Jump to content

Vad tycker du om tilldelat materiel?  

116 members have voted

1. 1. Vad tycker du om tilldelat materiel?

• Tilldelat materiel är otillräckligt.
      70
    • Tilldelat materiel är tillräckligt.
      39

Recommended Posts

Posted

En logiskkullerbytta är en logiskkullerbytta och om bägge argumenten är logiska så har man problem, det ena argumentet bör falla annars har man en evighetsmaskin och som jag skrev så är det en bedömningsfråga som skiljer sig från person till person. Jag fattar precis vad du menar, jag kan inte kräva att få flera magasin och handgranater lika lite som jag kan kräva att få Kulspruta 90.

Mitt resonemang är rätt enkelt och grundar sig i enbart i ”är tilldelad utr tillräcklig”. Alla skall kunna strida i bebyggelse, för att strida i bebyggelse krävs ca 8 magasin och ett antal handgranater, för att få med sig detta så krävs idag en stridsväst 2000. Du har bevisat att du inte håller med, men detta är vad jag skulle begära, detta är vad jag anser att jag behöver för att kunna lösa uppgiften och då återkommer vi till det som jag anser är grunden i det, en bedömningsfråga.

Samtidigt tycker jag att du gör en liten logiskkyllerbytta själv när du säger följande 106

Alltså är inte 304K i sig otillräckligt för uppgiften

för att i meningen innan säga,

Själv har jag inga problem att få ner 8 magasin i 304K (eller att bära omkring på det för den delen), men handgranaterna blir svårare, men det går att lösa med en extra magasinsficka.
Får du ut 3 fickor till din 304K…? Om du inte får det så är det ju inte tillräckligt enligt dig, du måste tillföras en extra utrustning, om detta är i form av en extra ficka eller en helt ny stridsväst är ur ”tillräcklig mtr” synpunkt oviktig (visst är det enklare att tillföra en extra 304K ficka kontra en helt ny stridsväst). Min egen förkärlek till stridvästen får väl jag stå för, har haft i under det utbåret som jag jobbat på Ing2 och gått i befattning.

@ Zaito: Eget radiosystem var rätt så långt gånget i min brainstorm :baskerHV: Men som jag skrev så har engelsmännen ett ”liknande” system. Nu kommer mycket hörsägen men vad jag förstår så har man som brittiskt soldat tillstånda att inhandla t.ex. en egen stridsväst så länge som den har deras kamouflage mönster. Så där ligger det fortfarande på en ”soldatnivå” men jag tycker att det inte skulle vara någon omöjlighet att få det att fungera på gruppnivå inom rimliga gränser.

EOD

Posted
Om nu tilldelad utrustning är tillräcklig, varför skall man isåfall tilldelas mer???????

'Om en uppgift utöver grundupgift tilldelas ett förband, tillhandahålls även resurser för att lösa den uppgiften'

exempel:

För strid i C område tillförs C dräkter.

Ammunition tillförs lämpligt för stridens ambitionsnivå.

Andra förband underställs eller understödjer eget förband.

Transport resurser tillförs för att lösa vissa uppgifter.

Inget förband är kapable att med egen utrustning lösa samtliga stridsuppgifter det kan komma att tilldelas.

Posted
Om en uppgift utöver grundupgift tilldelas ett förband, tillhandahålls även resurser för att lösa den uppgiften'

exempel:

För strid i C område tillförs C dräkter.

Ammunition tillförs lämpligt för stridens ambitionsnivå.

Andra förband underställs eller understödjer eget förband.

Transport resurser tillförs för att lösa vissa uppgifter.

Inget förband är kapable att med egen utrustning lösa samtliga stridsuppgifter det kan komma att tilldelas.

Ja, i teorin fungerar detta, men hur är det i praktiken??? Jag har varit med om ett flertal tillfällen där man fått en uppgift, begärt extrautrustning som är kritisk för att lösa den, och fått svaret;"Det har vi ingen, ni får hitta på något"

Så då gör vi det, hittar på något.

Posted
ja, personligen föredrar ju att bygga själv. då vet man vad man får! (ett projekt som snart drar igån... :D )

Tänkte oxå sätta mig framör symaskinen igen. Bygga något praktiskt, hoppas jag :)

Posted
eh, nu tänkte ju jag på radio.... :P  men om jag lär mig ngn gång så visst!

:D Jaha, men gör man inte sånt med symaskin då???? :)

Gå till Jula och köp en radio istället..... Kan du ju få med headset och allt...

PMR radio

Slippa skruva :)

Posted

ja visst, men du får inte hälften av det du vill ha. bygger du själv får du rätt storlek, headsätt, sändarknapp på handskydd, driftsäker... allt du önskar (och dessutom är sakerna gjorda med kärlek, det är viktigt i krig (därför dagens soldater kanske inte kommer funka så bra när det gäller.... :D ))

Posted

Det här hörselskyddet vill jag ha!!!!

Kolla på sidan 7, om HKOM hörselskyddet. Klart intressant läsning

FMVaktuellt nummer 3

När den blir tilldelad HV blir jag så här glad: :D

Posted
ja visst, men du får inte hälften av det du vill ha. bygger du själv får du rätt storlek, headsätt, sändarknapp på handskydd, driftsäker... allt du önskar (och dessutom är sakerna gjorda med kärlek, det är viktigt i krig (därför dagens soldater kanske inte kommer funka så bra när det gäller.... :D ))

Point taken, men tänk på att ta delar från någon av förvaret radioapparater då. För annars är det ju inte tilldelad materiel :D:D

Posted

Point taken, men tänk på att ta delar från någon av förvaret radioapparater då. För annars är det ju inte tilldelad materiel :D:D

tror du jag kör med vad skit som helst...? :P

@jed: finfina va? har legat som projekt hos fmv ett bra tag. hade dock missat att dem kommit så här långt. tack. hoppas dem kommer ut på den civila marknaden fortast möjligt.

hörselskydd är en anna sak som man kan undra över. tycker personligen com-tacs eller vad dem heter suger. skyddade inte mina öron i alla fall. dock finns ju en större och bättre model som ska vara mkt bättre, men har inte provat denna (och lär väl knappast få ut i HV)

Posted

Ja, danskan har oxå röstat: Otilräckligt!

Nej, jag har självklart inget förstånd på er uttrustning, men är endå övertyget om att våra länder går att jämnställas på just denna frågen: Danmark har ungefär 60.000 medlemmar i HJV (=HV). Ett politisk beslutt gjorde att vi fik uppställa regulära infanteri-enheter, dessa kallas "3.000 mandsstyrken" Vi (SpecialKompagni-Amager) har fått dom nya vapnen (C7FT/M-95 & C8FT/K-96). Vi har fått Mercedes G-vagnar (bara inte i vårt KMP :o ), nya kevlarhjälmar, handsker, strömpor, fältkniv och mycket annat. Men innan jag flyttade dit, har jag gjort tjänst i 8 år utan alt detta!

... INGEN: Rygsäck, sovsäck, handskar, strömpor, fält- & fällkniv och så vidare och så vidare Men det behövs väl inte??? ;-)

Hur f-n skulle jag strida/leva i fälten utan alt detta???

Ovanstående ciffror gäller stadigt för ungefär 57.000 man, fast dom klarar sig nog ändå :)

Vi pratar ju i verkligheten om stridsmoral och överlevnad här!

Får be om ursäckt här, men känslorna är OXÅ viktiga att ha med på råd, eller?

Posted
Samtidigt tycker jag att du gör en liten logiskkyllerbytta själv när du säger följande 106
Alltså är inte 304K i sig otillräckligt för uppgiften

för att i meningen innan säga,

Själv har jag inga problem att få ner 8 magasin i 304K (eller att bära omkring på det för den delen), men handgranaterna blir svårare, men det går att lösa med en extra magasinsficka.
Får du ut 3 fickor till din 304K…? Om du inte får det så är det ju inte tillräckligt enligt dig, du måste tillföras en extra utrustning, om detta är i form av en extra ficka eller en helt ny stridsväst är ur ”tillräcklig mtr” synpunkt oviktig (visst är det enklare att tillföra en extra 304K ficka kontra en helt ny stridsväst). Min egen förkärlek till stridvästen får väl jag stå för, har haft i under det utbåret som jag jobbat på Ing2 och gått i befattning.

Till att börja med, jag bör inte skriva några inlägg vid den tiden på dygnet (02xx). Då blir det förvirrat.

Den sista meningen (första citatet) syftar på systemet Stridsbälte 304K. Visst, jag har bara fått ut två magasinsfickor (vissa får ut fler), det stämmer. Men inte heller magasinsficka för Kulspruta 90-kassett eller 40mm-granater ingår väl i standardkitet? Innebär det att 304K plötsligt är otillräckligt därför att de skyttarna måste komplettera med andra fickor? Nej, så länge det går att komplettera så är Stridsbälte 304K inte otillräckligt,

även om Stridsväst 2000 är att föredra (vilket jag håller med om). Men eftersom handgranater egentligen inte skall förvaras i samma ficka som något annat och man skall ha med sig 8 mag (nja 7, ett lär ju sitta i vapnet) har man snart fyllt hela västen också.

Alla skall kunna strida i bebyggelse, för att strida i bebyggelse krävs ca 8 magasin och ett antal handgranater, för att få med sig detta så krävs idag en stridsväst 2000. Du har bevisat att du inte håller med, men detta är vad jag skulle begära, detta är vad jag anser att jag behöver för att kunna lösa uppgiften och då återkommer vi till det som jag anser är grunden i det, en bedömningsfråga.

Jag håller helt med om att man behöver minst 8 magasin, och även handgranater.

Är det enda sättet att få med sig detta att man tilldelas stridsväst 2000? Jag tror inte det.

Den är mer bekväm att bära och man får med sig mer prylar, det håller jag fullständigt med om och jag skulle också vilja ha ut den igen (hade den i ett halvår). Jag tycker bara inte att det är det enda alternativet eller att det absolut inte går att lösa med 304K.

Posted

@ 106: Är du snurrig, jag var tvungen att läsa min gamla inlägg för att fatta vad jag menar! Så går det när man skriver kl 23:55…

Så jag ska sammanfatta allt så enkelt som jag kan, inte för att jag inte tror att du fattar vad jag menar men jag är rädd för att jag inte kommer förstå mig själv annars!

Mina inlägg handlar inte om stridsvästen kontra 304K utan kan kortas ner till en fråga. Om du skulle genomföra SIB anser du att ett stridsbälte 304K, 4 magasin och inga hgr är tillräckligt? Orkar inte leta men har för mig att du svarade nej, du ansåg också att mtrl skulle behövas tillföras. Om detta är en ficka till 304K, en stridsväst 2000 eller en rosa CV90 med gula blommor på, det var inte min mening att diskutera.

Grundpelarna var alltså följande frågeföljd: Ska alla svenska soldater (inkl HV) kunna genomföra SIB, Ja eller Nej?

Om Nej: Du håller inte med mig, du anser att HV inte ska kunna genomföra SIB.

Om Ja: Du håller med mig, följdfråga. Har en HV soldat utrustning för att kunna genomföra SIB, Ja eller Nej?

Om Nej: Då håller du inte med mig, du anser att man kan lösa uppgiften med den utr som disponeras idag och ingen ytterligare utr behöver tillföras.

Om Ja: Du håller med mig och anser att ytterliggare utr behövs tillföras, tilldelat utr är inte tillräcklig.

Det var detta som jag ville uttrycka och den logiskkyllerbyttan var menat som starskott med två argument "tilldelad utr är tillräcklig" mot "tilldelad utr är inte tillräcklig". Som rasisten sade ”Hatar invandrare, ska flytta till ett land som inte tar mot invandrare”

EOD

Posted

Höll på att göra om misstaget att svara vid fel tid på dygnet, men väntade till idag istället. Men det blir ännu ett långt inlägg, hoppas du inte somnar halvvägs.

Jag uppfattade ditt första (?) inlägg som en argumentation för stridsväst 2000 framför stridsbälte 304K, vilket alltså var fel av mig.

Problemet ligger främst i att det behövs (önskas) fler magasin, mer am, handgranater etc? Det håller jag med om, men även för strid i stora läskiga skogen.

Det är följden av det (hur vi skall få med oss allt) jag antagligen ser annorlunda på (fast inte så annorlunda som jag först trodde).

Men som svar på frågeställningarna

Om du skulle genomföra SIB anser du att ett stridsbälte 304K, 4 magasin och inga hgr är tillräckligt?

Nej, men det är inte Stridsväst 2000, 4 mag och inga hgr heller.

Men vi (du) har ju fastställt att det inte var SV2K eller 304K det gällde så svaret var alltså Nej.

Så visst för SiB har Hv idag otillräcklig utrustning, bl a beväpning (20 skott/mag tycker jag är en stor brist).

Ska alla svenska soldater (inkl HV) kunna genomföra SIB, Ja eller Nej?

Tveksam. Det enkla svaret hade varit ja, därför att jag i grunden anser att alla skall vara bra soldater (oavsett befattning) och få så mycket och så varierande utbildning som möjligt.

