Lindeberg Posted November 21, 2003 Report Posted November 21, 2003 vill ni veta mer om vad vi gör på A9 får ni fråga... vad gör ni på A9? :P ;) Quote
livgardist Posted November 22, 2003 Report Posted November 22, 2003 (edited) Bara undrar varför du och de två andra fick göra en egen övn? Edited November 22, 2003 by livgardist Quote
Axelsson Posted November 22, 2003 Report Posted November 22, 2003 Har du några gamla IB2:are som befäl? Quote
Skuggan Posted November 23, 2003 Author Report Posted November 23, 2003 Bara undrar varför du och de två andra fick göra en egen övn? det var en form av UBK för plutonen och vi 3 missade den pga sjukdom/övrigt när samtliga andra gjorde den och då bestämde sig tydligen befälen för att låta oss göra den själva @Axelsson: svar ja, vi har iaf vad jag vett ett gammalt IB2 befäl, nämligen vår Lt Braghe (allas Gud) coolaste befälet någonsin... hård som sten och stor som en ladugård, till det är han lugnare än en filbunke... (ger dessutom order till Kn, Major motsv) ;) Quote
Axelsson Posted November 23, 2003 Report Posted November 23, 2003 Ah, Lt Braghe, hade honom inte själv men jag har hört många, hrmmm, bra saker om honom Fk Nyberg, Kn Skillerstrand och Mj Söderman är också gamla IB2-are, men det är ju förstås möjligt att du inte haft nöjet att stötat på dessa individer Quote
Skuggan Posted February 13, 2004 Author Report Posted February 13, 2004 ähh, vaffan... drar igång denna gamla tråden nu när det bara är 8v kvar till muck... börjar med att slänga in en länk med bilder (och en kort ljudlös film) från den senaste 2 veckornas krigande i Älvdalen, mer kan komma (dock är alla bilder från min GSU borta pga virus) Älvdalen V 406-407 om någon av övriga vpl på Artreg 03/04 har lust att lägga till deras erfarenheter så gör det tänker då på bla Pulze och HappyMeal Quote
Guest FhF laddare Posted February 13, 2004 Report Posted February 13, 2004 Fan vad avis jag blir nu!! Annat var det förr med gamla FhF..Vi som sköt på på det gamla herdligat sättet fast inte så långt då..1,6 mil bara När jag ryckte in på A9 sen sommaren 88.Så låg jag på 1 komp(Svart bricka)Och efter GU så flyttade vi över till 4 komp(Blå bricka) Det var Haubits komp...Så jag är lite eller jävligt sugen på att göra om lumpen igen på A9. Quote
Lindeberg Posted February 13, 2004 Report Posted February 13, 2004 Men herrejävlar vad tiden vispar undan snabbt. Det var ju inte länge sedan Skuggan precis hade ryckt in... Vart tog tiden vägen Quote
Guest FhF laddare Posted February 13, 2004 Report Posted February 13, 2004 När vi var på Vilingsberg å sköt så hadde vi tävling med det anadra Haubits kom(3:E komp) Å vi sköt jämmt rätt..Sk nollan höll vi varje övning tills näst sista skjutningen innan slut övningen vid F7.Har ni oxå sk nollan i skjutning??? Vårat befäl(Lt Högrell) var mäkta förbannad då :P Hur många aktiva kompanier finns det nu på A9...Vi hadde 7 komp..Fast det var ett hopp ifrån 6.E komp till 15 onde komp 1:A Komp var Gu. Svart bricka 2:A Komp var Stab å Nsk. Röd bricka 3:E komp var Haubits.Gul bricka 4:E komp var Haubits komp. Blå Bricka 5:E komp var KB å Pb komp. Divers färger på brickorna 6.E komp var Malaj/ Artss. Orange Bricka 15:E Komp var Älvdals komp. vit Bricka Quote
Skuggan Posted February 13, 2004 Author Report Posted February 13, 2004 När vi var på Vilingsberg å sköt så hadde vi tävling med det anadra Haubits kom(3:E komp) Å vi sköt jämmt rätt..Sk nollan höll vi varje övning tills näst sista skjutningen innan slut övningen vid F7.Har ni oxå sk nollan i skjutning???Vårat befäl(Lt Högrell) var mäkta förbannad då :P Hur många aktiva kompanier finns det nu på A9...Vi hadde 7 komp..Fast det var ett hopp ifrån 6.E komp till 15 onde komp 1:A Komp var Gu. Svart bricka 2:A Komp var Stab å Nsk. Röd bricka 3:E komp var Haubits.Gul bricka 4:E komp var Haubits komp. Blå Bricka 5:E komp var KB å Pb komp. Divers färger på brickorna 6.E komp var Malaj/ Artss. Orange Bricka 15:E Komp var Älvdals komp. vit Bricka tja vi har. Noraskogs kompani, haubitskompani (röd bricka) Lekhytte kompani, Ledningskompani (gul bricka) Bro kompani, NSKY (grön bricka) Riseberga kompani, tross kompani (blå bricka) Ekeby kompani, KB kompani (svart bricka, vit förra året) det är allt.... och det skall minskas med 300 pers, dvs 2 kompanier. Quote
Guest FhF laddare Posted February 15, 2004 Report Posted February 15, 2004 Har ni några speciella tyg märken nu på A9? Typ för haubits komp eller trossen osv Vi fick ut bara ett rullbands märke och pek märket om vi lyckades sjkuta så bra med K-pisten Quote
TangoAdam Posted February 15, 2004 Report Posted February 15, 2004 Tygmärken: Pekmärken "Svea Artbat"-bågen finns det nå fler? Iofs, vissa utb.märken finns ju, tex 'mekaniker' och så. Quote
