Panzerfaust Posted July 28, 2003 Report Posted July 28, 2003 letade men hittade inte... Så jag frågar: Ak4an får ju rödpunktsiktet, samt att prickskyttegevär 90 kommer (pratar om HV såklart!) Vad kommer att hända med Optiska riktimedlet till AK4an då? vi sam har Siktestuben på vara ak4or, kommer vi få lämna i det och få rödpunktssiktet också? som jag har förstått kommer rödpunktssiktet inte ah förstoring, så kommer Hensholdt siktet finnas kvar till skarpskyttar eventuellt förstahands beväpning till Prickskytten? För har man Hensholdtsiktet kommer man ju va tvungen att ha kvar sin gammla bössa då orginal riktimedlet tasbort när man får rödpunktssiktet, vilket innebär krångel om man byter befatting eller? Quote
joppe Posted July 28, 2003 Report Posted July 28, 2003 skarpskyttarna behåller sina ak4OR skulle dom sen byta befattning får dom väl byta vapen med nästa skarpskytt tror jag prickskytten får en ak4 med rödpunktsikte Quote
Pansardvärg Posted July 28, 2003 Report Posted July 28, 2003 Jeppans.....skarpskyttarna kommer att få behålla OR till Ak4....o de e jag glad för!!! Quote
Panzerfaust Posted July 28, 2003 Author Report Posted July 28, 2003 skarpskyttarna behåller sina ak4OR skulle dom sen byta befattning får dom väl byta vapen med nästa skarpskytt tror jagprickskytten får en ak4 med rödpunktsikte Okej, en kapten från vara md grupp har sagt att i första hand skall skarpskyttarna få utbilingen på PSG90, att den endast kommer funka som förstärkingsvapen för skarpskytten/pricksytten... sjukt om du frågar mig, bättre ätt ha skarpskytten(eller en av dom) som obersvatör. för då kommer två förstärkingsvapen tas upp av en man... Quote
joppe Posted July 28, 2003 Report Posted July 28, 2003 skarpskyttarna behåller sina ak4OR skulle dom sen byta befattning får dom väl byta vapen med nästa skarpskytt tror jagprickskytten får en ak4 med rödpunktsikte Okej, en kapten från vara md grupp har sagt att i första hand skall skarpskyttarna få utbilingen på PSG90, att den endast kommer funka som förstärkingsvapen för skarpskytten/pricksytten... sjukt om du frågar mig, bättre ätt ha skarpskytten(eller en av dom) som obersvatör. för då kommer två förstärkingsvapen tas upp av en man... hos oss funkar det så här vi har en skarpskytt från var grupp sen har vi en prickskytt med psg + obsavatör med ak4 utan or där bägge har utb på psg Quote
Panzerfaust Posted July 28, 2003 Author Report Posted July 28, 2003 skarpskyttarna behåller sina ak4OR skulle dom sen byta befattning får dom väl byta vapen med nästa skarpskytt tror jagprickskytten får en ak4 med rödpunktsikte Okej, en kapten från vara md grupp har sagt att i första hand skall skarpskyttarna få utbilingen på PSG90, att den endast kommer funka som förstärkingsvapen för skarpskytten/pricksytten... sjukt om du frågar mig, bättre ätt ha skarpskytten(eller en av dom) som obersvatör. för då kommer två förstärkingsvapen tas upp av en man... hos oss funkar det så här vi har en skarpskytt från var grupp sen har vi en prickskytt med psg + obsavatör med ak4 utan or där bägge har utb på psg Okej, är olika från kompani till kompani antar jag, men det mest korrekta borde ju vara att obersvatören har OR till sin AK.... Quote
joppe Posted July 28, 2003 Report Posted July 28, 2003 skarpskyttarna behåller sina ak4OR skulle dom sen byta befattning får dom väl byta vapen med nästa skarpskytt tror jagprickskytten får en ak4 med rödpunktsikte Okej, en kapten från vara md grupp har sagt att i första hand skall skarpskyttarna få utbilingen på PSG90, att den endast kommer funka som förstärkingsvapen för skarpskytten/pricksytten... sjukt om du frågar mig, bättre ätt ha skarpskytten(eller en av dom) som obersvatör. för då kommer två förstärkingsvapen tas upp av en man... hos oss funkar det så här vi har en skarpskytt från var grupp sen har vi en prickskytt med psg + obsavatör med ak4 utan or där bägge har utb på psg Okej, är olika från kompani till kompani antar jag, men det mest korrekta borde ju vara att obersvatören har OR till sin AK.... obsavatören andvänder en vanlig kikare istället då det är lättare att obsavera med den. obsavatören har till uppgift att skydda prickskytten också, mot hot på nära håll är det lättare att komma till skott med rödpunktssikte eller det vanliga siktet än att skjuta med kikarsiktet. Quote
