Jump to content

Barn hittade granat...

RaVeN

Recommended Posts

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,329664,00.html

En övningsgranat var det också. Ska ju inte vara svårt att se skillnad på en sån och en riktig, men det kan ju ha varit en gammal en.

ja tydligen var den rätt rostig..

" Jag skulle ta upp en bra sten när jag såg den, formen var som en handgranat, säger Christoffer Tollin.

Glad över sitt udda fynd gick bröderna hem till stugan på Solhyddans camping.

Christoffer hade egentligen tänkt ta med sig granaten hem till Norrköping och pojkrummet när mamma sa ifrån.

Solhyddans ägare Fredrik Ekelund insåg också det möjliga hotet och bar i väg granaten till en grupp baracker neråt stranden. Han berättar att granaten var så rostig att säkringshandtaget hade försvunnit helt.

- Det var omöjligt och se vilken färg den hade haft, om det var en övningsgranat eller inte. Jag fick lägga den på ett säkert ställe, säger Fredrik Ekelund.

"

" 21.15 desarmerades granaten. Det visade sig vara en ofarlig övningsgranat av modell 45.

"

citat barometern OT

http://www.barometern.se/artikel_standard....118&question=18

Sold Mtrl Vapen - Hgr innehåller ju de Hgr vi använder och det ända jag fann med "m/ 45" var kastövningshgr m/45, den där metalklumpen man använder vid skyddsvakt tex.

De andra övnhgr vi har är övnhgr 90, och övnhgr 96. Den första liknar sprhgr 90 den andra chock hgr 96. Övnhgr 2000 liknar sprhgr 2000 och övnhgr 7 liknar sprhgr 56. alla har samma funktion som sina respektive.

Jag tror på tidningsfel. Det går inte att ta miste på 45an och en riktig eftersom den är gjuten i ett stycke med grepe.

Istället för att säga åt ungarna att inte röra nåt, kanske man skall utbilde dem tidigt på vanlig svensk militär mtrl?:D

-edit- förstod inte vad jag skrivit

Ja, det är vad vi har NU. Det utesluter ju inte att det fanns en övningshandgranat m/45 på 40-talet. Det var ju enligt tidningarna en gammal rostig granat från 40- eller 50-talet.

Självklart utesluter jag inte tryckfel/faktafel från tidningarnas sida, tvärtom.

EDIT: fel tempus.

Jag bläddrar lite i SoldI Mtrl 1977 och där finns spränghandgranaterna m/45, m/45 B, m/45 C och m/56 beskrivna. Jag har ingen scanner men ska försöka greja en under helgen så ni får se på bild.

I väntan på det : m/45 kan beskrivas som en helt slät, äggformad granatkropp medan m/45 C har en kropp som är identisk med m/56. m/45 B är ett mellanting, dvs ser ut som en mer avlång m/56. Mekansimen för m/45-granaterna ser något annorlunda ut än för m/56 men verkar fungera på exakt samma sätt (dvs med tre säkringar).

Iallafall, på sidan 126 beskrivs övningsgranaterna:

"Övningshandgranat m/45 och övningshandgranat 6 skiljer sig från varandra endast genom att granathylsorna är något olika.

Övningshandgranaterna liknar spränghandgranat m/45. Granathylsan saknar sprängladdning. Mekanismen är densamma som till spränghandgranat m/45. Tändmedlet är fördröjningsnippel med övningssprängpatron eller övningshandgranattändare. Granathylsan har ett genomgående hål för utsläpp av tändmedlets spränggaser. Övningshandgranaterna handhas på samma sätt som spränghandgranat m/45.

Vid kastning med såväl övningshandgranat m/45 och 6 som spränghandgranat m/45 skall mekanismdetaljer tillvaratas i största möjliga utsträckning."

Eftersom övnhgr m/45 endast har ett genomgående hål (till skillnad från övnhgr m/56 som har flera hål runt mekanismen)) kanske det är svårt den från en shgr m/45 ? Har den sedan legat och rostat så kan det vara svårt att se den blå färgen. (Målade man hela övningsgranaten blå förr eller var det bara blått band ?)

Den typ av granat som Wehrwolf refererar till vill jag kalla "blind kastövningshandgranat m/45" som inte ska förväxlas med övningshandgranat. Titta på bilden Jimbo hänvisar till så ser ni att det är en skillnad.

Edit: rättade ett stavfel somt ber publiken vara uppmärksamma på att man förr i tiden skulle tillvarata mekanismdetaljer. Gör man det nuförtiden ? Har inget minne av att vi gjorde det, annat än som städning.

Om den skulle explodera, hur stor skulle effekten bli?

krater, splitter?

SoldR Mtrl G 1990, sidan 74 och SoldI Mtrl 1977 har i det närmaste identisk text vad avser handgranaternas m/45 och m/56 verkan:

" Spränghandgranaten har splitter- och tryckverkan. Splitterverkan är god upp till 5 m från brisadpunkten, men enskilda splitter kan slungas iväg ett par hundra meter. Tryckverkan är begränsad till det allra närmaste området."

Spränghandgranat m/56 innehåller 4 hekto pressad trotyl om jag inte missminner mig helt.

Den gör sig med andra ord bäst när den kastas in i ett rum/värn/stridsfordon motsvarande men om den skulle brisera i någons hand eller när barnet böjer sig framåt för att plocka upp den så skulle det få förödande följder.

• 4 weeks later...

Nu ska jag retas lite.

Har varit hem till bror och scannat bild på de olika handgranaterna (45-45 C och 56) och tillochmed hittat en plats att ladda upp den på (Tack Atrax!) men jag har ingen aning om vilket program som krävs för att se bilden...här är länken iallafall och om någon duktig människa vill och orkar får ni gärna trolla lite med knäna så att bilden blir mer tillgänglig.

http://atrax.goatpower.se/pubup/upload/jerk07.psf

Tack för det Swede.

Jag scannade fler bilder men de blev för stora för att spara på diskett och ta med mig från bror.

Jag ska sätta mig vid tillfälle och lära mig använda programmen riktigt. Hittade bland annat en bild på pv-jeep med två pvrb SS-10 monterade för avfyrning från jeepen. Skytten satt i "baksätet" och robotarna var monterade i skuffen. Så skyttens skydd var i princip baksätet. Men mer om detta vad det lider.

Angående bilden ovan så är den hämtad ur SoldI Mtrl 1969, sidan 129 (M-nummer saknas)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...