Jump to content

Recommended Posts

Posted
Ytterligare en mäktig anläggning går till historien på ett trist sätt.

Holmögadd

Det är så j**** tragiskt....ännu ett ERSTA-batteri går i graven :huh:

Fridens liljor // Fk Klinken

Guest Fågel Fenix
Posted

Hoppas att som kan hålla det öppet på så sätt att det kan bli turistmål! :ph34r::D

Posted
Hoppas att som kan hålla det öppet på så sätt att det kan bli turistmål!  :ph34r::)

"Fat chance"... :D

ERSTA tycker jag man goth kunde lägga i malpåse tills vidare - som finnarna som norrbaggarna har gjort med sitt KA..!

Posted

ERSTA är fina anläggning som verkligen ligger i världsklass.

Förbannat dumt att skrota!

Men det är ju redan försent :ph34r:

Posted
Hoppas att som kan hålla det öppet på så sätt att det kan bli turistmål!  :):ph34r:

Svårt att göra museum av ett ERSTA-batteri, då det i allmänhet ligger utspritt på ett antal öar. Däremot hörde jag någonstans att Beredskapsmuseet utanför Helsingborg skulle få dit en 12/70-pjäs.

Guest Fågel Fenix
Posted

När jag läste texten så fattade jag det som att en del av anläggningen skulle öppnas men efter ytterligare spaning så såg jag nu att det var själva ön som skulle öppnas :)

Klarnade lite... 8|

Posted

Vilket museum det hade kunnat bli...

Blir alldeles nostalgisk bara vid tanken på det...

Men när politikerna får bestämma :-(

Fick jag bestämma så skulle det läggas i malpåse och alla som kunde bevisa att de var MÖP skulle få komma in och titta :)

(Japp, aktivt medlemskap på soldf = MÖP)

Posted
(Japp, aktivt medlemskap på soldf = MÖP)

Anfäkta och anamma!!!

MIP har vi sagt att det heter!!!

Gotcha :lol: jed

:D

Undrar vad det kostar att skrota ett ERSTA jmf med malpåse...tänk om nån tidning kunde ta upp detta ändå.

Men det är väl mera intressant vad Vickan fick för prezents och att sälja lösnummer.. :alien:

Posted

Det borde vara straffbart att skrota ERSTA batterierna.....Det första blev färdigt 1975 och det sista 1985.

Vi borde behålla batterierna i minst 10-15 år och vad se vad som händer, vid behov skulle det gå att uppdatera eldledning, luftvärn, skyddsnivå mm

Jag finner inga ord.....vilken kapitalförstöring. ERSTA-batterierna har kostat flera miljarder att bygga - och så lägger man många sköna miljoner på att förstöra dom.... :lol::D:alien:

• 7 years later...
Posted (edited)

Nu kan en del av Holmögadd återigen beses genom en kommande bok på eget förlag.

Holmögadd 1943-2003 60 år i marinens tjänst.

Se mer på Bunkertours.se

Edited by Nifelhel
Fixat till länken! /Nifelhel - Blågul