Jump to content
Sign in to follow this  
Blåburk78

Flygbassäk F21

Recommended Posts

Hejsan allesammans!

Ska upp till F21 Luleå som Flygbassäk GB i sommar. Har försökt läst på lite om de men hittar inte så mycket. De källorna jag hittar är ca. 14 år gamla så känns inte så aktuella. Är det någon som har efarenhet av denna placering/befattning? Bra/dålig? Uppskattar all info jag kan få. 

Vh Blåburk78 

Sonen muckar precis därifrån. Nej TRM/Rekry.myndigheten hade inte många rätt. Sonen fick reda på att del av utb. skulle ske på LSS i Uppsala. Dom var i Luleå hela tiden.
Han har stortrivts. Enda smolket i bägaren har varit (hem)resorna som ibland känts lite som "skakade ur ärmen".
Utb. har varit kärv (tung packning uppåt 40kg, långa marscher, kallt satan att bo i patrulltält utan värme i -35 grader, jobbigt med skidor om man ej är van, lång vinter) men sonen älskade det.
Vill man få Flygbassäkmärket (som andra flottiljer delar ut direkt) skall man i Luleå klara 1) Kung Bore (skidor +50km med tung packning) 2) Benbrytarspåret (förföljning med hund i obanad terräng i 15h med högsta eldberedskap) och 3) Björnmarschen (+70km med tung (+40kg), och lätt packning. Marschen genomförs under ca 30 timmar där olika moment ingår som t.ex. bårbärning och snabbmarsch).
Vanligaste problemen, att folk bryter, eller helt avbryter GU är ofta knän, fotproblem så som marschfrakturer/stressfrakturer.
Kör hårt och lycka till!

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

• Similar Content

• By Extreat
      Hej,

Var och mönstrade för andra gången i torsdags. Första gången kunde jag endast söka till logisitk, bevakning eller ledning. Anledningen var att jag var för lång för markstrid inom armén, och min hälsa B satte stopp för jägarutbildning. Yrkesvägledaren berättade att flygvapnet skulle utbilda flygbassäksoldater till hösten, där min längd inte skulle vara ett problem. Jag tog tillbaka min ansökan och ansökte på nytt till GMU 4/5.

Inne hos yrkesvägledaren i torsdags fick jag till min förvåning se att F17 inte fanns med som alternativ. Jag frågade varför och han berättade att jag var för lång. Efter en stunds klagan över systemet, accepterade jag läget och sökte in som ledningssoldat på Livgardet. Inget ont om ledning, men jag vill ha en något tuffare tjänst och känner att just flygbassäk vore perfekt.

För att få lite klarhet i det hela, ringde jag upp Försvarsmaktens rekryteringslinje. Svaret blev ungefär; Tidigare har det inte funnits någon gräns för hur lång man kan vara på den specifika tjänsten, men nu har man samma krav som armén (där man inte får vara för lång på grund av fordonen som används.) För flygbassäk finns det inga fordon, eller annan materiel där min längd skulle innebära ett hinder, men man har ändå valt att införa det. Vilket även bekräftades när jag ringde även upp en officer på F17 och frågade om det skulle innebära ett hinder att vara några centimeter för lång (194), men han kunde inte komma på något. Han sade att själv var lite "för lång".

Läget känns något hopplöst för tillfället, jag har väntat flera månader på att söka en tjänst jag inte längre kan söka. Överväger att tacka nej till tjänsten och vända Försvarsmakten ryggen för all framtid. Vet inte riktigt vad ni kan diskutera här, men jag kände att jag ville dela min upplevelse. Är det någon annan som är missnöjd med hur rekryteringen fungerar? Tror jag börjar förstå vad som menas med "Välkommen till vår verklighet" innebär...
    • By kerran
      Hej.
      Idag havererade en Gripen i Luleå i samband med motorkörning.
      Flygplanet började röra sig, for över bansystemet, voltade och landade upp och ner.
      Ingen omkom vid haveriet.

Spontant påminner haveriet om den Airbus A340-600 som havererade i Toulose i samband med motorköring.
      Den kärran hade man inte "förtöjt" ordentligt och den slet sig loss vid gaspådrag och total förstördes.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-oc...Gripenflygplan/
    • By Young aviator
      Hej! För några dagar sedan berättade en av mina klasskamrater att det ska finnas en bunker inte allt så långt ifrån F 21. Jag är historie intresserad och blev genast nyfiken. Jag sökte på internet om denna bunker men kunde inte hitta någonting. Han har berättat att bunkern byggdes under andra världskriget och användes som minstation. Bunkern ska vara vid koordinaten [Koordinater borttagna i avvaktan på om det är skyddsobjekt] jag har inte gått dit själv och det är för att jag har hört att man inte ser så mycket ovan för ytan (också för att han kanske ljuger om det hela), så om någon vett någonting om denna bunkers existens så skriv gärna allt du vett.

mvh krille96
  • Create New...