Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ni vet sången Stefania av Kalush Orchestra? Om det inte ringer någon klocka så var det dom som vann eurovision song contest 2022. Har ni inte hört den så är det en väldigt bra låt (enligt mig iallafall men vi alla har olika musiksmak och det är la tur det) och musikvideon är också rätt tung och sorglig då de visar mycket av förstörelsen i Ukraina.

Iallafall, i slutet av musikvideon så filmar dom en brinnande tank, tror det är någon T-modell iallafall. Vet ni vad det är? 

Sorry att bilden inte är jätte skarp, har försökt redigerat den så bra jag har kunnat för att det ska kunna bli lite lättare att se vad det är. 

Screenshot_20240408_161814_YouTube.thumb.jpg.cc24e4aa108b3f1315c9817275b4f8f2.jpg

Posted
25 minutes ago, 32LvTropp said:

Det ser inte ut som en tank, jag tror det är en stridsvagn.

Tank är ju Stridsvagn på engelska. Föredrar att säga fordon på engelska då det låter betydligt bättre. Svenska översättningar låter skit i många saker, enligt mig själv.

Vet du vad det kan vara då?

Posted
1 minute ago, Anders G. said:

Vehicle!

Ja, vehicles är fordon på engelska. Vad gjorde jag för fel?

Posted
16 hours ago, 32LvTropp said:

Det ser inte ut som en tank, jag tror det är en stridsvagn.

Det är tanken som räknas.

Posted
2 hours ago, Zimme said:

Men en rimlig gissning är T-72B.

Det är inte omöjligt, vet dock inte om det är en ukrainsk eller ryssk sådan, möjligtvis att båda nationerna använder dessa under kriget som pågår just nu. 

Vet dock inte om Ukraina har fått tillgång till T-90 modellerna, tror det är bland de nyare tanksen som Ryssland använder, men och andra sidan bidrar ju väst med Leopard, Challenger och M1A1 Abrams så det går nog ingen nöd på Ukraina iallafall.

Dessutom har ju västerländska tanks mer pansar vilket så klart också gör dom tyngre så de borde ju även klara av lite mer smällar. Har sett några bilder där de Västerländska tanksen har fastnat i lera typ och det är ju såklart ett problem, men det är nog skit samma, är det för lerigt så fastnar nog det mesta. 

Synd att Ukraina är så platt bara, hade ju funnits mer protection om det hade funnits lite mer berg och djupare skogar. Visst har Ukraina skog men kanske inte så tätt som vi har i norrland t.ex. 

Posted
3 hours ago, Anders G. said:

Man försöker leverera T90 till Ukraina, men det finns hinder i processen.

Vad trevligt! Ukraina behöver ju all hjälp dom kan få och T-90 hade ju varit ett bra kompletterande då jag antar att det inte är någon super stor skillnad mellan de lite äldre T-modellern och T-90, med tanke på att Ukraina är ju vana vid ryska vagnar. 

Hoppas dom får dom så snart de hinder i processen har löst sig då. 

Posted
25 minutes ago, DevilDog said:

Vad trevligt! Ukraina behöver ju all hjälp dom kan få och T-90 hade ju varit ett bra kompletterande då jag antar att det inte är någon super stor skillnad mellan de lite äldre T-modellern och T-90, med tanke på att Ukraina är ju vana vid ryska vagnar. 

Hoppas dom får dom så snart de hinder i processen har löst sig då. 

Du tänkte att Ryssland ska börja sälja dem till Ukraina?

Posted
42 minutes ago, Zimme said:

Nu finns det ju fler nationer än ryssland som använder T-90

Posted
39 minutes ago, Zimme said:

Det lär nog absolut inte hända, möjligen om Ukraina beslagtar en relativt oskadad T-90 och gör det bästa av de förmågor de har  och de reservdelar de har och försöker få den att bli combat ready igen. Men de flesta fordon som man ser på videos och bilder är ju helt förstörda, så chansen för Ukraina att beslagta en T-90 i relativt bra skick är nog väldigt liten. 

