TEN Posted July 14, 2003 Report Posted July 14, 2003 Ytterligare en mäktig anläggning går till historien på ett trist sätt. Holmögadd Quote
Klinken Posted July 14, 2003 Report Posted July 14, 2003 Ytterligare en mäktig anläggning går till historien på ett trist sätt. Holmögadd Det är så j**** tragiskt....ännu ett ERSTA-batteri går i graven Fridens liljor // Fk Klinken Quote
TEN Posted July 14, 2003 Author Report Posted July 14, 2003 De gamla batterierna kanjag förstå men ERSTA, det är för sorgligt :( Quote
SSN Posted July 14, 2003 Report Posted July 14, 2003 jo där har man ju gammla övnings minnen ifrån.....synd synd Quote
Guest Fågel Fenix Posted July 15, 2003 Report Posted July 15, 2003 Hoppas att som kan hålla det öppet på så sätt att det kan bli turistmål! Quote
Gotcha Posted July 15, 2003 Report Posted July 15, 2003 Hoppas att som kan hålla det öppet på så sätt att det kan bli turistmål! "Fat chance"... ERSTA tycker jag man goth kunde lägga i malpåse tills vidare - som finnarna som norrbaggarna har gjort med sitt KA..! Quote
TEN Posted July 15, 2003 Author Report Posted July 15, 2003 ERSTA är fina anläggning som verkligen ligger i världsklass. Förbannat dumt att skrota! Men det är ju redan försent Quote
KD803 Posted July 15, 2003 Report Posted July 15, 2003 Hoppas att som kan hålla det öppet på så sätt att det kan bli turistmål! Svårt att göra museum av ett ERSTA-batteri, då det i allmänhet ligger utspritt på ett antal öar. Däremot hörde jag någonstans att Beredskapsmuseet utanför Helsingborg skulle få dit en 12/70-pjäs. Quote
Guest Fågel Fenix Posted July 15, 2003 Report Posted July 15, 2003 När jag läste texten så fattade jag det som att en del av anläggningen skulle öppnas men efter ytterligare spaning så såg jag nu att det var själva ön som skulle öppnas Klarnade lite... 8| Quote
jed Posted July 15, 2003 Report Posted July 15, 2003 Vilket museum det hade kunnat bli... Blir alldeles nostalgisk bara vid tanken på det... Men när politikerna får bestämma Fick jag bestämma så skulle det läggas i malpåse och alla som kunde bevisa att de var MÖP skulle få komma in och titta (Japp, aktivt medlemskap på soldf = MÖP) Quote
Gotcha Posted July 15, 2003 Report Posted July 15, 2003 (Japp, aktivt medlemskap på soldf = MÖP) Anfäkta och anamma!!! MIP har vi sagt att det heter!!! Gotcha jed Undrar vad det kostar att skrota ett ERSTA jmf med malpåse...tänk om nån tidning kunde ta upp detta ändå. Men det är väl mera intressant vad Vickan fick för prezents och att sälja lösnummer.. Quote
jonte72 Posted July 15, 2003 Report Posted July 15, 2003 Det borde vara straffbart att skrota ERSTA batterierna.....Det första blev färdigt 1975 och det sista 1985. Vi borde behålla batterierna i minst 10-15 år och vad se vad som händer, vid behov skulle det gå att uppdatera eldledning, luftvärn, skyddsnivå mm Jag finner inga ord.....vilken kapitalförstöring. ERSTA-batterierna har kostat flera miljarder att bygga - och så lägger man många sköna miljoner på att förstöra dom.... Quote
lhansson Posted November 11, 2010 Report Posted November 11, 2010 (edited) Nu kan en del av Holmögadd återigen beses genom en kommande bok på eget förlag. Holmögadd 1943-2003 60 år i marinens tjänst. Se mer på Bunkertours.se Edited November 12, 2010 by Nifelhel Fixat till länken! /Nifelhel - Blågul Quote
Recommended Posts