Jump to content

Stadsskytte

Recommended Posts

SSK..Det är hårt(inte jägar- eller Amf-hårt), svettigt, smärtsamt(betong etc. man slår sig väldigt lätt) och svinkul.

Dom finns numera på LG, Livgardet. Mer ställen vet jag inte, förrut fanns utbildningen(på västkusten räknat) IB15 Borås och IB16 Halmstad. På IB15 utbildade man Göteborgsbataljonerna(3st) och på IB16 Malmöbataljonerna(2st). Men så lade dom ned regementet i Borås och de flesta befälen flyttade till IB16. Så utbildade man bataljoner till båda städerna på samma reg, dock inte samtidigt. Sen la dom ner IB16, och efter det vet jag inte vad som har hänt med utbildningen.

Jag kan starkt rekommendera stadsskytte, det är riktigt roligt. Koll på LG hemsida.

Livgardet

En annan fördel som jag upplevde var gruppchefernas relativt stora handlingsfrihet, ofta fanns inte Plutonchef i närheten och då tvingades man ta egna, snabba initiativ. Detta gäller även för soldaterna. Jag upplevde det som mycket utvecklande och förbannat roligt.

Sen att man får förbruka oerhörda mängder ammunition och handgranater är ju ingen nackdel direkt... :D

Jag kan inte göra annat än att rekommendera stadsskytte. Riktigt rolig utbildning. Som det sagts innan, det är inte kanske det förband med mest pannbensträningar, men det är inte på nått sätt någon slapp utbildning.

Det rätta ordet är "riktigtjävlaroligt!" Mycket adrenalin. Och jag vågar hävda att om du kommer i rätt pluton/grupp så finns det nog få ställen då det handlar om att KRIGA så mycket som det gör på SSK.

Om jag hade fått välja idag vad jag skulle göra i 10 månader så hade valet stått mellan SSK eller LBB. Synd att LBB inte har några helikoptrar bara, men det är säkerligen en riktigt rolig utbildning det med. Eller vänta... Näe det får nog bli SSK en gång till. Det är ju bara för skönt att göra inbrytning med bräschladdningar.   :D

Guest Sudden

Tackar!

Eftersom ni låter så jävla exalterade angående ssk så ska jag sattsa på det.

Stadsskytte får det bli!!!

Vet ni på´t ungefär vilka mönstringsvärden man ska ha?

Vad skulle man göra utan er grappar?

grappar?  grapo?  grape?  nee jag fattar vad du menar, hoppas jag, eller det beror ju på om du menar samma sak som jag  :D

jag tror inte du kommer bli besviken om du väljer/hamnar på SSK, jag hade förbannat roligt och de flesta med mig.

Ett plus till är att i och med att du strider i staden så sover du oftast i staden, bättre ett tak över huvudet än tältduk, har du tur finns det bastu  :)

Sen dyker möjligheten att smita iväg och köpa sig en snickers, eller va fan som helst, upp imellanåt. En klar bonus och moralhöjare.....

SSK rockar fett, det bara är så...

Hmmm om stadsskytte är hårt ??? njae det vet i fanken men både jag och The Swede kan intyga om att det kan göra lite ont, jag speciellt då jag hamnade i sjukvårdstältet efter att ha "inspekterat" gatan på nära håll på ett ganska brutalt och hårt sätt, Med en veckas sjukskrivning som påföljd   :P  :P

såg the swede "slänga" sig raklång med skyddsmask och hela atteraljett rak ner på sprängstenen....snacka om att offra sig för gruppen...

he hehe  känner igen mig.....

undra varför dom bygger så för? civila byggnader brukar inte ha 30 cm höga trösklar direkt.

dörrar som far tillbaks och träffar en mitt i nyllet under inrusningen har ju hänt även det. Man tappar en del tempo i sådana lägen.....

*LOL* Dörrar som kommer tillbaka känner man ju igen...