Panzerfaust Posted July 28, 2003 Author Report Posted July 28, 2003 Jo, men många har så att obsercvatören har en ak med or, eller liknande... sen har han ju öven utbilding på spg:n också... men för att kunna understöda pricksytten anser jag det bättre med OR på observatören också. är man kunnig på OR så går det fort att komma tillskott... jag gjorde skyddvaktsprovet med OR... gick hur bra som helst... Quote
Pansardvärg Posted July 28, 2003 Report Posted July 28, 2003 är man kunnig på OR så går det fort att komma tillskott... jag gjorde skyddvaktsprovet med OR... gick hur bra som helst... Tokigt........men det är ju inte det som är grejen....man kan komma snabbt till skott med ett P-skott också....men det är ju bättre att ha en observatör med öppna elle rödpunktsriktmedel!!! Quote
Panzerfaust Posted July 29, 2003 Author Report Posted July 29, 2003 är man kunnig på OR så går det fort att komma tillskott... jag gjorde skyddvaktsprovet med OR... gick hur bra som helst... Tokigt........men det är ju inte det som är grejen....man kan komma snabbt till skott med ett P-skott också....men det är ju bättre att ha en observatör med öppna elle rödpunktsriktmedel!!! Jo, men gerjen är ju att man skall ha backup av hans vapen, då är ju OR bättre eftersom man är ett prickskytte par... ak5an (som exempel) utan OR är ju lika meningslös som en K-pist i förhållandet, ser man på yttreomständigheter skulle man isåfall likagärna kunna ha en K-pist. Som terrängen är här hos mig eller i stan så räcker en K-pist till... men för att fåd et lilla extra behöver man ju OR för att kunna döda med ett skott eller snabb taut målet... med öppnasikten vet man alldrig vart skottet tar, att komma till skott med uppna anser jag vara svårare än OR. Rödpunktssikte därenmot... men lite förstoring tack B) Quote
HvPrsk Posted July 30, 2003 Report Posted July 30, 2003 Jo, men gerjen är ju att man skall ha backup av hans vapen, då är ju OR bättre eftersom man är ett prickskytte par... ak5an (som exempel) utan OR är ju lika meningslös som en K-pist i förhållandet, ser man på yttreomständigheter skulle man isåfall likagärna kunna ha en K-pist. Som terrängen är här hos mig eller i stan så räcker en K-pist till... men för att fåd et lilla extra behöver man ju OR för att kunna döda med ett skott eller snabb taut målet... med öppnasikten vet man alldrig vart skottet tar, att komma till skott med uppna anser jag vara svårare än OR. Rödpunktssikte därenmot... men lite förstoring tack B) Det handlar med om "back-up" i form av självskydd för prickskytteparet, inte vid lösandet av en elduppgift...Därför är det i mina ögon bättre med rödpunkten än Heinsoldkikaren. Quote
Panzerfaust Posted July 30, 2003 Author Report Posted July 30, 2003 (edited) Jo, men gerjen är ju att man skall ha backup av hans vapen, då är ju OR bättre eftersom man är ett prickskytte par... ak5an (som exempel) utan OR är ju lika meningslös som en K-pist i förhållandet, ser man på yttreomständigheter skulle man isåfall likagärna kunna ha en K-pist. Som terrängen är här hos mig eller i stan så räcker en K-pist till... men för att fåd et lilla extra behöver man ju OR för att kunna döda med ett skott eller snabb taut målet... med öppnasikten vet man alldrig vart skottet tar, att komma till skott med uppna anser jag vara svårare än OR. Rödpunktssikte därenmot... men lite förstoring tack B) Det handlar med om "back-up" i form av självskydd för prickskytteparet, inte vid lösandet av en elduppgift...Därför är det i mina