Jump to content

Recommended Posts

Posted

smallarms.jpg

Det finns tre saker på skyddsvallen. Först någon ksp som 2 soldater bemannar, efter det finns det något gammalt mauser liknande gevär och efter det ligger det något konstigt som har något som liknar sån där gas grejj som brukar sitta i mitten på stridsvagnkanonen. Vad är det? Något slags pv vapen?

Bilden hämtad från http://www.jed.simonides.org. Pansarmekka sajten.

Posted (edited)

Vilken nation är dom ifrån? jag skulle vilja säga 2a världskriget och att det är en .30 cal MG en garand och en BRA(browning atomatic rifle).. men jag är osäker... är inte så hemma på det där...

Edit: alltså att det är amerikaner... den du beskrev med gas gerjen är då BAR:en. Det är isåfall handskyddet... väldigt brett är det...

Edir2: har tittat igen och är ganska säker nu, amerikanske soldater... det är då ingen mauser utan en Garand, ganska säker på garanden, 99% säker på att det är en Browing/BAR.

KSPen vet jag inte vad den heter, dom säger bara 30cal.

Tror det är browning också... men jag vet inte säkert.

Edited by Wittman
Posted

Geväret i mitten "det gammla mauser geväret" är en Grand M1 .30cal.

Det närmsat vapnet ser ut som en Browning kulspruta. sedd underifrån med magget vill vänster och handtaget till höher som ser ut som gasdemparen på ett eldrör. Browningen används flitigt i "Rädda menige ryan".

:D

Posted (edited)

Dem är amerikanska, och det är en cal .30 Mg, ett par M1 Garand och och 2st BAR (Browning Automatic Rifle) som ligger på sidan samt står lutat mot ett träd längre bort i bild...

EDIT: Såja då vart vi många som svara :D

Edited by Nifelhel
Posted
Dem är amerikanska, och det är en cal .30 Mg, ett par M1 Garand och och 2st BAR (Browning Automatic Rifle) som ligger på sidan samt står lutat mot ett träd längre bort i bild...

EDIT: Såja då vart vi många som svara :D

Då antog jag rätt, vet ni/du vad det korrekta namnet på 30cal MG är? Vad heter tillverkaren och det hela namnet?

Posted (edited)
Vilken nation är dom ifrån? jag skulle vilja säga 2a världskriget

Vid en närmare granskning av bilden ser man nog att det snarare är frågan om

Korea.

Vilket iofs inte betyder ngt då BAR:en var flitigt använd där med.

Tror att namnet du söker är: Browning M1919A4 .30cal

Machine Gun.

Edited by rille116
Posted
Geväret i mitten "det gammla mauser geväret" är en Grand M1 .30cal.

Det närmsat vapnet ser ut som en Browning kulspruta. sedd underifrån med magget vill vänster och handtaget till höher som ser ut som gasdemparen på ett eldrör. Browningen används flitigt i "Rädda menige ryan".

:((

Aaaaaaaaaahhhhhhh... Om man ser underifrån ja.

Tänk vad man lurar sin hjärna ibland.

Posted
Korea? jo, det kanske... hur kan man se det? jag kan se att uniformen ser lite annorlunda ut... enda som jag reagerade på... ser litemer vietnam ut:) typ...

Dom sitter post på en "kulle" och ser ut att vara ganska så "nergrävda" vilket de ofta var i Korea eftersom det till stor del var ett ställningskrig.

I vk2 var de ju mer offensiva och gjorde väl "befästningar" nästan uteslutande runt flygfält och viktigare förådsbaser.

Sedan så syns det väl på uniformen också...

DXL inte helt säker på sin sak men nästan

Posted
Korea? jo, det kanske... hur kan man se det? jag kan se att uniformen ser lite annorlunda ut... enda som jag reagerade på... ser litemer vietnam ut:) typ...

Jo, det ser lite Vietnam ut. Dock hade de inte BAR, Garand och Browning M1919 där. Då finns det inte mycket mer än Koera kvar att gissa på.

Det ser ut som det skulle kunna vara Alpernerna under VK2 men jag tror inte det.

Posted

Just pälsmässa som den ena soldaten bär under hjälmen är ju vida känt att den användes flitigt i Vietnamkriget....... :((

Posted (edited)

EDIT: Såja då vart vi många som svara ,O

Då antog jag rätt, vet ni/du vad det korrekta namnet på 30cal MG är? Vad heter tillverkaren och det hela namnet?

Browning.. Browning M1919A4 .30 cal, kort och gott.. (om inte minnet sviker mig)

Edited by Myran
Posted (edited)
Browningen används flitigt i "Rädda menige ryan".

En lite anekdot ang Browning skjutandet i S.P.R.

Soldaten Uphamm (stavning osäker) springer som en yr höna med ammo till deras Browning's och den är TYGBANDAD men när det skjuts med dom så är det sönderfallande länkt dom skjuter med...

En filmblooper. Detta syns bäst i senerna när dom skjuter från kyrk/klock tornet.

Edited by Fraggel