Fu Gson Posted May 6, 2002 Report Posted May 6, 2002 EOD: genomsök är ju meningen att vara tyst, att sparka in dörrar är INTE att vara tyst direkt, iaf inte i min begreppsvärld genomsök sker snabbt & effektivt, för att i händelse av ofred blixtsnabbt övergå i våldsamt och tempofyllt rensande! det är det som är tjusningen med SIB... En sak till, terroristvillan, är det den gula som ligger ner mot Bjälmen? det enda vi övade där var upprättande av förläggning samt samband.... Nifelhel: Vi övade både i Kara och Bockaby, 2 dagar Bockaby och 3 i Karaby om jag inte mins fel. Kungsängen och B-K by är jävligt lika, inte mycket som skiljer sig, vad jag kan minnas så är det småsaker samt att den förbindelsetrumma som finns i H-stad går mellan några träkåkar? medan den som finns i Sthlm går mellan sista träkåken och betonghuset, finns enbart 1 betonghys i Sthlm precis som i H-stad. Jo jag har läst artikeln, kan ju bara hålla med om att mek måste öva mer SIB. Stora motorfordon a la 122 har svårt att komma till rätta i städerna... Quote
Guest Sudden Posted May 6, 2002 Report Posted May 6, 2002 Det kan la inte vara svårt för en 122:a att ta sig in någonstans!? Det är ju bara full gas! =) *WRROOMMM* Quote
EOD Posted May 6, 2002 Report Posted May 6, 2002 Fu Gson: Jo visst är man tyst när man genom söker ett hus och sparkar kanske inte in dörrar (tror det kan skilja sig lite från vem man lär sig från). Men söket går ju ändå rätt så snabbt och jag har fått uppfattningen att man väldigt sällan övar med försåtsmineringar som t.ex. trådminor, eller? Det jag försöker säga är att jag tror vi tog saktare än man brukar. Nästan så att man tog en meter på 5 sekunder för att vara så tyst som man kunde och inte springa in i någon tråd. Så det blev en väldigt lugn variant av genomsök. Någon sorts genomsök/säksök Terroristvillan, ja det är troligen den du tänker på. Finns en annan som det kan vara, den heter fältarbetshuset tror jag. Terroristvillan har på bottenvåningen ett stort lager med strvmina 6 och brukar ofta sitta gamla mineringar kvar över allt. EOD Quote
Fu Gson Posted May 6, 2002 Report Posted May 6, 2002 Vi hade några övningar med försåtsminering, den modellen av mina som har en magnetutlösning, du borde nog veta vilken det är? Sprang personligen in i en sådan och fattade inte alls vad det var som pep så in i H-E förräns kaptenen kom och förklarade det hela Det går ju att minera nått så in i H-E i en byggnad, det enda som sätter stopp är väl fantasin. Under vår slutövning i Malmö (Vårbris 2000) så tog framryckningen för de anfallande förbanden längre tid än kalkylerat och vi hade mycket tid över för mineringar, hela stället var helt, totalt försåtsminerat, Hgr`s som flög upp överallt, sprängdeg med 2 kilo skruv, bult och skrot runt, sådana saker. Men blågul var inte helt med på idèn :( Snubbeltråd är ju rätt förbjudet har jag hört...löjligt Det är säkerligen samma kåk vi menar...... Quote
EOD Posted May 6, 2002 Report Posted May 6, 2002 Det går ju att minera nått så in i H-E i en byggnad, det enda som sätter stopp är väl fantasin Som KB på Amröj så får man ju gå terrorist bombs kursen. En del vi gjorde var att minera bilar och hus, byggde väskbomber och annat kul. Just under mineringen av hus så hade vi några riktigt fina. Jag och en polare gjorde en smaskig sak. Den gick ut på att vi skulle minera ett rum, vi gjorde våran sådan att när vi gått ut så gick det inte öppna dörren mer en någon mm så smälde det.... Plus att förrådet vi var i var ett där alla övningsbomber stod så vi stoppa sprängdegen i en 250 kg minbomb. Sluta illa för de som försökte ta sig in där. Ett annat gäng minerade tolaletten så att när man spola så smälde det....ingen KB gick på dass utan att kolla stolen först efter det :P Ja, snubbeltråd är förbjuden....men man kan ju bara råka dra sin utlösningslina förbi dörren eller så..... I andra änden sticker man ner degen i en rulle tagråd, blir rätt så bra skador på den. Ska jobba på Ing2 och fi har ju använder ju snubbeltråd, ska bli kul att leka av sig lite!! EOD Quote
