ErikH Posted October 26, 2003 Report Posted October 26, 2003 Jag vet inte om jag är ensam om att tycka så här. Är det inte löjligt att man på dagens mönstring bara kan säga "nej jag känner inte för att göra lumpen" och sedan slippa? VARFÖR tvingar man då alla komma och mönstra (vilket kostar massa pengar osv.), Eftersom man ändå bara kan säg att man inte orkar eller känner för det, så skulle väll det vara lika bra att göra själva mönstringen frivillig också och på så vis spara både pengar och resurser? Lite kul att försvaret nu klagar på att man har för lite folk som mönstrar, HA! Deras eget fel när de låter alla slippa! (Det komiska är att det i häftet man får innan mönstring står: "Det kan hända att även om du vill göra lumpen så kanske du inte får, och att en som inte alls vill måste göra för han har något som vi i försvaret behöver) Bara lite tankar.... Quote
Limp Posted October 26, 2003 Report Posted October 26, 2003 Du skrev själv svaret till varför alla ska mönstra. Quote
Insats Berga Posted October 26, 2003 Report Posted October 26, 2003 Är det inte löjligt att man på dagens mönstring bara kan säga "nej jag känner inte för att göra lumpen" och sedan slippa? Antar att du själv inte har gjort lumpen. Känner många som inte hade speciellt stor koll på värnplikten eller speciellt stor lust att göra lumpen. Men när de kom dit och fick veta mer tyckte förstod de flesta vilken chans de blev erbjudna. De stora problemet, tycker jag, istället är att informationen innan mönstringen är för dålig. Visst skulle man kunna ta bort mönstringsplikten, men då måsta man istället satsa på informatörer i skolorna, osv. så att alla får chansen att ta ställning, vilket troligtvis många fler inte ens skulle göra om man var tvungen att själv söka militärtjänstgöring (se bara på tjejerna... kontroversiellt?...) bara en personlig åsikt... Quote
Ame Posted October 28, 2003 Report Posted October 28, 2003 Är det inte löjligt att man på dagens mönstring bara kan säga "nej jag känner inte för att göra lumpen" och sedan slippa? Nu är det ju inte riktigt så att det alltid är så... Jags a att jag inte ville och radade upp mina anledningar till varför(elit idrottare mm). Och inskrvnings förrättaren sa i princip: "f*** you, du ska göra lumpen, muhahaha!" Quote
ErikH Posted October 28, 2003 Author Report Posted October 28, 2003 Är det inte löjligt att man på dagens mönstring bara kan säga "nej jag känner inte för att göra lumpen" och sedan slippa? Nu är det ju inte riktigt så att det alltid är så... Jags a att jag inte ville och radade upp mina anledningar till varför(elit idrottare mm). Och inskrvnings förrättaren sa i princip: "f*** you, du ska göra lumpen, muhahaha!" Ojdå, det var inte den uppfattningen jag fått.. aja, men visst friar det större delen av de som inte "känner för det" ? Quote
Raptor Posted October 28, 2003 Report Posted October 28, 2003 Här är vad jag tror: FM vill mönstra alla så att de ser vad de har att välja ibland. Antag sedan att de hittar någon som är ultralämplig för en placering. Men denna snubben vill inte göra lumpen. Då har man åtminstone en möjlighet att "tvinga" in honom i lumpen. Hade man aldrig mönstrat honom så hade man inte haft den möjligheten. Quote
GeBe Posted October 29, 2003 Report Posted October 29, 2003 (edited) Är det inte löjligt att man på dagens mönstring bara kan säga "nej jag känner inte för att göra lumpen" och sedan slippa? Nu är det ju inte riktigt så att det alltid är så... Jags a att jag inte ville och radade upp mina anledningar till varför(elit idrottare mm). Och inskrvnings förrättaren sa i princip: "f*** you, du ska göra lumpen, muhahaha!" Kanske just därför att du är elitidrottare som du ska göra lumpen, tänkt på det? "Det kan hända att även om du vill göra lumpen så kanske du inte får, och att en som inte alls vill måste göra för han har något som vi i försvaret behöver Edited October 29, 2003 by GeB Quote
AviLGH Posted October 29, 2003 Report Posted October 29, 2003 Äh, det där är ju inte sant. Jag vet minst en som inte alls ville göra lumpen (och inte hade några extremt bra resultat heller) som de tänker tvinga, trots att han har överklagat och alltihop. Det går absolut inte att bara säga "jag känner inte för det". Däremot tror jag att det ofta räcker med att säga att man ofta får ont i valfri kroppsdel alternativt förklara för psykologen att man har svårt att vara borta från sin mor...då rycker de (har jag hört) på axlarna och ger en frisedel. Quote
Sillen Posted October 30, 2003 Report Posted October 30, 2003 Ärlighet lönar sig inte om man vill ha frisedel. Kan man tänka sig att ljuga så är det däremot enkelt. Quote
Raptor Posted October 30, 2003 Report Posted October 30, 2003 Det tror jag är en kvarleva från det gamla systemet när alla (utan undantag) skulle göra lumpen. Då gick det inte för sig att bara säga "vill inte" och komma undan. Om man ska slippa lumpen så underlättar det nog att ha rätt attityd. Att köra händerna i fickan, tugga tuggumi och noncharlant säga: "Vill inte", kommer förmodligen resultera i att personen blir indragen mot sin vilja, förmodligen mest för att de vill jävla med vederbörande. När jag mönstrade fick jag rådet från personalen på plats att säga till psykologen om att jag inte ville göra lumpen, inte mönstringsförrättaren. Tror det gäller fortfarande. Med tanke på hur Sveriges försvar utvecklar så är allmän mönstring en förutsättning för att rätt kompetens ska kunna "rekryteras" till de tjänster som finns. Quote
Recommended Posts