Jump to content

Nya prylar 2014

Richie_3000

Recommended Posts

• 3 weeks later...

Har nu köpt mig en klocka som förhoppningsvis hänger med ett tag.

https://imageshack.com/i/mj4ct9j

Prioriterade en tålig klocka till ett rimligt pris med grundläggande funktioner så som tid, datum, belysning och analog visning.

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=WENGERMLF70392

Den var riktigt ordentligt snygg 2Sharp.Den kan du väl raka mulen med *S*"Folket i Uddevalla flyr centrum..." :banana

Den är grym!Hehe, jo, den välkända potatisstaden Uddevalla.. biggrin.gifFick även denna idag: http://www.tadgear.com/x-treme%20gear/appa...anger_hoody.htmHar bara hunnit prova den, men den verkar sjukt lovande, perfekt passform och detaljer som verkar väl genomtänkta och utförda.biggrin.gif
Det har inte gått riktigt 10 år, men nästan, sedan jag postade inlägget om att jag fått min ranger hoody.

Men jag är nostalgisk och då det passerat enormt mycket prylar genom mina händer de senaste 10 åren så är det roligt att det första inlägget där jag köpt en pryl att den fortfarande finns kvar i min ägo.

Jag har använt den civilt och militärt från norr mot Finska gränsen till "WoM" (West of MeS), jag har gjort fan allt i den, åkt skidor, stridsfordon, åkt taxi, [ofrivilligt] badat, sovit, blivit beskjuten med rpg, legat, varit full, matat dottern, skjutit tillbaka, löptränat, varit på skjutbanan, på kalas, kan du hitta på det har jag sannolikt gjort det med hoodien på...

Jag har bytt dragkedja en gång, förutom det är den hel. Den har tappat formen och börjar att se ganska skabbig ut. Men funktionen, dvs vindtät och varm [mysig] består tveklöst.

Snacka om valuta för pengarna!!

Bild från 2010.

xe7c.jpg

Edited by 2Sharp

Jepp, men jag har den första varianten. Jag hade nog köpt den något tunnare varianten som finns idag, min behöver väl kanske inte ersättas men jag ser lite ut som en lodis i den då den tappat formen och har en del brännmärken från eld på sig...

Jepp, men jag har den första varianten. Jag hade nog köpt den något tunnare varianten som finns idag, min behöver väl kanske inte ersättas men jag ser lite ut som en lodis i den då den tappat formen och har en del brännmärken från eld på sig...

Det låter som den bara passar bättre och bättre...

Såhär i vinterkylan har jag snöat in på svensk surplus-kläder. Kvalitetsgrejer för en liten peng från en finsk webshop.

Värmerock m/90

Ylletröja med dragkedja m/59

Vita tumhandskar i skinn, med säkerhetsrem att fästa runt armen.

Yllemuddar.

Det låter som den bara passar bättre och bättre...

Inte underligare än stentvättade jeans. :)

• 2 weeks later...
  • 1 month later...

Fick hem "nya" värmejackan i dagarna.

Varm, lätt, modern passform och tar inte upp halva av utrymmet i stridspackningen. Enda minuset är att den inte andas superbra. Förmodligen för att den är vändbar och har "yttertyg" även på insidan.

13178408884_cd6cff7a8d.jpg

En vecka sent och prylarna är för de mesta på annan ort.. men vi kör ändå!

Rush 5.11 24h pack Grön OD

Snigel magdump -10

5.11 känga med side zip

Patcher med sjvmärkning samt blodgrupp

Instruktionsplansch över AK74U och RPG-7 på ryska

Nåt måste man ju bränna sina surt förvärvade slantar på! :happy:

Köpte ett Cederoth första förband idag, då jag kom på att jag hade använt mitt sista från försvaret och behövde ett i ryggsäcken.

förövrigt någon som vet vart man kan få tag på försvarets modell?

Motsvarande Civilt om du vill köpa nytt är troligen den här Var man kan köpa den har jag ingen koll på, men har man ett namn på den så är det lättare att leta.

/Slugg

• 3 weeks later...

Köpte ett Cederoth första förband idag, då jag kom på att jag hade använt mitt sista från försvaret och behövde ett i ryggsäcken.

förövrigt någon som vet vart man kan få tag på försvarets modell?

Motsvarande Civilt om du vill köpa nytt är troligen den här Var man kan köpa den har jag ingen koll på, men har man ett namn på den så är det lättare att leta.

/Slugg

Köpte ett tiotal från Skogma häromsistens.

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Länge gått och varit sugen på en Haglöfs Corker. Snubblade istället på den häringa häromdagen:

http://www.haglofs.com/sv-se/produkter/ryggsackarvaskor/backpacking/unisex/miro_large_sv-se.aspx

Känns bra att bära, och framför allt genomtänkt. På jackor är det kul med många fickor, men på en liten ryggsäck tycker jag det ska vara ett stort fack, och max 2 småfack. Precis som den här alltså.

• 4 months later...
  • 1 month later...

Fin 2sharp. Vad är det för specs på den?

Civil Ak104, Saiga MK 762.

Kaliber: 7.62x39

Vikt: 3.2 kg

Längd: 83/59 cm

Piplängd: 31.4 cm

Har inte haft tid att skjuta in den ännu, men har väl inga skyhöga förväntningar på extremt täta träffbilder :)

Du får använda den på det sättet som den är tänkt att användas. I automatläge på korta avstånd. =)

Inga planer på att införskaffa nå schysst ryskt sikte?

Den är bara halvautomat :)

Njao, kanske längre fram. Det hade varit roligt med ett PSO.

Men först skall jag ha på en Aimpoint micro och fippla lite :)

Du får använda den på det sättet som den är tänkt att användas. I automatläge på korta avstånd. =)

kan man få licens för ett helautomatiskt vapen i Sverige och i sådana fall till vad ?

kan man få licens för ett helautomatiskt vapen i Sverige och i sådana fall till vad ?

Ja, i huvudsak för samling och inom k-pistskyttet.

Det finns lagrum för det men rent praktiskt verkar det vara oerhört svårt.

De som samlar verkar överens om att det i princip inte medges tillstånd till "nya" samlare med helautomatiska vapen i sin samlingsinriktning, men att den som redan har påbörjat en samling tillåta fortsätta.

Undantag finns säkert, men jag tror att den som idag vill ha licens på helautomatiska vapen kommer att möta gediget motstånd.

Vad kostar en Kalasnikov, med tanke på att den är typ smidd av fönsterplåtbläck borde priset vara lite lägre?

Det beror på, jag betalade 10 000 kr, en helautomatisk är billigare. Det finnas billigare från andra tillverkare men jag ville ha en just från Izhmash så det skulle vara en "riktig" Kalashnikov :)

Nu är den inte ens smidd, utan bockad och pressad av fönsterbleckplåt :D Dock är ju fördelen att den är helt ny, och inte lika glappig som en välanvänd militär bössa.