Jump to content

Intelligent kille

Rokare

Vad fick du på högskoleprovet?  

200 members have voted

1. 1. Vad fick du på högskoleprovet?

• 0,1-0,2
      3
    • 0,3-0,4
      2
    • 0,5-0,6
      3
    • 0,7-0,8
      4
    • 0,9-1,0
      9
    • 1,1-1,2
      16
    • 1,3-1,4
      18
    • 1,5-1,6
      31
    • 1,7-1,8
      35
    • 1,9-2,0
      23

Recommended Posts

Posted

Intressant att se hur liten ökning av 2,0-gruppen var mellan de två tillfällena, trots ökningen av antalet "provtagare".

Posted
  Men som sagt, nära skjuter ingen hare

Finns nog både en och två Art och GRK människor här på forumet som inte håller med.

GMY

Sorry blågul, totally OT, I know... kunde inte hålla mig.

Guest Fågel Fenix
Posted

Hmm, får väl bli att småglutta igenom ngt svenskalexikon innan lördag då..... :(

Posted

Fick 1,7 den enda gången jag skrev det men jag hade bara en marginal på 1 poäng till 1,6.

VT 98 var det 75692 personer som skrev provet och av dessa hade 387 stycken 2,0 och 760 stycken hade 1,9.

tror inte jag skulle få lika bra resultat om jag skrev det idag, hjärnan har rostat ihop helt enkelt.

EDIT: grisfingrar.

Posted

Hmm, ska vi se... första gången jag skrev var jag 15 och gick första terminen i 1:an på NV. Fick 1.9, blev sabla nöjd. Nästa termin fick jag 2.0 och blev givetvis mer nöjd...

jaja, jag är väl ett av dessa "smartasses" som tycks vara ganska vanliga på detta forum... :uzi

/Confused - ja, jag är faktiskt så förvirrad som namnet säger

Posted
Hmm, ska vi se... första gången jag skrev var jag 15 och gick första terminen i 1:an på NV. Fick 1.9, blev sabla nöjd. Nästa termin fick jag 2.0 och blev givetvis  mer nöjd...

jaja, jag är väl ett av dessa "smartasses" som tycks vara ganska vanliga på detta forum... :((

/Confused - ja, jag är faktiskt så förvirrad som namnet säger

Det låter ju lovande, afasi och allmän tankspriddhet är genomgående personlighetsdrag. :uzi:D

Posted

Hade 1,6 första gången och 1,5 andra gången. Skrev provet efter 2000 nån gång, ångrar att jag inte gjorde det under gymnasiet eller direkt efter.

Posted

Om ni vill (vågar? :P) kolla era resultat så finns facit redan nu här.

Normeringstabellen publiceras dock inte förrän 15 november men resultatet i poäng bör ge ett rätt bra hum om var man ligger.

Skrev för första gången idag, är väl så där måttligt nöjd med resultatet, 1.5 (med år 2000 normeringstabell), dels för att det inte direkt öppnar några nya dörrar och att jag "vet" (undanflykt eller vad?;)) att jag kan skriva bättre. Mer eller mindre bara ORD- och ELF-delen jag är nöjd med, de prov som låg näst sist när man var som mest på gång men samtidigt inte tröttnat. Mindre slarv (dvs mer effektivitet) på DTK och NOG (vilket normalt sätt är mina starka sidor? :uuh: ) och resultatet hade varit uppåt 1.8 iaf.

Nåja, there's allways a next time om man skulle känna för det...

Om inte förr (nu i vår t ex) så kanske i lumpen, kommer ju ligga inne under tre provtillfällen, nästa höst samt vår och höst 2005.

Posted

Andreas: Var hittar du en nomineringstabell? Min hjärna kan just nu liknas vid sirap så jag lyckas inte hitta någon. :)

Fick förövrigt 17 fel men jag skyller det mesta på feber.

Posted
Andreas: Var hittar du en nomineringstabell? Min hjärna kan just nu liknas vid sirap så jag lyckas inte hitta någon. :)

Fick förövrigt 17 fel men jag skyller det mesta på feber.

"Normeringstabellen publiceras dock inte förrän 15 november men resultatet i poäng bör ge ett rätt bra hum om var man ligger."

Godmorgon :P

Insåg iofs sen att du kanske menade den jag kollade i ifrån år 2000, den hittar du i slutet av den här broschyren (pdf-dokumentet i det här fallet), på sid 64 närmare bestämt.

Posted

Jag gjorde också idag. Vad sur man blev när man fick reda på att block 1 var utprövningsblock. Den gick riktigt bra trots att jag var trött som skam och nu får jag reda på att den inte räknas. (Var är den trötta, irriterande och frustrerande smilien?) Jag han inte skriva ned mina svar från ELF/ORD så jag får vänta på resultat.

