Jump to content

Överkurs i kängputs


Carl_X

Recommended Posts

Fick ingen chans i förra tråden att förklara att jag redan läst beskrivningen på kängputsen på SoldF.com.

Jag vill ha ännu bättre glans än vad man får om man gör enligt överkursen. Det låter kanske lite perverst, men jag mår fan dåligt när någon annan har bättre glans på kängorna än vad jag har.

Därför vill jag ha så många tips som möjligt till en äkta überglans!

 

Och nä, jag hittar ingen tråd med kängputs på forumet.

Edited by Carl_X
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fick ingen chans i förra tråden att förklara att jag redan läst beskrivningen på kängputsen på SoldF.com.

Jag vill ha ännu bättre glans än vad man får om man gör enligt överkursen. Det låter kanske lite perverst, men jag mår fan dåligt när någon annan har bättre glans på kängorna än vad jag har.

Därför vill jag ha så många tips som möjligt till en äkta überglans!

 

Och nä, jag hittar ingen tråd med kängputs på forumet.

Hemligheten med überputs på skorna heter "upprepade gånger" men varje material har en gräns, kom ihåg det. Det är läderskor och skokräm vi pratar om och du kommer inte att få dem hur blanka som helst. Skaffa lackskor. Och varför måste skorna vara putsade in i döden ? För mig räcker det med "hel och ren" och i fält räcker det med "fettad" Mitt tips är att lägga energin på något mer vettigt än skoputs :navy:

 

EDIT: Vad gäller skokräm är min favorit Kiwi Aquastop.

Edited by Axial
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är mycket vettigt att lägga energi på kängputs :navy:

På söndagar och onsdagar gör jag en ordentlig genomgång av kängorna. Brukar ta ungefär två timmar. Har en jävla konstig läggning åt vårdhållet. Tycker det är så förbannat kul att vårda materiel, fråga mig inte varför.

När allt är rent och skinande, då är jag nöjd. Har ett rent helvete när vi är ute i fält. :P

 

Någon som har bra erfarenheter av någon annan skokräm än den gamla vanliga?

Link to comment
Share on other sites

Fick ingen chans i förra tråden att förklara att jag redan läst beskrivningen på kängputsen på SoldF.com.

Jag vill ha ännu bättre glans än vad man får om man gör enligt överkursen. Det låter kanske lite perverst, men jag mår fan dåligt när någon annan har bättre glans på kängorna än vad jag har.

Därför vill jag ha så många tips som möjligt till en äkta überglans!

 

Och nä, jag hittar ingen tråd med kängputs på forumet.

 

En tråd: http://forum.SoldF.com//i...T&f=7&t=319&hl=

 

och en till:

http://forum.SoldF.com//i...f=10&t=1430&hl=

 

 

//Yman - SearchMaster ,O

Link to comment
Share on other sites

En kock jag hade för några år sen han använde fettspray till ugnsformar. Det blev blankt, men det fick till följd att lädret förstördes. Det blev en :Malaj: , när jag fick reda på det!

Link to comment
Share on other sites

Kiwi parade gloss (modellen UTAN silikon) och en tygtrasa som du lindar runt pek- och långfinger utan veck. För sedan fingrarna(med trasan) i cirklar över objektet du vill spegla dig i, slicka lite då och då på trasan (kan låta äckligt men det smakar inget :Malaj:) ta mindre och mindre puts på trasan för att lösningsmedlet du har i trasan inte ska lösa upp underliggande lager puts, TA GOD TID PÅ DIG, första gången jag provade tog jag nog 1h30m på en känga, nu gör jag det på runt 30-45m

Link to comment
Share on other sites

Fasen, skaffa spraylack då!  :D

Eller hårspray. Inte bra för kängorna men du får helt otrolig puts.

Spraya på och låt torka. Putsa lite lätt med nylonstrumpa.

Obs detta förutsätter att du redan har en bra puts på kängorna.

Jag avråder bestämt från att använda hårspray!

En kille på luckan testade och fick en helt otrolig glans, men det var sista gången han fick det också.

Dom gick aldrig mer att få blanka :(

Link to comment
Share on other sites

Lyssna på Fabror Valiant ungtuppar !

 

1. Ta fram din Kiwi P burk

2. Tänd på, skokrämen

3. Skall brinna är flyktigt

4. Smörj in ett jämt lager på kängorna

5. Låt torka 5 min

6. Ta fram din skoputsmaskin a la Jula (450:-) kör i 10 min

7. Voila ! Ingen slår denna puts!

 

Frågor. repetera.verkställ

 

-Valiant-

Link to comment
Share on other sites

Nu undrar man ju om Valiant bär med sig sin skoputsmaskin från Jula överallt. Jag fick lära mig att tid och kärlek är det som räcker. Inte en massa teknisk mumbo-jumbo.

Link to comment
Share on other sites

Fasen, skaffa spraylack då!  :huh:

Eller hårspray. Inte bra för kängorna men du får helt otrolig puts.

Spraya på och låt torka. Putsa lite lätt med nylonstrumpa.

Obs detta förutsätter att du redan har en bra puts på kängorna.

Hårsprayen kvaddade glansen på ett par av mina kängor :angry: . På ett annat par under värnplikten testade vi läderbalsam och det blev ett ljuvligt resultat. Überglanz helt enkelt. :)

 

:baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Nu är det väl ändå skillnad på kängor och lackskor. Kängor som blänker? Varför det? Till högvakt finns särskilda kängor (sägs det).

 

I fält ska kängorna vara feta - inte blanka. Hemma på kasernen ska de vara borstade, men inte med skokräm. Skiten förstör lädret. Skokräm innehåller lösningsmedel.

 

Ska man gå bort: då tvättar man fötterna och putsar lågskorna med skokräm.

 

Jizzez, högglans på kängorna! Rena überpreusseriet, ju. Snart ska det väl dansas i dem?

 

 

 

:baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

I fält ska kängorna vara feta - inte blanka. Hemma på kasernen ska de vara borstade, men inte med skokräm. Skiten förstör lädret. Skokräm innehåller lösningsmedel.

Har sett förråd som förbjuder användandet av vaxfett till känga 90 då det tydligen också förstör lädret.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag kan fortfarande inte avgöra om jag har fått vinter eller sommarkängan

 

"Min" fallskärmsjägare (befälet vid förtesterna) sa att det inte fanns någon vinterkänga. Att de använde stövlar vintertid.

 

Någon som kan något idiotsäkert sätt att se om det är en vinter eller sommarkänga jag har?

Link to comment
Share on other sites

Se och beundra:

 

Paradkänga 04...

Mmmm paradporr. Du råkar inte ha fler bilder på tån så vi kan avgöra om det är godkänt?

 

Tån? Hördududu, hela kängan skall vara spegelblank. Mig slår du inte på fingrarna när det gäller paradputs, men med 16 år i Gardets trumkår så har jag i ärlighetens namn börjat tröttna på Kiwi och selvyt-trasor... :blink:

 

Kängan på bilden är bara en prototyp för upphandlingen av paradkänga 04. Den skiljer sig mot den befintliga paradkänga LG med en tåsöm samt lite tjockare sula. Yummy!

Edited by Lt P
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...