Jump to content

Recommended Posts

Posted

Finns väl viktigare vapensystem att handla in till JAS än dumma bomber tycker jag.

Luftavfyrna kryssningsrobotar.

Signalsökande robotar.

Smarta bomber som ex GBU39.

Fler Iris-T och Meteor.

//TF 

Posted
1 hour ago, TKraften said:

Finns väl viktigare vapensystem att handla in till JAS än dumma bomber tycker jag.

Luftavfyrna kryssningsrobotar.

Signalsökande robotar.

Smarta bomber som ex GBU39.

Fler Iris-T och Meteor.

//TF 

Fast det är dessa dumma bomber man monterar på kit såsom Paveway, JDAM, AASM, SPICE eller whatever.

Det jag försökte utrycka var att jag hoppas man lägger beställning på det pronto och inte tror man kan köpa det ”sen” eller nåt.

Posted
4 minutes ago, Slenke said:

Fast det är dessa dumma bomber man monterar på kit såsom Paveway, JDAM, AASM, SPICE eller whatever.

Det jag försökte utrycka var att jag hoppas man lägger beställning på det pronto och inte tror man kan köpa det ”sen” eller nåt.

Ok så man köpt en sorts grundbomb då?

Fast hade inte robotar speciellt signalsökande robotar varit att föredra?

En signalsökande robot och markburna radarsystem får problem.

Sen borde vi även ha flygburna  långdistans missiler så att vi lätt kan nå mål i Kaliningrad, St Petersburg och Moskva från mitten av svea rike.

//TF 

Posted
43 minutes ago, TKraften said:

Ok så man köpt en sorts grundbomb då?

Fast hade inte robotar speciellt signalsökande robotar varit att föredra?

En signalsökande robot och markburna radarsystem får problem.

Sen borde vi även ha flygburna  långdistans missiler så att vi lätt kan nå mål i Kaliningrad, St Petersburg och Moskva från mitten av svea rike.

//TF 

Givetvis måste vi börja tänka i termer av både och inte längre antingen eller.

Signalsökande robotar och SEAD finns i roadmap för Gripen E. Däremot tar allt fortfarande för lång tid, sales pitch på Gripen var ju i princip att det räcker att installera en ”Gripen app” etc.

Posted
9 minutes ago, Slenke said:

Givetvis måste vi börja tänka i termer av både och inte längre antingen eller.

Signalsökande robotar och SEAD finns i roadmap för Gripen E. Däremot tar allt fortfarande för lång tid, sales pitch på Gripen var ju i princip att det räcker att installera en ”Gripen app” etc.

Stämmer...F35 tar år om du behöver ändra ngt men på gripen skall de ta max 4H att hänga på ngt nytt första gången.

Sen undrar jag varför vi inte redan har 60st  Erik i drift nu. 

//TF 

Posted

Nyheten gällde anskaffning av bomber, så vad vi borde ha istället är väl rätt irrelevant. Att vi köper bomber påverkar inte anskaffning av andra system.

Posted (edited)
23 hours ago, Slenke said:

Nice. Men vi får väl hoppas på att vi inte tänkte flyga omkring med ostyrda bomber a la vietnamkriget.

Ja vi får hoppas  de köper tillsatser för styrning av bomberna också.  

Edited by madman