Jump to content

Recommended Posts

Hej allihopa!

Nu är det såhär att jag ska mönstra om ungefär en månad och jag undrar lite om vad som krävs för att bli jägarsoldat. Jag har hört att man ska få minst en 7:a på alla tester? Hur mycket ungefär ska man ta i t.ex. marklyft för att det ska motsvara en 7:a? Vet att det inte går att jämföra så men på ett ungefär... 

Min träningsplan ser ut ungefär såhär:

5-6träningar i veckan.

fokuserar på ben axlar och rygg och såklart cykling. Tänkte cykla minst två dagar/veckan och sedan resten styrketräning. Kör mycket tungt och få reps. 

Tankar/åsikter? 

Tack på förhand för svar!

Edited by Viktoria111

Träningen ser bra ut inför mönstringen, tänk på att cyklingen är med ökat motstånd hela tiden som det är på mönstringen.

Det är kort om tid att att göra stora framsteg på en månad men om det är jägarsoldat du vill är det bara att satsa på det! Tänk på att du kan alltid göra om den fysiska ommönstringen efter sex månader om du inte skulle klara det alternativt försöka få en tjänst som är meriterande som t.ex spaning medans du ökar din fysiska status.

Klarar du mönstringen och kan söka till kompletterande prövning så byt ut cykling mot löpning och att vänja dig att gå med packning men ta det i den takt du klarar så du inte skadar dig då det är alltför vanligt.

Lycka till!

Som Recon sa. Byt cyklingen mot löpning då du behöver träna div ligament och leder för det påfrestningarna som  din kropp kommer ställas inför. Vad för jägare vill du bli?

Funderar på kustjägare men har inte riktigt bestämt mig än. Tror jag iallafall ska satsa på att rikta in mig på sjukvård.

är det någon som är jägarsoldat här eller bara vet lite om det som vill dela med sig lite? 

Det bästa sättet förbereda sig själv kroppsligt och meriterande för att bli KJ är att göra GU på AMF1 mot amfibiesoldat. 

Detsamma gäller Fallskärmsjägare på K3. GU som Und-Jäg/"Skytte-Jäg" för att sedan söka vidare.

Arméns Jägarbataljon (AJB) i Arvidsjaur har en egen GU.

Flygbasjägare söker man sig också sig in efter GU. Inte så insatt men kan tänka mej att det är starkt meriterande att gjort GU på något av flygvapnets säkförband.

Får man fråga varför du vill bli jägare?

Just nu ligger det ute annons för fallskärmsjägare: https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/lediga-tjanster/12529/fallskarmsjagare-till-323fallskarmsjagarskvad/

Samt kustjägare: https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/lediga-tjanster/14939/kustjagare-attackdykare-prickskytt/

Där kan du se vad som är meriterande, oftast tidigare tjänstgöring som jägare/spaning.

Värt att notera är att för fallskärmsjägare behöver du ha jobbat som GSS/K ett år utöver din utbildning. Den uttagningen kräver en väldigt hög nivå där även fysmonster som redan jobbar inom försvarsmakten misslyckas.

Alla jägartjänster är hårda, det är en väldigt olika vardag där grundutbildningen är väldigt jobbig men är det lättaste du kommer att göra på förbandet.

Om du vill rikta in dig på sjukvård på ett jägarförband så får du hoppas på att bli Combat Life Saver(CLS), därifrån efter utbildningen kan du söka vidare till jägarsjukvårdare där en del av utbildningen är på civila sjukhus.

Jag tror att det skulle passa mig, jag gillar fysiska utmaningar (och psykiska) och att verkligen testa gränsen. Sedan tror jag det skulle vara en bra/nyttig erfarenhet.

Börjar bli nervös inför mönstringen. Är mest nervös inför cyklingen, någon som har gjort cykeltestet som kan förklara lite? Har läst att det anpassar sig till sin vikt. Hur bra kondition krävs egentligen för en 7:a? Jag skulle säga att jag är vältränad men har inte tränat så mycket kondition det senaste året.. väger ungefär 63/64kg

Som Recon sa. Väldigt många vill bli jägare men få klarar ens av de särskilda uttagningar som finns till respektive jägarförband. Oftast är många personer otränade, andra är vältränade men klarar inte av stressen som kroppen och psykets utsätts för. Om du av någon anledning inte kommer in så kan du just nu söka tjänst senare. 

Svårt att säga vad som krävs för en 7a på kondition då den går efter hur pass vältränad du är. Du cyklar och motståndet ökar succesivt efter din puls. Hade en polare som är väldigt bra cyklist/skidåkare som tyckte en 9a var enkelt som fan. Jag tyckte cykeln var riktigt jobbig vid 7a mot 8a trots att jag har en rätt bra miltid. Tunga intervaller på träningscykel är att rekommendera iaf du vill bli bra på det.

