Jump to content

Size Does Matter

Recommended Posts

Jag läste nånstans på det här forumet att beroende på din storlek så får du olika befattningar.

Och jag som är "ganska" stor undrar vad man kan förvänta sig om ovanstående påstående är korrekt?

Jag har tänkt att försöka satsa på Stadsskytte, FSKJ (har visserligen höjdskräck :huh: ) eller pansarvagns relaterat (spelar egentligen ingen roll så länge det inte är tekniker.. :unsure: )

Det är mycket möjligt att detta påstående jag läst stod i en stadsskytte tråd. Kommer dock inte ihåg vilken.

Jag läste nånstans på det här forumet att beroende på din storlek så får du olika befattningar.

Och jag som är "ganska" stor undrar vad man kan förvänta sig om ovanstående påstående är korrekt?

Jag har tänkt att försöka satsa på Stadsskytte, FSKJ (har visserligen höjdskräck  :huh: ) eller pansarvagns relaterat (spelar egentligen ingen roll så länge det inte är tekniker..  :unsure: )

Det är mycket möjligt att detta påstående jag läst stod i en stadsskytte tråd. Kommer dock inte ihåg vilken.

Pansarvagn... va F-N e de...?

nä ärligt talat så för de flesta tjänster är det dina resultat på mönstringen som är avgörande, men vissa tjänster kan dock ha längd och vikt specifikationer som tillexempel STRIDSVAGN! har jag för mig har max längd.

men jag kan inte tänka mig att det finns några hinder för stadsskytte om du är duktig på möstringen.

Edited by Bellator

man får inte heller vara för kort om man vill sitta i en stridsvagn.

vi hadde en kille på depå pluton som va ca 200cm och vägde runt 150-160 kg...

han fick typ bara välja depå. när jag hadde dem på en uppställing frågade jag varför han inte var ombytt, fick då svaret "har ingen unform, dom skickar en special sydd". Då kännde jag mig dum :lol:

så självklart spelar storleken roll. Sen beror det självklart hur man är stor och varför, är det sjukligt,övervikt osv... ge bara inte upp om du får nej första gången... det skiljer sig ganska mycket hur hårt dom ser på reglerna...

när det gäller fordon så har jag nog aldrig sett en lång stridsfordon/stridsvagn snubbe :D -- hörde för ett tag sedan en viss längd som gällde, kommer dock inte ihåg exakt men tror det inte skulle vara mer än 180-182... är dock inte hundra på det. Självklart är ju att du inte kan vara någon jätte och försöka klämma in dig som förare på en pbv.

Annars tror jag inte storlek har mycket inverkan på befattning så länge psyket är bra och kondisen är bra.

ja som sagt, vad införrättaren sa till mig så vore det väldigt dumt för mig personligen att söka som stridsvagnsförare (194cm) så man hamnade uppe på k4 istället. Förutom just sådanna tjänster så antar jag inte att just längd/vikt har någon större betydelse vad gäller val utan mer dina mönstringsresultat.

Varför känns det som jag bara upprepar det ni skrev här ovan? hmm..

när det gäller fordon så har jag nog aldrig sett en lång stridsfordon/stridsvagn snubbe :baskerHV:

Om 196 duger kan jag skicka dig ett foto på mig tillsammans med mina vagnar :P

och på frågan om jag är för lång för att vara på stridfordon/stridsvagnar så är svaret ja. uppnår en 9:a i storlek (har jag för mig att det hette) Vilket gjorde att jag inte fick bli något inom pansar, typ gc600 osv. Däremot gj600 på pbat (dvs luftvärnsplutonbefäl på en lvkv) enda skillnaden är väl att det är mindre plats i tornet på en lvkv än på en bertil.

Tror att det är fler befattningar som har minkrav på längd än tvärt om.

Vet tillexempel att alla i RBS70 förband måste ha en viss minmilängd då man inte vet vilken av soldaterna som skall bli skytt och är man tror det är 1,60 eller kortare så når man inte till okularet när man sitter på pallen.

Visserligen kanske de inte placerar 2,20 långa 200 pannor tunga killar i Ubåts tjänst men vet inte.