phantom Posted August 8, 2003 Report Posted August 8, 2003 Military Daypack (Från Militaryshop.se) http://www.militaryshop.se/bilder/produkte...a.para35l.1.jpg Perfekt dagsryggäck. Volym: 35 l. Ryggsäcken har vadderad baksida och bärsystem med justerbara, vadderade remmar och bröstrem. Ryggsäcken har externt lastnät för tex; karta. En mycket populär uppdragssäck bland militärer. Pris: 395 kr. frågan är om det är något att ha eller om det bara är skit. Behöver en som ersätter den jag fick ut från förrådet (ful 35l med en stålställning på ryggen) tänkte nu köpa en egen ryggsäck denna verkar ha ett för mig mycket rimligt pris, den ser bra ut och den verkar stabil helt enkelt.. Nu undrar jag vad ni tycker bu eller bä Tack i förhand Quote
Guest Dedicated Posted August 8, 2003 Report Posted August 8, 2003 Den ersätter inte LK35 eftersom den alls inte rymmer lika mycket. Jag tror man räknar in locket samt sidofickorna i dessa 35 l vilket är rejält missvisande! Däremot är den väldigt bra som just "Daypack" eftersom man lätt och smidigt får med en massa användbara saker. Den är dessutom ganska "kort" vilket innebär att de pryttlar du kanske har i stridsbältet exempelvis vattenflaska är relativt lätt att komma åt. Som patrull-säck helt ok, som ryggsäck håller den inte måttet. Quote
oz Posted August 8, 2003 Report Posted August 8, 2003 Dyrare, men så mycket bättre. Berghaus Munro Quote
nsky_517 Posted August 8, 2003 Report Posted August 8, 2003 Håller med Fyhr. jag har haft min i ung 2år, så jag har testat den både civilt och i HV. det är klar att den rymmer för 1 dygn(om du tar det mest väsentliga med dej), men inte för längre. om du vill ha en väska som är bra och som rymmer nästa lika mycket som LK35 ska du köpa en ALICE pack medium. jag har den sådan och den är skit bra. kan både ha den med mes eller som "softpack". kostar lika mycket som daypacken begagnat HÄR för lika som den på militaryshop.(men utan mes dock) Quote
phantom Posted August 9, 2003 Author Report Posted August 9, 2003 Ska bara tillägga att den ska användas till friluft och FBU-u/HVU om det nu gör någon skillnad.. Quote
nsky_517 Posted August 9, 2003 Report Posted August 9, 2003 (edited) jag har min i HV, så jag tycker du borde satsa på alice'n. om jag tar och jämnför min daypack(den som du undrar om) med alice packen (se bild) Daypack: innersäcken rymmer inte så speciellt mycket, värme jacka+ värmebyxor tar nästan upp hela utrymmet. om du tillexempel ska ha med sovsäck och liggunderlag tar det ännu mer plats och du får till föjld att mindre matriell kan tas med. på locket finns det två rem"fästen" som man kan sätta fast t.ex liggunderlaget, men jag tycker personligen inte att det riktigt funkar. I locket har du även en ficka som är rätt stor där du får plats med lite skit skit t.ex hanskar, mössa etc. fickorna på sidorna har dragkädjor, men är rätt små och här får man inte plats med så mycket, men bra för hygigen artiklar eller annan mindre bös. last nätet har jag aldrig riktigt förstått mej på, eftersom att när du väl packat väskan så får du inte ner något i det... på ryggsäckens backsida är det vadderat samt att remmarna är vadderade, vilket gör den rätt skön att bära. det finns även ett avbärar bälte och i remmarna finns det ett bröst clips. Jag har aldrig ångrat att jag köpte känner att det var ett bra köp, och den har kommigt till mycket använding för dags övningar. det som är bra med denna väskan är att man också kan ha den civilt utan att det ser "konstigt" ut. Så när kan man ha den? Den är perfekt om du ska vara borta över dagen eller högst ett dygn. men längre måste man ha en väska med mer last kapacitet. A.L.I.C.E. pack medium. matriaet är ett tunnare men slitstark nylon med gummrerad innsida vilket gör den rätt vattensäker(stod utanför tältet i hällregn i våras och var fortafarande torr innuti) Den har ett stort last utrymme som rymmer ung. lika mycket som Lk35 med en inner ficka, perfekt för hygigen artiklar(har läst att det är en radio ficka ,så 135:an är nog inga problem att kränga ner här). själva lastutrymmet drar man igen precis som Lk35.(med drag sko). I locket finns det en ficka som man öppnar med kardborreband, här kan man t.ex. ha fält apotek(liten necisär med huvudvärks tabletter, plåster etc.) eller annat smått. På utsidan finns det massor av fästpunkter som man kan sätta fast massor av grejjer med alice clips, t.ex vatten flaskor(den stora amerikansa är perfekt) och tre stora fickor, dessa knäpps ihop med reglerbara remmar som har tryckknappar. dessa fickorna rymmer mycket, här har jag lagt mina hanskar, mössor, halsdukar m.m. fickorna är påsydda så att det blir ett mellan rum mellan ryggsäken och fickan, vet inte varför men det är säker till för något... på fickornas undersida och ryggsäckens under sida är det också dräneringshål. undertill är det fästen för antingen liggunderlaget eller sovsäken som man trär remmar genom. remmaran är vadderade och byts snabbt om man vill ha den softpack eller om man vill ha mesen på(eller om man vill ha mesen till extra AM, bumpor etc. precis som Lk35) Har man mesen på gör den att det blir ett bar mellanrum mellan ryggen och säcken vilket gör att man inte blir så lätt svättig på ryggen. på mesen sitter det en vadderad rygg dyna och avbärar bälte. Perfekt ersättning för Lk35. Denna ryggsäken är jag ytterst nöjd med och prisar den högt! den är 100ggr skönare än Lk35 ock lite lättare. Nsky 517 Edited August 9, 2003 by nsky_517 Quote
heiho Posted August 9, 2003 Report Posted August 9, 2003 Daypack är bra som dagssäck. Fördelen jämfört med Munro är att Daypack har 3 ytterfickor och en meshficka. Quote
w00t Posted August 9, 2003 Report Posted August 9, 2003 stridssäck 2000 da! vad är det för fel på den?! har ingen själv men ha prövat den o tycker att den verkar rätt funkis......tänker nog köpa en sån för FBU-u verksamhet......lr är det nått fel på den ryggan!? Quote
phantom Posted August 10, 2003 Author Report Posted August 10, 2003 Tycker att det är lite fult med märket US på, går det inte sy dit ett märke från militaryshop över så det us inte syns? Tack för svaren. Quote
Elfgren Posted August 10, 2003 Report Posted August 10, 2003 Tycker att det är lite fult med märket US på, går det inte sy dit ett märke från militaryshop över så det us inte syns? Tack för svaren. US är ju inget märke på utan i tyget, alstå så borrde man kunna färga bort det Quote
Speedy2 Posted August 10, 2003 Report Posted August 10, 2003 phantom < Jag har i min ägo en daypack och den har jag använt många gånger och är mer än nöjd med den. Den ersätter inte lk35, men har fördelen av att lätt kunna vikas ihop och kan med lätthet stuvas ner i lk35 och tas med vid större övningar. Jag har vid några tillfälle packat daypacken med den nödvändigaste materielen. Sedan har jag stuvat ner daypacken tillsammans med övrig utrustning i lk35. Smidigt att bara kunna slita ut den lilla ryggan och sticka i väg på en patrull. Speedy Quote
niklassthlm Posted August 10, 2003 Report Posted August 10, 2003 Håller med Fyhr. jag har haft min i ung 2år, så jag har testat den både civilt och i HV. det är klar att den rymmer för 1 dygn(om du tar det mest väsentliga med dej), men inte för längre. om du vill ha en väska som är bra och som rymmer nästa lika mycket som LK35 ska du köpa en ALICE pack medium. jag har den sådan och den är skit bra. kan både ha den med mes eller som "softpack". kostar lika mycket som daypacken begagnat HÄR för lika som den på militaryshop.(men utan mes dock) Tjena! Har nu precis beställt en sådan, hoppas att jag tycker/känner som du... Den verkar vara precis den jag behöver på Toppjakten! Niklas Quote
Guest Dedicated Posted August 11, 2003 Report Posted August 11, 2003 last nätet har jag aldrig riktigt förstått mej på, eftersom att när du väl packat väskan så får du inte ner något i det... Heiho har tomhylsor i sitt nätfack......... Quote
phantom Posted August 11, 2003 Author Report Posted August 11, 2003 Funderar starkt på en ALICE pack medium köper jag en får ni hjälpa mig att färga över US. Varför är ryggsäcken byggd på bredden istället för på höjden, borde det inte bli lite bakåtvikt nu när den är så bred? Hur gammal är ryggsäcken och hur använd och sliten är den? Kan säga det att det var inte skönt att cykla 10 mil på 1½ dag med 20 kilos packning på ryggen i LK35an på försvarets gammla hojjar :( Känns som ALICE pack medium är den rätta.. Men den ser lite plastig ut på bilden.. Quote
nsky_517 Posted August 11, 2003 Report Posted August 11, 2003 (edited) hur gammal, menar du själva ryggsäcken eller modellen? för att se hur gamal ryggsäcken är måste du ha den framför dej och titta på ryggsidan där det står: FIELD PACK COMBAT MEDIUM NYLON LC1 DLA 100-77 C-1229 står mer mej jag kan inte läsa resten.. i vilket fall är min daterad DLA 100-77 C, Vilket gör att den är tillverkad 1977 alltså eftersom den är begagnad är det svårt att veta när den är ifrån(om du inte har den framför dej), men min är alltså 26 år gammal och har inga revor eller hål i sej. tycker inte den är speciellt baktung, inte mer är Lk35 iallafall. bara mer bekväm. det enda som är plast på den är själva dragskon. eftersom det är nylon och US märkningen är tryckt, är det lättare att du bara syr över något märke eller nåt, än att färga den. EDIT: alice pack manualen.HÄR Edited August 11, 2003 by nsky_517 Quote
JBP Posted August 11, 2003 Report Posted August 11, 2003 Tycker att det är lite fult med märket US på, går det inte sy dit ett märke från militaryshop över så det us inte syns? Tack för svaren. US är ju inget märke på utan i tyget, alstå så borrde man kunna färga bort det vad här det för fel på ett kanon fin SoldF Tygmärke att täcka över med? säljs ju på SoldF.com ju! Har två själv :P Quote
phantom Posted August 12, 2003 Author Report Posted August 12, 2003 (edited) Slut? Kommer dom inte få in nya då? I annat fall behöver jag inte om Stridssäck 2000 berätta allt som kan va av nytta, erbjudandet går ut 31 aug så jag får skynda mig.. www.Recon.se Eller vad tror ni om 55 l "Command" ryggsäck från www.mil-con.se Edited August 12, 2003 by phantom Quote
Recommended Posts