Jag har kollat runt och vissa säger att dom ökar 1 watt per sekund och då får man cykla mellan 60-75 sekunder per nivå beroende på hur mycket man väger. För att få reda på hur mycket watt man ska cykla med under uppvärmningen skulle man ta 1.5 x kroppsvikt. När man hade cyklat uppvärmingen som är 5 minuter så låg man på nivå 2.

Eftersom jag har gjort cykeltestet förut och ska göra om det i april så räknade jag på mitt gamla resultat, och då stämmer det inte om man får cykla mellan 60-75 sekunder per nivå. Jag satt och räknade en stund och kom fram till det här. Jag fick 3.4 watt/kg = 5 när jag cykla sist och som ni ser stämmer det med tabellen. 

241 watt = resultat 5 (mönstring november 2016)

1.5 watt X kroppsvikt = 106watt(71kg, 45 sec per nivå) 
nivå 2 = 106W = 1.4 watt/kg
nivå 3 = 151W = 2.1 watt/kg
nivå 4 = 196W = 2.7 watt/kg
nivå 5 = 241W = 3.4 watt/kg 
nivå 6 = 286W = 4 watt/kg
nivå 7 = 331W = 4.6 watt/kg
nivå 8 = 376W = 5.2 watt/kg
nivå 9 = 421W = 5.9 watt/kg

Ni övertänker saker. Att satsa på att klara mönstringen med 7 hjälper er väldigt lite, träna bara regelbundet och progressivt hela tiden med vettig kost och återhämtning. Ska ni klara er på ett jägarförband ska träning tillhöra vardagen, mönstring och extramönstring ska bara vara ett steg in INNAN utmaningarna börjar. 

• Like 1

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

• Similar Content

• By 2takthaha
      Hej.
      Jag gjorde mönstring för inte så länge sedan och tycker inte jag fick så bra resultat. Jag fick en 9a på styrka, 6 på kondition, 5 på begovningstestet och 4 hos psykologen. Jag tror jag kan mycket bättre då jag sa saker som jag borde ha undivit att säga och tränade ingenting/kom inte förbered inför dagen jag mönstrade. Jag fick befattningen bevakningssoldat i hemvärnet AMF 1 som jag nu inser att jag verkligen inte vill göra. Jag vill göra lumpen, men någon annan befattning. Jag har provat överklaga men den blev nekad. Sedan pratade jag med en handläggare som sa att jobb på tex arbetsförmedlingen som försvarsmakten lägger upp kan skriva som krav att man ska ha gjort GMU för att ansöka. Men när de skriver GMU menar de minst 9 månader. Min befattning täcker bara 4 månader. Missförstå mig inte, jag vill inte ha någon tuff befattning utan vill bara ha en som jag tycker verkar vara intressant/rolig och bryr mig inte om den anses vara tuff eller inte. Har tydligen ADD (inte på papper, avbröt diagnosen innan jag skulle få den) som gjorde att min uppväxt blev svårare (påverkar mig inte nu, ser det som en fördel i flera sammanhang), vilket jag pratade lite för mycket om och var förmodligen anledningen till varför jag fick så dåligt resultat. Glömde även säga att jag har dykarcert och andra saker som kunde ha gett åtminstånde en högre siffra. Dessutom hade jag ej tränat kondition och fick därför en 6a.

Alltså, med den befattning jag har kan jag INTE söka vidare eftersom det krävs 9 månader och jag har bara en befattning som täcker 4. Jag är väldigt vilse. Jag är däremot övertygad om att jag INTE vill bli bevakningssoldat. Vad bör jag göra?? Försöka avbryta o säga att jag har för mycket jobb och söka nästa år och hoppas på bättre resultat eller... vad KAN jag göra?? Hursomhelst är jag glad över att jag ens kom in med tanke på att flera jag känner som inte har någon diagnos inte kom in. 

Sedan har jag en annan tanke. Han jag pratade med om att btya befattning, ev söka till en annan EFTER GMU sa att det inte går såvida jag inte har en som är minst 9 månader. Alltså, i teorin; Jag kommer in på GMU men på en befattning som inte riktigt passar mig, medans min kompis INTE kommer in men faktiskt får chansen att träna upp sina mönstrings resultat för att därefter få en befattning som gör möjlighet till en som man inte kan få på mönstring. Är inte det lite orättvist? Orättvist kanske inte är rädd ord men det jag menar är om båda blir kallade till plikt, vilket alla 99or blev bara att om man nekas får man ju bara ett år extra på sig att skaffa bättre mönstrings merit, dvs jobb, fysiskt träning och allt det som faktsikt get en bättre chans att få en befattning man vill ha? 
    • By Narva
      Hej!

