Johan ES Posted September 17, 2003 Report Posted September 17, 2003 Undrar kort och gott när på året det genomförs extramönstring för FJS och KJS? /Johan ES Quote
Vysotskij Posted September 18, 2003 Report Posted September 18, 2003 (edited) FJS har på hösten och våren, enligt hemsidan. På min tid (blev inte kallad till extramönstringen i april 95) var det i november året före och i april samma år som inryck. Eftersom kustjägeriet nu skaffat sig samma utbildningsrytm och utbildningsvolymer som FJS talar väl mycket för att samma gäller där. Kvalificerad gissning, repeterar gissning, är alltså november 03 och april 04 för KJS 04-05 och november 04 respektive april 05 för FJS 05-06. Bonusinformation: För Tolkskolan är det extramönstring i februari-mars, för inryck i juni, varje år. Edited September 18, 2003 by Vysotskij Quote
RQT Posted September 18, 2003 Report Posted September 18, 2003 FJS utbildar bara Fallskärmsjägare vartannat år. Jag var på testerna nu i våras. Dom utfördes äver i november 03. Altså inga förtester nu i hös 03 eller vår 04. För KJ vet jag inte vad som gäller. Quote
Vysotskij Posted September 18, 2003 Report Posted September 18, 2003 FJS utbildar bara Fallskärmsjägare vartannat år. Jag var på testerna nu i våras. Dom utfördes äver i november 03. Altså inga förtester nu i hös 03 eller vår 04.För KJ vet jag inte vad som gäller. Nej, det var därför jag sa att det nog var mönstring för KJS då... Quote
VH Posted September 18, 2003 Report Posted September 18, 2003 Extramönstring genomförs v43 om jag inte minns fel för aspiranter till KJKomp. Tror det kommer vara en mönstring i februari också. Lycka till om du söker! Quote
Johan ES Posted September 18, 2003 Author Report Posted September 18, 2003 Tack för svaren! /Johan ES Quote
Fredrik|sthlm Posted October 14, 2003 Report Posted October 14, 2003 (edited) För oss som söker KJ 04/05 genomförs extramönstringen 21-22 oktober. Lycka till alla som söker! Edited October 14, 2003 by Fredrik|sthlm Quote
Guest Elstot Posted May 15, 2004 Report Posted May 15, 2004 Är det två extramönstringar man skall klara av för FJS? En på hösten, och en på våren? Quote
Björkman Posted May 15, 2004 Report Posted May 15, 2004 friberger: Nej! Antingen genomför man förtest i november eller i april, dvs två olika testveckor. Quote
Guest Elstot Posted May 15, 2004 Report Posted May 15, 2004 Ok, bra, får bara hoppas att den sker i höst nu då, så jag kan söka. En fråga till. Om man blir antagen så rycker man ju in i Juni. Därefter är det 4 testveckor. Därefter återstår det ca 50. Är det typ tävlingar man mot man och den sämste får gå eller? Quote
coventrize Posted May 15, 2004 Report Posted May 15, 2004 Hejsan, själv var jag bara med på FJS förtesten, men så vitt jag vet så är det väl inte så mycket man mot man tävling utom mera att en del ramlar ut p.ga. av tidigare/nya skador, andra som inte klarar vissa övningar alls (dyk/höjd-/vadvetjag-rädsla) eller saknar grundkonditionen i jämförelse till resten av gruppen. sållas väl bort folk allt eftersom. Typ "förlängd förtest" gissar jag - och den var ju ganska kul att ha varit med om faktiskt. Fast det finns säkert mycket bättre information att få från de som har varit med längre än jag på FJS området Lycka till i alla fall! Jonas PS: skulle det inte funka med FJS kan jag tippsa om K4 som alternativ - mycket bra och modernt förband, väldigt lärorikt och för det mesta kul men ochså mycket jobbigt (fast det vill man väl om man söker Jägartjänst ). Quote
Björkman Posted May 15, 2004 Report Posted May 15, 2004 (edited) friberger: Tänk inte på testperioden, än... http://www.fallskarmsjagarna.org (officiell) kan ev. ge lite mer info. Lycka till ! Edited May 15, 2004 by The Swede Quote
Guest Elstot Posted May 15, 2004 Report Posted May 15, 2004 Grejen är att jag står lite för ett vägväl. Jag är inskriven på K3 med inryck 24 jan -05, på kompanibefälsskolan, som är en jävligt sjysst tjänst. Om jag nu extramönstrar för FJS (som jag mycket hellre vill bli) riskerar jag att torska rejält. Om jag klarar andramönstringen och blir antagen får jag lixom vänta ett helt år från Studenten (4 juni) till inryck. Ganska långt, men fett värt om jag kan bli fallskärmsjägare. MEN. Om jag då skulle sållas ut där, under testperiosen, står jag rätt torsk. Jag får väl då vänta i ytterligare ett halvår på samma tjäns som jag kunde ha fått nu i januari istället. Ack dessa val. Jag får väl helt enkelt inte ge upp om jag kommer in på FJS. Samtidigt säger ju uttrycket att det är bättre med en fågen i handen är 10 i skogen, men ett annat säger att friskt vågat, hälften vunnet. Jag ska nog satsa hårt på FJS. Quote
Recommended Posts