Jump to content

Sjöfartsverket köper norsk isbrytare


Perman

Recommended Posts

Quote

 

Sjöfartsverket förstärker flottan med en begagnad isbrytare. Den nya isbrytaren blir ett viktigt komplement för att trygga sjötransporterna till och från Sverige.

Efter noggranna kontroller och provkörning i Bottenviken står det i dag klart att Sjöfartsverket köper den begagnade norskbyggda isbrytaren Polar Circle, som med sina blott 18 år föryngrar flottan rejält. Den nya isbrytaren är 74 meter lång och 17 meter bred, vilket placerar henne storleksmässigt mittemellan Sjöfartsverkets minsta isbrytare Ale och de större i Atleklassen.

 

 

Sjöfartsverket köper norsk isbrytare

(sjofartsverket.se)

 

Personligen tycker jag att det är lite fel att beteckna fartyget som en isbrytare. De svenska statsisbrytarna är designade huvudsakligen för att bryta is. Polar Circle är ett "offshore" fartyg eller ankarhanteringsfartyg på svenska med goda isbrytningsegenskaper, men hon är primärt inte designad för att bryta is. Möjligen skulle man kunna kalla henne hjälpisbrytare. Roligt att hon får nytt namn i svensk ägo.

 

/Per

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Perman said:

Personligen tycker jag att det är lite fel att beteckna fartyget som en isbrytare. De svenska statsisbrytarna är designade huvudsakligen för att bryta is. Polar Circle är ett "offshore" fartyg eller ankarhanteringsfartyg på svenska med goda isbrytningsegenskaper, men hon är primärt inte designad för att bryta is. Möjligen skulle man kunna kalla henne hjälpisbrytare. Roligt att hon får nytt namn i svensk ägo.

 

/Per


Fartyget kanske kan användas i andra uppgifter när det inte är isbrytningssäsong?

Njord kanske skulle passa som namn? Njord är havets, vädrets, rikedomens, handelns, sjöfartens och fiskets gud.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Perman said:

... men hon är primärt inte designad för att bryta is.

Men nog ser skrovet ut som just ett isbrytarskrov? Så om man använder det bara som isbrytare när Ale är i Vänern känns det helt rätt att kalla det för isbrytare.

 

https://www.shmexpert.com/post/most-complicated-hull-form-i-ever-made

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
2 hours ago, griffon said:

Men nog ser skrovet ut som just ett isbrytarskrov? Så om man använder det bara som isbrytare när Ale är i Vänern känns det helt rätt att kalla det för isbrytare.

 

https://www.shmexpert.com/post/most-complicated-hull-form-i-ever-made

 

Ja det verkar som om jag får hålla med dig. Åtminstone delvis:

 

Quote

Polar Circle, previously known as Polar Pevek, was built by Aker Langsten in Norway in 2006 to assist shuttle tankers in the Sakhalin I project. Norway’s GC Rieber Shipping, which owned 50% of the vessle, scrapped the charter early in 2022 to get the icebreaker out from Russia. Early last year, GC Rieber took full ownership when it struck a deal with Maas Capital Offshore to buy its 50% share.

 

Polar Pevek

 

Har inte kunnat hitta vilken isklass eller polarklass hon har, men man kan nog säga att hon är en isbrytande bogserbåt. Det är väl mer än en smaksak om man vill kalla henne isbrytare. Det är inte helt fel, men för mig är en isbrytare ett fartyg med en dedikerad design för att bryta en bred isränna för handelsfartyg med förpropellrar (oftast), bogserklyka i aktern och spolsystem för att reducera friktionen och det tror jag hon saknar. Hon kommer säkert att kunna ersätta Ale i Bottenhavet och Gävlebukten då hon är avsevärt större och modernare, men jag tror inte hon är byggd för isförhållandena i Bottenviken. Ale har is class "1AS Icebreaker" medan jag hittat det här om Polar Circle: Class: DnV 1A1, Icebreaker ICE-10, Tug, SF, E0, Naut-AW, Deice, RP, FI-FI I. Någon som är mer kunnig kanske kan tyda detta.

 

Skillnaden i isbrytningskapacitet mellan ett fartyg av den här typen och en av de större statsisbrytarna är inte jättestor men den finns. Den blev uppenbar i mars 2010 när två Finlandsfärjor kolliderade och fastnade i packisen utanför Norrtälje och en hjälpisbrytare av Viking-klass försökte assistera. Hon var dock oförmögen att kunna hjälpa i den tjocka packisen och en av de stora statsisbrytarna fick i stället komma ner från Gävlebukten och ta loss både henne och färjorna. Viking fartyget var inte helt hjälplöst i isen men hade helt enkelt inte tillräcklig manöverförmåga i packisen för att kunna assistera färjorna. Då talar vi om väldigt extrema isförhållanden för Östersjön. Under de allra flesta isförhållanden så kommer Polar Circle förmodligen inte att ha några större problem. Hon är ju ca 4 m bredare än Ale så hon kommer att kunna bryta en något bredare isränna.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
7 hours ago, vikingman said:


Fartyget kanske kan användas i andra uppgifter när det inte är isbrytningssäsong?

Njord kanske skulle passa som namn? Njord är havets, vädrets, rikedomens, handelns, sjöfartens och fiskets gud.

 

Ja hon kan säkert användas för alla andra uppgifter som en större isbrytande bogserbåt brukar användas för. Hon är definitivt mer användbar året runt än vad statsisbrytarna är. Kanske kan hon hyras ut till offshore verksamheten i Nordsjön. 

 

Njord är ett bra namn, men den typen av namn efter fornnordiska gudar i den nordiska mytologin kan vara förbehållna statsisbrytare. Hon kanske får namnet Baltica eller Scandica efter Sjöfartsverkets hjälpisbrytare som snart ska ersättas. Hoppas man målar om henne i Sjöfartsverkets färger.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Slussarna i Trollhätte kanal är 13,20 meter breda. Ale är 13 meter bred. Polar Circle är fyra meter bredare än Ale. Då lär man inte se isbrytaren Polar Circle i Vänern om inte de nya planerade slussarna till Vänern blir bredare. Lilla Edets sluss är också 13.20 meter bred. Det skall också bli ny sluss där, men vet inte hur bred den skall bli.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Perman said:

Har inte kunnat hitta vilken isklass eller polarklass hon har, men man kan nog säga att hon är en isbrytande bogserbåt. Det är väl mer än en smaksak om man vill kalla henne isbrytare. Det är inte helt fel, men för mig är en isbrytare ett fartyg med en dedikerad design för att bryta en bred isränna för handelsfartyg med förpropellrar (oftast), bogserklyka i aktern och spolsystem för att reducera friktionen och det tror jag hon saknar. Hon kommer säkert att kunna ersätta Ale i Bottenhavet och Gävlebukten då hon är avsevärt större och modernare, men jag tror inte hon är byggd för isförhållandena i Bottenviken. Ale har is class "1AS Icebreaker" medan jag hittat det här om Polar Circle: Class: DnV 1A1, Icebreaker ICE-10, Tug, SF, E0, Naut-AW, Deice, RP, FI-FI I. Någon som är mer kunnig kanske kan tyda detta.

Icebreaker ICE-10 är den högsta klassen i Canada. Denna klass heter nu CAC 1.
CAC 1 is seen as an icebreaker which can operate anywhere in the Arctic and can proceed through Multi-Year ice continuously or by ramming according to the owner's performance requirements. A CAC 1 ship is capable of navigation in any ice regime found in the Canadian Arctic and unrestricted ramming of the heaviest ice features (except icebergs or similar ice formations) for the purpose of ice management.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ice_class

https://www.engr.mun.ca/~cdaley/8074/Ice Class Rules_CD.pdf

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Tack för info. Märkligt nog så verkar Polar Circle och Tor Viking klassen ha samma is klass eller polar klass ICE-10. Dvs. högsta klassen i Kanada som du säger. Tor Viking har t o m bättre dragförmåga med en bollard pull på 202 ton mot 150 ton för Polar Circle. Även om ICE-10 (eller CAC 1) nu är den högsta is klassen så räckte den alltså inte till 2010 utanför Norrtälje. Jag tror fortfarande att det finns en skillnad i isbrytningsförmågan mellan å ena sidan den här typen av isbrytande bogserbåtar eller off shore fartyg som Polar Circle och Tor Viking klassen representerar och å andra sidan de stora statsisbrytarna. Polar Circle är säkert en kapabel isbrytare men hon kan inte riktigt jämföras med de fyra stora statsisbrytarna. Hon behöver inte heller ha den is kapaciteten för att operera i Bottenhavet och Gävlebukten.

 

Quote

 

Hur stora blir de nya slussarna i Trollhättan?

Inriktningen är att de nya slussarna får måtten 125 x 18 meter så att fartyg med måtten 110 x 16,5 meter ska kunna trafikera dem i framtiden. Djupgåendet på fartygen blir oförändrat. I och med de nya slussarna skapar vi förutsättningar för att både större och fler båtar ska kunna trafikera Trollhätte kanal.

 

 

Inte ens de nya slussarna lär alltså tillåta Polar Circle att operera på Vänern. Det finns i dagsläget dock inget behov av detta heller. Förutom Ale så har det funnits minst två isbrytande bogserbåtar i Vänern i vinter, men nu har isläget förbättrats där och Ale är på väg upp till Bottenviken för att assistera. 

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Polar Circle skall döpas till Idun. Idun, som betyder den föryngrande, är ungdomens gudinna.
Fint att de fortsatte traditionen med namn ur nordiska mytologin till våra statsisbrytare!
 

Quote

 

Nu står det klart vad Sjöfartsverkets nyinköpta isbrytare ska heta, landets sjätte statsisbrytare. Namnet blir – Idun. 
Historiskt har de svenska statsisbrytarna döpts efter asagudarna i nordisk mytologi. För att behålla släktskapet med sina föregångare blir det nya namnet Idun. Det meddelar Sjöfartsverket i ett pressmeddelande under tisdagen.


Idun, som betyder den föryngrande, är ungdomens gudinna.

— Det är ett passande namn för en isbrytare som föryngrar Sjöfartsverkets flotta. I jämförelse med de andra är hon verkligen en ungdom, säger Joel Smith, tillförordnad generaldirektör i pressmeddelandet.

Kriterier för namnet har till exempel varit att det ska vara lätt att säga på flera språk och det ska tydligt höras över VHF-radio, som är en vanligt förekommande kommunikationskanal till sjöss.

— Namnet följer den fornnordiska traditionen men nu var det en självklarhet med ett kvinnonamn, säger Joel Smith.

Namngivningsceremoni senare i år
I den fornnordiska mytologin vaktade Idun de magiska äpplena som gudarna åt för att hålla sig unga och starka. Hon är den enda gudinnan som har vetskapen om hur man odlar dem.

En officiell namngivningsceremoni kommer enligt Sjöfartsverket att ske senare i år.

 


https://www.sjofartstidningen.se/sa-blir-namnet-pa-nya-isbrytaren/

Idunn_and_Bragi_by_Blommer.thumb.jpg.2b431efbc234356507bf7cf9019540ed.jpg
Målning av Nils Blommér. PD-icon-black.svgcopy.png.73680b5cf1c395bad274bf0638005b0b.png Public Domain. Uploaded from Wikipedia.org.
Idun är hustru till Brage, skaldekonstens gud.

Edited by vikingman
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...