Mats Posted July 25, 2003 Report Share Posted July 25, 2003 OK, Swede, hur är det i 104:an? Kommer ihåg att jag såg någon form av joystick till höger om VC sist jag satt i en... Att kunna ensa är bra, då slipper man en massa snack som tar tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted July 25, 2003 Report Share Posted July 25, 2003 We had a discussion here for some weeks agot aboyt the rapid turning klutch and brake manouvre that the S-tank are capable of. I promised some videoclips. After lots of "if" and "abouts"; here are the clips. http://w1.500.telia.com/~u50015560/mbt103klutchbrk.wmv /Math Från forumet på Tank Net häftiga fimer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted July 25, 2003 Report Share Posted July 25, 2003 We had a discussion here for some weeks agot aboyt the rapid turning klutch and brake manouvre that the S-tank are capable of. I promised some videoclips. After lots of "if" and "abouts"; here are the clips. http://w1.500.telia.com/~u50015560/mbt103klutchbrk.wmv /Math Från forumet på Tank Net häftiga fimer... "Filmer" ?? pluralis.. jag får det till en film....hur hittar man de andra...utan att leta igenom hela tank forumet ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted July 25, 2003 Report Share Posted July 25, 2003 OK, en film, med 2 "snuttar" i Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted July 25, 2003 Report Share Posted July 25, 2003 Hej Gossar ! Nu har jag med bästa kamratens 25 åriga dotter lyckats scanna in artikelnfrån FF om Strv 103. Intreserade kan skicka mail till valiant@telia.com så kommer Del 1 av denna (Del 2 kommer i nästa nummer) -Valiant- Lite OT men jag försöker ändå.. ALLMÄN FÖRFRÅGAN TILL ALLA SOM HAR ERHÅLLIT EN STYCK ARTIKEL FRÅN VALIANT. Kan ngn av er skicka den till min mail då det inte verkade funka mellan valiants och min mail ? Saile500@Hotmail.com tack på förhand! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted July 25, 2003 Report Share Posted July 25, 2003 (edited) Hotmail klarar inte så stora filer. Provade att vidarebefordra till en kamrat, gick ej. Har addat dig på ICQn, kan prova där Fenix... EDIT: Blågul kanske kan städa bort dessa senaste inläggen? Edited July 25, 2003 by Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 25, 2003 Author Report Share Posted July 25, 2003 OK, Swede, hur är det i 104:an? Kommer ihåg att jag såg någon form av joystick till höger om VC sist jag satt i en... Att kunna ensa är bra, då slipper man en massa snack som tar tid. Finns ingen ensningsfunktion på Strv 104 heller. Det vagnchefen kan göra är att han kan ta över riktningen från skytten men han kan inte ensa in kanonen mot ett mål han själv upptäckt som på Ikv 91 eller Strv 122. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted July 25, 2003 Report Share Posted July 25, 2003 Finns ingen ensningsfunktion på Strv 104 heller.Det vagnchefen kan göra är att han kan ta över riktningen från skytten men han kan inte ensa in kanonen mot ett mål han själv upptäckt som på Ikv 91 eller Strv 122. Det kan man väll kalla för att ensa? Det gör vi på 90:an i alla fall, men det är mycket svårt, man tenderar att rikta upp i himlen. Fast det går ändå fortare att målange på intercommen... Att kunna göra som på ikv 91/strv 121/122 är ju överlägset... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 25, 2003 Author Report Share Posted July 25, 2003 Nja, att ensa innebär ju att vagnchefen söker nya mål medan skytten bekämpar ett. När sen skytten har bekämpat sitt mål trycker vagnchefen på en knapp och tornet vrids automatiskt in till den punkt han riktat in sitt sikte på. Det går inte på Strv 101/102/104 eftersom vagnchefen inte har något oberoende sikte. Det han kan göra är att ta över som skytt eftersom vagnchefens sikte slavas in i skyttens siktbild. Det är inte riktigt samma sak. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted July 25, 2003 Report Share Posted July 25, 2003 Jaja Swede, då är inte din syn på saken "ensad" med min... Men vi säger i alla fall att vi ensar, för målet är detsamma, att få skytten att titta på det vi tittar på. Precis som i en stridsvagn, bara det att vi inte har något dyrt peri och dyr elektronik. Att det sedan fungerar mycket sämre att styra själv är en annan sak... För att föra tråden på spår igen: Hur gör VC i en 103 för att ta över styrning/riktning (motsv. ensning)? Är det bara som för en VC i en tornvagn att greppa kontrollerna och föraren/skyttens blir verkningslösa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted July 25, 2003 Report Share Posted July 25, 2003 Har kollat lite här och där men jag undrar fortfarande över HUR 103 skulle "kriga" ? Var inte tanken att den skulle gräva ned sig och stå still ? Ngn får gärna förklara! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 25, 2003 Author Report Share Posted July 25, 2003 Jaja Swede, då är inte din syn på saken "ensad" med min... Men vi säger i alla fall att vi ensar, för målet är detsamma, att få skytten att titta på det vi tittar på. Precis som i en stridsvagn, bara det att vi inte har något dyrt peri och dyr elektronik. Att det sedan fungerar mycket sämre att styra själv är en annan sak... För att föra tråden på spår igen: Hur gör VC i en 103 för att ta över styrning/riktning (motsv. ensning)? Är det bara som för en VC i en tornvagn att greppa kontrollerna och föraren/skyttens blir verkningslösa? Att våran syn inte är ensad kan bero på att jag har rätt och du har fel. :P Vad gäller din fråga om Strv 103 så läser jag i "Strv 103 Beskrivning del 2. Data, konstruktion och funktion" Vagnchefen tar över kontrollen via ett elektriskt reglage som kopplar över kontrollen till hans stryrdon via styrdonsväljaren. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted July 25, 2003 Report Share Posted July 25, 2003 Jasså, på det viset. Om vi säger såhär då Swede: Jag är utbildad, på att man ensar skytten med VCs riktdon. Det finns visserligen en knapp på riktdonet i 9040B som heter "ENS" eller om det var "INV". Gjord ifall man sätter på LEMUR-perit så att man kan ensa "på riktigt". På 9040C har man den knappen för att ställa tornet i läge så att föraren kan komma ut och akans magasin fyllas på, som en liten parentes. Ifall jag inte blandar ihop knapparna nu... Swede, du kan väll kolla... du sitter ju å trycker på Cs I-bok trots att vi användare aldrig fick se den... ...mummel mummel mummel... I väntan på det så ensar man med sin tum-joystick. Kommandot: VC: -"Pansarskyttefordon, jag ensar, 2 pil eld!" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted July 26, 2003 Report Share Posted July 26, 2003 Nån som vet om 121orna har samma system. Vissa batcher av Leopard 2 hadde MRS, andra inte. 121:orna har MRS. Dock en lite enklare variant där man tar loss en speciell sladdlampa och sätter mot det ena okularet på skyttens sikte. Går iofs lika bra med en maglite. På 122 är det en inbyggd lampa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted July 26, 2003 Report Share Posted July 26, 2003 Angående ensning så är det väl det som på utrikiska beskrivs som "hunter-killer" kapacitet, och jag är nog böjd att hålla med Swede i att 90:an inte har "riktigt" sådan. Ordet ensa betyder ju att man bringar ihop två saker, i detta fallet två siktlinjer, som på 121/122 mfl. Annars kan man ju slita till i stridsparskamratens ak5 pipa och rikta in mot ett mål och kalla det ensa. Att det under strf90 utbildning kallas för att ensa tror jag enbart beror på att det saknas ett bättre ord i det svenska språket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pansardvärg Posted July 26, 2003 Report Share Posted July 26, 2003 Jasså, på det viset. Om vi säger såhär då Swede: Jag är utbildad, på att man ensar skytten med VCs riktdon. men bara för att du är utbildad på det sättet betyder väl inte att det är rätt?? I min 90(ja, mats du är inte den enda på forumet med cv90 i grunden) så hade vi en YOF som vagnchef(tyvärr) och han ensade mycket sällan....han berättade för skytten vart han ville ha elden, och övar man på ett sätt så blir man bra på det......det är som du säger, att skall vc:n rikta eldröret har det en tendens att fara lite varstans....joyen är ju rätt känslig.... Nä...i pansarstrid finns inga rätt eller fel....endast den som utvecklas på fältet överlever!