Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tillägg på Ulfs fråga:

Var kan man få tag på dem i Sverige? (Gillar att prova kängor innan jag köper).

Hara bara hittat dem (via nätet) i Danmark hittils. De verkar ju vara toppklass. :unsure: Har vi inte lite danskar i forumet?

Posted

Jag har pratat med en återförsäljare som har försökt att ta in modelen. Men Eccos generalagent tycker att det inte finns någon marknad i landet för den modelen och vägrar att ta in den.

Posted (edited)
Tillägg på Ulfs fråga:

Var kan man få tag på dem i Sverige? (Gillar att prova kängor innan jag köper).

Hara bara hittat dem (via nätet) i Danmark hittils. De verkar ju vara toppklass.  :) Har vi inte lite danskar i forumet?

Jag kommer inom ett par veckor att ta till Ecco på Amager och ta en kik på dem; lämnar därefter ett omdömme - kanske kommer man rent av hem med ett par...

Kan prova ett par vanliga Sirius också, så kan jag alltid referera utifrån dem när jag beskriver Sirius 2.

Om du kan prova dem (alt. Sirius) på något vis, så är det inga problem för mig att skicka upp ett par till dig, för jag jobbar i "Dronningens by".

Sedan ett strort "Fy på mig själv": det heter ju kampstøvle och icke kampstøvel!

/Ulf - som behöver semmester :baskerKav:

Edit: korrektur

Edited by Sir Vival
Posted
Eccos generalagent tycker att det inte finns någon marknad i landet för den modelen och vägrar att ta in den.

Verkar som Eccos generalagent inte har koll på att denna modell är DEN MEST SÅLDA hos Ecco Amager!?

Synd på så fina "pjäxor".

@Ulf - Väntar med STOR spänning. X|

Posted

Hej grabbar!

Dansken är tilbaks efter övning med HJV.

Min f.d. løjtnant hadd behov att bytta sina ECCO- kampstøvler 3 (TRE) gångar inden han fik ett par, där sullen var fästnat ordentligt. Och det var just på Amager!

Personligen ville jag ALDRIG køpa ett par ECCO.... Men det är kanske mera en fråga om smak.

Det finns många som är jätte-förtjusta i sina kängor därifrån.

Patroels out :baskerKav:

Posted

@ Troels

Är det "ettan" eller "tvåan" som Hr Løjtnant fick byta?

Ecco i Sverige meddelade att de haft så många reklamationer på Sirius 1, att man inte kommer att ta in Sirius 2...

Vet inte om man kommit tillrätta med problemen med sulorna och tar in "ettan" eller i fall man låter bli även detta.

/Ulf

Posted

Jag har inte lyckats hitta någon info om Eccokängan

( pris, utseende, fakta ) men vill STARKT rekomendera

Dessa.

28300.jpg

Jag köpte ett par dannerboots model Pursiut för några år sen, fick rådet av en

amerikansk kollega som använde dem när han var aktiv, då verkade det som

de flesta team ( SEALS ) föredrog dessa.

Kängor bör ha vara gjorda helt i skinn, condurväv

i skaftet ska man akta sig för, då väven (mer regel än undantag) spricker. Pursiut

har lager av gore-tex på insidan, så om man rakar benen där kängorna sluta kan

man med silvertejp "försegla" fötterna.

Om fötterna är varma och torra så orkar man en braaa bit till!

http://www.danner.com/products.asp?catid=1...=12&prodid=1668

Posted
Jag har inte lyckats hitta någon info om Eccokängan

( pris, utseende, fakta ) men vill STARKT rekomendera

Dessa.

28300.jpg

Jag köpte ett par dannerboots model Pursiut för några år sen, fick rådet av en

amerikansk kollega som använde dem när han var aktiv, då verkade det som

de flesta team ( SEALS ) föredrog dessa.

Kängor bör ha vara gjorda helt i skinn, condurväv

i skaftet ska man akta sig för, då väven (mer regel än undantag) spricker. Pursiut

har lager av gore-tex på insidan, så om man rakar benen där kängorna sluta kan

man med silvertejp "försegla" fötterna.

Om fötterna är varma och torra så orkar man en braaa bit till!

http://www.danner.com/products.asp?catid=1...=12&prodid=1668

Jag skulle på samma sätt kunna rekommendera Meindl-kängor och med all respekt för din välmening så gällde det just Ecco Sirius 2...