Fu Gson: Vart låg du inne? Och i vilka StriBY anläggningar har du stridit? Och vilken tyckte du var bäst? (Utformning etc.etc.)

///Henrik

Guest Sudden

Men hur är det med basker?

På livgardets hemsida stod det att bara "skvadronerna" fick den svarta baskern.

Är det MPJ eller?

Så om jag rycker in på stadsskytte....betyder det att jag får en blå ful a.k.a. FN liknande baskör?

Nifelhel, låg i Eksjö, finns ingen STRIBY anläggning där. Men vi var 2 veckor i Kungsängen på trehusbacken (skarp) och cowboy-staden, vad den nu kallas.  Sen var vi 1 vecka i halmstad.

Utav dessa två (finns väl än så länge bara en till, den i Borås) så vinner Kungsängen, fast bägge lämnar mycket att önska. Efter en dags övning så känner man "staden" utan och innan så alla moment blir lätt förutsägbara.

Dom ska tydligen bygga upp en större för övningar på komp nivå i Kvarn, iaf har jag hört så. De som finns är byggda för plutons strid.

Eftersom vi inte hade nån STRIBY i Eskjö så fick vi öva rätt mycket i riktiga hus, bl.a hyreshus som skulle rivas. Det var lärorikt eftersom dom inte är byggda för att övas i och på så vis är helt realistiska. Fett mycket svårare också än STRIBY anläggningarna.

Svårast var nog dock den sekelgammla kåken som vi övade i i Göteborg, den var ombyggd så många gånger så att ingen visste hur planlösningen var. Vissa trappor gick bara till en våning, andra trappor slutade helt plötsligt. Den kåken var svår att erövra!

Plus dock för hålen i golven genom vilka man kunde ploppa ner en Hgr och förinta hela grupper! gjorde det själv till min fänriks otroliga glädje.

Guest Sudden

Det finns ju två stycken i Halmstad. En på "Mästocka Skjutfält" och en i Tylöbäck.

Har själv bara varit skademarkör i Karaby (tror den heter så) i Mästocka. Och där var det ju bara en gata och McDonkan.

Det lär ju inte vara speciellt realistiskt.

Fu Gson: Låg själv i Halmstad. Så Karaby känner man både ut och in(iofs inte så svårt, med tanke på hur det ser ut ;)). Sen finns det en större strax utanför Borås (gamla IB15), som jag också har övat en del i. Den heter Bockaby och är mycket bättre än K-by. Det finns mer tvärgator + ett torg, liknar mer en by än vad K-by gör. Den ägs numera av räddningstjänsten och utnyttjas flitigt av både FBU och HV. Har dock aldrig haft möjligheten att träna på anläggningen i Kungsängen.

Sen så övade vi en hel del i SCAN's gamla slakthus plus några andra rivningskåkar i Halmstad. Och jag håller med om att det är mer realistiskt och det ger definitivt mer. Men Striby anläggningarna är ju bara till för att öva upp rutiner och förfaranden, inför mera realistiska objekt.

Den anlägningen dom skall bygga på Kvarn skall kunna utnyttjas av pansar och mek. Mer info finns på http://www.mss.mil.se/utbildning/article.php?id=4383

(klipp och klistra, "iB Code knappar" funkar f*n inte)

///Henrik

Tänkte på det här med STRIBY. Eksjö har ju inga som sagt så vi övade på ett hus som kallas terroristvillan och ett annat hus.

Höll på och sparka in dörrar och hade jätte kul när en förrådsgubbe knallar fram till vårat befäl och undrar om vi vet om att huset är K-märkt!!!

Fick order att inte sparka så hårt efter det... Än idag kan jag tänka mig att det sitter några svarta kängavtryck på dörrarna i huset.

EOD

EOD: Vår Plutonchef påstod att man skulle bygga en SIB-anläggning i Eksjö.. "inom närmsta tiden". Jag tvivlar dock.