Men det är inte riktigt så enkelt.

Skall exempelvis en ubåtsbesättning öva SiB? Kanske bra som orienterande utbildning ifall de vill åka på utlandstjänst på skytte (motsv.) men knappast nödvändigt för deras tjänst under GU, dessutom tar det utbildningstid.

I fallet Hv har vi dessutom problemet med högst varierande utbildningsståndpunkt, vissa klarar det säkert utmärkt men på andra håll kan man knappt genomföra PEK-övningar på ett säkert sätt. Finns resurserna att lösa detta? Kan hela Hv idag lösa stridsuppgifter i skogen (förutom ren bevakning/skyddsvaktstjänst)? Innan svaret på de frågorna (oh många andra) är ja skulle jag svara att man inte kan ställa kravet att kunna genomföra SiB på hela Hv.

I dagsläget ser jag det alltså inte som en uppgift för hela Hv, men gärna att det blir det framöver.

Svaret på din fråga är alltså (om man ser till hela Hv), som målbild Ja, som krav Nej.

Alltså är inte utrustningen otillräcklig av den anledningen.

Men för övriga uppgifter behövs bland annat fler fordon så på det sättet är mer/annan utrustning önskvärd.

Jag tycker fortfarande utrustningen är tillräcklig, men inte mer och ofta är det på gränsen till tillräcklig.

Posted

Fortfarande vaken

Ja, där fick du mig…

…räkna aldrig flottister som soldater :D Så på den frågan måste jag själv nu svara Nej, alla behöver inte kunna SIB, HV inräknat.

Jaha, då blev det belöningsmilen idag också. Får ju starka benmuskler i alla fall :D

EOD

Posted

106: men du tycker att de förband inom tex hv som ska strida i bebyggelse behöver mer utr? Magasin, hgr, radio, ...

Jag anser det, och mitt kompanis huvuduppgift är SIB (håller till mitt i Sthlm), därför anser jag att tilldelad mtrl inte är tillräcklig mtrl.

Jag vill (minst) ha:

8 mag

4 hgr

vätskesystem

Kroppskydd 94K istället för kroppskydd 90A

Och ett vettigt sätt att få med sig allt detta... Till det anser jag 304K otillräckligt, och vill hellre ha sv2k

Posted (edited)

@jed

8 mag tilldelas i krig(i alla fall var det så tidigare, idag är iaf inte mag till AK4 någon bristvara), behövs inte i fred då det inte tillför något ur övningssynpunkt, hgr också.

radio har vi löst själva. Dock behöver de flesta lära sig att prata i dem på ett korrekt sätt. På plutonsnivå klarade sig i varje fall skytteplutoner utan radiosamband mellan de olika grupperna under min GU. Svårt att tänka mig att det inte går idag. Tecken och skrik funkar fortfarande.

Kroppskydd 94 var det löjligaste jag har hört. Du ska få ha det på nästa övning. Du kommer förflytta dig så långsamt efter en timma med kroppsskyddet att du behöver en pbv för att stå emot den finkalibriga elden du dragit på dig av din slowmotion löpning.

Vi har i stort samma utrustning som de sex stadskyttebataljonerna. En av dessa hade vid sin kompletta "krigsplacering" den högsta kdu av alla värnpliktsförband.

De klarar av att lösa sina uppgifter med sin utrustning vilken inte skiljer sig från vår (i stort). Är det då kanske så att det inte är utrustning som det brister i utan i vårt förbands kunskap i SIB? Vad tycker du själv efter den sista vårövning i SIB? (Vi är säkert ett av de bättre HV-förbanden i SIB men vi har långt kvar till en nivå där vi kan skylla på utrustningen som begränsande i vårt lösande av uppgiften)

Edit: det viktiga i detta inlägget är inte huruvida 8 magasin eller hgr tillför något till övningsverksamheten eller inte. A2 har garanterat rätt i att det ökar realismen och därför kan vi lägga det i högen för saker som inte behöver diskuteras.

Edited by 111 SSK bat
Posted
8 mag tilldelas i krig(i alla fall var det så tidigare, idag är iaf inte mag till AK4 någon bristvara), behövs inte i fred då det inte tillför något ur övningssynpunkt, hgr också.

Det beror på hur du bär dem; det kan t.ex. tänkas att de extra magasinen och/eller handgranaterna gör att din liggande skjutställning blir annorlunda.

4 fulla extra magasin väger dessutom några kg, vilket påverkar hur smidigt du kan röra dig. Jag tror stenhårt på att öva så mycket som möjligt med EXAKT den utrustning man kommer att ha i en eventuell skarp situation.

Posted

Denna diskussion huruvida tilldelat materiel är tillräckligt eller inte, verkar ju vara ett hett ämne som många vill kommentera och diskutera, jag som trodde att det inte var många som skulle svara på den här tråden... Men, gud vad duktig jag var som startade den, många rosor till mej...

:dong:

Posted
106: men du tycker att de förband inom tex hv som ska strida i bebyggelse behöver mer utr? Magasin, hgr, radio, ...

Om vi fortsätter EODs resonemang/frågeställning (det var logiskt och bra) och jag samtidigt försöker svara på dina frågor (redogöra för min syn på det hela).

Om Ja: Du håller med mig, följdfråga. Har en HV soldat utrustning för att kunna genomföra SIB, Ja eller Nej?

Nej, jag anser bland annat att man bör tillföra fler magasin.

Det intressanta kanske inte är antalet magasin utan mängden ammunition, byter man till Ak5 så har man ju plötsligt 50% mer ammunition per magasin. Jag inser att det inte är ett helt korrekt resonemang då kpist m/45 har ännu fler skott per magasin, men å andra sidan går det åt mer när den används vilket borde räknas in på något sätt.

Hur många Hgr vi tilldelas vid krig har jag inte en aning om så det kan jag egentligen inte uttala mig om, men ett par behövs helt klart.

Sambandsmedel, liksom bildförstärkare är en brist i hela FM och Hv i synnerhet. Visst skulle jag helst se en enkel radio (Ra139, Motorola GP300/340 eller liknande) per man för samband inom gruppen och en bara något större radio (något i storlek Ra135/138 eller TETRA) för grpch/stf liksom GN1 (eller nyare) på varje man.

Men är det gränssättande för om vi kan lösa uppgiften SiB?

Skulle vi tillföras fler radioapparater skulle det säkert bli Ra145/146 eller liknande, och att springa omkring med en sådan på ryggen är inte direkt stridsvärdeshöjande, även om det helt klart fungerar. Det går att taktikanpassa för om man har radio eller inte, exempelvis avstånd inom gruppen och mellan grupperna i plutonen. Men det är helt klart bättre att ha och inte behöva än tvärtom.

Det grundläggande är som 111 SSK bat antydde (som jag uppfattade det), nämligen är det materielen (eller vi) som är gränssättande för om vi kan lösa uppgiften?

Det finns brister avseende materiel, men även avseende utbildning, fysisk förmåga, andra soldatkunskaper samt organisatoriska och övningstekniska brister.

Jag har under övning till exempel aldrig sett antydan till underhållsorganisation. De flesta övningar är så korta att man klarar sig ändå, men hur väl skulle det fungera på riktigt?

Förövrigt tycker jag 111 SSK bat har sammanfattat det bra,dessutom med egna erfarenheter.

Varför skrev jag då ovanstående? Jaja nu har jag ju ändå skrivit det så...

Posted

som någon har nämnt i en tidigare tråd så vore det kanske på tiden att svenska soldater började använda handgranater lite mer ute i fält också. så jag tycker nog inte att det bara är SIBare som behöver handgranater.

säger man nu att folk måste lära sig att strida med hgr först kan man ju tycka det - men hur ska folk träna med ngt dem inte kan få med?

mer hgr till folket, men tilldela HV först!!! :D

ja, i början var jag seriös i alla fall. vad jag menar är att bara för att en viss materiel används inom ett snävt område kanske NYA fräsha idéer kan ploppa upp från HV om folk börjar använda den. visst kan man använda sig av skrik och rop, men vad kan man då inte göra med gruppradio?

Posted
visst kan man använda sig av skrik och rop, men vad kan man då inte göra med gruppradio?

Ja vad kan du egentligen göra med en gruppradio.

Kan man inte hantera sin grupp effektivt utan radio är det inte radion som är problemet utan gruppchefen som skulle hållt i den.

En radio är effektivitetshöjande om allt annat fungerar. Men det gör det ju inte på långa vägar i 99 % av fallen.

Posted

Man vill ha gruppradio i den meningen att grpch och stfgrpc skall kunna kontakta plutch smidigt för han är inte alltid hos tex EA utan kanske är borta hos FA och tar en fika...