Jump to content

Recommended Posts

• Replies 177
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• 2 weeks later...
Posted

MP riggen (Safariland) har kommit, Nya hjälmar (Delta Force stuk) samt de nya skyddsvästarna. Allt detta enligt Divine som var inne på fortbildn..

Posted (edited)

"Delta Force stuk"?? Vad är det för namn å nummer på de nya västarna??

Edit: Vill inte låta desperat, men du kan inte locka med sån info utan detaljer!!

Edited by HotelAlpha
Posted

Tidigare dagar på forumet så diskuterades det vilken sorts juridik och hur mycket man läst för att vara behörig att söka. Är det ngn som vet hur det förhåller sig med detta egentligen. På infosidan har jag för mig att det stod att man måste ha gjort GU:n eller jobbat som polis...

tacksam för svar! :D

Posted

Majoriteten här är Gu-MP eller CP(civil polis), på MP-pluton är det alla utom Prickskyttarna(de fick MP utb.) Vissa speciallistbef. såsom satcom, mek, sign.mek o.s.v. är inte MP, detta gäller även vissa på Staben(stri).

Min tro är att man måste vara GU-MP el. CP för att komma till MP-Plutonerna.

Posted
Majoriteten här är Gu-MP eller CP(civil polis), på MP-pluton är det alla utom Prickskyttarna(de fick MP utb.) Vissa speciallistbef. såsom satcom, mek, sign.mek o.s.v. är inte MP, detta gäller även vissa på Staben(stri).

Min tro är att man måste vara GU-MP el. CP för att komma till MP-Plutonerna.

Så här står det på Livgardets sida angående MP-plutonerna

"Kompaniets två MP-plutoner består av 47 militärpoliser varav ca 12 stycken är yrkespoliser och övriga är grundutbildade militärpoliser."

så jag tolkar det på samma sätt som du Hotel Alpha

MP02-Livgardet

//Thomas :D

Posted

Men varför vill man göra en utlandstjänst som mp? I min värld är mp de som trashar de trevliga festerna!! De flesta minnena av mp är mest av sån karaktär + att C MP under Ba03 var tomte!!

:=o

Posted
Men varför vill man göra en utlandstjänst som mp? I min värld är mp de som trashar de trevliga festerna!! De flesta minnena av mp är mest av sån karaktär + att C MP under Ba03 var tomte!!

:clap:

Annars e' det ju MP som har de bästa festerna, å de' e' ingen som trashar dom... 0:)

Posted (edited)

Under Ks03 kändes det som om mp hade som huvuduppgift att straff****** skyttet, fortkörningsböter inne på campen, böter för att man kört utan bälte...

Edited by Kimster
Posted
Under Ks03 kändes det som om mp hade som huvuduppgift att straff****** skyttet, fortkörningsböter inne på campen, böter för att man kört utan bälte...

@Gollum

Ja, MP betyder militärpolis. Kör man för fort civilt kan polisen ge en böter. Gör man det på campen i Kosovo kan MP ge en böter. Bryter man mot andra regler, som att supa i barren (jag tror det är IG iaf) så kan MP skälla lite på en samt ta spriten... vilken del av det hela är det du inte förstår?

Eftersom även jag var på 03:an undrar jag vad du gjorde för fuffens som har en sån bild av MP då jag aldrig led vidare av deras existens där.

@HotelAlpha

Alla på stri är MP, samt alla kompsignalister. Det är kockarna, rep/mtrl, satcom samt sjv som inte har det kravet på sig inom ledn/log.

Posted
Jag tänker om och tänker rätt..... ,O

Men jag tänkte mer på att de flesta(alla?) på stri inte är GU-MP.

Det stämmer! Vi utgörs av en galen blandning av en artillerist, en infanterist, en kavallerist (sån där jägers) och en go pansarslusk! Men vi tog oss en MP-examen så det är kirrat!

Posted

Jo, jag träffade ju Infanteristen + Pansarslusken under akan utb.

Kompaniet torde ju förresten(OT) ha bytt namn till 3.MP-kompaniet nu vid årsskiftet.

Posted (edited)
vilken del av det hela är det du inte förstår?

Det var nog deras viktigpetter inställning, jag förstår hela grejen men när man känner sig "jagad o påpassad" av MP börjar man undra vem som egentligen är fienden....

ps dessutom var det inte snack om att supa i barren...6 öl på 7 mån

Edited by Gollum
Posted
Det var nog deras viktigpetter inställning, jag förstår hela grejen men när man känner sig "jagad o påpassad" av MP börjar man undra vem som egentligen är fienden....

ps dessutom var det inte snack om att supa i barren...6 öl på 7 mån

Det är just det jag menar. Jag kände mig aldrig varken jagad eller påpassad där nere. Inte av MP iaf. Men men, hur man ser det hela är väl högst personligt. Nu var jag ju inte MP då men nuförtiden är jag säkerligen väldans partisk!

Låter som min konsumption det. Jag tog till och med två på julafton! 8|

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Okej.. Jag vet att detta är lite OT.. Kan man verkligen säga CivilPolis(CP) Kontra MilitärPolis?? I min värld är CivilPolis en Polisman i tjänst som bär civila kläder för att kunna agera "dolt".

Det kan knappast vara denna polis ni refererar till i denna tråd, eller??

:banana

EDIT: Grisfingrar..

Edited by Larsan
Posted

Jo det kan verka förvirrande. "Civilpolis" används omväxlande i svenska språket för att referera både till civilklädd polis och civil (d.v.s. icke-militär) polis. Så sker också i officiella dokument. När man t.ex. kan läsa att FN bidrar med utbildning av civilpolis så menar man just icke-militär polis och inte civilklädd polis.

Posted
Har det hörts nå nytt om Afghanistan

Tja... vi väntar. Det bubblar upp i media då och då att det är trupp på gång dit men vilka, hur och när är väl fortfarande oklart.

I slutet på den här tråden står det lite datum och så angående regeringsbeslut.

• 3 weeks later...
Posted

Nån som vet hur det blir med Afghanistan för vår del... Hörde att satcom utrustningen rök till Liberia.. Så det ser mörkt ut

Posted

Jag är lite sugen på att söka MP03. Då som "Militärpolis, utan polishögskola". Klickar på länken och ser till min förvåning "MP i ledningsplatsgruppen".

Rekryteras det bara till ledningsplatsgruppen eller har det blitt nåt fel?

Någon insatt som kanske vet??

http://www.livgardet.mil.se/attachments/PA...p_ledpltgrp.htm

http://www.livgardet.mil.se/attachments/befattn040204.htm

:surprise:

Posted
Jag är lite sugen på att söka MP03. Då som "Militärpolis, utan polishögskola". Klickar på länken och ser till min förvåning "MP i ledningsplatsgruppen". Rekryteras det bara till ledningsplatsgruppen eller har det blitt nåt fel?

Sidan med befattningar har varit fel ända sen den blev publik. Många befattningar saknades helt och hållet på sidan från början, dock ser några ut att ha lagts till idag. Ta det med en nypa salt men skriv för säkerhets skull i klarttext vad du söker.

Sen tycker jag att befattningen "MP i ledningsplatsgruppen" är ganska trevlig. De har ju garanterat kompaniets mysigaste gruppchef... mig! Dock är det osäkert om det blir 03 för mig eller inte.

Skriv gärna ett mail till adressen på rekryteringssidan och påpeka felet också!

Posted

Illasinnade rykten (dvs att jag läst det på 3.MP-komp community) säger att det inte blir något beslut för att det inte finns något underlag.

Pratade med försvarsutskottet igår faktiskt. En trevlig herre vid namn Ingmar upplyste mig att debatten och voteringen om insats i Afghanistan som skulle vara den 18 feb har strukits pga att regeringen inte lämnat in något beslutunderlag som dom skulle gjort. Varför detta frågar man sig då, det gjorde han också..

Jag orkar inte vänta längre...

Posted
Inget ont om lednigsgruppen. Har nog inte nångon möjlighet att platsa där.

Säg inte det... du är iaf MP från början. Gruppen som den ser ut nu är en artillerist som chef och till det en infanterist, en pansarsoldat och en kavallerist (dock inte MP utan jägare) som sign/förare/skytt. Så det verkar som om alla platsar hos oss!

(Jag tror att man resonerade som så att det var enklare att ge oss MP-utbildning än att försöka lära en MP att hantera saker med knappar och prata i radio men det är bara min teori... :P )