Cykelskytt Posted August 27, 2020 Report Posted August 27, 2020 Jag tittade på "Darkest Hour", en film med Gary Oldman som Winston Churchill, på TV nyligen. På ett ställe meddelas från ett hårt trängt förband att "the order every man for himself has been given". Jag surfade runt och såg att "every man for himself" är en etablerad formulering som kan ges som order i hopplösa lägen, med innebörden att tidigare order upphör att gälla och var och en själv avgör om han vill fly, kapitulera, fortsätta motståndet, eller göra vad som helst som inte innebär förräderi. (Sedan finns förstås en allmänspråklig innebörd för att beskriva mindre tilltalande företagskultur och liknande). Översättningen var "rädde sig den som kan". Välfunnet tycker jag, men jag har gått och funderat på om detta uttryck har en historisk bakgrund som order i Sverige? 1 Quote
JohanErik Posted August 27, 2020 Report Posted August 27, 2020 I Sverige tillämpas ju ”Fria Kriget” vilket innebär att förband som tappar kontakten med högre chef och alltså inte kan få order och stöd övergår till autonomt uppträdande. Under kalla kriget innebar det strid bakom fiendens linjer i syfte att störa och om möjligt slå framför allt fiendens underhållsförband. Det torde motsvara det du såg i filmen men inte riktigt. I Sverige har vi ju också traditionen att ”alla budskap om att motståndet ska upphöra är falska” vilket i princip medför att kapitulation inte är möjlig... Quote
AR123456789 Posted August 27, 2020 Report Posted August 27, 2020 1 hour ago, JohanErik said: I Sverige har vi ju också traditionen att ”alla budskap om att motståndet ska upphöra är falska” vilket i princip medför att kapitulation inte är möjlig... Det innebär väl snarare att det tekniskt sett inte är möjligt för regering (motsv) att beordra svenska trupper att lägga ner vapnen, men enskilda kan välja att sträcka vapen i ett hopplöst läge, även om det av förklarliga skäl inte regleras på något formellt vis. Det är dock inget brott, såvitt jag förstått saken. Quote
Ormtunga Posted August 28, 2020 Report Posted August 28, 2020 15 hours ago, AR123456789 said: Det innebär väl snarare att det tekniskt sett inte är möjligt för regering (motsv) att beordra svenska trupper att lägga ner vapnen, men enskilda kan välja att sträcka vapen i ett hopplöst läge, även om det av förklarliga skäl inte regleras på något formellt vis. Det är dock inget brott, såvitt jag förstått saken. Ja, när det är oundvikligen påkallat kan man straffritt ge sig till fånga men om man inte har en vettig ursäkt finns det en hel bunt straffbestämmelser som blir tillämpliga, se 21 kap 10-14 §§ brottsbalken. Jag tror inte att straffbestämmelserna har någon större praktisk betydelse, dock. Quote
Recommended Posts