Jump to content

Gäsp..


Recommended Posts

Bilden på Johan togs av ett plutonsbefäl på amfibiebataljonen i Göteborg under en övning för två år sedan.

2 år sedan, det verkar vara samma, eller? Tror inte det är speciellt vanlig bestraffning (det ordet existerar inte, endast "belöning" :baskerPa: ), snarare enstaka Fänrik som var lite för påhittig..

 

I vilket fall var det nog sista gången soldaten glömde bort sitt vapen!

Link to comment
Share on other sites

2 år sen ja.. men

 

"

Nya regler

"I maj förra året straffades en annan värnpliktig på samma sätt – av ett annat befäl på Amf 4."

När tidningen VärnpliktsNytt då avslöjade att en värnpliktig tvingats krypa och urinera som en hund beslutade överbefälhavaren att händelsen skulle utredas. Och på Amf 4 i Göteborg infördes nya regler och ett särskilt mentorssystem.

"

Link to comment
Share on other sites

Vafan! om jag förlagt min AK5 skulle jag personligen anhålla om en käftsmäll. :baskerPa:

Än sen om man får klättra lite i träd eller gå som en hund, man dör väl inte av det?

 

FUBMVN( FÖRBUNDET MOT VÄRNPLIKTSNYTT):)

Link to comment
Share on other sites

Kränkande behandling som underminerar en annan persons värdighet är alltid fel. En bestraffning eller ett tillrättavisande är ofta ofrånkomlig och ett lämpligt utbildningshjälpmedel. Men den officer som inte kan utföra en sådan handling utan att sjunka till kränkning har inte ett gentlemannamässigt beteende.

 

Tror ni att soldaten blir bättre efter att hans personliga integritet kränkts? Knappast. Ett tillrättavisande som inte får soldaten att tänka till och göra bättre nästa gång är inneffektivt. Annat "Himmelstoss"-agerande hör inte hemma i en modern försvarsmakt.

Link to comment
Share on other sites

En soldat som förlagt sin AK 5:a tvingades som straff att klättra upp i ett träd och låta som en fågel. Bestraffningen kallas ”AK-trasten”.

 

Den där tycker jag var rätt kul faktiskt. Kan ju inte vara så farligt bara man är hyfsat bra på att klättra (vilket jag iofs. inte är men det har ju inte så mycket med saken att göra).

 

Ok. Jag medger att trädets höjd och utformning spelar roll... ???

Link to comment
Share on other sites

– Det rör ju sig om förnedring på ganska hög nivå. Men förmodligen fanns det många andra som mådde mycket sämre än vad jag gjorde.

 

Ha ha ha!!! Men vad i H-E! :/ Är han seriös eller??! Hur fan mår man dåligt av att en polare måste spela hund??? Snarare har man svårt att hålla sig för garv!

 

Att det förekommer fysisk bestraffning är förjävligt, men att gnälla på sånt här... Är en utskällning framför alla andra mindre kränkande? ???

  Jag kan inte tala för honom, men jag skulle absolut inte ha några problem att spela hund eller fågel, hellre det än att bli utskälld. :(

Link to comment
Share on other sites

Hur fan kan man gnälla över att man får köpa tillbaka borttappad utrustning med armhävningar? Saker o ting går mer o mer åt H-E. Kärringfasonerna måste sluta.

 

Och till "Kommer få tönt tjänst": Varför e det för jävligt med fysisk bestraffning? Stärker ju bara kropen eller? O man vet att man har gjort fel. Om ett befäl istället står o skäller ut en e väl fan ingen bestraffning. då e det bara att stänga av.

Link to comment
Share on other sites

grejen är ju faktiskt den att den dan som ett vapen blir borttappat blir det ett jädra ståhej med rubriker som:

 

FÖRSVARSMAKTEN STRUNTAR I BORTTAPPADE VAPEN!

 

fan, ingen kan ha missat under GSU:n sicken snorkoll man skall ha på sitt vapen så låt dem som tappar bort ärtröret lida...