Posted

Störande med uppgifter om dålig kvalitet! :) Mina ECCO City lågskor (civilt materiel) är det bästa skor jag NÅGONSIN haft :ph34r: . Jag är m a o ett STORT ECCO fan.

Deras kängor borde vara kungliga. MEN om det inte håller, så håller de inte.

Dock undrar jag hur elitförbandet Frömandskorpset kan gå med på att förknippas med dåliga kängor!?

Nåväl, jag väntar med otålig spänning på Ulfs utlåtande.

BTW, var kan man hitta MEINDL Military Pro kängor i Schweden? Finns de fortfarande i produktion?

Posted
Dock undrar jag hur elitförbandet Frömandskorpset kan gå med på att förknippas med dåliga kängor!?

Jaha du, det undrar jag med. Men dom skal iaf inte betala för dom med egna pengar.

När ECCO började reklamera med deras nya kängor, fanns det olika bild av Frømænd med kängor som hadde en annan sula än dom jag har set inköpt privat, har jag för mig (-?)

Sen har Korpset ju andra behov än os vanliga HJV'ere

Nej, jag skal aldrig ha dom, även om jag är förtjust i mina vanliga ECCO-skor til dagligt bruk.

Posted
BTW, var kan man hitta MEINDL Military Pro kängor i Schweden? Finns de fortfarande i produktion?

De ersattes av Taiga som i sin tur ersattes av Dovre Pro. Dovre Pro finns bara i brunt.

Det närmaste man kommer är alltså Performance eller Taiga om man har turen att hitta ett par sådana.

Jag köpte ett av de sista paren av Taiga från Naturkompaniet/Friluftsbolaget 2001. Amerikanerna hade Taiga med en något annorlunda snörning på sitt PX på Camp Bondsteel (Kosovo) vilka många köpte.

Posted (edited)

Hej

Jeg har i flere år brugt Ecco støvlen, men kun til tjenestebrug eller letter opgaver hvor jeg ikke har den store oppakning med, da støvlen er alt for blød til at give ordentlig ankelstøtte.

En anden ulempe, sålen "bider" ikke så godt på et vådt glat underlag(F.eks. et skibsdæk)

Nu ved jeg ikke hvad den koster i civil handel, men jeg vil sige at pengene vil være beder givet ud på f.eks. et par Meindel Army Pro eller Meindel Island Pro

(Jeg har de sidste par år selv brugt et par Army Pro) Som "Feltstøvle" hvor der er brug for ankelstøtte og et par Meindel Eagel til tjeneste og letter brug. (De er rigtig gode)

Med hilsen fra det danske

:wub:

Smølf

Edited by Smølf
Posted

Hej Bulldozer

Her er iøvrigt et par links hvor de forhandler Meindel.

Først til den butik der er eget af ham der er agent for Meindel i DK

www.fjeld-fritid.dk

Og her på en militærudstyrs forretning

www.armywear.dk

Hilsen

Smølf

Posted

@Smølf

Er der nogen forskel mellem Sirius 1 og 2?

-------------------------------------------------------------

Jag misstänkte att Eccon skulle vara för mjuk, precis som Smølf (danska för Smurf, för den som inte habla) säger.

Jag ska ändå kika på dem, trots att jag är inne på mitt tredje par Meindl...

/Ulf

Posted (edited)

Hej Sir Vival

Ja...Der er forskel mellem de to støvler.

Ecco track Ultimate (version 1) er meget blød og der har været ret mange problemer med sålen (de gik i opløsning)

Den fås både i en civil og militær udgave.

Ecco track Sirius (version 2) Er faktisk en helt anden støvle, hvor 1'eren blev skabt med en civil jagt støvle som udgangspunkt, er 2'eren udviklet fra bunden som militær støvle.

Det gør at den er noget stiver i sål og skaft. Dertil kommer en sål med et beder "grip" end 1'eren.

Der findes også flere versioner af Sirius.

Hilsen

Smølf

:wub:

Edited by Smølf
Posted

OT/

Hej Smølf!

Er du i Marine-Hjemmeværnet?

Hvis ja, hvilken flotille?

... Og tag så at skrive noget mere :)

MVH

Patroels

/OT

Posted

OT/

Er ikke spor skuffet :)

Der har jo aldrig været noget galt med Søens folk!

Hvad jeg laver? Klik på mit navn, og læs min profil.

Ønsker ikke at være flabet her, men det ville være god stil hvis du udfyldte lidt i din egen profil: Så havde jeg ikke behøvet at spørge her :D

MVH

Patroels

/OT