Jump to content

Andel kroppsfett i procent

lobo

Recommended Posts

Har själv 16,565% enligt länken nedan (female, 18 years, 65 kg/142 lbs och så alla hopnypta mm). Min tränare höjde på ögonbrynen i förrgår när jag sa att jag hade 18 (trodde jag).

http://www.naturalphysiques.com/tools.php?itemid=31

Om du inte har mätt dig så kan du omöjligt avgöra vad du har i kroppsfett, det är svårt nog att få fram ett bra värde om man gör en mätning. Skulle du däremot verkligen ligga på 16% så bör det vara väldigt motiverad av din idrott då det är ett lågt värde.

Vet inte hur motiverat det är att ha ett lågt värde inom hockeyn, men karlar rekommenderas 10-12% (dock har de flesta 13-14%). Kan tilläggas att jag gått upp stadigt 1 kg om året sen 15 års ålder och att jag inte var tillnärmelsevis så vältränad förra hösten när min träning inför lumpen kom igång på allvar som jag är idag även om jag alltid varit stark som ett djur.

Har själv 16,565% enligt länken nedan (female, 18 years, 65 kg/142 lbs och så alla hopnypta mm). Min tränare höjde på ögonbrynen i förrgår när jag sa att jag hade 18 (trodde jag).

http://www.naturalphysiques.com/tools.php?itemid=31

Om du inte har mätt dig så kan du omöjligt avgöra vad du har i kroppsfett, det är svårt nog att få fram ett bra värde om man gör en mätning. Skulle du däremot verkligen ligga på 16% så bör det vara väldigt motiverad av din idrott då det är ett lågt värde.

Vet inte hur motiverat det är att ha ett lågt värde inom hockeyn, men karlar rekommenderas 10-12% (dock har de flesta 13-14%). Kan tilläggas att jag gått upp stadigt 1 kg om året sen 15 års ålder och att jag inte var tillnärmelsevis så vältränad förra hösten när min träning inför lumpen kom igång på allvar som jag är idag även om jag alltid varit stark som ett djur.

Vilket djur?

:)

Det är inte nyttigt, varken på kort eller lång sikt, att gå för lågt vad gäller kroppsfett då det påverkar hormonproduktionen vilket kan ställa till en del problem. Jag har inga siffror för tjejer och hockey men 16 % tycker jag låter alldeles för lågt, i hockey är vikten inte så extremt betydelsefull som i många andra idrotter och då ser jag ingen anledning att laborera med hälsan.

Nu är denna kalkylator inte exakt. Denna metod kan slå fel på +- 4 %-enheter!

@Pappsen:

Enligt en kapten som jag råkade ge lite ont i handen på en övning så var det en oxe...

Nu är denna kalkylator inte exakt. Denna metod kan slå fel på +- 4 %-enheter!

En kalipermätning är oftast inte så exakt men mätvärdena kan användas för att följa förändringar. Det finns bara en bra metod för att mäta kroppsfett på levande* människor vilket är en MRI-undersökning men det är ganska svårt att få en som privatperson om man inte har några medicinska problem. Enklast är helt enkelt att strunta i siffrorna och känna efter hur man mår och hur kroppen fungerar, har man ett idrottsligt mål så brukar tränaren ganska lätt kunna se om man är för tung eller för lätt för idrotten.

*vid en obduktion kan man också få ett bra värde men det blir opraktiskt i längden. :blink:

På gymmet jag tränar finns en apparat man kan knappa in ålder,längd och vikt på och sedan håller man i den med båda händerna så mäter den på något skumt sätt andelen kroppsfett i procent.

Jag undrar hur många procent man ligger på när man är "normal" d.v.s normaltränad.

Finns det någon expert på just detta ämne ? :rockon:

Du borde gå till en läkare eller liknande om du vill ha en exakt procent-siffra.

Har hört att en otränad och normalviktig kvinna har 25% kroppsfett och 30% muskelmassa. Motsvarande siffror för män ligger på 20% kroppsfett och 40% muskelmassa. Låter det rimligt?

Har hört att en otränad och normalviktig kvinna har 25% kroppsfett och 30% muskelmassa. Motsvarande siffror för män ligger på 20% kroppsfett och 40% muskelmassa. Låter det rimligt?

Ja...? Varför undrar du :rolleyes:

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...