Posted
3 minutes ago, 32LvTropp said:

Nu finns det ju fler nationer än ryssland som använder T-90

Det gör det alltså? Det låter ju kanon! Var osäker om Ryssland hade sålt några T-90 men eftersom att du säger det så låter det väldigt bra för Ukraina, om nu de länderna är villiga att ge/sälja till dom.

Posted
16 hours ago, DevilDog said:

Det lär nog absolut inte hända, möjligen om Ukraina beslagtar en relativt oskadad T-90 och gör det bästa av de förmågor de har  och de reservdelar de har och försöker få den att bli combat ready igen. Men de flesta fordon som man ser på videos och bilder är ju helt förstörda, så chansen för Ukraina att beslagta en T-90 i relativt bra skick är nog väldigt liten. 

Ukraina har erövrat några T-90 i bra skick.

Posted (edited)
1 hour ago, 32LvTropp said:

Ukraina har erövrat några T-90 i bra skick.

Det var riktigt positivt att höra! Har du sett bilder på T-90s under Ukrainsk kontroll eller vart har du fått dessa uppgifter? Jag själv följer Ukraina rätt flitigt men har inte sett några T-90s som de har uttryckt haft ukrainsk besättning. Det är inte det att jag inte tror dig, är bara lite nyfiken vad du har fått uppgifterna ifrån. 

Edited by DevilDog
Posted (edited)

Huvudsakligen via cornucopias blogg, som är en ukrainavänlig (bland annat) blogg med mycket hög trovärdighet.

Någon länk till T-90 speciellt har jag inte, men gå till cornucopia.se och sök på T-90.

Han (Wilderäng, som driver bloggen) uppdaterar bloggen varje dag och ger den dagsaktuella situationen, även bloggkommentarerna är väl värda att läsa.

Här är dagens uppdatering: https://cornucopia.se/2024/04/uppdateras-nytt-mobiliseringslagforslag-faststallt-i-ukraina-ytterligare-amerikanskt-stod-till-luftvarn/

Edited by 32LvTropp
Posted (edited)
2 hours ago, 32LvTropp said:

Huvudsakligen via cornucopias blogg, som är en ukrainavänlig (bland annat) blogg med mycket hög trovärdighet.

Intressant, har inte hört talas om denna bloggen men ska absolut gå in där och kolla och läs vad han skriver, tack! 

Jag följer annars mest Ukraina via Reddit eller Funker530 då de oftast har videos. Personligen tycker jag mer om att kolla på video klipp än att läsa då jag vill gärna se vad som händer där nere också. Dock kanske inte Reddit är super reliable men jag antar att en del är det iallafall. 

Edited by DevilDog
Posted

Om man kan lita på dessa siffror har ju Ukraina beslagtagit som minst 14 stycken T-90 av olika slag. Screenshot_20240410_203545_Chrome.thumb.jpg.9bced2d81ac173b56cc465ab51562623.jpg

Posted

T-90 är inte jättevanlig i rysk tjänst heller, de insåg även dom att T-90 är onödigt dyr och har i huvudsak valt att köpa/uppgradera befintliga T-72 till T-72B3.

Posted
On 4/8/2024 at 7:48 PM, DevilDog said:

Tank är ju Stridsvagn på engelska. Föredrar att säga fordon på engelska då det låter betydligt bättre. Svenska översättningar låter skit i många saker, enligt mig själv.

Vet du vad det kan vara då?

Pansartax

Posted
4 hours ago, Chassi said:

T-90 är inte jättevanlig i rysk tjänst heller, de insåg även dom att T-90 är onödigt dyr och har i huvudsak valt att köpa/uppgradera befintliga T-72 till T-72B3.

När du säger "jättevanlig" jämför du då hur många T-90 jämfört med T-72 som är i tjänst/byggda?