De här k-märkta ni övade i, låg de i Eksjö? Gamla kasernområdet ut mot Ränneslätt alltså? Vi övade SIB under vår slutövning i dels ett gammalt hotell och en gammal skola i Skillingaryd. Det fanns möbler, fönster och dyl kvar och det var hur jävla kul som helst. Där fanns ju ordentliga väggar o allt möjligt till skillnad från budgetanläggningen Karaby. O först där förstod man hur svårt det är att gå in o ta nån som förskansat sig i en byggnad. Dör ju 10 gubbar på varje man inne i huset. Lika bra att stanna utanför och bomba ner byggnaden helt.

Nifelhel: På Livgardet finns dels Dragonbataljonen (inofficellt kallat K1) o de har gröna baskrar. Där ingår ju MP o MPJ. Sen finns resten (de gamla infanteristerna) som har svarta baskrar.

Plutonchef säger alltid massa bra saker....sedan att inget inträffar är ju en annan femma :P

Kan dock tänka mig att det inte är hel omöjligt att man investerar i en SIB-anläggning. Man räknar med att strid i framtiden kommer ske i bebyggelse så behovet finns ju.

Ja, husen är de på vägen ut mot slätten, ligger bakom PBV husen. Ena huset (terrorist villan) är rätt så fint inrätt, flaggor på väggarna, dukat bord och andra grejer som man inte ska röra som amröjare.

Gamla hus och sådant måste ju vara klockrent att öva i. Finns ju inget mera realistiskt.

Ja, rensa hus är inte lätt, våld och bly i luften. Vi amröjare testade en annan variant. Rensning av hus som man misstänker att någon har försåtsminerat. Vi smög oss fram i någon blandning av SWAT/FM stil, Problemet med fult ös är ju att fi kan höra dig. Lungt och fint kunde man många gånger överraska fi.....dock inte alla gånger....

EOD

EOD: Du pratar om att "smyga fram". Faktum är att i strid i bebyggelse har man 2 grund varianter att ta hus med. Ena varianten är snabbt men tyst genomsök i som du beskrev lite SWAT stil. Den andra är rensning av hus. Genomsök används när civilläget är okänt, finns det fi, snabbare framryckning eller motsvarande. Rensning gör man när man vet eller starkt misstänker att det finns fi i huset. Jag kan säga att det krävs en rejäl tempoväxling när genomsök övergår till rensning, för att man skall vara 1:a.:D

Halmstad är uppdelad på samma sätt som den STRIBY i Sthlm, d.v.s en skarp och en lös anläggning.

I Sthlms anläggning för lös kan man öva med 9 mm samt att man kan från "stadens" enda betonghus skjuta skrarpt mot SAAB mål på ett fält, enligt senare rykten bygger man om lite där så just nu kan den möjligheten vara bort. Lika bra det då man tvingas sticka ut pipan genom gluggen för att få skjuta och det är ju inte särskilt realistiskt.

Jo, så är det Nifelhel. Det som gjorde att vi fick ändra lite på det var att när vi gör ett så kallat säksök så kan man inte sparka in dörrarna (de gör man även i "tyst sökning" om jag inte missminer mig) I säksök öppnar man dörren bara lite, kollar efter trådar, öppnar 5-10 cm och gör ett nytt sök efter trådar. När man fått upp dörren så mycket att kan gå in så…ja knallar man in och söker restan av rummet.

När vi då gjorde det under inbrytning så kunde vi ju inte vara så försiktiga men vi fick försöka hitta en kombination. Öppna lite, väldigt tyst och fint och kolla efter trådar och försåt. Ta eldställningar i de vinklar man kom åt för att sedan göra en liten chansning och smälla upp dörren och kuta in, försöka undvika mattor och annat som kunde vara försåtsminerat. I korta drag tror jag man kan säga att vi var lite lugnare än den vanliga FM "tysta varianten". Lite mera polisiär metod kändes det som i alla fall