ögon bättre med rödpunkten än Heinsoldkikaren. Jo, iof... Kanske hjärntvättad då... lärde mig på utbildingen av Pricksytte instruktörerna att oftast så har observatlören sikte på sitt vapen, typ Automat karbin med optik, typ ak4 eller ak5... Rödpunkten är ju som jag sa ett bättre alternativ, men som jag ser det är uppna riktmedel det sämsta alternativet... Dom är två, en med ett pricksytte gevär, en med Ak... Att då ha den med bäst vapen för närkonakt med uppnariktmedel är som att ha knivar på nationella insatstyrkan. Personligen vill jag ju ha förstoring... typ 2x iaf... det kan man väll få på ett rödpunktsikte väll? är lite konfunderad varför man inte har det på siktet vi skall få? som jag hörde skall det inte vaar förstoring på "vårat" rödpunktsikte? Borde ju vara typ 2x-3x iaf... eller? edit: skulle en eldstrid uppstå på 2-300 meter så är ju observatören helöt meningslös hjälp om han har uppna riktmedel. och att ta ut 5 man själv med ett PSG90 är ju inte så lätt på det avståndet... Hum, aja, jag lägger min röst FÖR Hensholdt till AK4 som observatör... personligen är jag lika snabb till skott och omrikting som dem utan Optik.. B) Edited July 30, 2003 by Wittman Quote
Panzerfaust Posted July 30, 2003 Author Report Posted July 30, 2003 "Siktet är förberett för att kunna montera på en 3x lins vilket gör att det går att få en viss förstoring och viss kikarsikteseffekt." (Uppnar ett nyt inlägg, blir så rörigt annars... Sorry blågul!) Detta läste jag i en annan tråd om rödpunktsiktet.. Är det vittringen av en konspriation...? kan det vara så att Hensholdt är påväg BORT... ? Men krävs inte streckplatta för att utnyttja siktet för fullt? hm... konfused... Quote
joppe Posted July 30, 2003 Report Posted July 30, 2003 edit: skulle en eldstrid uppstå på 2-300 meter så är ju observatören helöt meningslös hjälp om han har uppna riktmedel. och att ta ut 5 man själv med ett PSG90 är ju inte så lätt på det avståndet..k om du inte kan träffa på avstånd på 200-300 så tycker jag att du borde träna lite mer med de öppna siktena. hur gör resten av plutonen som inte har kikarsikte då lägger dom sig ner o dör om avståndet till fi är över 200m? Quote
Knekt Posted July 30, 2003 Report Posted July 30, 2003 Jo, men gerjen är ju att man skall ha backup av hans vapen, då är ju OR bättre eftersom man är ett prickskytte par... ak5an (som exempel) utan OR är ju lika meningslös som en K-pist i förhållandet, ser man på yttreomständigheter skulle man isåfall likagärna kunna ha en K-pist. Som terrängen är här hos mig eller i stan så räcker en K-pist till... men för att fåd et lilla extra behöver man ju OR för att kunna döda med ett skott eller snabb taut målet... med öppnasikten vet man alldrig vart skottet tar, att komma till skott med uppna anser jag vara svårare än OR. Rödpunktssikte därenmot... men lite förstoring tack B) Det handlar med om "back-up" i form av självskydd för prickskytteparet, inte vid lösandet av en elduppgift...Därför är det i mina ögon bättre med rödpunkten än Heinsoldkikaren. Helt rätt. När paret löser sin elduppgift använder inte observatören sitt vapen, eftersom hans uppgift är att med hjälp av en bra observationskikare, avständsmätare, vindmätare o dyl leda prickskyttens eldgivning. Det är obervatören som väljer mål, anger riktpunkt, observerar träffar, bestämmer avstånd. Sånt gör man med huvudräkning eller tekniska hjälpmedel. Inte med en AK4OR. Ett prickskyttepar som är upptäckt så till den milda grad att obervatören måste använda sitt vapen har misslyckats kapitalt och måste omedelbart dra sig ur och fly. I det läget handlar det antingen om eldgivning från korta avstånd, då rödpunkt är ypperligt, eller så är fi på längre håll och då kutar man röven av sig. Alltså: psg till skytten och ak med snabbt riktmedel (rödpunkt eller vanligt fast) till obervatören. Quote
Panzerfaust Posted July 30, 2003 Author Report Posted July 30, 2003 Jo, men gerjen är ju att man skall ha backup av hans vapen, då är ju OR bättre eftersom man är ett prickskytte par... ak5an (som exempel) utan OR är ju lika meningslös som en K-pist i förhållandet, ser man på yttreomständigheter skulle man isåfall likagärna kunna ha en K-pist. Som terrängen är här hos mig eller i stan så räcker en K-pist till... men för att fåd et lilla extra behöver man ju OR för att kunna döda med ett skott eller snabb taut målet... med öppnasikten vet man alldrig vart skottet tar, att komma till skott med uppna anser jag vara svårare än OR. Rödpunktssikte därenmot... men lite förstoring tack B) Det handlar med om "back-up" i form av självskydd för prickskytteparet, inte vid lösandet av en elduppgift...Därför är det i mina ögon bättre med rödpunkten än Heinsoldkikaren. Helt rätt. När paret löser sin elduppgift använder inte observatören sitt vapen, eftersom hans uppgift är att med hjälp av en bra observationskikare, avständsmätare, vindmätare o dyl leda prickskyttens eldgivning. Det är obervatören som väljer mål, anger riktpunkt, observerar träffar, bestämmer avstånd. Sånt gör man med huvudräkning eller tekniska hjälpmedel. Inte med en AK4OR. Ett prickskyttepar som är upptäckt så till den milda grad att obervatören måste använda sitt vapen har misslyckats kapitalt och måste omedelbart dra sig ur och fly. I det läget handlar det antingen om eldgivning från korta avstånd, då rödpunkt är ypperligt, eller så är fi på längre håll och då kutar man röven av sig. Alltså: psg till skytten och ak med snabbt riktmedel (rödpunkt eller vanligt fast) till obervatören. Jo, ni har ju rätt... men jag förstår inte hur man kan kalla vanligt riktmedel snabbt Som jag sa, man kommer väll snabbar till skott med ak4or än ak4? det gör i af jag. B) jag kör med OR vid skyddvaktsprovet stridshinderbana osv... går hur bar som helst, mycket bättre än innan jag fick ut kikaren. Quote
dxl Posted July 30, 2003 Report Posted July 30, 2003 (edited) hmm. pratar vi om prick eller skarpskytt. Känns ju endå lite overkill att ha en som enbart ska observera för en skarpskytt. För när skarpskytten skjuter så är väl striden igång, medan prickskytten är ensam med sin observatör och sticker när skottet är skjutit. Mina funderingar bara =) edit, lite stavfel Edited July 30, 2003 by dxl Quote
Panzerfaust Posted July 31, 2003 Author Report Posted July 31, 2003 Jo, vet att rödpunkten är bättre... jag jämförde med orginal riktmedel och hensholdt... Quote
Panzerfaust Posted July 31, 2003 Author Report Posted July 31, 2003 (edited) edit: skulle en eldstrid uppstå på 2-300 meter så är ju observatören helöt meningslös hjälp om han har uppna riktmedel. och att ta ut 5 man själv med ett PSG90 är ju inte så lätt på det avståndet..k om du inte kan träffa på avstånd på 200-300 så tycker jag att du borde träna lite mer med de öppna siktena. hur gör resten av plutonen som inte har kikarsikte då lägger dom sig ner o dör om avståndet till fi är över 200m? Jag vill se dig träffa på 200-300 meter i strid... glöm inte att jag pratar om strid... stress faktor osv. Jag har träffat folk som varit i strid... finns en person som jag känner till, som stred som Fallshirms jaeger (vet inte hur det stavas) under 2a världskriget. Plus en kapten som har varit i ett skarpt läge... man glömmer allt som har med andning och ställning att göra... I ett krig så kan det gå ungefär 200 skott på en person i snitt (finns fakta för detta) minns inte exakta antalet. medan på optiskt riktmdele går det ungefär 1,5 skott per fälld fiende. Självklart då med optiken så skjuter inte fienden tillbaka iof(om amn är pricksytt, är man skaropskytte kan det se annorlunda ut)... men vad jag vill ha sagt är ju att man skjuter självklart sämmre i ett skarpt läge... att tro att man tar ner 5 man på 2-300 meter en efter en med 5 förbrukade skott är naivt har man optik eller rödpunkt i samma läge så har man förmodligen halverat amunitions förbrukningen. Jag skjuter medalj, så mitt skytte är det inget fel på. Men tänk efter en extra gång innan du påstår att du skjuter träff så lätt på 200-300 meter. Edit: Klart så lägger sig inte soldaterna ner och dör... Men dom har det fan så mycket svårare än en skarpskytt eller pricksytt. B) jag kan LOVA dig att du inte skulle döda alla 5 soldaterna med 5 skott på avstånd 200-300m. Edited July 31, 2003 by Wittman Quote
HvPrsk Posted July 31, 2003 Report Posted July 31, 2003 @Wittman Vart vill du komma med den här diskussionen? Varför skulle inte en den lede FI skjuta tillbaka på en prickskytt, eller hur menar du? Du skriver själv att du utgår från en ”stridssituation”, vad är det som säger att ditt eget skytte inte skulle påverkas i en sådan situation bara för att du råkar skjuta godkänt för medalj på banan? Är kanske lite trångsynt nu, men jag vill bara veta vad du ville ha sagt med alla dina inlägg… - HvPrsk Quote
Panzerfaust Posted July 31, 2003 Author Report Posted July 31, 2003 (edited) @WittmanVart vill du komma med den här diskussionen? Varför skulle inte en den lede FI skjuta tillbaka på en prickskytt, eller hur menar du? Du skriver själv att du utgår från en ”stridssituation”, vad är det som säger att ditt eget skytte inte skulle påverkas i en sådan situation bara för att du råkar skjuta godkänt för medalj på banan? Är kanske lite trångsynt nu, men jag vill bara veta vad du ville ha sagt med alla dina inlägg… - HvPrsk Nej, jag menar att skjuter man lika bra med optik som utan så är självklart optiken bättre då dödanade/fällande skott är lättare att få med optiken då jag vet vart jag träffar... Förbövelen, du är ju pricksytt själv du måste veta vad jag menar? skulle inte du klara dig bättre med hensholdt i en stridssituvation på 2-300 meter än om du hadde orginal riktmedel? Om inte kan du ju lämna in hensholdten på engång *S* Läs mitt förra igen... framgår att d t jag vill ha sagt är att med optiken är det bättre och är man bra tränad så är 2-300 meter inga problem att få ett snabbt skott, under utbilingen hadde vi hur mycket som helst på dessa avstånd och det va tider som motsvarar skyddvaktsprovet i vissa fall.. man kännde stressen... Jag vill säga att avståndet har ingen betydlese... man är bättre med optik om man kan använda den bra och snabbt... DÄrför anser jag att en skarpskytt skall vara observatör till en pricksytt i HV. 300 m ett stridsfordon med en figur i... ställde inte ens om siktet bara sköt kallt på 300m siktade lite högre än "normalt"... det visade sig vara en träff rätt i bröstet... tog kanske 3 sek innan det small efter jag upptäkte målet. Dom flesta (förutom perfektionisterna som ville ha huvudträffar) sköt ungefär så under utbilingen... Jag väll helt enkelt säga att OR är bättre i alla lägen, då jag som jag skrev tidigare va lika bra om inte bättre på skyddsvaktsprovet med OR. Så därför anser jag att skarpskytten skall vara observatör... Nu talar jag ju för mig själv... men jag tror inte att jag är bättre än nån annan som är utbilidad på ak4OR. Over and out. edit: OM jag inte såg fel är du Blå/Gul, vilket innbär att du bör som "ni" säger läsa helatråden. Läser du nogranare ser du vad jag menar. Han skrev att jag behövde träna då han verkade påstå att skott och träff på 2-300 utan OR va busenkelt... då sa jag att jag sköt medaljer. som ett bevis på att jag kan skjuta, men i ett skarpläge så blir man sämmre skytt, jag också, men med OR är man bättre... (sen kan man ju tolka det som att jag är bättre i strid om man vill, va inte det jag sa eller menade. )vilket innebär att även om man blir sämmre så är man ju ändå bättre eftersom man ser bättre. EDIT: Det här är vad jag anser ett perfekt pricksytte par: http://www.hvprsk.nu/bilder/inskickade/F21prsk2.gif.webp Edited July 31, 2003 by Wittman Quote