Bamse Posted February 15, 2004 Report Posted February 15, 2004 Vårat befäl(Lt Högrell) var mäkta förbannad då :P Högrell förbannad?...... Kan jag väl aldrig tänka mig Bamse / som hade Mj Högrell som befäl. Quote
Guest FhF laddare Posted February 16, 2004 Report Posted February 16, 2004 Jo faktiskt.Han var nästan lila i nyllet när vi fick heta både det ena å det andra för någon riktare inte hadde gjort sitt jobb innan han skrek ELLLD till snubben som ryckte i snöret ...Men annars så är han världens coolate befäl..skrämmde skiten ur oss när vi skulle kasta handgranat för första gången Quote
Helmersson Posted February 16, 2004 Report Posted February 16, 2004 F*N VAD JAG SAKNAR LUMPEN SNYFT Min brorsa skall för övrigt till skåne v412-413 på slutövning, vet inte exakt vart men i skåne så det kanske är emot er för han har sagt att det skall vara med andra förband i övningen också. Han ligger på P18 / Gotland och kör 9040 Helmersson Quote
Skuggan Posted February 19, 2004 Author Report Posted February 19, 2004 (edited) så, nu är man hemma igen för en veckas "sportlov" sedan bär det av till Älvdalen igen (för sista gången) och Operation Polar Storm där A9, K3 (med UAV simulerat av en cessna), K4 och FV ingår... troligen är det F7 eller Malmen som kommer att vara med på övningen med Attack flyg jajjemän, ni gissade rätt... det skall övas CAS verkar bli en ganska kul övn, synd bara att jägarna fått förbud att skjuta stormeld nu.... de flesta förband skjuter lite, kollar om nåt rör sig och skjuter isf lite till.... Jägarna skjuter konstant i 5 min och är därmed säkra på att målet är totalt förintat... kan säga att det blir hyfsat stressigt på pjäserna då 1800 - 1805 DE (Dubbel Eld) är det eldkommando man brukar få Edited February 19, 2004 by Skuggan Quote
Guest Zerion Posted February 19, 2004 Report Posted February 19, 2004 Här ser det väldigt trevligt ut =) ingen som har någon aning om vad man blir förflyttad till om man inte har körkort och ska in som KM900 (Radiolänkman) ska till Lekhyttekomp. där har dom gula namnbrickor precis som hemvärnet :S Förresten någon som har koll på när basker införs på Artilleri Regementet Take care and Cover! den 14 Juni rycker jag in! se ut för hårdrockaren rockar loss!!! Quote
Skuggan Posted February 19, 2004 Author Report Posted February 19, 2004 Här ser det väldigt trevligt ut =) ingen som har någon aning om vad man blir förflyttad till om man inte har körkort och ska in som KM900 (Radiolänkman) ska till Lekhyttekomp. där har dom gula namnbrickor precis som hemvärnet :S Förresten någon som har koll på när basker införs på Artilleri Regementet Take care and Cover! den 14 Juni rycker jag in! se ut för hårdrockaren rockar loss!!! det var meningen att årets kull skulle få basker, men så fins det inte baskermärken till alla så då får ingen (förutom befälen) basker... det är bara för dig att hoppas du får en basker.... Quote
TangoAdam Posted February 20, 2004 Report Posted February 20, 2004 Här ser det väldigt trevligt ut =) ingen som har någon aning om vad man blir förflyttad till om man inte har körkort och ska in som KM900 (Radiolänkman) ska till Lekhyttekomp. där har dom gula namnbrickor precis som hemvärnet :S Förresten någon som har koll på när basker införs på Artilleri Regementet Take care and Cover! den 14 Juni rycker jag in! se ut för hårdrockaren rockar loss!!! Tjuvläste lite i nåt papper från senaste Reg.nämnden och jag tolkar det som Öv. Klintäng sa såhär; GLÖM basker. Ang. vilken tjänst du får om du saknar körkort, har jag ingen aning om. Är inte så insatt i vilka tjänster de har på Lekhytte komp. Däremot kan jag väl trösta dig med att det inte är säkert att du hade fått den tjänsten även om du hade haft körkort, iom att Pliktverkets verklighet skiljer sig väldigt mkt från den verklighet du möter när du rycker in. Otroligt många får en helt annan tjänst än den som de rycker in som. Quote
Skuggan Posted March 12, 2004 Author Report Posted March 12, 2004 tja, nu är man hemma igen... övningen var kul och välplanerad kändes det som... dock såg iaf inte jag röken av några gripar i Älvdalen... "UAV´n" hörde man på säk nätet ;) iaf, det sköts en del (inte så mycket som vi vill dock) och vi hade iaf lite strid... 3 PBVer rullade in i 3e plut´s strisställning och massakrerade dem totalt (ändå lyckades de ta 1 pbv + skyttegrupp som fångar) verkar inte som den var så himla styrd av Blågul, eller så var den styrd på ett bra sätt (blågul improviserade när en pbv krängde bandet) ;) detta är iaf den version jag hört.... vädret var strålande hela tiden och alla var glada nu är det bara Skåne kvar (helgen v12-13) rullar större delen av Svea artbat ned för att understödja pansar... som det verkar nu kommer det övas NBC moment och övergång vatten Slut, frågor? Quote
Recommended Posts