Jump to content

Smörfer

Recommended Posts

Tjenare! Har fått det glada beskedet att jag är antagen till Sambands/Ledningssoldats utbildning hösten 2018. Nu är det naturligtvis hög tid att börja träna och då kommer frågan; Vad behöver jag? Kängor samt ryggsäck,vilka ska jag köpa? Är det en bra idé att köpa en  viktväst för att vänja sig? Ytterligare rekommendationer och alla råd som hör till är välkomna! 
Tack på förhand! 

amf_basker.jpg

Om du inte gjort det innan så börja att gå utan rygga och vikt. Annars Ryggsäck på och gå mycket. Kortare sträckor för att sedan öka vikt i säck och längd du går. Och träna på orientering samtidigt. Kompass och karta. 

Ät upp dig lite så du inte har för lite fett på kroppen. Går åt en del när man är fysiskt aktiv hela tiden. Meindl kängor är en personlig favorit.  Simma mycket och träna på att trampa vatten. Vet inte hur AMF är idag men förr var det en hel del vattenfys. 

Vänj dig vid rutiner,bädda sängen mm.  Låter fånigt men det är bra att det blir en vana så slipper man att känna att även det är en ”börda”. Var mycket ute i naturen. Vänj kroppen vid kyla. För du kommer vara trött, blöt och hungrig. Se till att ta hand om din kropp, ta hand om dina fötter.Lär dig att tejpa dina fötter och ta hand om ev. skavsår.  Sedan är det bra att se till att inte skada sig. För då är det kört oftast. Lycka till! Och välkomna till FM. 

• Like 1