Perman Posted February 3, 2024 Report Share Posted February 3, 2024 (edited) [Jag hittade ingen specifik tråd om Hämeenmaa-klassen (med söksystemet på soldf som enligt min mening är värdelöst), och eftersom de verkar få nytt liv så tyckte jag att det motiverade en egen tråd.] De nya finska korvetterna av Pohjanmaa-klass kommer ju att bli ca 1,5 år försenade, och i samband med att finska försvarsdepartementet släppte denna info så sa man också att man kommer att vidta åtgärder för att kompensera för denna försening. Hittills så har vi inte sett något konkret (förutom möjligen beställning av ytterligare snabba landstigningsbåtar av Jurmo-klass vilket är ett eget mysterium), men nu meddelar man att man ska byta ut huvudmaskineriet på minfartyget FNS Uusimaa: Quote The Finnish Navy’s Hämeenmaa-class minelayer FNS Uusimaa looks set to undergo a complete main engine replacement programme in order to sustain the vessel until the planned replacement Pohjanmaa-class corvettes enter service later in decade. Quote In the contract justification, it was stated that the FNS Uusimaa “is a critical vessel of the [Finnish] Defense Forces”, the use of which “must be secured until the operational use of the LV2020 [Pohjanmaa class] vessels”. Finnish minelayer FNS Uusimaa set for main engine replacement (naval-technology.com) För övrigt så tror jag inte att det stämmer att Umkhonto systemet har en räckvidd på 12 km som det står i artikeln. Det var den ursprungliga räckvidden, men systemet har sedan dess uppgraderats till en räckvidd på 15 km. Detta krävde endast en modifiering av mjukvaran och betyder i praktiken bara att roboten anflyger i en mer praktisk och bränslebesparande och flackare bana som medger något bättre räckvidd. Kanske inte mycket att orda om egentligen men ändå. Huruvida man även kommer att byta ut maskineriet på systerfartyget FNS Hämeenmaa framgår inte av artikeln, men det vore lite märkligt om man inte livstidsförlänger bägge minfartygen. Detta är ju synnerligen goda nyheter att minfartygen livstidsförlängs, och inte bara för den finska marinen utan även för de baltiska marinerna som alla har gamla f d norska och danska minfartyg från 70-talet och som med all sannolikhet kommer att få överta dem när de ersätts av de nya korvetterna. Jag utgår i alla fall ifrån att dessa kommer att vara mycket intresserade av Hämeenmaa-klassen när de släpps för överföring. Dels för att deras egna minfartygen som sagt är väldigt gamla och dels för att Hämeenmaa fartygen kommer att ha många år kvar inte minst i och med denna livstidsförlängning. Nu hoppas vi på samma sak med HMS Carlskrona (The Finnish Navy’s FNS Uusimaa looks set to receive new engines in a bid to sustain the vessel in service. Credit: US Navy) /Per Edited February 3, 2024 by Perman 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ATK1797 Posted February 3, 2024 Report Share Posted February 3, 2024 Ska bli intressant att se vad mer som uppgraderas på Hämeenmaa-klassen och om båda skeppen uppgraderas? Hoppas också att HMS Carlskrona får en uppgradering så hon kan tjänstgöra som patrullfartyg fram till Luleå klassen blir klara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted February 3, 2024 Author Report Share Posted February 3, 2024 (edited) 6 hours ago, ATK1797 said: Ska bli intressant att se vad mer som uppgraderas på Hämeenmaa-klassen och om båda skeppen uppgraderas? Hoppas också att HMS Carlskrona får en uppgradering så hon kan tjänstgöra som patrullfartyg fram till Luleå klassen blir klara. Ja nu nämns ju ingen mer specifik förändring än utbyte av huvudmaskineriet på FNS Uusimaa, men det vore väl huvudlöst att inte uppgradera också ev. andra mindre system ombord som behöver uppgraderas. Enligt vad Pärmtroll sagt tidigare så verkar det som om Carlskrona kommer att behållas till 2030, vilket jämfört med 2025 som man sa för några år sedan är en väsentlig skillnad. Dock tror jag inte på något utbyte av maskineriet på henne. Tror inte ens att man kommer att byta ut de gamla 40 mm pjäserna. Det gjorde man inte heller på HMS Visborg trots att det behövdes. Vad gäller ett ev. motorbyte eller en livstidsförlängning av robotbåtarna av Rauma-klassen så tror jag inte detta låter sig göras, beroende på att fartygen började visa materielutmattning i skroven redan för ca 10 år sedan. Detta har säkert åtgärdats sedan dess, men visar väl ändå att de sjunger på sista versen. Minfartygen är ju mycket större och har sannolikt inte slitits på samma sätt som de små robotbåtarna i sjöhävningen men vad vet jag. /Per Edited February 3, 2024 by Perman 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ATK1797 Posted February 4, 2024 Report Share Posted February 4, 2024 Frågan är om inte FNS Uusimaa kommer att vara i tjänst längre än 2030, när man ändå uppgraderar henne? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted February 4, 2024 Author Report Share Posted February 4, 2024 (edited) 19 hours ago, ATK1797 said: Frågan är om inte FNS Uusimaa kommer att vara i tjänst längre än 2030, när man ändå uppgraderar henne? Ja det är ju en faktisk möjlighet förstås, och kan möjligen också vara svaret på varför man (som det verkar) bara renoverar det ena minfartyget. Man kanske avser behålla Uusimaa och ta Hämeenmaa ur tjänst? Det har hänt tidigare. Av de två sovjetiskt byggda Riga-klass fregatterna med samma namn så renoverade och konverterade man faktiskt Hämeenmaa till minfartyg 1980 och behöll henne ytterligare några år jämfört med systerfartyget. Om det stämmer att finnarna avser behålla Uusimaa förbi 2030 så finns möjligheten att man t o m byter ut den gamla 57/70 Mk 1 pjäsen på fördäck mot en modern BAE 57 mm Mk 3. Kablar för detta ska redan vara dragna. Dock tror jag mest på att man även kommer att renovera Hämeenmaa och sedan ta dem ur tjänst när alla korvetter är levererade. Det blir förmodligen förhållandevis kostsamt och besvärligt med reservdelar att behålla bara ett äldre fartyg. Mycket hänger på hur det går med leveransen av de nya korvetterna. Uppstår det ytterligare problem så har man ju alltid alternativet att kompensera detta genom att renovera och behålla de bägge minfartygen längre. En ytterligare möjlighet kan vara att man i nuläget inte har någon direkt långtidsplan för minfartygen utan helt enkelt bara vill gardera sig mot alla eventualiteter genom att renovera Uusimaa. Skulle det uppstå ytterligare problem med Pohjanmaa så är det ju bättre att minfartygen i så fall redan är renoverade. Med andra ord inte göra som den svenska marinen gjorde med Gävle-klassen - vänta med renoveringen nästan tills fartygen var färdiga för skrotning. /Per Edited February 5, 2024 by Perman 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted May 15, 2024 Author Report Share Posted May 15, 2024 (edited) Finns det någon som kan förklara hur det finska minfartyget FNS Uusimaa enligt marinetraffic.com kan befinna sig i spanska Cadiz på en förmodad årlig utbildningskryssning, när hon enligt artikeln på Naval technology från 25 Januari skulle påbörja en modifiering med nytt huvudmaskineri den 29 Februari 2024 och som skulle pågå till 30 September 2025? Quote According to the contract notice the start date for the engine replacement is listed as 29 February 2024, and is due to be completed by 30 September 2025. The contract was awarded without competition, as Wärtsilä Finland Oy provided the legacy propulsion system and the planned replacement. Finnish minelayer FNS Uusimaa set for main engine replacement Antingen så har modifieringen lagts ned (mindre troligt), senarelagts (ganska troligt) eller så har man helt enkelt förväxlat henne med systerfartyget FNS Hämeenmaa (mindre troligt). En ytterligare möjlighet kan vara att man beslutat att modifiera Hämeenmaa i stället. Kanske någon av våra finska vänner vet? Jag finner det inte helt uteslutet att man till slut kommer att besluta att modifiera bägge fartygen pga. fortsatta förseningar av Pohjanmaa. (foto: shipspotting.com) /Per Edited May 15, 2024 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted July 27, 2024 Author Report Share Posted July 27, 2024 (edited) Mysteriet kvarstår. Hur kan FNS Uusimaa vara vid Den Helder den 23 Maj i år när arbetet med renoveringen inkl. installation av nya motorer skulle ha påbörjats 29 Februari i år? Den mest troliga förklaringen är nog att renoveringen skjutits upp tillfälligt av ekonomiska skäl eller för att fartyget plötsligt behövdes för specifika uppgifter. Om det inte blir ytterligare förseningar av Pohjanmaa projektet så tror jag att det bara blir Uusimaa som renoveras. Detta skulle i så fall göra FNS Hämeenmaa tillgänglig för ev. överföring till en baltisk marin så tidigt som 2027-28. /Per Edited July 27, 2024 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.