Fu Gson Posted May 6, 2002 Report Posted May 6, 2002 Under slutövningen så drog jag (eller rättare sagt min grupp, mend det var min idé) en snubbeltråd till en volymknappen på gammal radio som fanns där inne, testade det och effekten var förbluffande bra, P1 på högsta volym kan skrämma skiten ur vem som helst men den fick man ju inte ha kvar.....hata SÄKI min fänrik fick ett mindre vredesutbrott när han fick klart för sig att vi skulle tvingas ta bort alla mineringar, han var skitnöjd med dom, tror t.o.m han konstruerade en del själv, iaf så utbrast han till den kapten från MSS som påpekade det förbjudan "jaha, då kan vi ju lika gärna lägga ut skummgummimattor på golvet ifall nån skulle råka ramla och slå sig" han fick en del skit för det uttalandet Dock så var våra skenmineringar lyckade, vi hade kanske 5 st stridsvagnsminor samt 40-50 fejkade, folket i en 122:a kan ju inte se om det är en mina eller inte under ICA-kassen som ligger mitt på vägen Quote
Nifelhel Posted May 6, 2002 Report Posted May 6, 2002 När man träffar på en minering vill man ju ogärna testa utifall att det skulle vara en riktig minering ;) Det finns många varianter på skenmineringar. Massa granris och spänna en tråd över vägen. I tråden hänger man en ballong eller ett par trosor. Man får se många konstiga ansiktsuttryck och pansar stannar garanterat. Det finns också många sätt att göra genomsök på, men gå aldrig och öppna dörren. Utan använd ett snöre och stå en bit ifrån, så slipper man kanske att gå och plocka upp kompisens delar överallt ;) Jag gilla idèn med skumgummimattor. Något för ÖB att ta tag i :P Fu Gson: japp, går en trumma mellan 2 träkåkar i K-by. Och B-by går det en emellan betongkåken och en träkåk. Såg för ett tag sedan ett smeknamn stadsskyttesoldater= Betong Beduiner Quote
Fu Gson Posted May 7, 2002 Report Posted May 7, 2002 Nifelhel: Glömde trumman i B-by....det regnade som faen hela tiden vi var där så minnena är inte så positiva! plus att siktet på ett av GRG:na i min grp kukade ur så vi fick ställa in det grovt efter det andra GRG:et och sedan panga vidare, funkade oväntat bra faktiskt, märktes ingen skillnad.... Var läste du betongbeduiner Nifelhel? på lumpen.se? i så fall är det jag som lagt in det hade en löjtnant som var en jävel på smeknamn, betongbeduiner, kloakkrigare, ansfaltsjägare o.s.v surt att han slutade mitt under GSUn bara... Quote
Nifelhel Posted May 7, 2002 Report Posted May 7, 2002 Säg den dagen då det inte regnar i Borås Japp, såg det på lumpen.se Jag hade en kapten som var helt grym, men han stack iväg på en kurs efter halva tiden. Så resterande 5 månader var inte lika kul :( Han var pedagogisk, kunnig och rolig. Kunde iofs vara riktigt ond ibland. Han var ett befäl man med glädje skulle följa in i ..... Tror jag iaf Quote
#snowman# Posted May 8, 2002 Report Posted May 8, 2002 Heeeyyy! Vi får SIB-bana i Östersund! Fan, avvecklingen och utarmningen av glesbygden har stoppats upp tillfälligt. Det måste väl ändå ses som ett måste för alla förband att vara samövade för strid i bebyggelse, eller? Jag menar, det är ju inte så antagonister ställer upp sig på var sin sida om ett stort fält och stormar varandra längre... Iofs är det väl inget fel på att ränna vita blixten ett par timmar för ett eldöverfall ute i skogsterrängen. Men mången timme av samtidigt eldöppnande kommer ju att ske i städer om det hettar på allvar. Är jag helt ute och cykeltolkar här eller?? Quote
Fu Gson Posted May 8, 2002 Report Posted May 8, 2002 Den löjtnant som myntade alla smeknamn var jävligt udda, en sån som det bildas oerhörda myter om. Bland annat så avbröt han varje övning och ställde upp plutonen, hmm nee detta var under GB-skolan så grp blir det, varje gång kyrkklockorna ringde! han var djupt troende! Men han kunde vara jävligt lurig, man visste aldrig var man hade han.....ja ja, han försvann iaf. Våran ena fänrik (f.d KB SSK IB15) var en sådan som man skulle följa en i princip hur långt som helst. Helt enkelt en cool kille. Quote
Nifelhel Posted May 9, 2002 Report Posted May 9, 2002 Snowman: Nej du är inte helt ute och cykeltolkar Om man ser till dagens väpnade konflikter(även ww2 etc) så sker en hel del av striderna i och omkring bebyggelse. Så FM har för en gångs skull tänkt till lite och försöker ligga på framkant vad det gäller utbildning i SIB. Och kollar man rent utrustningsmässigt och på stridsmetoder(på ssk soldater) så har det ändrats en del sedan jag låg inne. Och det är bara 4 år sedan jag mucka. Förr tog det väldigt lång tid (det gör det iofs fortfarande inom vissa områden inom FM) innan FM kunde ändra på någonting, nytänkande kom ju inte på frågan. Fu Gson: Hade du några befäl som kom ifrån IB15 eller IB16??? Quote
Fu Gson Posted May 9, 2002 Report Posted May 9, 2002 Nifelhel: Njae, hade en Roff som gjorde sin vpl på IB15 som SSK KB nån gång 96/97 tror jag.... Quote