Inf Posted July 31, 2003 Report Posted July 31, 2003 @Wittman om du skjuter lika bra med Hensoldten som utan på kort håll är du antingen väldigt bra på OR skytte eller inte särskilt bra utan OR på korta håll. För att klargöra min åsikt: Man är inte särskilt bra bara för att man klarar ett skyddsvaktsprov. Nästan alla klarar de proven med ett minimum av träning. Det är inte särskilt många som behärskar sitt ehv särskilt bra för det. Som andra påpekat, behöver spottern använda sitt vapen är det rimligt att anta att det är på korta eller extremt korta avstånd. Då är det inte helt optimalt att ha en kikare med 4x fast förstoring. Quote
Panzerfaust Posted July 31, 2003 Author Report Posted July 31, 2003 (edited) @Wittman om du skjuter lika bra med Hensoldten som utan på kort håll är du antingen väldigt bra på OR skytte eller inte särskilt bra utan OR på korta håll. För att klargöra min åsikt: Man är inte särskilt bra bara för att man klarar ett skyddsvaktsprov. Nästan alla klarar de proven med ett minimum av träning. Det är inte särskilt många som behärskar sitt ehv särskilt bra för det. Som andra påpekat, behöver spottern använda sitt vapen är det rimligt att anta att det är på korta eller extremt korta avstånd. Då är det inte helt optimalt att ha en kikare med 4x fast förstoring. TRäffar iaf figurerna där jag siktar osv... jag är väl normal bra... när jag skjuter utan OR är jag självklart bättre på kortahåll... men jag skjuter ju även guld på 100m, jag hör väl till dom bättre i plutonen iaf... gillar inte att skryta men så är det. Sen om jag är bra på OR... nja.. kanske. Kort och gott: Hur som haver, Jag är bättre på alla avstånd om jag använder OR. Hensholdetn, så enklet är det... enda nackdelen är att jag alltid får smällar i pannan av siktet. När jag skjuter som bäst får jag hårdast smällar Sen är det ju olika vad man är bra på, jag e iaf bättre med Or. Edit: kan väl fortsätta skryta... Jag är jävligt kunglig på snabbskytte.... vi körde en inoficiell tävling, 15 man jag va alltid snabbast med bäst träffbild men grejen är, att om jag ligger 30 sek och siktar går det åt h-vete... min hemlighet är att jag är klent byggd och får ont om jag ligger och trycker bössan för länge... så jag väntar tills det är 5 sek kvar innan jag skall trycka av, då tar jag sikte. Inget speciellt igentligen... är ju då sämmre på att ligga och smyga iväg skottet, men skjuter lika bra som dom som skjuter vanligt, gör jag det lika bra med snabb skytte så spelar det ingen roll. Va tvungen att öva upp det då jag upptäkte att ak4an va för otymplig för mig. edit2: är man ovan skytt så är skyddsvaktsprovet svårt... mn brorsa är duktig han missade på provet med två skott, vart ju gonkännd ändå, men alla 6 satt inte... Jag sätter alla skotten iaf. Edited July 31, 2003 by Wittman Quote
Inf Posted July 31, 2003 Report Posted July 31, 2003 Vi kanske skulle köra en tävling. 10 skott 5 halvfigurer avst 20 m högst två träff per figur, självklart med tidsmätning för att öka på stressen lite. Du får ha din ak4 med OR så får jag skjuta med en ak4 utan OR. Det hade varit intressant att se resultatet. Quote
Panzerfaust Posted July 31, 2003 Author Report Posted July 31, 2003 (edited) Vi kanske skulle köra en tävling. 10 skott 5 halvfigurer avst 20 m högst två träff per figur, självklart med tidsmätning för att öka på stressen lite. Du får ha din ak4 med OR så får jag skjuta med en ak4 utan OR. Det hade varit intressant att se resultatet. 5 halv figurer 20 m. Kanske låter kaxigt, men alla träff=inga problem. Har gjort liknande övningar, skyddvaktsprovet som jag nämnde, va förra veckan... det va tom 1/6 fig med där när vi körde övning innan. Asså förstår inte vad som är så svårt att accpetera med det? det är inte omöjligt... Är du utbildad på OR och haft bra instruktörer och övningar även på kort håll är det inga bekymmer... föresten behöver man inte ens titta genom dom öppna riktmedlen för att träffa halvfigurer på 20m. Du... hadde det inte varit bättre att ha minst 2 träff per figur Asså... varför heter den där figuren malaj? ser dom ut så? haha Edit: Har du skjutit med or? PÅ så korta avstånd behöver man inte ens bry sig om "halvmånar" osv... har man i siktet en halvmåne på nån milimeter så kanske skottet sitter nån cm åt sidan... vilket inte alls är nån fara på 20 meter... asså, det är lätt- lovar Edited July 31, 2003 by Wittman Quote