Link to comment
Share on other sites

Fysiska straff SKALL och är förbjudet... Även psykiska straff som att leka hund är och SKALL vara förbjudet.

 

Vad hjälper det? Tror faktiskt att en STOR Utskällning och ett hyfsat löneavdrag är bättre än en känga i magen, inte minst moraliskt....

 

Det som är viktigast är att förhållandet till vapnet klargörs direkt när vapnet delas ut, att det är ett vapen som skall kunna döda, och ingen leksak (även om det lätt blir en leksak i tex simfire :) ) Även skall det klargöras vad som händer och ATT det händer när vapnet inte är där det skall vara...

 

Också en genomgång om varför man alltid skall ha vapnet med sig, det är ju faktiskt inte bara en löjlig regel utan i en krigssituation kan det betydda skillanden mellan liv och död för många personer om vi dramatiserar det en del.

Link to comment
Share on other sites

Fysisk bestraffning betyder inte känga i bröstet. det e klart som fan att befäl inte ska sparka på värnpliktiga men du kanske ska fråga dig själv vilken bestraffning du helst tar efter att ha tappat bort ditt vapen. 40 böjsträck eller löneavdrag. jag vet vad jag skulle valt. Tycker det e ganska märkligt att befäl får kommendera en pluton till BRAK men när en värnpliktig gör något dumt så e det dödssynd att göra ge order om böjsträck. jävligt vridet.

Link to comment
Share on other sites

Det med känga i bröstet var ,det kan jag stå för, kanske lite grovt, dock har det hänt om jag inte minns fel på am4 (jag förstår inte varför amf4 verkar dras med alla rötägg till off. eller är det bara att det hörs mest därifrån...?). Bensträck är, enligt min orsak ett "milt" starff, det skall svida... som du sa... Vilket väljer man? Det måste finnas tydliga regler om vad som gäller och följderna, och det skall efterföljas, har varje off. sitt eget starff så blir det ju snart rena anarkin...

Link to comment
Share on other sites

Hur fan kan man gnälla över att man får köpa tillbaka borttappad utrustning med armhävningar? Saker o ting går mer o mer åt H-E. Kärringfasonerna måste sluta.

 

Och till "Kommer få tönt tjänst": Varför e det för jävligt med fysisk bestraffning? Stärker ju bara kropen eller? O man vet att man har gjort fel. Om ett befäl istället står o skäller ut en e väl fan ingen bestraffning. då e det bara att stänga av.

Med fysisk bestraffning menade jag "känga i bröstet" osv. (Har för mig att med fysiskt bestraffning menas våld) Att man får springa runt och göra armhävningar å annat tills man är slut om man slarvar medvapen har jag inget emot, så vi har samma åsikt.  :D

Link to comment
Share on other sites

Ojdå jag som misplacerade min Ak5:a ganska många gånger den första veckan (och någon gång efter det) men nu börjar jag iaf få kläm på det men det som hände mig var iaf att de knöt fast Ak:n i min hand så jag absolut inte kunde glömma den.

Jaja men det börjar iaf bli bättre det är ju hyfsat med skam i att bara komma på sig själv när man diskar ur snuskburken "FAN AK:n!".

Link to comment
Share on other sites

För att klara ut begrepp eller snarare, att man kan mena helt olika saker..

 

* förnedrande straff, att låta någon spela något typ hund

* "smarta" lösningar som "knyft fast ak:n i handen".. nästan samma som innan men mindre kränkande, mer fiffig och talar om problemet bra..

* fysiskt, springa, brak med mera

* fysisikt, slag med mera..

* samtal, inför grupp eller bara individ, men inte kränkade..

Link to comment
Share on other sites

Fu Dahlberg

Har du gjort din värnplikt på Amf4, om inte tycker jag inte du ska uttala dig om officerarna där. Som jag då tycker är för jävla bra och vad jag vet så tycker resten av inneliggande AmfPB samma sak.

