Jump to content

Kniv som gåva

Creative

Recommended Posts

Posted

Har hört att när man får en kniv som gåva ska man ge ett mynt till den man får kniven av, annars bytyder det otur el liknande. Någon som vet vad detta härstammar från rent historiskt?

// Creative :((

Posted

Det enda jag har hört är att lånad kniv är dålig kniv. DVS man skall inte låna en kniv. Och får man en kniv i gåva så skall man inte känna på eggen det första man gör få då skär man sig det första gången man använder den på riktigt...

Så sa alltid min farfar.

MEn jag vet inte

Posted

Man ska enligt gammal tradition inte ge bort vassa föremål i gåva. Förr ansågs det som ett tecken på att man önskade livet ur mottagaren.

Frugan fick för övrigt ett jättefint knivset från arbetsgivaren för ett par år sedan men alla anställda ombads lämna ett symboliskt bidrag till välgörande ändamål när de hämtade ut den just för att det inte skulle ses som en gåva.

Posted

Jag fick en kniv av en jänkare som var och hälsade på. Jag gav

honom en krona, som han tog emot utan att reagera. Vetefan

var ifrån jag snappat upp det men någonstans måste jag ha

hört/läst det. :D

Posted

För en massa år sedan fick jag en (vad jag då tyckte fin) fällkniv av min bror - denna hade reklamtryck från Ericsson och väldigt många anställda i Sverige hade fått en.

Anledning? De var ursprungligen tänkta som PR för Ericsson i Japan.

Synnerligen obra då det i japansk kultur (som ni säkert vet) är en uppmaning att begå seppuku/harakiri att mota en kniv... [/halv-OT]

Posted

Min mormor var expert på skrock. Och det är riktigt: vassa knivar och saxar ska man inte ge bort. Man får inte lägga nycklarna eller ställa skorna på bordet. Och inte får man ta in ljung-blommor i bostaden. Och en massa annat.

Sedan blev det inte bättre när jag kom till flottan. De gamle högbåtsmännen och flaggstyrmännen var värre än mormor: Man får inte vissla ombord. Att ha klädesplagg på sig felvända. ajajaj... Man får definitivt inte dra blankt under tak (vare sig sabel eller bajonett eller huggare). Så det där med att skära bröllopstårtan med sabeln ska man alltså INTE göra.

Skrock kan vara rätt kul. Jag hade en lektion med FBU-ungdomarna i traditioner. Då blev det till att gå ut ur lokalen när de ville se hur sabeln såg ut.

Skrock och skrock. Vafan, men vet aldrig. Bäst vara på säkra sidan. :lol:

Posted
Min mormor var expert på skrock. Och det är riktigt: vassa knivar och saxar ska man inte ge bort.

Rackarns attans då.

Varje år har FBU- och Hv-ungdom i Dalarna ett utbyte med ungdomar från ett norskt hemvärnsdistrikt.

När vi var där i maj 2002 förlänades vi (de deltagande befälen) en varsin graverad bruslettokniv som minne. Själv fick jag en Brusletto Kyst.

När de norska ungdomarna var här i år fick hela kontigenten varsin svensk grön standardmorakniv från Frosts fabrik, med hvmärke på slidan och graverad egg, som minne.

Så man kan då alltså påstå, trots tron om motsatsen, att vänskapsbanden på det hela taget inte alls förbättrats ? :(

Om ni undrar över nivåskillnaden i gåvor så beror det på två saker:

1. Norska Hvdistrikt 11 verkar ha ett större representationskonto än dalregementsgruppen, något som under åren visat sig på mer än ett sätt.

2. När vi var i Norge var det bara befälen och bussföraren som fick kniv, ungdomarna fick hålla tillgodo med varsin T-shirt. När norskarna var i Sverige fick ALLA en kniv även om det "bara" var en morakniv. Olika fördelning av ekonomiska disponibla medel således.

Posted

@ Axial:

Det var illa. Det betyder otur. I värsta fall kan det äventyra unionen mellan Sverige och Norge. :blink:

:((

Posted
För en massa år sedan fick jag en (vad jag då tyckte fin) fällkniv av min bror - denna hade reklamtryck från Ericsson och väldigt många anställda i Sverige hade fått en.

Synnerligen obra då det i japansk kultur (som ni säkert vet) är en uppmaning att begå seppuku/harakiri att mota en kniv... [/halv-OT]

Med risk för att stämplas som en djäkla messerschmitter... :lol:

Att ge bort en kniv till någon i Japan är som sagt synnerligen olämpligt, då man då visar att man bildligt talat vill "skära av vänskapsbanden" till den personen.

Detta har dock ingen som helst koppling till Seppuku. Tänkte ta med mig en F-1:a till Japan och ge till en polare som bor där men jag avstod från den presenten med tanke på den förvirring som då skulle drabba japsen i omgivningen.

Japan - :camo:

Posted

Att ge bort en kniv till någon i Japan är som sagt synnerligen olämpligt, då man då visar att man bildligt talat vill "skära av vänskapsbanden" till den personen.

Detta har dock ingen som helst koppling till Seppuku.

Ahh! Tackar för infon!

Då är det precis samma "symbolhandling" som det verkar överallt annars.

Posted
Malaj , är det inte också på det viset att man inte får ha blommor eller prästerskap ombord = otur

Får inte vi åka båt? :D

Posted

@Malaj:

Jag har fått lära mej att det finns två som vid olika tillfällen får/ska vissla ombord:

Skepparen har generellt tillstånd och kocken SKALL vissla då han snoppar jordgubbar eller skalar räkor. Slutar han vissla är det ett tydligt tecken på att han själv äter... :/

Posted

Detta har dock ingen som helst koppling till Seppuku.

Ahh! Tackar för infon!

Då är det precis samma "symbolhandling" som det verkar överallt annars.

NIX

Inte i USA

Posted

@ sir Valiant & Hotel Charlie One:

Jodå, det värsta är att (och det törs man knappast tala om idag), det ansågs föra otur med sig om man hade damer ombord. :o

Orsaken till visselförbudet var, enligt traditionen, att det inte skulle förväxlas med skepparpipan. Den användes inte så ofta av skepparen (dvs fartygschefen), utan mest av båtsmannen som sambandsmedel. Numera är det inte många som behärskar konsten. Man använder mest vanlig visselpipa för att blåsa "giv akt" och "fortsätt". Jag har till å med sett det göras ombord med en ARMÉPIPA: :}

Jordgubbar och "reker" skulle rensas under vissling, ja. Men då har vi lämnat Elm Street och skrocken och hamnat på skämtavdelningen. :P

Skrock törs man inte skämta om/med... ,O

Posted

Alla som redan köpt en kniv för att ge bort kan pm:a mig så kan jag ta hand om skärverktygen så slipper ni eller den tilltänkta motagaren drabbas av något dåligt.

Försöka duger ju i alla fall. :D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...