Jump to content

Nato capability targets

Recommended Posts

• 2 weeks later...

Jag svarar i min egen tråd då.

Jag tror inte alls att våra prioriteringar och Natos kommer gå hand i hand.
Exempelvis tror jag att de kommer önska en svensk division i norra Finland och säkert en brigad eller två i Baltikum.

Nato kommer ifrågasätta exempelvis amfbat2030 som jag som bekant här på forumet har ifrågasatt i många trådar samt tyckt man skulle satt helt på paus när vi klev in i Nato just pga att de inte tillför särskilt mycket till Natos samlade förmåga.

• 3 weeks later...
On 1/22/2025 at 12:43 PM, Slenke said:

Jag svarar i min egen tråd då.

Jag tror inte alls att våra prioriteringar och Natos kommer gå hand i hand.
Exempelvis tror jag att de kommer önska en svensk division i norra Finland och säkert en brigad eller två i Baltikum.

Nato kommer ifrågasätta exempelvis amfbat2030 som jag som bekant här på forumet har ifrågasatt i många trådar samt tyckt man skulle satt helt på paus när vi klev in i Nato just pga att de inte tillför särskilt mycket till Natos samlade förmåga.

Sverige har nog fått viss förvaring angående inrikningen. Det visar väl även vändningen mot LUL. Sedan avvaktar man ju med utformning av Logistik fartyg. 

Tror inte vi klarar av att ha en division i Norrland. Utan snarare en förstärkt brigad. Med även några mekskyttekompanier. Där har jag förordat även banddrivet artilleri som en förstärkning. Även en del rakartilleri kunde stationeras där.

Livgardets light brigad behöver även förstärkas. För att få en större förmåga. Där jag även förordar minst en bataljon med samma uppbyggnad i en av de södra brigaderna. Som redan har något kompani med Patg 360. Vad jag förstår ska de två södra brigaderna varva med varandra för att förstärka Lettland. Dessa kan väl ganska snabbt förstärkas om det anses behövas. Så det vi klarar av är att förstärka våra tre mekbrigader. Med möjligen ett mekskyttebataljon. Men visst kunde dessa bli en reducerad mekskyttebrigad om man nu vill det. Men det är väl inte signalerna.

Amfbat2030 kan man tolka som att de redan drar ner  på den. Då antalet båtar minskar. Och varianter sker av befintliga båtar. Dessa kommer nog inte bara skydda Svensk skärgård. Utan även skärgården vid baltiska staterna. Samt hjälpa Finland inklusive Ålands skärgård. Som kan vara nästan lika stor risk som Gotland. Ganska dumt att skrota ett uppbyggt koncept. Men att den däremot reduceras efter behovet.

På marin sidan blir det nog att de vill att vi utökar antalet korvetter till drygt 10-talet åtminstone. Samt fler logistik fartyg  etc. Så valet av LUL blev slutligen i är rätt inriktning. Med förhoppningsvis en rejäl förmågehöjning. Men även större fartyg för att agera utanför Östersjön. Så frågan är om den sista LUL blir i annan utformning för att anpassa önskemålen.

Edited by madman

Nog klarar vi en division utan större problem men då behöver vi dra ner på annat. Tar vi ut 10k värnpliktiga per år och krigsplaceringen är på 10 år med repövningar emellan så har jag svårt att se problemet. 

Om Finland kan så kan vi.

5 hours ago, Slenke said:

Nog klarar vi en division utan större problem men då behöver vi dra ner på annat. Tar vi ut 10k värnpliktiga per år och krigsplaceringen är på 10 år med repövningar emellan så har jag svårt att se problemet. 

Om Finland kan så kan vi.

Tror också att vi kommer behöva fler förband i norr. En brigad i Sollefteå känns given (inte minst nu när de även satsar på ett funktionskompani (ledning, logistik etc). Borde väl också gå att utöka antalet Norrlandsjägarbataljoner från 2 till säg 4 (vilket kan väl likställas med en brigad). Då har vi ”tre” Norrlandsbrigader + 1-2 fördelningsbataljoner Archer samt en ny Nato divisionsledning i Finland under svenskt befäl. Känns som ett tillräckligt tillskott i norr.

• Thanks 1