Knorring Posted March 29, 2020 Report Share Posted March 29, 2020 Hej, Jag mönstrade en dryg vecka sedan och blev inskriven som flygbassäkerhetssoldat gruppbefäl i Uppsala. Jag känner mig inte helt nöjd med detta eftersom att min placering begränsades mycket av rådande covid-19 kris och osäkerheten däromkring. När jag mönstrade höll rekryteringsmyndigheten (TRM) på att stänga ned all mönstring för en tid framöver i syfte att minimera smittorisken men jag kunde slutföra min mönstring. Jag fick en 7a hos psykologen och på i-testet, 9a på styrka och 8a på kondition. När jag talade med inskrivningshandläggaren berättade han jag inte kunde bli placerad på en befattning med utökad mönstring eftersom att de inte ville ha ännu fler som kom på de utökade mönstringarna. Detta begränsade mina valmöjligheter enormt, jag kunde tillexempel inte välja någon jägarutbildning vilket jag länge tränat inför. TRM har nu ändrat sin policy, de kommer inte utföra någon utökad mönstring överhuvudtaget och ska istället tillsätta utifrån testresultat på mönstring. Jag känner att jag blivit felaktigt behandlad då jag har vänner som fått de befattningar de önskat tex jägare med lägre testresultat än mig. Jag begärde ändrad inskrivning men fick då reda på att de befattningar jag önskade var fyllda. Jag funderar nu på att överklaga inskrivningen. Jag undrar om tips på hur jag kan gå vidare och om en överklagan kommer att leda någonvart. Jag förstår självklart TRMs åtgärder för att minimera smittspridningen och respekterar dem. Jag känner dock att det skett ett misstag under rådande kris vilket påverkar mitt liv enormt. Tack på förhand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Queen-of-Battle Posted April 2, 2020 Report Share Posted April 2, 2020 Din inskrivning är inte på något sätt orättvis och det har heller inte skett något misstag. Du har haft otur. Din inskrivning följer de förhållningsregler från TRM kopplat till att det alltså råder en världsomspännande pandemi. Självklart ska du försöka få ett ändrat beslut men med tanke på omständigheterna skulle jag bedöma dina chanser att lyckas som små. Det kan kännas som att det påverkar ditt liv enormt men du tillhör fortfarande de 4% av varje årskull som faktiskt för göra GU. Gör bra ifrån dig under GU så har du mycket stora chanser att kunna ta anställning som Jägarsoldat när du är klar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted April 2, 2020 Report Share Posted April 2, 2020 Tråkig inställning, men du har fått en jättebra, intressant och nyttig tjänst, ta vara på den. Risken är att du grottar in dig i något som i slutändan kanske gör så du inte alls får göra värnplikt, eller hamnar någonstans där du ännu mindre vill vara. Jägeriet finns kvar för dig framöver, om du vill, det är bara det att vägen dit har gått via ett annat spår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NiVekeN Posted April 21, 2020 Report Share Posted April 21, 2020 Jag forstar verkligen inte denna besatthet med jagartjanst... Det ar som om alla tror att jagartjanst ar det enda som duger, och att alla andra befattningar ar skrap? Jag tycker aven att det ar intressant att nagon kan fa en 8:a hos psykologen med en sadan installning, men vad vet jag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted April 24, 2020 Report Share Posted April 24, 2020 On 4/21/2020 at 11:28 AM, NiVekeN said: Jag forstar verkligen inte denna besatthet med jagartjanst... Det ar som om alla tror att jagartjanst ar det enda som duger, och att alla andra befattningar ar skrap? Har dock aldrig träffat en jägare som ser ner på ett annat förband. Däremot har jag träffat många som inte är jägare som ser ner på andra förband. Med det sagt är det inget fel att ha mål. Vill man verkligen göra VPL som jägare och gjort alla förberedelser och uppfyllt de kraven som finns så har jag viss förståelse att man blir besviken. Åh andra sidan kan man ju alltid söka J-tjänst efter genomförd GU. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harzdorf Posted April 25, 2020 Report Share Posted April 25, 2020 13 hours ago, employed said: Har dock aldrig träffat en jägare som ser ner på ett annat förband. Däremot har jag träffat många som inte är jägare som ser ner på andra förband. Med det sagt är det inget fel att ha mål. Vill man verkligen göra VPL som jägare och gjort alla förberedelser och uppfyllt de kraven som finns så har jag viss förståelse att man blir besviken. Åh andra sidan kan man ju alltid söka J-tjänst efter genomförd GU. Det är ju inte jägarna som ser ner på andra tjänster utan just de mönstrande som ser det som det enda alternativet de kan stå ut med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts