Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
Märkligt diskusion. Att optiska förstorande riktmedel hämmar soldaten vid skytte på nära nåll är ju ingen nyhet. Bortsett från att det tar längre tid att fånga målet i riktmedlet får man också tunnelseende, dvs man har svårt att se vad som händer omedelbart nära målet. Något som britterna lärt sig den hårda vägen, efter att ha infört lågförstorande optik som standard.

Jag är skarpskytt och skjuter bra med or, men är också väl medveten om vilka begränsningar riktmedlet har vid exempelvid SiB och skytte på mycket korta håll.

På 20 meter ser man inte mycket mer än just målet om man använder AK4OR och det är ju allt annat än bra. Försök att träffa exempelvis ett rörligt mål på det viset!

Som skarpskytt i en skyttegrupp hade jag föredragit ett rödpunktsikte med variabel förstoring (från 0x till 4-6X) och variabel riktpunkt (prick vid 0x och streckplatta vid förstoring).

självklart vore det d bästa. men man tar vad man har :)

Självklart är strid i bebyggelse ett h-vete om man har OR, den åker ju bort då... Har alöldrig skjutit på rörliga mål på så nära, låte klokt det du säger att det är svårare då...

Men på stillastående mål har jag inga bekymmer på 20m... sen skall inte glömmas att avstånden som jag pratade om först va 2-300 meter. Självklart kan OR tyckas vara ivägen vid 20m, men det går... pricis som uppna riktmedel går på 300m eller mer... men det finns bättre alternativ B)

edit: Vad är så märkligt? Om jag upplever OR bättre i dem lägen jag kan/kommer utsättas för så är det väl upp till mig? jag skjuter bättre med or på 20m till 400 så enklet är det... speciellt svårt att komma till skott och tunnelseénde med mera känne rjag inte till... dra upp vapent, lägger kinden mot kloven där jag lagt till kindstöd titta i siktet och avfyra. Så svårt va det.

Halvmånar osv har ingen betydelse på så korta avstånd. avfyra och se glad ut...

Edited by Wittman
Posted

Det dar om britternas SUSAT... Till att borja med ar det inte standard for alla regementen.

Dessutom ar det inget storre problem; det ar bara att sikta med bada ogon oppna, precis som med jarnsiktena pa AK5. Det ar ju jobbigt till en borjan, men det kommer med ovning.

(Men det ar ju forstas lattare med sana harliga riktmedel som pa P90...)

Posted (edited)
Det dar om britternas SUSAT... Till att borja med ar det inte standard for alla regementen.

Dessutom ar det inget storre problem; det ar bara att sikta med bada ogon oppna, precis som med jarnsiktena pa AK5. Det ar ju jobbigt till en borjan, men det kommer med ovning.

(Men det ar ju forstas lattare med sana harliga riktmedel som pa P90...)

A... just det... jag skjuter ALLTID med öppna ögon... pistol, Ak med eller utan OR... har alltid öppna ögon... skjuter bäst då.

På nära håll är det ju extra bra, då ser jag ju målet bättre och ser runt om målet på ett annat sätt än om jag skulle blunda... fast det är ju en smaksak, själv så känns det bäst om jag tittar med båda ögonen... då ser jag även vad som händer runt omkring.

Har tränat ganska mycket på att övervinna det där med ögonen... ögon dominans eller vad det heter :)

Vet inte om man kan tröna bort det helt... men bättre blir det, man gör saker som kräver uppmärksamhet med ögonen och har lapp för det dominerande ögat... sen efter ett tag kan man på något skumt sätt anva båda ögonen till oliak saker samtidgt... prova får ni se :)

Edit: mitt högra är ännu dominant men jag har inte alls samma besvär som förut... spela dataspel med förbundet dominat öga! det är ett tips!

Edited by Wittman
Posted

Ja, just det.

Jag ar hogerskytt, men ar narsynt pa hoger oga. Nar jag skjuter gevar maste jag anvanda glasogon (i a f pa langre avstand an sadar 20m - pa kortare hall anvander jag inte riktmedlen, bara pekar och skjuter), men nar jag skjuter pistol kan jag flytta pistolen at sidan lite och sikta med vanster oga. Mycket enklare an det later. ;)

Posted
Ja, just det.

Jag ar hogerskytt, men ar narsynt pa hoger oga. Nar jag skjuter gevar maste jag anvanda glasogon (i a f pa langre avstand an sadar 20m - pa kortare hall anvander jag inte riktmedlen, bara pekar och skjuter), men nar jag skjuter pistol kan jag flytta pistolen at sidan lite och sikta med vanster oga. Mycket enklare an det later. ;)

Ja, just det! :((

Posted
Märkligt diskusion. Att optiska förstorande riktmedel hämmar soldaten vid skytte på nära nåll är ju ingen nyhet. Bortsett från att det tar längre tid att fånga målet i riktmedlet får man också tunnelseende, dvs man har svårt att se vad som händer omedelbart nära målet. Något som britterna lärt sig den hårda vägen, efter att ha infört lågförstorande optik som standard.

Jag är skarpskytt och skjuter bra med or, men är också väl medveten om vilka begränsningar riktmedlet har vid exempelvid SiB och skytte på mycket korta håll.

På 20 meter ser man inte mycket mer än just målet om man använder AK4OR och det är ju allt annat än bra. Försök att träffa exempelvis ett rörligt mål på det viset!

Som skarpskytt i en skyttegrupp hade jag föredragit ett rödpunktsikte med variabel förstoring (från 0x till 4-6X) och variabel riktpunkt (prick vid 0x och streckplatta vid förstoring).

självklart vore det d bästa. men man tar vad man har :((

Självklart är strid i bebyggelse ett h-vete om man har OR, den åker ju bort då... Har alöldrig skjutit på rörliga mål på så nära, låte klokt det du säger att det är svårare då...