Ganska intressant att 30 000 personer (eller vad det nu var) betalade 300 spänn för att skriva ett prov på lite mer än 4 timmar vilket inte ens är nödvändigt för de flesta. ;)

Posted

Softfeel: 3 års lättja på gymnasiet kan motiveras med ett bra resultat på detta prov. Klart som f-n att det är många som gör det! :)

Posted
Andreas: Jag menade så klart den från år 2000 :)

Fullt så borta är jag nog inte.. tror jag. :)

Edit: Just den ja. Tackar så mycket.

Det brukar heta så. :P

Varsågod. :bash:

Gjorde det för första gången idag.

Få saker jag upplevt har varit lika sega och tråkiga...

Stundtals var det bra segt, tror iofs det mycket beror på hur mycket man har som avgörs av provresultatet.

Frågan är väl iofs om den stressen/pressen är så mycke bättre...

Softfeel: 3 års lättja på gymnasiet kan motiveras med ett bra resultat på detta prov. Klart som f-n att det är många som gör det!  :clap:

Men vafan då, visste att jag hade vänt på det där på nåt vänster... :(

:P

Posted

Gymnasiets slutbetyg har väl inget bäst-före datum? Det gäller väl bara kompletteringar har jag för mig.

Själv så hade jag egentlgien inget behov av att göra det så nu i efterhand inser jag att jag lika gärna kunde ha köpt mig en stor gummi replika av det manliga könsorganet och tryckt in det i mitt öra för att få samma känsla av att bli mentalt våldtagen. :)

*Grunt blir ledsen när det inte går lika bra som han tänkt sig*

Posted
Gymnasiets slutbetyg har väl inget bäst-före datum? Det gäller väl bara kompletteringar har jag för mig.

Själv så hade jag egentlgien inget behov av att göra det så nu i efterhand inser jag att jag lika gärna kunde ha köpt mig en stor gummi replika av det manliga könsorganet och tryckt in det i mitt öra för att få samma känsla av att bli mentalt våldtagen.  :D

*Grunt blir ledsen när det inte går lika bra som han tänkt sig*

Om det finns nåt bäst-före datum vet jag inte (men jag tror inte det) men det är ju många som inte gått i skolan på ettt tag (:P) som skriver HP för att öka chansen att komma in på utibldningar, det var en hel del folk över 30 (uppskattningsvis) som skrev provet där jag var (och antagligen på en hel del andra ställen).

Var det så illa? :)

Trots att jag i princip kunde använt hyfsat exklusivt dasspapper "lika gärna" kändes det inte helt bortkastat iaf.

Guest Fågel Fenix
Posted

Block 1 gick ju klart bäst!

Var ju själva f*n att det bara var provblocket! :unsure:

Jag hade iaf 50% rätt. Sen vad det blir för nuffror det vet jag inte....

Men 50%...det låter inget bra :(

Posted

Som jag har fattat det så gäller bara gymnasiebetygen i 10 år för att söka på vad gäller poängmässigt, behörigheten finns kvar men inte mer.

Jag passerade 10:års strecket denna höst så jag måste ha en bra högskoleprov till hösten och vad det verkar så blev det ganska bra nu så jag är nöjd. :unsure:

• 4 weeks later...
Posted

Fick resultatet igår; 1,5. Ganska hyffsat om jag får säga det själv.

ORD: 23

NOG: 20

LÄS: 14

DTK: 13

ELF: 19

Jag tror att det skulle gå mycket bättre om jag fick göra det en gång till, mina fel på LÄS och DTK berodde mest på dålig planering och dålig tidsuppfattning.

1468 (4,6%) hade samma normerade poäng som mig.

Totalt antal provdeltagare: 31727

Medelvärdet av normerad poäng vid detta provtillfälle: 0,94

Guest Fågel Fenix
Posted

Jag fick....0,8 :blink:

smärre obra! :(( Får nog tänka om gällande befälstjänst under vpl. :blink:

Får se hur det går på inskrivningsprovet....

Jävligaste var att på utprovningsdelen hade jag rätt på det mesta... :((

Posted

Om någon inte fått hem sitt resultat än men har poängen kan man kolla här för att jämföra med normeringstabellen.

Med årets normeringstabell visade det sig att det blev 1.6 (inte 1.5 som enligt år 2000 tabell), inte för att det gjorde någon större skillnad men alltid något. :uzi

Posted
Jag fick....0,8  ,O

smärre obra!  8-/  Får nog tänka om gällande befälstjänst under vpl.  ,O

Får se hur det går på inskrivningsprovet....

Jävligaste var att på utprovningsdelen hade jag rätt på det mesta...  :((

Tjena...

Du kan nog vara lugn.. bara för att du fick 0,8 så behöver du inte vara ett befälsämne eller hur!!!

Hade en polare som faktiskt är rätt klipsk i vanliga fall som fick 0,1 så du kan ta det lugnt.. :D

//FBS

*med 1,1*

Posted

Ha, här kommer jag och förstör allt!

Fick 0,5 på HP första gången, andra gången 0,2(skriv aldrig aldrig ett HP dagen efter årets största fest :baskerPa: ).

Men som tur är gick jag ut gymnasiet med 16 i snitt och kommer in på det jag söker på, jag kan alltså inte vara mer än kalasnöjd.

Mvh Pang - en av de.. dummare på soldf. :huh:

Posted

Fick 0,5 på HP första gången, andra gången 0,2(skriv aldrig aldrig ett HP dagen efter årets största fest  :clap: ).

Men som tur är gick jag ut gymnasiet med 16 i snitt och kommer in på det jag söker på, jag kan alltså inte vara mer än kalasnöjd.

Mvh Pang - en av de.. dummare på soldf.  :baskerPa:

Som sagt, HP kan, men måste inte, säga något om begåvning (förutom att skriva själva HP då ;)). Det finns ju något förvånande situationer, har en polare som hade en tjej i sin "klass" på komvux som skrev nära maxpoäng på så gott som alla prov men upprepade gånger skrev ~0.2 på HP. :camo:

Posted

Fick 0,5 på HP första gången, andra gången 0,2(skriv aldrig aldrig ett HP dagen efter årets största fest  :o ).

Mvh Pang - en av de.. dummare på soldf.  :huh:

Som sagt, HP kan, men måste inte, säga något om begåvning (förutom att skriva själva HP då ;)). Det finns ju något förvånande situationer, har en polare som hade en tjej i sin "klass" på komvux som skrev nära maxpoäng på så gott som alla prov men upprepade gånger skrev ~0.2 på HP. :blink:

Prov behöver inte heller vara bevis på begåvning. Jag får dock säga att HP-provet visar mer begåvning än de flesta vanliga prov på gymnadienivå. Vanliga prov kan man plugga till och utan problem få minst 90% rätt. Högskoleprovet är svårare att plugga till.

Personligen tycker jag att det är lite irriterande att ett rätt på ORD-deln är lika mycket värt som de andra. Enfråga på de andra delanra kan för en normalbegåvad person ta upp till 10 (15) min att lösa. Ett ord tar inte mer än en minut.

Posted

Fick 0,5 på HP första gången, andra gången 0,2(skriv aldrig aldrig ett HP dagen efter årets största fest  :dong: ).

Mvh Pang - en av de.. dummare på soldf.  :huh:

Som sagt, HP kan, men måste inte, säga något om begåvning (förutom att skriva själva HP då ;)). Det finns ju något förvånande situationer, har en polare som hade en tjej i sin "klass" på komvux som skrev nära maxpoäng på så gott som alla prov men upprepade gånger skrev ~0.2 på HP. :blink:

Prov behöver inte heller vara bevis på begåvning. Jag får dock säga att HP-provet visar mer begåvning än de flesta vanliga prov på gymnadienivå. Vanliga prov kan man plugga till och utan problem få minst 90% rätt. Högskoleprovet är svårare att plugga till.

Personligen tycker jag att det är lite irriterande att ett rätt på ORD-deln är lika mycket värt som de andra. Enfråga på de andra delanra kan för en normalbegåvad person ta upp till 10 (15) min att lösa. Ett ord tar inte mer än en minut.

Jag håller helt med.

Under gymnasietiden stötte jag på många individer som konsekvent skrev MVG på samtliga prov som man kunde studera inför. Den uppfattning jag fick om dessa individer var att de ofta, inte alltid, var duktiga på att kräka ur sig en massa fakta och formler på papper men på intet sätt var dugliga i att tillämpa sin kunskap på ovana situationer.

Sen fanns det ju givetvis såna därnt jobbigt klippska människor som aldrig någonsin pluggade men kunde och förstod allting lik förb-nnat. :/

Posted

Fick 0,5 på HP första gången, andra gången 0,2(skriv aldrig aldrig ett HP dagen efter årets största fest  :Malaj: ).

Mvh Pang - en av de.. dummare på soldf.  :lala:

Som sagt, HP kan, men måste inte, säga något om begåvning (förutom att skriva själva HP då ;)). Det finns ju något förvånande situationer, har en polare som hade en tjej i sin "klass" på komvux som skrev nära maxpoäng på så gott som alla prov men upprepade gånger skrev ~0.2 på HP. :D

Självklart är det lurigt/vanskligt att mäta begåvning med prov överhuvudtaget, borde kanske varit tydligare. Vilka prov som mäter vilken begåvning bäst kan nog vara svårt att avgöra dock.

Självklart, ett betyg säger ju absolut inte allt, vägen dit och hur man sen kan tillämpa kunskaperna är kanske en bättre måttstock men som sagt, det är väldigt individuellt. Sen vore det inte helt fel om de olika gymnasiebetygen och högskoleprovsdelresultaten skulle kunna vara olika betydelsefulla i högskoleansökningarna beroende på sökt utbildning.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...