Jump to content

MP01/02 hemsida


Recommended Posts

Guest Vicious Thug

Först å främst måste jag säga att jag inte är med i MP02, men min polare är…därav mitt intresse.

Vad jag har förstått är MP02 tilltänkta som snabbinsatsstyrka dvs 25-30 man. Resterande funktioner tar man från andra förband/länder.

Själv tror jag inte på en blandning av Alfa och Bravo. Är det så (som Divine säger) att C BM är satt som chef för det svenska bidraget kommer förmodligen styrkan att bestå av ”2-3” grupper ur BM. Dessa kommer förmodligen att lösas av med ”2-3” ur Alfa efter 4-6 månader (kvalificerad gissning).

 

Vad beträffar ”uppgiften” tror jag att den blir passiv (invänta att ngt händer/patrullering).

Mao tror jag inte att man kommer att låta Svenska MP att köra ”raids” mot knarkhandlare/gangsters (detta är nog bara önsketänkande). Läget i området är allt för oroligt. Att ”röra om i getingboet” innan det stundande valet vore dumt…mycket dumt. Enligt min polare behövs det betydligt mer utbildning/samövning innan man kan utföra skarpa tillslag…så sorry Divine…jag tror nog du får vänta på dina ”raids”.

:wub::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 177
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Beror på hur man ser på vad raids är. Är det att man går in och kör LEC sök, så klarar de flesta det ur BM, då det är personer som gjort det innan (praktiskt/teoretsikt) Offensiva sök så håller jag med dig om att det behövs mer utb, då det är en ganska farlig upg. Raids, om man menar att gå in i hus i syfte att genomsöka efter vapen o dyl, så sysslar vanligt skytte folk med detta i Kosovo. Den utb dom fått är AAST, vilket är hur man letar efter saker.

Link to comment
Share on other sites

Först å främst måste jag säga att jag inte är med i MP02, men min polare är…därav mitt intresse.

Vad jag har förstått är MP02 tilltänkta som snabbinsatsstyrka dvs 25-30 man. Resterande funktioner tar man från andra förband/länder.

Själv tror jag inte på en blandning av Alfa och Bravo. Är det så (som Divine säger) att C BM är satt som chef för det svenska bidraget kommer förmodligen styrkan att bestå av ”2-3” grupper ur BM. Dessa kommer förmodligen att lösas av med ”2-3” ur Alfa efter 4-6 månader (kvalificerad gissning).

 

Vad beträffar ”uppgiften” tror jag att den blir passiv (invänta att ngt händer/patrullering).

Mao tror jag inte att man kommer att låta Svenska MP att köra ”raids” mot knarkhandlare/gangsters (detta är nog bara önsketänkande). Läget i området är allt för oroligt. Att ”röra om i getingboet” innan det stundande valet vore dumt…mycket dumt. Enligt min polare behövs det betydligt mer utbildning/samövning innan man kan utföra skarpa tillslag…så sorry Divine…jag tror nog du får vänta på dina ”raids”.

:D                                :worthy:

Eftersom du inte är så insatt i förbandet kan jag meddela att du har fel. Din kompis också, eftersom han inte kan känna till vår plutons nivå på just de uppgifterna till 100%.

 

Varken kan eller vill gå in på de specifika uppgifterna men på vilket sätt skulle det vara överkvalificerat oss att genomföra sådana uppgifter? De görs ju i Kosovo av vanliga skyttesoldater med en månads missionsutbildning, medan vi har det som huvuduppgift och har 4+ månaders utbildning...

Link to comment
Share on other sites

Guest Vicious Thug

Du har helt rätt i att jag inte känner till er utbildningsnivå. Ni har säkert fått en mycket bra grundutbildning när det gäller sök...offensivt/defensivt.

 

1. Min (med fleras) uppfattning är att 4 månader+ inte är tillräckligt för att genomföra offensiva "raider" mot Afghanska knarkhandlare/gangsters, särskilt som (vad jag har förstått) dessa 4 månader+ är utspridda över en 2 års period. Det krävs lång koninuerlig samträning för att man ska blir riktigt bra på de uppgifter du syftar på.

 

2. Rent historiskt har militärledningen haft en ovilja att låta svenska soldater genomföra offensiva uppgifter (vi svenska ska ju vara "neutrala"). Vet inte hur "chain of command" ser ut vid en eventuell mission i Afghanistan, men jag kan tänka mig att det krävs ett beslut från Lidingövägen innan Svenska soldater sätts in i offensiva raider/operationer.

 

Har ingen aning om vad du har för erfarenhet av sökoperationer under utlandstjänstgörning, men jag har under mina 2 missioner (BA04/BA06) aldrig varit med om en "raid" i den bemärkelsen att man "går in" skarpt mot helt ovetande lokalbefolkning. Skyttesoldaternas sök (efter vapen/matriel) genomförs av minst en pluton där man, efter styrkedemonstration, öppet visar sin avsikt. Innan söket genomfördes redovisade man för lokal personal/chef på plats för det "lagstöd" som rättfärdigade söket (ROE/Dayton avtalet). Dessa "defensiva" raids klarar man med relativ kort utb., förutsatt att man har bra ledning.

Link to comment
Share on other sites

För att få ett slut på vad vi kan och inte, från personer som inte har all fakta om vad MP02 kan lösa för upg.

 

Info raderad efter eget beslut.

 

Varför tror jag nu detta? Jo, pga att alla, speciellt 2 st grupper har haft detta som sin huvud upg och alla kan grunderna. Problemt som vi har inom MP-INT är att vi inte har det som yrke som t.ex SSG och NI, vilket gör att vi kommer 2 steg fram och 1 steg bakåt. Sedan så är det som så att vi på BM har behållit ca 80% utav folket vilket gjort att man inte behövt att börja om från början.

 

Detta är min helt personliga uppfattning och min kunskap om hur gruppernas status ser ut idag. Samma gäller utb tiden, jag skulle aldrig gå med på att lösa upg'n t.ex dynamiska sök om jag känner att grp behöver mer tid på sig. Så även utb tiden kan variera beroende på grp.

Edited by LtS
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej på dej firren!!!

 

Fast vi är i Afghanistan så ser vi vad du skriver o kan givetvis svara oxå som du ser........

Det är lite småvarmt här , 37 grader för en timme sen o nästan varje kväll blir det någon variant av sandstorm här , nätterna håller ca: 20 grader , rätt skönt o gå ut mitt i natten i bara kallingar o ta en cigg........

Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som inte kan se sidan? Tillfälligt nere?  :camo:

Sorry, men jag har tagit ner sidan pga orsaker jag inte vill gå närmnare in på.

 

Tillägg: Kanske kan lägga upp lite fina bilder senare från missionen, men det är en senare fråga...

Edited by Divine
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Jag talade med den personalsidan på regementet, (dom har bytt ansvarig Mikael pålsson är inte kvar), han bekräftade ryktet att K4 ska lösa av grabbarna i Affe. Dock så kan det uppstå vakanser med kort tid till utbildning, rotation. De som är intresserade kan ju höra av sig, antingen till mig eller till persoanlenheten LG, sök då den utlandsansvarige ( tror att han heter björn eller något) Växeln vet vem det är).

 

Detta medför att det troligtvis inte blir någon insats för oss som är kvar hemma. Rekryteringsperioden för Kosovo avlsutas nu på söndag, men de som är intresserade kan även där anmäla intresse till mig eller till personalenheten LG ( eller båda), det är trolig att det är en arbetskollega som åker som chef, det kanske kan hjälpa till i rekryteringen.

 

Har inte hört något om MP till Affe, Det kommer att vara cirka 150 man insatta där under året 04/05. Men ännu inga rykten om MP dit...

 

...Ang. MP03 så är det inte beslutat när och om rekryteringen ska påbörjas.

Återhämtningstiden för förbandet efter insats är ju ett år, först därefter så kan MP03 sättas upp, om detta blir i höst eller vår är alltså inte beslutat ännu.

 

Inkom till min mail 040918 från Tf plutch AM

Edited by [MPJ]Sgt.Ratchak
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...