Johan ES Posted October 7, 2003 Report Posted October 7, 2003 Jag söker efter skjorta m/93 FN. Finns här någon på forumet som vet om denna finns till salu någonstans? /Johan ES Quote
106 Posted October 7, 2003 Report Posted October 7, 2003 Jag köpte min på serviceförrådet. Kostnad: 93:- Quote
Malaj Posted October 7, 2003 Report Posted October 7, 2003 Är det någon som har pejl på var man har skjorta m/93 FN med lång ärm? Jag har kollat på flera butiker, men det verkar som man inte tar hem dem. :( Quote
GeBe Posted October 7, 2003 Report Posted October 7, 2003 Finns det? Har bara sett de kortärmade själv. Quote
106 Posted October 7, 2003 Report Posted October 7, 2003 Finns det?Har bara sett de kortärmade själv. Jag trodde inte det själv heller så jag var tvungen att slå upp det, men enligt UniR FM 2003 finns de med både kort och lång ärm. Men jag ser heller inte syftet med en långärmad variant, då kan man lika gärna använda fältskjorta m/59, om man inte nödvändigtvis måste visa upp sina släpspännen, utbildningstecken och annat krimskrams. Quote
GeBe Posted October 7, 2003 Report Posted October 7, 2003 Tja, det är ju en kasernskjorta (till skillnad från m59) så lite krims krams e alltid kul... Quote
Lt P Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 Finns det?Har bara sett de kortärmade själv. Jag trodde inte det själv heller så jag var tvungen att slå upp det, men enligt UniR FM 2003 finns de med både kort och lång ärm. Men jag ser heller inte syftet med en långärmad variant, då kan man lika gärna använda fältskjorta m/59, om man inte nödvändigtvis måste visa upp sina släpspännen, utbildningstecken och annat krimskrams. ...vilket man bara får göra när skjortan används till arbetsdräkt. Med andra ord ej i kombination med fältbyxa 90 utan bara med arbetsbyxor m/87 eller m/93, och de används ju ofta... Quote
Hotel Charlie One Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 och släpspännen på m93 får man väl endast bära vid utlandstjänstgöring? Quote
GC1 Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 ersätter inte m93 skjortan m59? the swede kanske kan kolla i någon skittjock bok? Quote
Malaj Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 Jo då, man får ha släpspännen till skjorta m/93 FN med "malajbyxorna", dvs arbetsdräkt, men det ska väl mycket till innan man blir så fåfäng. Och i Sverige får man ha dem också. Sedan är ju m/59 oslagbar, men sedan jag fick ont i ena armen har jag upptäckt m/93 och nu börjar det bli kallt och man kan inte ha grön t-shirt under de kortärmade (det sticker ut). :( Det lär ha snackats om att ersätta m/59 med något typ m/93 (som ju starkt påminner om NATO:s GS-skjorta) men det blev tydligen folkstorm. Stryker man sina skjortor själv, så vill man inte byta sina m/59! Quote
Menige Ryan Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 Ja jag skulle gärna se att det togs fram en kortärmad skjorta till den "vanlige soldaten" även att den tunnare uniformsrocken kom ut, den som används hos utlandsstyrkan. Quote
Recommended Posts