Jump to content
Sign in to follow this  
Perman

Finnish Maritime Patrol

Recommended Posts

Finska försvarsbloggaren Corporal Frisk om finnarnas behov av nya övervakningsplan. Han utvecklar även hur han ser på att SAAB nu inkluderat två st Global Eye AEW i Gripen offerten:

 

Finnish Maritime Patrol

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finska kustbevakningen avslutar intensiva försök med  Schiebel's Camcopter S-100 VTOL UAV:

 

Schiebel Camcopter S-100 VTOL UAV Completes Trials with Finnish Coast Guard

 

CAMCOPTER S-100 Completes Five-Day Maritime Flight Trails

 

 

Turva är den finska gränsbevakningen senaste och modernaste fartyg. Hon är ett multi purpose patrol ship som drivs av flytande naturgas (LNG), och det första fartyget i gränsbevakningen som kan ta ombord helikopter och UAV. Hon har en likadan multimode phased array C-band radar typ EADS TRS-3D som Hamina- och Hämeenmaa-klasserna i marinen. Hon är bestyckad med två st 12,7 mm kulsprutor i fredstid, och förmodligen är hon även utrustad med hydrofon. Service speed är 18 knop och hon kan bryta upp till 80 cm is. Bollard pull är 100 ton, att jämföra med svenska kustbevakningens KBV 001-klass vars bollard pull är 150 ton [Bollard pull är ett konventionellt mått på ett fartygs dragkraft (eller bogseringskraft)].

 

Turva

 

Turva - som en enorm ny bil

 

/Per

 

spacer.png

 

 

Edited by Perman
  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By Perman
      De första totalrenoverade transportbåtarna av Jurmo-klass sjösattes
       
      Nylands Brigad på twitter
      /Per
    • By Perman
      Finska Kiisla klassen var en intressant fartygstyp och fartygen kanske kunnat vara intressanta för den svenska marinen att överta 2013 när de skulle säljas. Hade varit en utmärkt ersättning för Jägaren på västkusten (med en 40 mm pjäs och ELMA). Två enheter (Kiisla och Kurki) byggdes för finska gränsbevakningen 1984-90 (ytterligare två var planerade men beställdes aldrig). Förberedda för snabb konvertering till "attack craft, ASW craft, minelayer, minesweeper or minehunter" (enligt JFS 2009-10). Bägge fartygen överfördes till finska marinen 2004 där de användes som patrullbåtar med ubåtsjaktkapacitet. I början av 2010-talet så lades bägge fartygen i malpåse och offererades till försäljning, och 2015 skrotades de.
       
      Tittar man på wikipedias uppgifter så skiljer en hel del mellan den svenska och engelska versionen. Enl sv wiki så skiljde det 25 ton i deplacementet (270 t för Kiisla och 295 t för Kurki)  mellan fartygen och besättningen bestod av 10 man, och enligt eng wiki så var depl 280 t för bägge och besättningen bestod av 35(!) man. Kanske ligger sanningen nånstans mitt emellan?
       
      Kiisla-klass
      (sv wiki)
       
      Kiisla-class patrol boat
      (eng wiki)
       
      Kiisla-class patrol boat
       
      Ovanligt finskt örlogsfartyg i nyligen avslutade LOVISA
      (mitt inlägg på skalman.nu)
       
      /Per
    • By Perman
      http://navaltoday.com/2016/10/05/finnish-navy-minelayer-pansio-completes-mid-life-upgrade/
       
      Intressant att man i Finland fortfarande satsar på minvapnet. Uppenbarligen har den dubbla 23 mm pjäsen av typ ZU 23 mm/87 "Sergei" framför bryggan på fartygen ersatts av ett "lätt vapensystem köpt utomlands". Återstår att se vad detta innebär. Fartygen av Pansio-klass är ett slags "multi purpose" fartyg och kan förutom minutläggning i skärgården (max 50 minor) även användas som transportfartyg för underhåll av kustartilleriets anläggningar (max 100 tons last), miljöskyddsfartyg och landstigningsfartyg.
       
      /Per
    • By Perman
      Från World Naval Ships Forum:
       
      http://www.worldnavalships.com/forums/showthread.php?p=10011058#post10011058
       
      Finska gränsbevakningen har alltså beställt ett utsjöbevakningsfartyg ("OPV" på eng. för "offshore patrol vessel") ifrån STX Finland som kommer att byggas vid STX Raumas varv för leverans i September 2013. Fartyget blir 96 meter långt och 17 meter brett, och kommer att drivas med både Liquefied Nitrogen Gas (LNG) och marindiesel samtidigt. Det kommer att användas för utsjöpatrullering, gränssäkerhet och -försvar, miljöskydd, SAR ("Search And Rescue"), samt understöd av dykverksamhet. Fartyget blir även isförstärkt för att klara Östersjöns isförhållanden.
       
      Som jämförelse så är utsjöbevakningsfartygen av Tursas-klassen (de hittills största i den finska gränsbevakningen) 61,45 meter långa och 10,2 meter breda. Någon kanske misstycker att jag tar upp den finska gränsbevakningen i detta forum, men faktum är att gränsbevakningen i Finland är mycket nära knuten till den finska marinen. I uppgiften ingår att stödja den finska marinen, och de flesta fartygen är förberedda för bestyckning (oftast 2 st 23 mm kanoner i dubbellavettage typ "Sergei").
       
      http://www.shippingr...l-vessel-update
       
      http://www.worldnava...27&d=1326103620
       
      Ful men med rejäl helikopterplatta på bogen. De finska Super Puma besättningarna i gränsbevakningen tränar för övrigt regelbundet att landa på fartyg (läs: Finlandsfärjor), så det borde inte utgöra något problem. De 3 befintliga utsjöbevakningsfartygen liknar ganska mycket stora bogserbåtar och kan bogsera ganska stora fartyg vid ett haveri, men det nya patrullfartyget ser mer ut som de danska patrullfartygen av Knud Rasmussen-klassen. Dvs. ett patrullfartyg med goda sjöegenskaper för utsjöbevakning, lång räckvidd, helikopterkapacitet och möjlighet till bestyckning. Kanske nånting att skicka ner till Adenviken istället för gamla Pohjanmaa, eller kanske t.o.m. som ersättning för henne i den finska marinen?
       
      /Per
    • By Perman
      Finland finalizing Hamina-class upgrade preparations
       
      Patria to support Finnish Navy's Squadron 2000 MLU
       
      Mvh,
       
      /Per
×
×
  • Create New...