PVT Holm Posted April 8, 2017 Report Share Posted April 8, 2017 Hur stort numerär skulle HV mobilisera vid ofred och oroliga tider? Alltså inte det teoretiska numeräret utan hur många skulle inställa sig? Finns det beräkningar på det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted April 8, 2017 Report Share Posted April 8, 2017 2 hours ago, PVT Holm said: Hur stort numerär skulle HV mobilisera vid ofred och oroliga tider? Alltså inte det teoretiska numeräret utan hur många skulle inställa sig? Finns det beräkningar på det? vi kan gissa, finns riktiga siffror är de förmodligen ganska få som har tillgång till de. Med tanke på vilken grad av engagemang som krävs, så tror jag de är få som är redo att lägga den energin för att inte ha tänkt hela tanken ut, varför vi gör det. Idag är det definitivt ingen sällskapsförening. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted April 9, 2017 Forumsledning Report Share Posted April 9, 2017 Det beror på vilken situation och angreppet ser ut. De flesta är sig själva och sin familj närmast. Visst finns det tight sammansvetsade Hemvärnsplutoner som skulle gå i döden för kamraten jämte väl i striden. Det är ett klassiskt motiv som brukar uppges till varför soldater är beredda att offra sitt liv för sina kamrater, inte sitt "land" eller den politiska ledningen, utan kamraten jämte. Mig veterligen är de svaren givna i efterhand och främst bland personer som traditionellt är soldater i konflikter, dvs unga män utan egen familj. Att äldre, företrädesvis fäder men även några mödrar, frivilligt skulle "överge" sin familj med små barn under ytterst osäkra förhållanden bege sig till en plats för att hämta ut vapen och ställa in sig i ledet är desto mer tveksamt. I ett begränsat angrepp där man vet att familjen är trygg kommer merparten troligen göra det, det är man beredd på och det man "signade upp" på. Men i en betydligt mer osäker situation där kanske flera platser i Sverige redan uppges vara utslagna, regering uppges ha flytt, rapporter om civila dödsoffer, el, vatten, internet funkar inte, vägar är blockerade och folk börjar fly hemtrakten tror jag det kommer vara betydligt färre som i det läget kommer lämna sin familj att klara sig själva för att bege sig frivilligt för att ställa in sig i tjänst. Så det är svårt att uppskatta på förhand hur Hemvärnspersonalen kommer reagera. Iom att civilförsvaret i princip är obefintligt finns inte tryggheten för den civila befolkningen kvar vilket försvårar att frivilliga skall kunna inställa sig till militär tjänst i förvissningen att deras familj är trygga och kommer tas omhand. Något man inte ansett behövts då vi under en lång tid ansett att något hot mot landet inte funnits på en kontinuerligt förlängd 10 års horisont sedan början på 90-talet och invasions och total-försvaret monterades ner till fördel för att ha ett litet insatsförsvar främst avsett för att kunna delta utomlands. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted April 9, 2017 Report Share Posted April 9, 2017 Sen har vi "hemvärnsfaktorn", vilket innebär att hälften inställer sig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted April 9, 2017 Report Share Posted April 9, 2017 58 minutes ago, Chassi said: Sen har vi "hemvärnsfaktorn", vilket innebär att hälften inställer sig De kanske funka för tio år sedan, Nu har en hel del fått förklarat vad ordet obligatoriskt betyder. Ingen kan längre stå i listorna men inte öva på flera år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reservingenjör Posted April 11, 2017 Report Share Posted April 11, 2017 (edited) On 2017-04-09 at 1:43 PM, henke said: Att äldre, företrädesvis fäder men även några mödrar, frivilligt skulle "överge" sin familj med små barn under ytterst osäkra förhållanden bege sig till en plats för att hämta ut vapen och ställa in sig i ledet är desto mer tveksamt. Som varande både "äldre" och fader så har jag grubblat på det där förstås. Jag är mer positiv; motivationen att skydda sin familj tror jag slår det mesta och bästa sättet att skydda dem är med vapen i ledet. Jag litar på att barnens mamma och övriga vuxna runtom kommer att ta hand om barnen. Dessutom tror jag att Hemvärnet innehar det mest motiverade soldaterna i FM, eftersom de är frivilliga från början och ställer upp utan några förväntningar på lön och övriga anställningsvillkor. Edited April 11, 2017 by Reservingenjör Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts