Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan!

Läste i en tråd att man kunde sätta PLCE sidoväskorna på berghausen....finns det mer tips och triks? Vad har man genom årens lopp gjort med väskan? Satt dit nya spännen? Andra väskor?

Vore kul att höra vad man kan göra med den säcken (då jag äger en själv...) :)

Posted

Inte på något vis specifikt för berghausen, men ändåett trix (eller två)

1: För oss (för jag hoppas att det finns fler än mig) som stör sig på alla löst hängande "flärpar" ex. spännremmar och dylikt rekommederas varmt att ta en titt på Camelbak Thermobak lösning med kardborrband längst ner på remmarna, som sedan snyggt och preussiskt kan rullas ihop. (Om någon är intresserad kan jag försöka specifiera tydligare, säg bara till!)

2: Man kan aldrig få för många fästpunkter för packremmar på en ryggsäck, och det är hur enkelt som helst att fixa med nylonband av samma modell som på spännremmarna till locket. En bit gammal packrem funkar också bra. Se bara till att sy fram och tillbaka löjligt många gånger med lika löjligt stark tråd.

Posted
Inte på något vis specifikt för berghausen, men ändåett trix (eller två)

1: För oss (för jag hoppas att det finns fler än mig) som stör sig på alla löst hängande "flärpar" ex. spännremmar och dylikt rekommederas varmt att ta en titt på Camelbak Thermobak lösning med kardborrband längst ner på remmarna, som sedan snyggt och preussiskt kan rullas ihop. (Om någon är intresserad kan jag försöka specifiera tydligare, säg bara till!)

till

Posted (edited)

Byt plastspännena mot diton i metall (slakta en LK35 eller liknande), byt plasthällorna på sidfickorna mot ex. läder.

Detta plus det Bellum nämnde gör säcken grymt långlivad .

Edit: OBS att endast orginal Berghaus & orginal PLCE funkar ihop, annars är risken stor att dragkedjorna inte är av samma typ eller felvända.

Edited by Gotcha
Posted

Elfgren:

pl_71050.jpg

http://www.camelbak.com/camelbak/images/pl_71050.jpg ifall inte bilden ovan funkar.

Kolla på "axelremmen" precis nedanför quickrelease spännet.

Längst ner på den remmen man tycker hänger och dinglar på ett synnerligen opreussiskt vis syr man dit ett stycke kardborrband i 90 graders vinkel i förhållande till remmen.

Åt ena hållet syr man dit den "lurviga" biten av kardborrbandet med "lurvet" uppåt. På den andra sidan syr man dit den "taggiga" med "taggarna" nedåt.

Det skall se ut ungefär som ett "T" längst nere på remmen.

Sedan är det bara att rulla ihop eländet!

Blev det klarare nu eller har jag förvärrat situationen ytterligare?

En bild hade naturligtvis förklarat allt utan et enda ord, men jag äger varken digitalkamera eller serverutrymme att lägga upp den på, så hoppas att min förklaring fungerar. Säg till annars så övergår jag till plan B.

Posted

Utanpåliggande fästpunkter då... =)

Jag tycker det börjar bli trångt i säcken, å vill få ut en del på utsidan. Men tycker att det är lite klent med färtpunkter för utrustning. Någon som har lyckats komma på snilleblixtar under packning?

Posted
Utanpåliggande fästpunkter då... =)

Jag tycker det börjar bli trångt i säcken, å vill få ut en del på utsidan. Men tycker att det är lite klent med färtpunkter för utrustning. Någon som har lyckats komma på snilleblixtar under packning?

1. Se Bellums svar.

2. Ta i lite till när nu packar. Tok-rulla allting och hoppa ned fanskapet.

Det går ALLTID ned lite till i trossen. KJ_2.png

Posted

En lite mer grundläggnade fråga kanske men ...

Vilket är bästa sättet att packa en Berghaus Vulcan?

Mest undrar jag över hur Ni som har använt den militärt fick lära Er att man skulle packa säcken och fästa liggunderlag och såna grejer?

Den enda säcken jag har använt militärt var stora FJS-ryggan, och på den gick det utmärkt att vika underlaget och stoppa in det under topplocket och neråt.

En annan sak som FJS-orginal kunde var att förvara alla saker som man behövde under vanlig marsch i sidofacken och topplocket. Enda gången man var tvungen att öppna säcken var egentligen när man skulle sova.

Har nått snille lyckats med samma sak med en Vulcan?, och hur gör man isåfall? (Jag har då inte gjort det).

/ Martin Eriksson

Posted (edited)

Själv har jag genom åren skaffat mig en vana att alltid bära utrustning för MINST ett dygn i stridsväst och övrig mtrl i tross. Kan vara en bra regel att utgå ifrån att man skall kunna klara sig utan ryggan!...:D

Vad gäller liggunderlag brukar man rulla det till Berghaus och sätta "tuben" lodrät på utsida säck, men kronans blir ganska bängligt och jag skulle rekommendera exvis Termarest Ridgerest som är mkt lättrullat och lätt (ok lite ömtåligare och ej standardpryl...) Har även kört en variant med mindre packning och rullat liggunderlag inne i säcken, med packning innaför...

Har du inte de gamla gröna spännena skulle jag rekommendera dig att försöka få tag på dem då de är lätta att öppna och försluta med eller utan handskar...tacksamt då det är kall och mkt snö...

Sedan kan man alltid fundera på sidfickor - Plce är rekommenderat och kanske även fundera på att ha bestämda föremål i fickorna för att göra dagturssäck vid dump av huvudrygga...Sidfickor + stridsväst kan man packa med kök, mat, vätska, puppa etc för att kunna klara sig flertal dygn...Snart inser man att man kan prioritera bort en stor rygga B)

Edited by Razvedka
  • 2 weeks later...
Posted
Själv har jag genom åren skaffat mig en vana att alltid bära utrustning för MINST ett dygn i stridsväst och övrig mtrl i tross. Kan vara en bra regel att utgå ifrån att man skall kunna klara sig utan ryggan!...:unsure:

Vad gäller liggunderlag brukar man rulla det till Berghaus och sätta "tuben" lodrät på utsida säck, men kronans blir ganska bängligt och jag skulle rekommendera exvis Termarest Ridgerest som är mkt lättrullat och lätt (ok lite ömtåligare och ej standardpryl...) Har även kört en variant med mindre packning och rullat liggunderlag inne i säcken, med packning innaför...

Har du inte de gamla gröna spännena skulle jag rekommendera dig att försöka få tag på dem då de är lätta att öppna och försluta med eller utan handskar...tacksamt då det är kall och mkt snö...

Sedan kan man alltid fundera på sidfickor - Plce är rekommenderat och kanske även fundera på att ha bestämda föremål i fickorna för att göra dagturssäck vid dump av huvudrygga...Sidfickor + stridsväst kan man packa med kök, mat, vätska, puppa etc för att kunna klara sig flertal dygn...Snart inser man att man kan prioritera bort en stor rygga B)

Hmm... Får inte alla med sidofickor till "Bergan"???

Eller väljer ni PLCE-fickorna för att dessa är större?

/Ulf

• 2 weeks later...
Posted

Ett förtydligande för att inte blanda ihop begreppen.

Berghaus och Bergen är som vi alla vet två olika säckar och PLCE är i första hand anpassat för Bergen. Dock passar PLCE sidfickorna även bra till Berghaus.

Rätta mig om jag har fel.

// Nöjd Bergen ägare sedan många år //

Posted
Ett förtydligande för att inte blanda ihop begreppen.

Berghaus och Bergen är som vi alla vet två olika säckar och PLCE är i första hand anpassat för Bergen. Dock passar PLCE sidfickorna även bra till Berghaus.

Rätta mig om jag har fel.

// Nöjd Bergen ägare sedan många år //

Nu är jag än mer förvirrad... Är inte "Bergen" ett smeknamn på PLCE-säcken?

(Om jag inte är felunderättad, så är det en tidig Berghaus (den som sedan blev Trident resp Vulcan) som är ursprungsmodell till PLCE-ryggsäcken, eller?)

/Ulf

Posted (edited)

Sir Vival:

Allt jag menar är att PLCE-säcken (Bergen) och Berghaus är två olika modeller , alltså inte likadana i utförande.

Har för mig att PLCE sidfickorna passar utmärkt till Berghaus modellerna.

Razvedka:

hade inte du "kittat upp" din Berghaus med PLCE fickorna ??

Berghaus:

http://www.silvermans.co.uk/SILVER/PRODUCT...CTS/1/56003.JPG

PLCE Bergen:

http://www.silvermans.co.uk/silver/images/.../plcebergen.gif.webp

Edited by Andrew
Posted
Nu är jag än mer förvirrad... Är inte "Bergen" ett smeknamn på PLCE-säcken?

"Bergen" är gammal brittisk soldatslang för ryggsäck, betydligt äldre än PLCE-systemet...

:banana

Posted

Andrew:

Yes, kittat upp Vulcan med Plce fickor och mycket nöjd med det!

Sir Vival:

Plce fickorna är främst vidare i omfång och även större - betydligt lättare att packa i än original Berghaus. Dessutom så har Plce riktiga feta YKK kedjor som håller (Original Vulcan slets ut efter ngt år...)! som tredje argument är bärselen till dagtursäck Plce enormt mkt bättre och stabilare....

