Jump to content

Andel kroppsfett i procent

lobo

Recommended Posts

På gymmet jag tränar finns en apparat man kan knappa in ålder,längd och vikt på och sedan håller man i den med båda händerna så mäter den på något skumt sätt andelen kroppsfett i procent.

Jag undrar hur många procent man ligger på när man är "normal" d.v.s normaltränad.

Finns det någon expert på just detta ämne ? :)

• Super Administrators
En man med normalvikt ska ha ca 15-20 procent fett, och en kvinna ca 20-25 procent.

Är det Titsen som tar upp 5% ?

..*suck* vad fan gjorde vissa av på biologi lektionerna. :2guns:

Guest J-Star
En man med normalvikt ska ha ca 15-20 procent fett, och en kvinna ca 20-25 procent.

Nope... underhudsfettet... det finns en anlednig till att kvinnor är mjukare i formerna och inte så kantiga som män.

/J

..*suck* vad fan gjorde vissa av på biologi lektionerna. :2guns:

Något roligt som jag kom på när du nämde biologi lektionerna.

Det var så att min lärare brukar säga "i" istället för "e".

Han va lite tysk tror jag.

En dag kommer han in och säger , "idag ska vi prata om fittor"

Fy fan vad alla killarna i klassen piggnade till.

Aaa det va tider det.

Vet inte riktigt vad du menade med det men man kan tolka det på två sätt:

Antingen att du tror att "tits" består av 5% fett. I så fall kan det knappast öka kroppens andel kroppsfett i procent.

Eller så tror du att "titsen" utgör 5% av kroppsfettet. Alltså 5% av 25%, dvs. 1,25 fett. Inte så vidare stor del.

Det du egentligen menar är väl att "tits" utgör 5 procentenheter av kroppsfettet?

..*suck* vad fan gjorde vissa av på mettelektionerna. :/

Den mätmetoden är enklast, simplast, fast oftast felvärderat..

Heter nått med Bioh? om jag inte minns fel...

nåväl bara en fingervisning till bodyfat...

Skulle nog gissa på att allt under 25% hoss killarna är OK

har man 10% är så är det bodybuilding form förfan eller så är man riktigt smal.. :/ de har väl runt 7-11 %.. men dem tar oftast engenväg för att lyckas med muskler och deff :P

Den mätmetoden är enklast, simplast, fast oftast felvärderat..

Heter nått med Bioh? om jag inte minns fel...

nåväl bara en fingervisning till bodyfat...

Skulle nog gissa på att allt under 25% hoss killarna är OK

har man 10% är så är det bodybuilding form förfan eller så är man riktigt smal.. :) de har väl runt 7-11 %..  men dem tar oftast engenväg för att lyckas med muskler och deff :P

En kroppsbyggare som tävlar med 8% underhudsfett är en "tjockis". :)

Ditt sista påstående kan jag varken bekräfta eller förneka då jag bara

känner 3 aktivt tävlande, hur många KÄNNER du? ;)

"Jag kanske är liten , men det kombinerat med aggressivitet och min rå styrka så kommer du att ångra dig!"

ÄÄHHH...........ångra vad då?

8% låter något som en amatör skulle ha, men proffsbyggare måste ligga en bit under det..

om ni vill ha hyfsade värden på fett % använd kalipper, elektroniska grejer ger alldelles för höga felvärden tyvärr. En kalipper är inte perfekt men man får iaf en viss humm fett %. Om man dock inte är tävlande kroppsbyggare så bör man kunna avgöra själv hur fet man ser ut (dvs vältränad eller soffpotatis) och saknar man synförmåga så be en kompis eller flera om hjälp (för att få en grupputvärdering så attt säga).

Kanske OT, men det värmebevarande underhudsfettet är lägre även hos barn. Flickor lär sig normalt simma på ca 3 veckor medan det tar fyra veckor för pojkar (utomhus-badskola). Orsaken är huvudsakligen att tjejerna kan stanna längre i vattnet utan att frysa och därför ökar inlärningsförmågan.

Då du inte svarat och jag "förstår" vad du menar så vill jag klargöra mitt ironiska inlägg.

Det är möjligt kanske till och med "troligt" att EN kroppsbyggare "tar oftast engenväg

för att lyckas med muskler och deff" men tills någon inte bevisar att så är fallet, bör man inte

komma med beskyllningar.

Sen så uttalar du dig också om en grupp, de senaste 5 åren så är det mindre än 1% av de

tävlande "byggarna" som lämnat positiva urinprov. Din information saknar fakta att "luta

sig emot".

• 3 years later...

Jag var på apotekets dag och mätte min underhuds fett och. Och enligt dom så skall en normal kille ligga mellan 12,5-21%, Tyvärr så tänkte jag aldrig inte på vad damerna skulle hamna på. men det var snäppet högre.

Kroppsfett för män och kvinnor:

Normal: Män 12-20 procent, kvinnor 20-30 procent

På gränsen till övervikt: Män 21-25 procent, kvinnor 31-33 procent

Överviktig: Män >25 procent, kvinnor >33procent

Allt enligt SVTs toppform

8% låter något som en amatör skulle ha, men proffsbyggare måste ligga en bit under det..

om ni vill ha hyfsade värden på fett % använd kalipper, elektroniska grejer ger alldelles för höga felvärden tyvärr. En kalipper är inte perfekt men man får iaf en viss humm fett %. Om man dock inte är tävlande kroppsbyggare så bör man kunna avgöra själv hur fet man ser ut (dvs vältränad eller soffpotatis) och saknar man synförmåga så be en kompis eller flera om hjälp (för att få en grupputvärdering så attt säga).

vad är kalipper???

• 4 weeks later...
  • 1 year later...

Är rätt säker på att ca 12% är mest hälsosamt? Men 20-30% som det pratades om :rockon: Det är fanimej tjockt.

Angående bodybuilders så är många proffs ända nere på 4,5% vid tävlingstillfället.

Har själv 16,565% enligt länken nedan (female, 18 years, 65 kg/142 lbs och så alla hopnypta mm). Min tränare höjde på ögonbrynen i förrgår när jag sa att jag hade 18 (trodde jag).

http://www.naturalphysiques.com/tools.php?itemid=31

Om du inte har mätt dig så kan du omöjligt avgöra vad du har i kroppsfett, det är svårt nog att få fram ett bra värde om man gör en mätning. Skulle du däremot verkligen ligga på 16% så bör det vara väldigt motiverad av din idrott då det är ett lågt värde.

Guest Bubbly

Men herregud grabbar ni har väl hört talas om BMI någon gång? :happy:

Tar bara några sekunder att räkna ut!

Exempel:

Du är 1.80 lång och väger 75kg

Då tar du din vikt delat på din läng gånger två. ( 75/1.80x1.80=23

Viktklasser BMI

Undervikt mindre än 18,50

Normalvikt 19–24,99

Övervikt 25,00–29,99

Fetma Mer än 30,00

Guest Bubbly
BMI är väl bland de absolut sämsta sätten...?

/M

Det kan väl vara så men om man vill ha en uträkning lite snabbt så är BMI smidigt.

Sedan att det är bland det sämsta kan jag hålla med om lite, det tar inte hänsyn till andra saker som kan spela in.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...