Jump to content

Strv 122 avger eld...

Hammar

Recommended Posts

Det behöver nödvändigtvis inte vara ett nedslag från drivspeglarna. Drivspeglarna följer med pilen långt iväg och svävar senare ut åt sidorna än ned i marken framför på det sättet som det kan se ut att vara på filmen. Det händer även att drivspeglarna följer med pilen in i målet. Uppkastet i vägbanken är snarare resultatet av pilens enorma lufttryck.

Har för mig att risken vid förbiskjutning med strv122 samt vissa krav på nedluckad personal räknas till största del pga drivspeglarna. Dvs risken att drivspeglarna skjuter 90 grader ut åt sidorna vid mynningen. Enlig min meningen är detta väldigt osannolikt. Men men...

Edited by sarcastic

Hej forumvänner! Eftersom det är jag som filmat och klippt denna filmen kan jag

meddela från rätt säkra källor att det som skjuts är skarp spränggranat, första skottet skjuts på en bil, andra skottet på en sprängkista. Eftersom kråk inte klarar säkerhetsavståndet för pilprojektil så får man inte skjuta skarp pilprojektil på kråk.

mvh laddare FilipAdam :/

@Sunken:

Va? Skjuter ni inte skarp pil på Kråk? Eller menar du den skjutplatsen, Martin Kalle 600 eller vad det kan vara för någon?

Jag har hittat fina blåa drivspeglar där med diameter 12 cm när jag har strosat runt där.

Det är korrekt att vi skjuter från Martin 600, men man får inte skjuta skarp pil någonstans på kråk, de blåa drivspeglarna kommer ifrån övningspilen som man får skjuta på kråk eftersom de inte kan "försvinna" lika långt bort som en skarp pil. Skarp pilprojektil har svarta drivspeglar.