Vad gäller Vulcan och Trident så är Trident endast namnet på FM:s beställning av en moddad Vulcan (ingen öppning i botten, inverterade kedjor på sidfickor).

Posted
Vad gäller Vulcan och Trident så är Trident endast namnet på FM:s beställning av en moddad Vulcan (ingen öppning i botten, inverterade kedjor på sidfickor).

Samt 10 lit större i huvudsäcken.

Är du verkligen 100% säker på det? Låter lite VÄL seriöst av FM att egenhändigt döpa om en ryggsäckserie och sy dit "Trident" istf "Vulcan"..

Trident kom väl lite före Vulcan och hann säljas till en del krigsmakter innan den "ersattes" av Vulcan och såldes även på den civila marknaden?

Posted (edited)

Gotcha:

Vulcan kom väl som en efterföljare på Crusader dvs ngn gång mitten/slutet av 80 talet. "Trident" dök väl upp tidigast 91-92 (faktiskt ej helt säker där...) Kom i kontakt med den våren 92 och då var den het, ny och fräsch och allt det där som tindrar i en VPLS ögon...

Att kronan skulle kunna få ett "eget" namn på en en säck som de beställer i par tusen ex ser jag som ganska normalt i den branschen...Därmed även lättare att hålla säcken skild från civila varianter - något som SFD personalen säkert gillar...

Volymen i säckarna är jag däremot osäker på - har jämför Vulcan och Trident en del men ser ingen skillnad i höjd eller volym i stl 3. Däremot så tycker jag det är en viss volym skillnad på störst/minst rygglängd - 2-4...

Edited by Razvedka
Posted

@Razvedka

Tack! Crusader heter ju den gamla säcken... *teflon*

Jag har oxå hört, från två-tre oberoende källor, att Trident är på 110 liter.

/Ulf

• 4 months later...
Posted

Lyfter upp den här tråden. Har INTE läst igenom alla inlägg som jag fick upp vid sökning. Min fråga är följande:

Tillverkas Berghaus Vulcan eller den civila varianten Atlas i svart? Någon som antingen sett en sådan eller vet om det går att beställa?

Tacksam för svar.

Posted (edited)

Har funderat på att köpa en Berghaus vulcan men efter att ha läst den här tråden så har jag tänkt om och siktar in mig på en PLCE. Då kommer den stora frågan.

Är den säcken som Militaryshop säljer en "äkta" PLCE? Tycker att priset är lite väl lågt för det. Dessutom står det i beskrivningen:

"Ryggsäck liknande den använd av Brittiska armén. Ryggsäcken är tillverkad i kraftig nylonväv." -citat från Militaryshops sida.

Det är alltså ordet liknande jag fastnar på. Har mailat dom men eftersom det är helg så dröjer svaret.

Edited by mace
Posted

Jag tog fram vassa kniven och sprättade upp sömmen (som sitter i närheten av fästena för eventuella isyxor) som håller remmarna till locket på plats. Med de sömmarna borta så kan man komprimera säcken genom att få ner locket längre ner på fronten och remmarna är ju iallafall fästade längre ner på fronten. Man kan även bära ett vikt liggunderlag placerad på front/under locket. Var mycket försiktig vid skärandet, dra ut remmen från väven så att sömmen blir synlig och slint inte med kniven. /Gusten :D

Posted (edited)

Mace: Militarys PLCE är inte äkta. Om det nu mot förmodan skulle vara det så tycker jag genuint synd om britterna.

Men för priset så är den habil.

Tänk bara på att:

Sömmarna riskerar att spricka vid tung packning

Bärremmarna känns en smula "vobbliga" av någon underlig anledning. Som om de vore för elastiska

Avbärarbältet är gjort för att sitta i njurhöjd. Kanske bra om man bär stridssele, men jag gillar det inte.

Patrullsäckssystemet är för klent uppbyggt: Det är baserat på en hel drös med spännen, och dessa tål inte tillräckligt mycket belastning för att jag skall lita på dem.

Dragkedjorna på sidfickorna är klena, och dör lätt.

>Men trots detta ångrar jag inte mitt köp: Sidfickorna är guld värda om man moddar bärsystemet en smula (Läs: skrota. Bygg nytt!) Fraförallt så rymmer de en hel del.

Säcken i sig är bra om man skall släpa på mycket utr, men jag skulle inte vilja gå ett baskerprov med den...

Börjar bli komig nu, så säg till om jag var helt obegriplig...

Edit: Nu lät jag väldigt kritisk, men jag är faktiskt ändå ganska nöjd med den. Låt mig säga som så: Du får vad du betalar för. Men inte mer.

Edited by Bellum