Men på stillastående mål har jag inga bekymmer på 20m... sen skall inte glömmas att avstånden som jag pratade om först va 2-300 meter. Självklart kan OR tyckas vara ivägen vid 20m, men det går... pricis som uppna riktmedel går på 300m eller mer... men det finns bättre alternativ B)

edit: Vad är så märkligt? Om jag upplever OR bättre i dem lägen jag kan/kommer utsättas för så är det väl upp till mig? jag skjuter bättre med or på 20m till 400 så enklet är det... speciellt svårt att komma till skott och tunnelseénde med mera känne rjag inte till... dra upp vapent, lägger kinden mot kloven där jag lagt till kindstöd titta i siktet och avfyra. Så svårt va det.

Halvmånar osv har ingen betydelse på så korta avstånd. avfyra och se glad ut...

För det första skulle jag aldrig hålla på och ta kikarsiktet av och på vapnet.

För det andra så är det ju inte direkt ofta du har stillastående mål på korta avstånd i strid.

På det mordena slagfältet sker den övervägande delen av all strid i och kring bebyggelse.

Slutsats av detta?

Posted

Alltså jag vet inte vad ni har lärt er, men jag har då iaf lärt mig att om det kommer upp 5 fiender på 20 meters avstånd då är det fanimej mejning som gäller! :ak:

Posted
Alltså jag vet inte vad ni har lärt er, men jag har då iaf lärt mig att om det kommer upp 5 fiender på 20 meters avstånd då är det fanimej mejning som gäller! :ak:

Jo, exakt... Men avståndet va igentloigen 200-300 meter... pratade om skyddsvaktsprovet och liknande och någon började prata om 5 papp gubbar på 20m..

sen kan man fråga sig hur fan kommer det 5 gubbar på 20 meter om en är skarpskytt, lite klantigt att släppa folk så nära :D

Posted

Wittman, att du har båda ögonen öppna när du skjuter Ak kan jag ju förstå.

Men när man skjuter pistol??

Bara undrar hur nära/långt ifrån du står målet?

Posted
Wittman, att du har båda ögonen öppna när du skjuter Ak kan jag ju förstå.

Men när man skjuter pistol??

Bara undrar hur nära/långt ifrån du står målet?

Hm... jadu, vet inte... vad är det man kör normalt? 30 meter? ungefär som skyddsvaktsprovet typ...går hur bra somhelst :D

Varför inte med pistol? samma princip ju! titta i siktet... vad har det för betydlese att det är pistolö?

Posted

Jo, helt klart. Men det fick racka sa - det var bara lite snabbt som demonstration for nagra bekanta. Renderade vapnen i 3DS, klamde in dem... Dessutom ar det ju trassligt nar man inte kan illustrera hela synfaltet.

Posted
Jo, helt klart. Men det fick racka sa - det var bara lite snabbt som demonstration for nagra bekanta. Renderade vapnen i 3DS, klamde in dem... Dessutom ar det ju trassligt nar man inte kan illustrera hela synfaltet.

Jo... exakt, men annars va det bra....

Posted

Enligt mig (och mina vänner och mina kamrater i HV, samt våran "glock" instruktör)

Så får du inte träff på 30 meter med båda ögonen öppna när du skjuter pistol.

Det är inte riktigt samma sak att titta "genom" siktet med båda ögonen öppna när du skjuter pistol.

Det är ju svårt nog att få träff när du tar tid på dig innan skott, om du desutom ska ha båda ögonen öppna........ Enligt mig så kan du ju lika gärna ha båda ögonen slutna.

Posted

Enligt mig (och mina vänner och mina kamrater som också skjuter pistol),

så får du träff på 30 meter med båda ögonen öppna när du skjuter pistol.

Ska man plira med ett öga eller? Det gäller ju att ha koll på vilket öga som är dominant, men det ger sig rätt snabbt.

.22 maffian använder gärna en mattskiva för ena ögat, men det behövs knappast för att träffa bättre, det är för att slappna av lite mer och därmed få ett par innertior till.

För tjänsteskytte är det nödvändigt att ha koll på sin omgivning, dessutom kan man inte blunda med ett öga när man är stressad under stridsförhållanden.

Träna som du avser strida, så kanske du kan strida som du tränat.

Posted

Jag har skjutit pistol sen jag var tio-tolv ar gammal, och jag har alltid skjutit med bada ogon oppna.

Posted
Enligt mig  (och mina vänner och mina kamrater i HV, samt våran "glock" instruktör)

Det är inte riktigt samma sak att titta "genom" siktet med båda ögonen öppna när du skjuter pistol.

Det är ju svårt nog att få träff när du tar tid på dig innan skott, om du desutom ska ha båda ögonen öppna........ Enligt mig så kan du ju lika gärna ha båda ögonen slutna.

Då är det nåt fel på mig. Jag skjuter alltid med båda ögonen öppna, oavsett vapen. När jag skjuter med höger hand så dominerar höger öga, vid skjutning med svag hand dominerar vänster öga. Jobbar dock på att "dominera" med enbart höger öga. Och jag missar sällan....

Posted
Enligt mig  (och mina vänner och mina kamrater i HV, samt våran "glock" instruktör)

Jag har inte heller några problem att ha båda ögonen öppna när jag skjuter. Dock är jag högerhänt men vänsterögat är dominant vilket kan ställa till lite problem i sig. Jag stänger automatiskt av högerögat när jag siktar (men tittar alltså fortfarande med båda ögonen öppna), kan dock inte göra det på samma sätt när jag vill använda högerögat. Men det går förmodligen att träna dit med lite vilja.