Inf Posted July 31, 2003 Report Posted July 31, 2003 Jodå Wittman jag har skjutit med OR, både på ak4 och på andra vapen. OK, jag förtydligar. Högst två träff per figur räknas. Det är inte svårt att träffa halvfigurer på 20 meter varken med eller utan OR det tror jag är rätt uppenbart. Frågan var hur SNABB du är med din Hensoldt. Du kanske tycker att du är kung men för att vara lite elak "I de blindas rike är den enögde kung". Hensoldten är inget bra för snabba skott på nära håll. Inse det. Jag förstår inte riktigt vart det är du vill komma om det inte är just att skryta om hur bra du är med din ak4OR. Quote
Panzerfaust Posted August 1, 2003 Author Report Posted August 1, 2003 (edited) Jodå Wittman jag har skjutit med OR, både på ak4 och på andra vapen. OK, jag förtydligar. Högst två träff per figur räknas. Det är inte svårt att träffa halvfigurer på 20 meter varken med eller utan OR det tror jag är rätt uppenbart. Frågan var hur SNABB du är med din Hensoldt. Du kanske tycker att du är kung men för att vara lite elak "I de blindas rike är den enögde kung". Hensoldten är inget bra för snabba skott på nära håll. Inse det. Jag förstår inte riktigt vart det är du vill komma om det inte är just att skryta om hur bra du är med din ak4OR. Jag skryter inte, folk säger att OR är dåligt på nära håll, hurvida andra är bra eller dåliga med sina hensholdt vet jag inte. Det får stå för dom... JAG använder mitt hensholdt lika bra på nära håll som långt håll. Sen om -DU- har svårt att acceptera det så är det ju ditt problem, eller hur? jag lider inte av att du inte tror på mig. Jag vill bara bevisa att OR är för -MIG- det bästa alternativet i alla lägen... att med or få till skott på 20m är knappast problem... prova själv så får du se. Tränar man sig på att skjuta snabbt med Hensholdt och utan så är det lätt. Sen om du vill dra vitsar om kungar och ögon så varså god! Jag förstår inte hur du kan säga att man kommer till skott långasammare med hensholdet än öppnasikten... hensholdten är ju bara att titta genom och skjuta, uppnasikten måste man ju har ringar runt ringar osv... Edited August 1, 2003 by Wittman Quote
Inf Posted August 1, 2003 Report Posted August 1, 2003 Om du skjuter bäst med ak4 OR i alla lägen är det ju jättebra att du har både ak4 och ett OR tilldelat. Jag lider inte heller av att DU inte tror på mig, men det blir ju ganska trist att disskutera. AK4 OR är helt ok särskilt på lite håll, men det är knappast ett bra riktmedel för flertalet soldater. Quote
Knekt Posted August 1, 2003 Report Posted August 1, 2003 (edited) Märkligt diskusion. Att optiska förstorande riktmedel hämmar soldaten vid skytte på nära nåll är ju ingen nyhet. Bortsett från att det tar längre tid att fånga målet i riktmedlet får man också tunnelseende, dvs man har svårt att se vad som händer omedelbart nära målet. Något som britterna lärt sig den hårda vägen, efter att ha infört lågförstorande optik som standard. Jag är skarpskytt och skjuter bra med or, men är också väl medveten om vilka begränsningar riktmedlet har vid exempelvid SiB och skytte på mycket korta håll. På 20 meter ser man inte mycket mer än just målet om man använder AK4OR och det är ju allt annat än bra. Försök att träffa exempelvis ett rörligt mål på det viset! Som skarpskytt i en skyttegrupp hade jag föredragit ett rödpunktsikte med variabel förstoring (från 0x till 4-6X) och variabel riktpunkt (prick vid 0x och streckplatta vid förstoring). Edited August 1, 2003 by The Swede Quote
Recommended Posts