BuddhaSWE Posted November 13, 2006 Report Posted November 13, 2006 (edited) 1#Vad är det för krav på mönstringen för att bli stadsskyttesoldat? 2#Man är ganska lite ute i skogen som SSK väl? 3#Någon som vet hur många fältdygn man har? 4#Är SSK bra om man vill göra utlandstjänst? Hoppas ngn orkar svara på mina frågor, Tack på förhand! Edited November 13, 2006 by BuddhaSWE Quote
GodSent Posted November 13, 2006 Report Posted November 13, 2006 1#Vad är det för krav på mönstringen för att bli stadsskyttesoldat? 2#Man är ganska lite ute i skogen som SSK väl? 3#Någon som vet hur många fältdygn man har? 4#Är SSK bra om man vill göra utlandstjänst? Hoppas ngn orkar svara på mina frågor, Tack på förhand! Rycker in på Livkomp nu i Januari tillsammans med ett par andra sköna gubbar. För det första kan man ju passa på att säga att SSK är nerlagt och ersatt med ett lätt mekaniserat skytteförband bestående av 6.komp och Livkomp. Dock kommer utbildningen enligt många löften från många befäl vara mer eller mindre exakt likadan som på SSK-tiden. SSK bågen skulle med största sannolikhet också fortsätta delas ut. 1# Från och med Jan 2008 är det som skyttesoldat du skrivs in och kraven bör vara därefter, dock brukar väl SSK vara en eftertraktad tjänst, så självklart är det ju bättre ju högre värden du har. Jag personligen hade jackpot på Hörsel/Syn, inga tidigare skador eller sjukdomar, styrka, intilligens och motion fick jag 7or i, lämplig för befälsbefattning, A hos psykologen osv. etc. och då fick jag ändå tjata för att bli inskriven på livkomp. Dock har jag hört om folk som har haft lägre värden och kommit in. 2# Bör någon som gjort tjänsten nyligen rimligtvis svara på. Vad jag fått höra ligger vi inte mindre i fält men övar ju uppenbart mer på SiB än strid i lätt bruten terräng eller vad det nu heter. (Skog mao.) 3# Jag glömde bort vad dem sa på infodagen, har fått för mig att det var ungefär 60 men det kan vara grovt fel då jag som sagt inte minns. 4# Vi har blivit itutade att utbildningen skulle vara särskilt meriterande för US, så rimligtvis borde ju svaret på den frågan vara: Ja. Quote
Ignorance Posted November 13, 2006 Report Posted November 13, 2006 OM ni letar upp den andra tråden om SSK så finner ni mkt nyttigt i den också! Quote
BuddhaSWE Posted November 13, 2006 Report Posted November 13, 2006 Godsent: Tack så mycket för all info! Vad är då skillnaden på 6.komp och livkomp? Quote
Ignorance Posted November 13, 2006 Report Posted November 13, 2006 Godsent:Tack så mycket för all info! Vad är då skillnaden på 6.komp och livkomp? Skillnaderna VAR att livkomp syssla med Högvakt som huvuduppgift, samt strid i sekundär uppgift! 6.komp huvuduppgift var strid, då i SiB Nu är tanken att kompanierna ska slås ihop, och dela på allt som utbildningen ger! Quote
Svempa Posted November 14, 2006 Report Posted November 14, 2006 (edited) Bara för man sysslar med SIB betyder ju intedet at man har lite fältdygn. Fast istället för att ligga ute i skogen drar man iväg en vecka eller så till nån skön nedlagd industri och krigar till det. Edited November 14, 2006 by Svempa Quote
Frallan Posted November 14, 2006 Report Posted November 14, 2006 (edited) SSK - Stadsskytte är nedlagt. Nu ingår kompaniet tillsammans med Livkomp i Lätt mekaniserad bataljon - LMB. 6 kompaniet skall vara ett skyttekompani speciellt inriktat på strid i bebyggelse, därav finns stadsskyttebågen kvar och kompaniet kallar sig fortfarande stadsskytte. Men kompaniet är numera under LMBs fana. Detta gäller 6 komapniet och jag tror det numera gäller livkomaniet också. Från och med 2008 skall båda komapnierna bestå av skyttesoldater och då är ALL högvakt borttagen från de båda kompanierna. Den sammanfattade informationen från de andra stadsskyttetrådarna Edited November 14, 2006 by Frallan Quote
Frallan Posted November 14, 2006 Report Posted November 14, 2006 Den sammanfattad informationen från de andra stadsskyttetrådarna Quote
GodSent Posted November 14, 2006 Report Posted November 14, 2006 Den sammanfattad informationen från de andra stadsskyttetrådarna och inte för att vara petig, men ungefär exakt vad jag skrev 2-3 inlägg längre upp :P Quote
Frallan Posted November 15, 2006 Report Posted November 15, 2006 Den sammanfattad informationen från de andra stadsskyttetrådarna och inte för att vara petig, men ungefär exakt vad jag skrev 2-3 inlägg längre upp :P Ursäkta, blev lite för ivrig Quote
Recommended Posts