Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

FJS har på hösten och våren, enligt hemsidan. På min tid (blev inte kallad till extramönstringen i april 95) var det i november året före och i april samma år som inryck. Eftersom kustjägeriet nu skaffat sig samma utbildningsrytm och utbildningsvolymer som FJS talar väl mycket för att samma gäller där.

Kvalificerad gissning, repeterar gissning, är alltså november 03 och april 04 för KJS 04-05 och november 04 respektive april 05 för FJS 05-06.

Bonusinformation: För Tolkskolan är det extramönstring i februari-mars, för inryck i juni, varje år.

Edited by Vysotskij
Posted

FJS utbildar bara Fallskärmsjägare vartannat år. Jag var på testerna nu i våras. Dom utfördes äver i november 03. Altså inga förtester nu i hös 03 eller vår 04.

För KJ vet jag inte vad som gäller. :camo:

Posted
FJS utbildar bara Fallskärmsjägare vartannat år. Jag var på testerna nu i våras. Dom utfördes äver i november 03. Altså inga förtester nu i hös 03 eller vår 04.

För KJ vet jag inte vad som gäller.  :baskerKav:

Nej, det var därför jag sa att det nog var mönstring för KJS då...

Posted

Extramönstring genomförs v43 om jag inte minns fel för aspiranter till KJKomp. Tror det kommer vara en mönstring i februari också.

Lycka till om du söker!

• 4 weeks later...
  • 7 months later...
Guest Elstot
Posted

Är det två extramönstringar man skall klara av för FJS? En på hösten, och en på våren? :):)

Guest Elstot
Posted

Ok, bra, får bara hoppas att den sker i höst nu då, så jag kan söka.

En fråga till. Om man blir antagen så rycker man ju in i Juni. Därefter är det 4 testveckor. Därefter återstår det ca 50. Är det typ tävlingar man mot man och den sämste får gå eller? :)

Posted

Hejsan,

själv var jag bara med på FJS förtesten, men så vitt jag vet så är det väl inte så mycket man mot man tävling utom mera att en del ramlar ut p.ga. av tidigare/nya skador, andra som inte klarar vissa övningar alls (dyk/höjd-/vadvetjag-rädsla) eller saknar grundkonditionen i jämförelse till resten av gruppen. sållas väl bort folk allt eftersom. Typ "förlängd förtest" gissar jag - och den var ju ganska kul att ha varit med om faktiskt. Fast det finns säkert mycket bättre information att få från de som har varit med längre än jag på FJS området :/

Lycka till i alla fall!

Jonas

PS: skulle det inte funka med FJS kan jag tippsa om K4 som alternativ - mycket bra och modernt förband, väldigt lärorikt och för det mesta kul men ochså mycket jobbigt (fast det vill man väl om man söker Jägartjänst :wub: ).

Guest Elstot
Posted

Grejen är att jag står lite för ett vägväl. Jag är inskriven på K3 med inryck 24 jan -05, på kompanibefälsskolan, som är en jävligt sjysst tjänst. Om jag nu extramönstrar för FJS (som jag mycket hellre vill bli) riskerar jag att torska rejält. Om jag klarar andramönstringen och blir antagen får jag lixom vänta ett helt år från Studenten (4 juni) till inryck. Ganska långt, men fett värt om jag kan bli fallskärmsjägare.

MEN. Om jag då skulle sållas ut där, under testperiosen, står jag rätt torsk. Jag får väl då vänta i ytterligare ett halvår på samma tjäns som jag kunde ha fått nu i januari istället. :unsure:

Ack dessa val. Jag får väl helt enkelt inte ge upp om jag kommer in på FJS.

Samtidigt säger ju uttrycket att det är bättre med en fågen i handen är 10 i skogen, men ett annat säger att friskt vågat, hälften vunnet.

Jag ska nog satsa hårt på FJS. :winner: