Protiwa Posted August 4, 2003 Report Posted August 4, 2003 (edited) Jag skulle vilja ha info angående denna bil. (Bild text till sista bilden) Zastava modifierat stridsfordon. Bra jobbat Quebec ! Foto: T.Johansson Källa: http://www.ks06.tk/ Jag har för mig att jag sett flera bilder från när bilen "modifierades" men kommer inte ihåg URL:n. Om någon har den lägg gärna in den eller PM:a den till mig. Jag undrar om bilen är/var i aktiv tjänst eller om det bara var ett hobby bygge på fritiden? Tycker att den är stört skön! Hoppas att någar här på forumet som var i KS06 vet lite om bilen! Edited August 4, 2003 by Protiwa Quote
Forumsledning henke Posted August 4, 2003 Forumsledning Report Posted August 4, 2003 Soldaterna på kompaniet QL [Quebeck Lima] tycke det var en kul grej att ge sin kompch och stf kompch. Även Bataljonchef tyckte spektaklet var roligt och tog sig en svängom inne på campen med fordonet uppsutten i tornluckan. Bilen användes inte utanför campen och var enbart till för att höja stämningen lite, även i försvaret får man ha skoj. Det har byggts likande fordon på tidigare missioner. Hållbarheten på dem är inte att jämföra med de ordinarie. Dock har fransmännen små beiga Renault 4 -bilar som riktiga fordon, de är minst lika små som Zastava och de använder dem i tjänsten, troligen åt stabsfolk. Helt klart de fulaste och pinsammaste KFOR-fordonen. Tom värre än MB Sprinter. En Renault 4. Quote
Torak Posted August 4, 2003 Report Posted August 4, 2003 Den var ju faktiskt störtskön... Riktigt ql, faktiskt... (sorry) Skulle nog vara ett riktigt bra patrullfordon, om hotbilden tillåter; man kommer närmare befolkningen, och folk blir intresserade i bilen. Bra goodwill-gest om inget annat. Quote
GC1 Posted August 4, 2003 Report Posted August 4, 2003 bilen började repas på ks01 och "cabbades" senare på ks02-03 Quote
106 Posted August 4, 2003 Report Posted August 4, 2003 Patrullfordon, ha! Men det var en upplevelse att se dem köra bilen, massor med rök och oväsen men den hade knappt styrfart så oftast fick två pers hjälpa till och knuffa den framåt. Tror även den åkte med i farväl-paraden till Pbv302C. Riktigt trevligt påhitt från QLs sida. Quote
Protiwa Posted August 4, 2003 Author Report Posted August 4, 2003 Är det ingen som har lite fler bilder på bilen? Eller vet var dessa kan beskådas. Jag har för mig att jag har sett en sida då med en massa bilder från byggandet av bilen.... Quote
konan Posted August 27, 2003 Report Posted August 27, 2003 (edited) En kompis som är nere på KS mission nu hade med sig lite film hem på leave och där figurerade detta fordon i en verkstadshall... Tydligen håller de på att sätta på karrossen på ett toyota landcrucierunderrede. Edited August 27, 2003 by konan Quote
IB2 Posted August 27, 2003 Report Posted August 27, 2003 Det låter bra att vesslan fortsätter att utvecklas. Det är ju enda fordonet på Swebat som tar sig fram i grändena i Pristina (även om den som sagt inte lämnat campen). Det kanske är dags att åka ner och ta en titt. Det finns ju alltid en anledning att åka. Quote
Hotel Charlie One Posted August 27, 2003 Report Posted August 27, 2003 Går det? Landkryssaren måste ju vara mycket längre? Quote
Pelle Posted August 27, 2003 Report Posted August 27, 2003 bilen började repas på ks01 och "cabbades" senare på ks02-03 Mnja, som tidigare nämnts så är det två olika bilar. Cabben sågs en gång i slutet - KS04 på NSE:t där den hamnat i samband med att IA01 åkte hem. Den anlände visst av oförklarlig anledning i en container. Där var den visst ja... Bilden i den andra tråden är helt korrekt från avslutningsparaden för PBV:erna, hösten KS06. På min hemsida har jag en massa bilder från 04:an och 06:an, bara att spana in för de intresserade. //Pelle Quote
SISU Posted August 28, 2003 Report Posted August 28, 2003 Går det? Landkryssaren måste ju vara mycket längre? Ja det låter otroligt ! Land kryssaren måste vara längre. Quote
Recommended Posts