Jump to content

MP01/02 hemsida


Recommended Posts

Korspostar mitt inlägg från afgha-tråden:

 

I Afghanistan – där talibanerna och al-Qaida ökar sina attacker - förbereder vi en insats tillsammans med de nordiska länderna och andra truppbidragare för att stärka säkerheten på landsbygden, bekämpa narkotikahandel och terrorism och underlätta återuppbyggnaden. Sverige deltar redan i säkerhetsstyrkan i Kabul, som leds av Nato. Vi ansvarar för utbildning av afghanska advokater i mänskliga rättigheter. Svenska Afghanistankommittén svarar för 500 skolor och hälsovård för kvinnor och barn.

 

Saxat från http://www.utrikes.regeringen.se/fragor/ut...esdek/index.htm Regeringens deklaration vid den utrikespolitiska debatten i riksdagen, onsdagen den 11 februari 2004.

 

Ska vi gissa/hoppas på MP eftersom ÖB har sagt det?

 

Edit: La till lite moralhöjante tjafs i form av sista meningen. Kunde inte låta bli...

 

Och sedan kan man ju meddela att info kommer i denna eller nästa vecka som antagligen innehåller aktuell info om läget med Afghanistan. Allt enligt kompch.

 

Illasinnade rykten (dvs att jag läst det på 3.MP-komp community) säger att det inte blir något beslut för att det inte finns något underlag.

 

Sluta! Jag vägrar lyssna! *Stoppar fingrarna i höronen och skriker LALALALALA!*

Edited by Divine
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 177
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har precis fyllt i ansökan till MP03... Sökte tjänsten som MP med polishögskola, så nu får man se om man duger! :huh:

 

(Hmm, snart 11 år sedan MUCK, undrar om AK 5 kunskaperna sitter kvar?) ;)

 

EDIT: räknefel....

Edited by Fu Frippe
Link to comment
Share on other sites

Såg att riksdagen godkände insats i Liberia, hoppas dom inte bränner för mycket flis så att det blir en slant över till oss.

 

Ett fortsatt svensk deltagande i Afghanistan skulle enligt regeringens agenda diskuteras i morgon.

Link to comment
Share on other sites

8|

Såg att riksdagen godkände insats i Liberia, hoppas dom inte bränner för mycket flis så att det blir en slant över till oss.

 

Ett fortsatt svensk deltagande i Afghanistan skulle enligt regeringens agenda diskuteras i morgon.

Vem är "oss"? Antar att du är med i MP-kompaniet? Skulle vara intressant om du fyllde i lite info i din profil så man vet ungefär vem man snackar med.

 

Och angående ekonomin så behöver du nog inte oroa dig då de pengarna var avsatta till "oss" före de tog beslutet idag ;)

 

Men ok, grabbar, då håller vi tummarna för att det blir en votering för att MP får åka till Afgha.

 

Och jag hoppas att vi kan då starta en ny tråd som heter "MP02 till Liberia" då denna har gått och blivit lite off topic.

 

Edit: :ph34r:MP02 till Afghanistan ska det naturligtvis stå. Jag börjar bli gammal och gaggig och har påverkats allt för mycket av soldf-diskussionerna. 8|

Edited by Divine
Link to comment
Share on other sites

Men ok, grabbar, då håller vi tummarna för att det blir en votering för att MP får åka till Afgha.

 

Och jag hoppas att vi kan då starta en ny tråd som heter "MP02 till Liberia" då denna har gått och blivit lite off topic.

Det blir ingen votering imorgon då det såvitt jag kan luska ut endast handlar om att frågan kommer att behandlas på regeringssammanträdet (ärendeförteckning) och inte debatteras i riksdagens kammare.

 

Tyvärr får vi fortsätta att vänta... :baskerKav:

 

Och du menar MP02 till Afghanistan eller hur? Inte för att jag har nåt emot Liberia, det funkar också bra.

Link to comment
Share on other sites

Pratade med en Kn från MP01 han sa att MP03, med de ekonomiska problem som FM har, bara kommer att bestå utav ca 5 grupper. Som ni säkert läste i brevet så kommer dom inom en snar framtid att höra av sig till oss gällande om vi vill stå kvar inom förb.

Link to comment
Share on other sites

Det är en sak som gör att det talar för mission för oss. Jag var i kontakt med Lt P, det börjar att trilla ner så mkt mtrl att dom nästan inte hinner med. Jag ställer mig undrande till just varför det börjar hända så mkt just nu och inte t ex 2003?