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 26, 2003 Author Report Share Posted July 26, 2003 @Mats. Tyvärr har jag bara ett ex. av "Kursutgåva chassi" för Strf 9040C så det står inget om tornet i den. Dock är jag lovad att få tilläggen för alla C-varianter. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted July 26, 2003 Report Share Posted July 26, 2003 We had a discussion here for some weeks agot aboyt the rapid turning klutch and brake manouvre that the S-tank are capable of. I promised some videoclips. After lots of "if" and "abouts"; here are the clips. http://w1.500.telia.com/~u50015560/mbt103klutchbrk.wmv /Math Från forumet på Tank Net häftiga fimer... HA!! Det är filmat under en övning på Kvarn våren -97. Jag stod precis bredvid kaptenen som filmade och hade precis avslutat min 103-truppföringsvecka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted July 26, 2003 Report Share Posted July 26, 2003 (edited) men bara för att du är utbildad på det sättet betyder väl inte att det är rätt?? I min 90(ja, mats du är inte den enda på forumet med cv90 i grunden) så hade vi en YOF som vagnchef(tyvärr) och han ensade mycket sällan....han berättade för skytten vart han ville ha elden, och övar man på ett sätt så blir man bra på det......det är som du säger, att skall vc:n rikta eldröret har det en tendens att fara lite varstans....joyen är ju rätt känslig.... Nä...i pansarstrid finns inga rätt eller fel....endast den som utvecklas på fältet överlever!!! Nu kom vi väll ingenstans vad gäller ensning... Men jag håller med dig om att det varken finns rätt eller fel... Det är som någon signerar sina inlägg: Proffsen är förutsägbara, det är amatörerna som är farliga. Skämt åsido så tederade våra plutonchefer att dö oftare än andra... Ingen av mina skyttar har velat haft utgångspunkter hela tiden, de verkar bara finnas på skjutfält. Men smaken är som baken... man måste ju tillåta besättningarna att göra på det vis som passar dem... Jag vet i alla fall att vi fick beröm för att vi var snabba till skott, räcker för mig. Achilleos: Kapten B? Tagna från hans sida... Swedish Armor Kan kanske vara idé att fråga honom om kamouflaget Swede, han verkar vara en gammal S-räv. Han har ju en bild på en 103 kamouflerad på det vanliga viset med granris... EDIT: länken funkade inte, men nu gör den... EDIT 2: Fin bild från tidigare nämnda sida: Edited July 26, 2003 by Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pansardvärg Posted July 26, 2003 Report Share Posted July 26, 2003 Skämt åsido så tederade våra plutonchefer att dö oftare än andra... helt rätt...män med så mycket hybris finns sällan att skåda!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sarcastic Posted July 26, 2003 Report Share Posted July 26, 2003 Att "ensa" (eller "invisa skytten"som vi även säger på strv) kan man göra lika bra med den automatiska "ensnings"-funktionen från vagnchefsplats på strv122 som man kan genom att helt enkelt säga: "skytten, rikta höger... rätt!" Det man gör på strf90 är väl lika mycket ensning som man gör på strv122 som jag ser det, enda skillnaden är att strv122 gör det bättre, snabbare och mer exakt. Dessutom är inte ensning alltid det optimala eftersom man på strv122 inte kan ensa medan kanonen är i laddläge. Då kan det ofta gå mycket snabbare med klassisk invisning. T.ex "höger", "vänster" eller "Stridsvagn klockan 2" (Förutsatt att man är i strid med många