För även om det säkert finns betydligt fler T-72 i ryska arsenalen verkar det ju ändå finns en hel del T-90 byggda. Screenshot_20240411_022730_Chrome.thumb.jpg.3799adcea25903f88c244e83b1f8531c.jpg

Posted
3 hours ago, Slenke said:

Pansartax

Vad menar du med "pansartax"? 

Tack för rekommendationen av Strängäs, ser sjukt häftigt ut och de verkar ju ha en hel del också. Det är absolut ett mål att besöka inom den närmasta framtiden. 

Posted
8 hours ago, DevilDog said:

När du säger "jättevanlig" jämför du då hur många T-90 jämfört med T-72 som är i tjänst/byggda?

För även om det säkert finns betydligt fler T-72 i ryska arsenalen verkar det ju ändå finns en hel del T-90 byggda. Screenshot_20240411_022730_Chrome.thumb.jpg.3799adcea25903f88c244e83b1f8531c.jpg

Inte så vanlig som det var tänkt, tanken var ju att byta ut arsenalen till t-90 men som sagt den är dyr, istället uppgradera man t-72.

t-90 är ju praktiken en upphottad t-72.

Posted
55 minutes ago, Chassi said:

Inte så vanlig som det var tänkt, tanken var ju att byta ut arsenalen till t-90 men som sagt den är dyr, istället uppgradera man t-72.

t-90 är ju praktiken en upphottad.

Mjo, det är ju ingen jättestor skillnad utseendemässigt på en T-72 och en T-90, antar att de behövde byggde T-90 för de ville ha en tank som kunde teknologiskt sett utmana Leopard, Challenger, Merkava, Leclerc och Abrams då alla dessa är rätt technologiskt byggda. 

Konstigt att länder utvecklar material som är för dyra att underhålla och att tillverka men jag antar att alla länder måste hänga med i utvecklingen även hur dyrt det än blir. Ser ju inte bra ut för Ryssland om NATO använder gas turbin engines (jag vet, bara amerikanska Abrams använder en sådan motor medans Leopard och Challenger använder dieselmotorer" vet dock inte exakt vad för dieselmotorer men de duger ju för dom iallafall och Ryssland använder traktor motorer, kanske inte gör det längre men har för mig att de äldre ryska vagnarna gjorde det. 

Sen verkar det som att ryska stridsvagnar använder en 125mm turret medans västerländska använder 120mm, jag kan knappast tro att 5mm skillnad är en jätte game changer. Sen finns det ju också fördelar med att ryska stridsvagnar är lättare än västerländska då de kan prestera något bättre i fart och möjligen inte fastna like hårt i dålig terräng, men med tanke på hur mycket bättre vapen system vi har idag så kommer det inte göra någon större skillnad.

FGM-148 Javelin och NLAW har ju visat sig vara 2 mäktig tank killers i Ukraina, ryska vagnars hastighet verkar ju inte ha bitit på något av dessa 2 system så fart är nog inte någon game changer längre. 

Posted

När T-72 fick storstryk av västliga vagnar i diverse konflikter blev det svårare för Ryssland att sälja dessa, man pimpade då T-72 lite och kallade den T-90 och vips så gick den att sälja igen.

Att de själva satsar på T-72 visar väl med all önskvärd tydlighet att T-90 mest är kosmetika.

• 4 weeks later...
Posted

Detta är med stor sannolikhet en T-80.

Eftersom att den ej har avgasröret på vänster sida bak så är det icke en T-72 variant eller T-90 och så ser det ut som de två mellersta bärhjulen är väldigt nära varandra vilket dem inte är på T-64 och så stämmer inte själva typen av bärhjul med T-64.

Detta är nog mer specifikt en T-80BV för om man kollar på höger sida av kanontornet så ser man ERA i formen av kontakt-1 på ett sätt som gör att det bara kan vara BV varianten av T-80.

spacer.png