 

C LG har lagt in best på ca 1000 distr hgr som vi ska testa samt även en massa less lethal prylar, detta är bara en liten del i vad som rammlat in eller är på väg in.

 

Ang mission så har jag hört från ovanstående Lt att det pekar emot att vi kommer att vara hemma under sommaren för att sedan i höst åka iväg.

Link to comment
Share on other sites

Ang mission så har jag hört från ovanstående Lt att det pekar emot att vi kommer att vara hemma under sommaren för att sedan i höst åka iväg.

Regeringsbeslutet förra veckan talar ju starkt för att det tidigast kommer att bli aktuellt i september. Om man inte nu kommer på att 16 stabssnubbar är billigare i drift och mindre risktagande än 100 militärpoliser...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu ska ni se grabbar att det börjar hända något! Utrikesministern sade enligt Sydsvenska dagbladet att sverige ska sända trupp tillsammans med Norge, Finland och England, med beräknad tidspunkt och destination Maj och Afghanistan.

 

Kan inte hitta det på nätet, bara i papperstidningen. Någon annan som kan hjälpa till?

 

Uppgifterna är svaret från följande appelation som framställdes för ett par dagar sedan tror jag.

 

http://www.riksdagen.se/debatt/fragor/ip.asp?rm=0304&nr=303

Link to comment
Share on other sites

Nu ska ni se grabbar att det börjar hända något! Utrikesministern sade enligt Sydsvenska dagbladet att sverige ska sända trupp tillsammans med Norge, Finland och England, med beräknad tidspunkt och destination Maj och Afghanistan.

 

Kan inte hitta det på nätet, bara i papperstidningen. Någon annan som kan hjälpa till?

 

Uppgifterna är svaret från följande appelation som framställdes för ett par dagar sedan tror jag.

 

http://www.riksdagen.se/debatt/fragor/ip.asp?rm=0304&nr=303

det finns visst,

hoppas att det blir ni och inte den V/E plutonen som var på tapeten ett tag.

 

svar på appelation

Edited by Blackadder
Link to comment
Share on other sites

Det verkar vara dött på missionsfronten för vår del eller. Hur blir det med MP03 många som blir kvar eller!

Som jag förstod det av samtalet jag fick igår kommer styrkan att vara betydligt mindre på MP03. Och det kommer inte finnas någon ledn/log-pluton, eller ens grupp. Så tyvärr verkar det som om MP-kompaniet snart är ett minne blott och du får hitta någon annan att laga magisk mat åt... :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Guest Militärpolisföreningen

:baskerHV: Funderar du på en fortsättning efter Internationella MP-kompaniet för att behålla kontakten och hålla dig uppdaterad? Varför inte gå med i Militärpolisföreningen?

 

Vi är en förening underställd CFB som erbjuder militärpoliser, särskilda beredskapspoliser och numer även de kommande deltagarna i Säkerhetsförbanden olika former av föredrag, kurser och återträffar.

 

Vi strävar också efter att erbjuda ett sortiment av MP-prylar för den hugade spekulanten vilket planeras under året.

 

Även om kurserna i dagsläget inte erbjuder den kvalificerade kunskap som ni i internationella MP-kompaniet har erhållit så kanske våra olika föredrag kan vara av intresse. Vår målsättning är inte kvantitet utan kvalitet.

 

Senaste hållna föredragen har varit följande:

 

* Militärpolisen i framtiden. Förerag av C Säkdetaljen MUST

* Företagsspionage. Föredragare från SÄPO

* Internationell MP - personskydd. Föredragare från Livgardet

 

Gå gärna in på vår hemsida www.mpforeningen.a.se och beskåda. Medlemskapet får du för endast 60 riksdaler för 2004 vilekt jag hoppas inte äventyrar din ekonomi.

 

Välkomna!

 

MILITÄRPOLISFÖRENINGEN

Rikstäckande förening med säte i Stockholm och underställd CFB med alla de veckoutbildningar de erbjuder

Link to comment
Share on other sites

Saxat från www.mpforeningen.a.se

Besked om MP03 åker till Afghanistan på måndag den 15 mars

 

 

Nu på måndag den 15 mars meddelar regeringen om det blir enheter från det Internationella MP-kompaniet MP03 som åker till Afghanistan. Allt tyder på detta i dagsläget då behovet av säkerhetsstyrkor är stort i området.

 

Samtal pågår för närvarande med brittiska myndigheter om stationering och gemensamma operationer på den Afghanska landsbygden.

 

Mer information om detta kommer inom kort!

 

Ehm, jag väntar på ny information. Vet ansvarig något som inte jag vet? Utrikestanten sa ju att Sverige skulle skicka, men inte specifikt att det var vi. Fast ÖB sa ju att det var vi...

 

Man börjar tröttna på att aldrig få klara besked :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hur är det på missons fronten. Nå nya rykten

Kommer snart information om det kan jag lova.

Hur snart? I veckan, nästa vecka eller nästa månad? ''

 

Personligen har jag inte hört något sedan i början på året.

Hmm, vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig...

 

Låt mig säga så här: för att finna information måste man aktivt sökt den och eftersom vi är några som arbetat riktigt aktivt så har vi en hel del information om vad som händer. Vill inte gå ut med något pga att nuvarande värden kan ändras.

 

Det jag kan säga:

-Info kommer garanterat innan v.21 ;)

 

Så fort tillstånd ges lovar jag att tömma infotarmen på forumet :D

Link to comment
Share on other sites

Ponera att regeringen verkställer det som utrikesministern sa vad möjligt. Och de tänkta bidragen till Afghanistan omdirigeras till Kosovo istället. Blir det deja vú på IA01 då?

Jag har faktiskt inget emot en insats i Kosovo även om jag så klart hellre vill åka till exempelvis Afghanistan eller Sudan. Det hela handlar nog om vilka uppgifter som vi åläggs att göra som bestämmer om det blir en kul och nyttig insats eller inte. Jag har ingen större lust att åka dit för att agera skytte, då kan man skicka skytte.

 

Och eftersom inget beslut är taget om A-stan kan det ju lika gärna bli bakåt på det. Hellre insats i Kosovo än dröm om insats någon annanstans.

Link to comment
Share on other sites

Hur är det på missons fronten. Nå nya rykten

Kommer snart information om det kan jag lova.

Hur snart? I veckan, nästa vecka eller nästa månad? ''

 

Personligen har jag inte hört något sedan i början på året.

Hmm, vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig...

 

Låt mig säga så här: för att finna information måste man aktivt sökt den och eftersom vi är några som arbetat riktigt aktivt så har vi en hel del information om vad som händer. Vill inte gå ut med något pga att nuvarande värden kan ändras.

 

Det jag kan säga:

-Info kommer garanterat innan v.21 ;)

 

Så fort tillstånd ges lovar jag att tömma infotarmen på forumet :ph34r:

Ähh va f...n släpp nu, även om det är löst som ligger i tarmen!

 

:):clap::D:clap::worthy::clap::worthy:

Link to comment
Share on other sites

Det som är gäller eller gällde för ca 1 vecka sedan var:

1. OPIL är i UK för att ta reda på vad dom vill att Sverige skall bidra med.

2. Det är inte 100% klart att det kommer att bli MP02 folk som åker.

3. Alla tecken pekar dock på att det kommer att bli vi.

4. Det rör sig om 2st grupper, alt 3st grp.

5. Missions tiden är på 6 månader, men man fightas för att det ska bli 4 månader.

6. Det kommer att bli GW samt Hkp för Tp.

7. Blir det mission, så blir det i juni som vi skall vara operativa.

 

Sedan så har vi fått en massa prylar, vilket är för mycket för att skriva ner här :unsure:

En annan sak som gör att vi ligger bra till är att vi är rankade 3a på OPIL's/ATK's ranking lista på förbands status mm, vilket jag måste säga är ganska ego höjande då de andra 2 ingår i våra SF.

Link to comment
Share on other sites

.....4. Det rör sig om 2st grupper, alt 3st grp. ....

........

Sedan så har vi fått en massa prylar, vilket är för mycket för att skriva ner här :lol:

En annan sak som gör att vi ligger bra till är att vi är rankade 3a på OPIL's/ATK's ranking lista på förbands status mm, vilket jag måste säga är ganska ego höjande då de andra 2 ingår i våra SF.

Jag hade hört 4 grupper med en delad i 2 patruller....

 

:) kan ju inte bara visa benet, låt oss smaka lite....

 

Den där ranking listan skulle man allt vilja se!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...