Jag skrev tidigare här om min nervositet inför mönstringen. Jag har nu genomfört mönstring och tänkte dela med mig av lite tips och tankar för framtida mönstrande.
      När jag åkte till mönstringen hade jag gått upp klockan 03:00 samma dag. Hade inte käkat så väldigt mycket. Oddsen för en lyckad insats var således ganska små i mitt fall.

10:00 börjar jag skriva datatestet i en närmast tom provsal.
      Under hela provet har jag magont och känner stor stress inför dels svaren jag redan svarat och vad som komma skall.
      Jag börjar också titta onödigt mycket på klockan, eftersom jag var trött och nervös nog att inte kolla tiden när man startade började det bli svettigt. Går in mellan två provdelar då klockan stannar, ger mig själv två stenhårda lavetter, tvättar ansiktet och går in och kör igen.
      Avslutar provet ca. 50-60 minuter senare.

-----Lunch-----

12:00 Psykolog
      Var riktigt nervös vilket säkert märktes här. Dock skötte jag det snyggt och svarade rakt och ärligt på samtliga frågor som ställdes. Efter att vi var klara kom chocken, jag hade skrivit en 7a på datatestet. Hade förväntat mig att landa på en stark 2a!

13:00 Sköterskan, Isokai etc.
      Direkt efter psykologen var det dags att kila ner till sköterskan som kollade hälsan, synen och hörseln. Sen var det dags för Isokai, tydligen är kvalitén ganska undermålig på dessa aparater så jag fick dra 5 gånger på två olika maskiner innan resultatet kom.

14:30 Läkarbesöket
      Inga konstigheter här egentligen, vi gick igenom allmänt kring tjänstbarhet och dyl. Gick ut ur rummet med ett A.

------ Klar för dagen ------

08:00 Cykeltest
      Detta var nog det mest fysiskt och psykiskt ansträngande momenten. Som närmast helt otränad, rökare och ganska klen var det givetvis ännu tyngre.
      Cyklade ca. 5 min uppvärmning, redan här började mjölksyran kännas av. Sen kom första steget, andra och så tredje etc. Efter vad som kändes som en evighet av fysiskt lidande trillar jag av cykeln, jag har klarat det och med god marginal! 

09:30 Yrkesvägledaren
      Fick min befattning utan konstigheter, fick även höra att jag är mycket lämplig att bli officer i framtiden och rekommendationen var att jag skulle söka mig mot officersprogrammet efter några år på befattningen.

Kort och gott, mot alla odds, utan fysik, rökare och klen som en sticka, så gick det ändå. Det går alltid att dra stången lite, lite hårdare, sitta kvar på cykeln 43 sekunder till för att nå nästa nivå etc. Det handlar om pannben, inget annat. 

Mitt råd är således till alla som söker igen: var säker på vad du vill och GE ALDRIG UPP. 

Bästa hälsningar och lycka till alla framtida rekryter!
      /Narva

• By Narva
      Hej på er!

Om några dagar bär det av till mönstring och man känner hur stressen börjar ta form. Egentligen var planen att jag skulle mönstra i maj. Således hade jag haft ganska gott om tid för att träna upp den fysiska förmågan inför testerna. Nu kände jag mig dock tvungen att omboka testerna för att ens ha en chans att komma in. Detta på grund av att det är först till kvarn som gäller för befattningarna.

Jag har kört ganska all-round, nyss avklarat GU-F och givetvis en del spinning. Jag vill dock påstå att det inte alls är så mycket som jag i min värld föreställer mig att man ska ha.
      Till kroppen är jag ganska smal och lång, har inte någon superbra råstyrka att tala om. 

Befattningen jag har sökt har inte jättehöga krav har jag förstått men som sagt, ändå galet nervöst. 

Någon som har lite idéer kring vad som "typ" krävs för att klara nedanstående. Om man skulle jämföra det med ett spinningpass eller antal kilo i marklyft?

4 av 9 på cykeln
      3 av 9 på Isokai

/Narva
    • By Pal
      http://www.di.se/artiklar/2014/5/2/persson-vill-ha-allman-varnplikt/

Ett utmärkt förslag som jag hoppas alla i FM kommer stödja och välkomna. Givetvis finns det detaljer som inte är perfekta och alla här inser att det inte blir dugliga soldater med så lite tid. Men det skulle öppna upp ett hav av möjliga kandidater att anställa till försvaret. Det löser i ett slag problemet med att rekrytera och de kommer skapa sammanhållning i landet och en känsla av att vara behövd som person. Låt oss stödja det och först senare justera det till perfektion så det inte blir massa smådetaljer som sågas och att förslaget därmed inte får den vind i seglet som det förtjänar.
    • By martinator
      Radions reportage om försvaret forsätter... Det visar sig nu att den nya generationens dataspelande satt sina spår i det material som FM har att välja ur. Dvs en del av personalkrisen utgörs av att det helt enkelt inte går att hitta folk att det rätta virket...

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=1637&grupp=9099&artikel=6298537