Jump to content

Ksp 94/Mg42 Spandau

Recommended Posts

Guest strvkomp
Posted

Ksp 94 är en vidareutvecklad Mg42 Spandau från WWll. Men vad skiljer dom åt egentligen? Tacksam för svar.

Förslagsvis kunde ni ju också dra upp en sida om ksp 94 på soldf tillsammans med ksp 58 och ksp 90. Tycker ksp 94 hamnat lite i skymundan.

//Strvkomp 8-/

Guest strvkomp
Posted

Tack för svar. Men vad är det för skillnader mer exakt, eller är det i princip samma vapen?

Vad säger du om att lägga upp ngt på SoldF.com om ksp 94 Swede?

//Strvkomp :baskerPa:

Posted

Jag har för liten egen kunskap om ksp 94.

Jag har aldrig vare sig skjutit eller plockat med vapnet.

Dessutom har jag väldigt dåligt med tid och möjlighet nu då jag veckopendlar till Eksjö.

The Swede :baskerPa:

Guest strvkomp
Posted

Men om jag knåpar ihop ett info leaflet motsvarnde det om Ak5 mm. Skulle du ha intresse av att lägga upp det??

Jag tror många pansarsluskar (undertecknad inkluderad) som ligger inne eller har legat på strv 122/121 skulle uppskatta det. För det är ju oneklligen ett fantasktiskt vapen. Man ligger rejält i lä när man övar stridsförfluttning och två 94:or öppnar eld mot en...(ljuva minnen)

Guest strvkomp
Posted

Jag kan bara bidra med info, brödtext. Du får självklart fixa all layout och grejer så att det blir som du vill ha det. Men jag ska försöka fixa bilder och film på skarp och löskjutning med ksp94 samt film och bild på skarpskjutning med 122:an. Men det kommer ta några veckor men när jag har filmat o fotat så delat jag gärna med mig till soldf. Skarpskjutningsfilm med 122:an o 94:an uppskattats nog av många.

Posted
Jag kan bara bidra med info, brödtext. Du får självklart fixa all layout och grejer så att det blir som du vill ha det. Men jag ska försöka fixa bilder och film på skarp och löskjutning med ksp94 samt film och bild på skarpskjutning med 122:an. Men det kommer ta några veckor men när jag har filmat o fotat så delat jag gärna med mig till soldf. Skarpskjutningsfilm med 122:an o 94:an uppskattats nog av många.

//Strvkomp  :baskerPa:

Säg till om du behöver hjälp med html:en bara, jag hjälper gärna till.

:Malaj: xteam (som inte pulat med 94:an, dock 39:an)

Posted

Om ni vill bidraga med egna sidor till SoldF så finns det instruktioner HÄR om hur ni går tillväga.

Det är Henke som sköter allt som har med själva hemsidan att göra.

The Swede :baskerPa:

Guest strvkomp
Posted

Jag ligger inne en ganska lång period nu och kommer inte ha ngn direkt seriös tid över för att styra upp det här just nu. Men det är uppsatt på priolistan och kommer att genomföras. Jag är tacksam för all hjälp som kan fås och hör av mig när det blir aktuellt. Men som sagt, det tar nog i alla fall en till två månader. Men förhoppningsvis har jag då massa saftiga bilder mm... :Malaj:

Posted

Är det någon som vet exakt varför tyskarna ansåg det viktigt att höja MG34:ans redan höga eldhastighet (~900 skott/minut) ytterligare i MG42:an (1200-1500 skott/minut)? Många anser ju att c:a 500-600 skott/minut är lagom för en kulspruta. Det kan möjligtvis vara viktigt i en kulspruta som ska användas i luftstrid för att förbättra chansen att träffa, men mig veterligt användes inte MG42 i flygplan.

Tyska stridsvagnar tror jag hade MG34:or kriget ut, men det kan vara fel.

Posted

MG42an passade sämre av någon anledning som parallell-ksp eller i "boll"-montage för signalisten har jag hört.

Men jag har sett MG42 som ytterksp på en del fordon.

Posted

Jag kan bidraga med upplysningen att en del avskillnaden mellan MG42 och MG3 beror på att man aldrig fick tag i några ritningar till MG42, de förstördes i slutskedet av kriget. Man fick då plocka ned MG42:or och göra ny ritningar till MG3. Pipan,avtryckaren, bipoden och mataranordningen är också modifierade på MG3.

Visste ni att ursprunget till MG42:ans mekanism kom från Polen? Krigsbyte vid invasionen -39. Jag har dessutom hört en teori att man ville höja eldhastigheten på (tyska)infanteriets ksp efter att ha kommit i kontakt med Sovjetiska massanfall på östfronten. Mer eld i den mänskliga vågen som vällde fram mot tyska linjer alltså. MG42 kallades visst för "lien" på östfronten. Fler än en ksp-skytt lär ha förlorat förståndet efter att ha konstaterat hur många fientliga lik som samlats framför deras vapen......

/Danne

• 2 weeks later...
Posted
Är det någon som vet exakt varför tyskarna ansåg det viktigt att höja MG34:ans redan höga eldhastighet (~900 skott/minut) ytterligare i MG42:an (1200-1500 skott/minut)? Många anser ju att c:a 500-600 skott/minut är lagom för en kulspruta. Det kan möjligtvis vara viktigt i en kulspruta som ska användas i luftstrid för att förbättra chansen att träffa, men mig veterligt användes inte MG42 i flygplan.

stämmer att 34an satt på dem flesta.

Vet inte varför, finns många olika teorier om det men lite fakta.

Kan ju vara så att 34 lämpar sig mer i direkt strid, 2a världs kriget va ju kännt för strid med larviga fötter :wub:

Dvs mycket panga vilket MG 42an inte tyckte om. Så enkelt kan det ju vara.

Så lätt som 42 blev överhtettad vill man kansdke inte ha den i en pansar vagn...

Tror personligen 34 va mycket bättre.... men ändå så är 42an min favorit... tänk eld överfall vid landsättning eller liknande :wub:

10 skott, innan första träffat hinner den bärnna ivåg 10 eller nåt :wub:

Posted

stämmer att 34an satt på dem flesta.

Vet inte varför, finns många olika teorier om det men lite fakta.

Kan ju vara så att 34 lämpar sig mer i direkt strid, 2a världs kriget va ju kännt för strid med larviga fötter :wub:

Dvs mycket panga vilket MG 42an inte tyckte om. Så enkelt kan det ju vara.

Så lätt som 42 blev överhtettad vill man kansdke inte ha den i en pansar vagn...

Tror personligen 34 va mycket bättre.... men ändå så är 42an min favorit... tänk eld överfall vid landsättning eller liknande :wub:

10 skott, innan första träffat hinner den bärnna ivåg 10 eller nåt :wub:

Wittman...vill inte vara dum mot dig eller så, men...har du någon som helst aning om vad du pratar om nu elle???

Posted
Det kan möjligtvis vara viktigt i en kulspruta som ska användas i luftstrid för att förbättra chansen att träffa, men mig veterligt användes inte MG42 i flygplan.

Går ur minnet just nu och mitt minne är inte alltid att lita på men...

Hursomhelst, har för mig att MG42 användes i flygplan då den inte kunde överhettas (lika fort) pga fartvinden. Detta tillsammans med högeldhastiget.. ja, ni fattar.

Tidigt så övergick tyskarna mestadels till att utrusta sina flygplan med kanoner och tunga kulsprutor.