stridsfordon samtidigt). Därför kan jag tänka mig att andra stridsfordon kan målväxla lika snabbt som en strv122, förutsatt att de upptäcker målen, men det är ju egentligen där den stora fördelen med två av varandra oberoende observationsmedel ligger, dvs att kunna täcka ett större observationsområde och upptäcka fler mål snabbare. En apa med 1 timmas träning klarar förmodligen av att ensa in skytten från vc-plats i en 122'a. Men det handlar mer om samspelet mellan vagnchef-skytt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted July 26, 2003 Report Share Posted July 26, 2003 Achilleos: Kapten B? Tagna från hans sida... Swedish Armor Kan kanske vara idé att fråga honom om kamouflaget Swede, han verkar vara en gammal S-räv. Han har ju en bild på en 103 kamouflerad på det vanliga viset med granris... Nej, han var inte kapten då, utan fjunig fänrik Fast det stämmer att han är S-räv. Förmodligen den mest inbitne S-fanatikern som finns. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted July 26, 2003 Report Share Posted July 26, 2003 Tack sarcastic, men om man inte kan ensa med kanonen i laddläge, är det ju dumt. Det handlar väll bara om mjukvara? För skytten kan väll fortfarande sikta även om kanonen inte hänger med? Så har jag fått det förklarat för mig. Ett Vagnchefsperi hade ju vart guld värt på 90an. Och en bättre IRV. På 103C, som hade IRV (?), vid strid längs väg, var man tvungen att göra halt och söka av längs med vägkanterna, eller kunde man "vicka"-fram? Ett peri skulle ju vart bra där också... Är vagnchefshuven vridbar så att man kan skjuta åt sidorna med VCs ksp? Aldrig sett den vriden, men det verkar ju naturligt att ha den så. Annars skulle strids längs väg vara en omöjlighet som jag ser det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sarcastic Posted July 26, 2003 Report Share Posted July 26, 2003 Tack sarcastic, men om man inte kan ensa med kanonen i laddläge, är det ju dumt. Det handlar väll bara om mjukvara? För skytten kan väll fortfarande sikta även om kanonen inte hänger med? Så har jag fått det förklarat för mig. Ett Vagnchefsperi hade ju vart guld värt på 90an. Och en bättre IRV. Skytten kan rikta precis som vanligt med sitt sikte, både i höjdled och i sidled. Han kan även mäta laser. Det enda som inte fungerar är avfyringen (ganska självklart) och vagnchefens möjligheter att invisa skytten. I praktiken kan skytten under en omladdning hitta sitt nya mål, mäta laser, och hålla in avtryckaren. Sen så fort laddaren laddat klart går skottet. Det handlar om mjukvara alternativt hårdvaro spärrar av något slag, som jag ser det. För varför skulle det egentligen inte vara möjligt att ensa skytten oavsett om kanonen är med eller ej, med tanke på att skyttens sikte och kanonen är helt oberoende av varandra. Vad jag har hört så ska det tydligen inte vara så behagligt för laddaren att ladda kanonen om det under hans laddningsrörelse blir en max-hastighets 180 graders vridning av tornet. Ang Vagnchefsperi på 90'an så är det väl på väg. Jag har sett ett monterat på ett strf90 en gång. Det var iofs ett bra tag sen nu. Tror det var periskopsiktet som gick under namnet "Lemuren". Ska tydligen vara ett riktigt bra IRV på det siktet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted July 26, 2003 Report Share Posted July 26, 2003 Tror inte det är bestämt något om Lemuren... ...helst skulle jag vilja ha den varianten med grsp på... Skulle vara användbart när man blir utsatt för eldöverfall... Läste på FMVs sida om Strf 90 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mmz Posted July 26, 2003 Report Share Posted July 26, 2003 Fortsätter med en ny Strv 103-fråga. På Bertil-vagnarna fanns det nät monterade ovanpå motorluckorna. Detta var vad jag förstått till för maskering. Nu har jag hört en uppgift om att man brukade lägga mattor av grästorv där för att minska värmesignaturen. Är det någon som kan bekräfta