 

Malmgren Skytte/PI PB pluton

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte Gjort min värnplikt på am4, och det jag sa var inte att befälen på Amf4 var dåliga... Vad jag konstaterade var att såfort det står något i tidningen om Lumpare som blir "olagligt" behandlade så handlar det nästan alltid om Amf4

jag förstår inte varför amf4 verkar dras med alla rötägg till off. eller är det bara att det hörs mest därifrån...?
Med detta menade jag inte alla befäl på amf4. Kanske uttryckte jag mig luddigt...

Klart det finns En övervägande del med kompetenta befäl på Am4, likväl på varenda regementen... Men så finns det en liten klick, såväl som på alla regementen, som beter sig "mindre" bättre.

Link to comment
Share on other sites

De befäl som det har stått så mycket om i tidningarna är inga dåliga befäl. tvärtom så var dom bland dom bättre.

På vad?

 

Nog att det låter som skitgrejjer som inte behöver tas upp på löpsedlarna från varenda kvällstidning, men det är inte tillåtet. Då kan du inte påstå att det är BRA befäl om de skiter i reglerna.

Link to comment
Share on other sites

Nog att det låter som skitgrejjer som inte behöver tas upp på löpsedlarna från varenda kvällstidning, men det är inte tillåtet. Då kan du inte påstå att det är BRA befäl om de skiter i reglerna.

Om du inte menar att alla regler är perfekte så kan de faktiskt vara det.

Link to comment
Share on other sites

Nog att det låter som skitgrejjer som inte behöver tas upp på löpsedlarna från varenda kvällstidning, men det är inte tillåtet. Då kan du inte påstå att det är BRA befäl om de skiter i reglerna.

Om du inte menar att alla regler är perfekte så kan de faktiskt vara det.

Ah, nejdå, alla regler är nog inte perfekta. Men man får ju dra gränser någonstans. Och det var ju ganska tydligt var gränsen var dragen FÖRSTA gången som någon fick leka hund. Att då göra om EXAKT samma misstag igen låter inte så smart. Det påminner om en del trotsare som befunnit sig på det här forumet tidigare.. de är inte kvar. Förhoppningsvis kommer inte befäl som skiter i reglerna heller att finnas kvar så länge till. Om de skiter i de reglerna, varför inte skita i SäkI m.m. också?

 

Svårt?

Link to comment
Share on other sites

Tack "kommer få tönttjänst"

 

Fråga: Tror ni att de straffade personerna blir psykiskt sjuka av att spela hund? Går o hugger ner nån med yxa? Dessa bestraffningar e bagateller. Lite psyke måste väl de berörda ha. För några år sedan skulle dessa diskussioner inte ens äga rum. Tror vi alla har varit med om förnedrande saker i lumpen utan att ha blivit fullständigt knäckta vilket vissa andra verkar ha blivit. tycker det låter som om de straffade personerna har valt fel tjänst.

 

------------------------------------------------------------

Förhoppningsvis kommer inte befäl som skiter i reglerna heller att finnas kvar så länge till. Om de skiter i de reglerna, varför inte skita i SäkI m.m. också?

------------------------------------------------------------

 

Du har ingen aning om vilken typ av befäl vederbörande är. Jag och övriga av mina lumparpolare tycker att dom e skitbra och att sparka ut dom vore en stor förlust för fm. Det e stor skillnad i att straffa nån o att skita i säki o det e dom väl medvetna om.

Däremot e dom väl medvetna om att i krig existerar inga regler.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon idé det här?

 

Jag tycker också att det är lite småmesiga saker som de drar upp till det oändliga. Men för "några år sedan" så var inte T.EX. SäkI heller lika hårt. Det händer saker. Om det sedan handlar om att snatta eller råna en bank, men det är inte tillåtet. Om de inte kan anpassa sig till nya regler, ens efter att det tagits upp så stort som det här gjorde sist, så måste jag säg aatt de verkar vara direkt dumma i huvudet! Snacka om att dra skam över sitt regemente, OM och OM igen!

 

Jag lägger ner det här nu.  Klart Slut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...