Jump to content
Sign in to follow this  
JAG

Astma

Recommended Posts

Hej, sökt till GU och har en fråga om astma. Har diagnos på ansträngningsastma, och har en medicin jag tar före konditionsaktivitet. Grejen är dock att jag klarar mig väldigt bra utan den, tar den bara inför tävling i min kondidtionsidrott för att öka min absolut maxkapacitet. Har t.ex. kört utan i ca 6 mån då den var slut och jag inte orkade fixa nytt recept. Har gått utmärkt på all träning, men känner liten förbättring med. Hur ser försvaret på Astma? Ska jag bara strunta i att säga nått eller skickar dom hem mig om jag berättar som det är?

Tacksam för svar, ska på testerna inom en vecka och är lite nojjig unsure.gif

Dem kommer se i papprena att du har astma och sen säger dom med största sannolikhet "tack å hej".

​Det bästa vore att få ett ordentligt utlåtande från en läkare som kan komma med en bra bedömning av dina besvär, men i regel så tar man inte in folk med astmadiagnos.

​PS: att det går att medicinera är till din fördel.

Edited by Chassi

Tack för, är mest inne på linjen att bara försöka förklara hur de är. Tänker att om jag springer milen på 39 med medicin eller 40 utan. Har aldrig fått en riktigt astma attack, utan lite tyngre andning bara.

OT - Hela norska skidlandslaget har ju astma och de vinner ju medalj efter medalj ;-)

hade en lirare som hade samma astma grej som dig när jag var på amf1. han sa inget och han klarade sig fint.

Nu är jag inte läkare så jag vet inte hur farligt det kan vara. men ur ett söknings perspektiv. undvik frågan, tar dom upp astmas så är det väl bara att försöka förklara hur det ligger till.

eller dra något i stilen med "Ja, alltså, dom har sagt att jag ska ta något för att jag har någon slags astma, men jag har aldrig gjort det och jag känner aldrig några problem. jag kan ju fan kötta på i dagar utan problem".

Så best of luck, annars är det som resterande säger, astma är en big nogo.

Pratade med en jag bekant ur FM, fick rådet att mörka det om jag inte har några problem. Kanske skulle gått att förklara för mönstringsläkaren, men kunde också bli problem med det, så kör på att inte säga nått :rolleyes:

Om frågan kommer upp så ska du vara ärlig, ljuger du så är det fel och det kan straffa sig hårt i slutändan.

Gör bara inte som mig och säg det. Just nu sitter jag fast på GMU mot Hemvärnet och har inte känt av någon astma alls. Ska dock gå vidare efter detta men hade sparat så mycket tid om jag bara inte nämnt astman för rekryteringsmyndigheten...

3 hours ago, yuppi8 said:

Gör bara inte som mig och säg det. Just nu sitter jag fast på GMU mot Hemvärnet och har inte känt av någon astma alls. Ska dock gå vidare efter detta men hade sparat så mycket tid om jag bara inte nämnt astman för rekryteringsmyndigheten...

Nästa gång när du väl får en astma-attack så kanske det är det sista du gör.

On 2017-02-22 at 1:10 PM, Gorgar said:

hade en lirare som hade samma astma grej som dig när jag var på amf1. han sa inget och han klarade sig fint.

Nu är jag inte läkare så jag vet inte hur farligt det kan vara. men ur ett söknings perspektiv. undvik frågan, tar dom upp astmas så är det väl bara att försöka förklara hur det ligger till.

eller dra något i stilen med "Ja, alltså, dom har sagt att jag ska ta något för att jag har någon slags astma, men jag har aldrig gjort det och jag känner aldrig några problem. jag kan ju fan kötta på i dagar utan problem".

Så best of luck, annars är det som resterande säger, astma är en big nogo.

Är inte heller någon läkare, men vid ett akut astmaanfall dras luftrören samman till den grad att det blir svårt att andas. En astmamedicin som används vid behov kan utgöra skillnaden mellan liv och död i en sådan situation. Är det så pass hårt att inga personer med astma antas eller kan personer med lindrig astma bli antagna till GMU?

Från FM hemsida

"Allergier, astma eller födoämnesintolerans kan vara diskvalificerande vid ansökan till grundutbildningen. Det innebär dock inte att det alltid leder till avslag. Innan du kan göra en antagningsprövning så fyller du i ett så kallat rekryttest. Det är ett digitalt frågeformulär där du bland annat får svara på frågor om din hälsa. På antagningsprövningen gör en läkare  en individuell bedömning av dig. Därför är det svårt att ge ett säkert svar innan du ansökt."