarna utlandssoldater, trots diverse avhopp, vet man hur det har, kan, borde kunna gå till under en mission. Antagligen för att dämpa dessa missnöjda tankar som florerade på kompaniet så blev vi "mutade" med några veckor vid den albanska gränsen. Dessa veckor gjorde en hel del för moralen och andra hälften av kompaniet åkte till Mitrovica senare under missionen. DD01 gjorde det helt klart lättare att uthärda i tristessen.

Link to comment
Share on other sites

Alltså hösten 2000 gjorde IA01 sin utbildning bestående av en hel del kompetent folk. När så larmet kom i Mars 2001 hoppade en del av, då det blev klart att det var Kosovo som gällde. Det var dock inte anledning till utflykten i Krusevo och Mitrovica. Snarare så att vi på IL uppfattade C KFORs behov av mer folk till Kosovo pga smugglingar in till Makedonien inte var samma sak som att förstärka det svenska AOR:et. Vi uppfattade många verksamheter som påhittade och nästan värdelösa. Om det var så vet jag inte men man kan ju undra när det höjda hotet mot Gracca försvann kort efter vår hemrotation och VCP1, OP6 mm övergavs. Eftersom IL fortfarande hade en betydligt högre andel erfarna utlandssoldater, trots diverse avhopp, vet man hur det har, kan, borde kunna gå till under en mission. Antagligen för att dämpa dessa missnöjda tankar som florerade på kompaniet så blev vi "mutade" med några veckor vid den albanska gränsen. Dessa veckor gjorde en hel del för moralen och andra hälften av kompaniet åkte till Mitrovica senare under missionen. DD01 gjorde det helt klart lättare att uthärda i tristessen.

Ok.

Det rykte jag hörde om varför Sverige skulle förstärka KFOR, var att Sverige var på väg in som EU-ordförande land, och då skulle vi visa att vi har förmågan att att snabbt sätta in fredsbevarande trupp. Och jag håller med dig om att SWEBAT var tvungen "att hitta på" verksamhet för IL.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...