Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Jag var kanske lite otydlig i mitt senaste inlägg. Det Finns bara skarpa filter. Filtret är skarpt tills det ej väger in och då kasseras det.

@Jonte: Man behöver endast använda vätskeskydd om man befiner sig i en vätskemiljö. I en molnmiljö är det ok att bara ha skyddsmask.

Posted
Förklara gärna vad ni menar med skarpa filter? Är det filter som ligger kvar i foliet?

För att veta om filtret fungerar så andvänd våg. Filtret får inte väga mindre än vad som är stämplat på det och max 20gram mer.

Att märka  filter med tex blått är något egenhändigt påhitt som inte är reglementerat. Väger filtret rätt = ok att använda.

+

Jag var kanske lite otydlig i mitt senaste inlägg. Det Finns bara skarpa filter. Filtret är skarpt tills det ej väger in och då kasseras det.

Till Skyddsmask 90 finns förutom skarpt filter ett övningsledarfilter. Det är blåmärkt och skyddar bara mot tårgas, men har lägre andningsmotstånd än det skarpa filtret. Det finns även en adapter (som flyttar filtret) för att kunna använda skyddsmask med vissa robotsikten.

När man genomfört skarpövning med skyddsmask skickas filtren på ommärkning och ett blått streck målas på filtret (källa: SkyddC). Det är alltså inga oreglementerade lokala påhitt. Det är alltså ingen egentlig skillnad på filtren förutom det blå strecket.

I Hv har jag fått ut 2 nya skarpa filter i försluten påse. Ett av dessa är monterat på skyddsmasken och används alltså även vid övning. Det enda som händer om man bryter förpackningen är att en cyanvätespärr avdunstar inom någon månad. Man har bedömt att risken för anfall mot Sverige med cyanväte är liten och att det skarpa filtret alltid skall vara apterat.

Det har gått ut en order på detta från Hkv men tyvärr har jag den inte själv, alltså kan jag inte kontrollera diarienummer eller liknande, men det lokala NBC-befälet eller MD-gruppen borde ha den.

Posted

Jag har forsokt hitta en 90-mask jattelange - sag en i en overskottsbutik i Vaxjo, men har inte varit dar sen dess. Har en mask modell aldre, men den svarta ar ju avsevart bekvamare.