detta påstående? The Swede Hej igen Masknäthållaren på fronten är inget som P4-vagnar har haft,jag tror(utan att veta) att detta endast användes av Skåningarna. Att 122 och 121 är överlägsna 103c vad gäller skydd rörlighet o eldkraft är helt klart men det fanns faktiskt utvecklingspotential. En 103 vagn gick på P4 med två dieselmotorer á 1000hkr,den stod i "seg" övningsfältslera och gjorde fyra varvs stillastående kopplingbroms(ej överlagrad styrning) i en hastighet som 103c endast kunde uppnå på is. Istället för styrd dämpning,valde man avståndsmätare,vad man nu skall ha den till på en vagn som träffar allt utan att mäta avstånd. Största och i mina ögon viktigaste nackdelen med 103 var dålig framkomlighet i vattensjuka marker,den var faktiskt sämre(den enda tror jag) än Udes XX mvh mmz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mmz Posted July 26, 2003 Report Share Posted July 26, 2003 Fortsätter med en ny Strv 103-fråga. På Bertil-vagnarna fanns det nät monterade ovanpå motorluckorna. Detta var vad jag förstått till för maskering. Nu har jag hört en uppgift om att man brukade lägga mattor av grästorv där för att minska värmesignaturen. Är det någon som kan bekräfta detta påstående? The Swede Hej igen Den röjande värmesignaturen på 103 är GT-utblåset som ju av förklarliga skäl är svårmaskerat. Varför man skulle maskera motorluckorna och lämna GT omaskerad,kan jag inte riktigt förstå. PS har gjort många olika försök med att maskera värmeutstrålningen,bl.a. rakskum och jord. Den Bat mitt Strv.komp tillhörde har aldrig haft värmemaskering reglerat i någon order. mvh mmz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mmz Posted July 26, 2003 Report Share Posted July 26, 2003 Att "ensa" (eller "invisa skytten"som vi även säger på strv) kan man göra lika bra med den automatiska "ensnings"-funktionen från vagnchefsplats på strv122 som man kan genom att helt enkelt säga: "skytten, rikta höger... rätt!" Det man gör på strf90 är väl lika mycket ensning som man gör på strv122 som jag ser det, enda skillnaden är att strv122 gör det bättre, snabbare och mer exakt. Dessutom är inte ensning alltid det optimala eftersom man på strv122 inte kan ensa medan kanonen är i laddläge. Då kan det ofta gå mycket snabbare med klassisk invisning. T.ex "höger", "vänster" eller "Stridsvagn klockan 2" (Förutsatt att man är i strid med många stridsfordon samtidigt). Därför kan jag tänka mig att andra stridsfordon kan målväxla lika snabbt som en strv122, förutsatt att de upptäcker målen, men det är ju egentligen där den stora fördelen med två av varandra oberoende observationsmedel ligger, dvs att kunna täcka ett större observationsområde och upptäcka fler mål snabbare. En apa med 1 timmas träning klarar förmodligen av att ensa in skytten från vc-plats i en 122'a. Men det handlar mer om samspelet mellan vagnchef-skytt. Även 103 hade ett "ensa" system,jag vet jag har skjutit tre spränggranater i en väg 30m framför vagnen p.g.a. felfunktion i invisningssystemet. mvh mmz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted July 27, 2003 Report Share Posted July 27, 2003 Är vagnchefshuven vridbar så att man kan skjuta åt sidorna med VCs ksp? Aldrig sett den vriden, men det verkar ju naturligt att ha den så. Ja, den är vridbar, men är oftast i låst läge då man inte använder den. Man fastnar lätt i hydraulslangen till huven när vagnen svänger annars. Ksp:n går att skjuta nerluckat också, en förnämlig funktion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valiant Posted July 27, 2003 Report Share Posted July 27, 2003 mmz , du har helt rätt , fö verkar det finnas många experter på 103 an , fast än man inte suttit , kört eller skjutit med vagnen , märkligt. När Ni jämför , så jämför med de strv som fanns på den tiden, inte nutid . tack exit Valiant -Valiant- p.s. Sweden , fick du artikeln ? d.s. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts