Jump to content

Några (kluriga?) frågor...

Recommended Posts

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med följande frågeställningar som i mångt och mycket gäller militärt uppträdande, exercis och liknande.

De flesta beror på diskussioner som har uppkommit på plutonen i ett typiskt, "ingen kommer ihåg att något befäl har sagt att det är så här men någon har hört det ändå någon gång"-läge... Andra är mina egna funderingar. Hänvisning till eventuellt reglemente tas tacksamt emot.

1) Hjälm påtagen inomhus? Tillåtet/Verboten? Exempel: Man ställer upp på kaserngården och går sedan in och ner i källaren för att ta ut vapen. Visst kan man hålla den i handen med det känns som en sån där onödig mössan-av-reflex, speciellt med tanke på att man behöver två händer för att lyfta bössan ur hyllfacket. En av våra sergeanter sade redan första dagen att "man får ha hjälm på inomhus men den tar man inte på sig frivilligt efter första fältveckan". :winner: Vad gäller?

2) Nu är den allmäna hälsningsplikten inom FM ett minne blott men vi på I 19:s Livkompani hade iaf. hälsningsplikt under GSU:n. Så hur gör man när man står i en enda röra utanför matsalen i väntan på en buss (vi bussades till och från tre renar vissa veckor i början av GSU:n) och tre befäl går förbi på lämpligt avstånd?

Ska varje soldat hälsa på alla tre befälen? Bortsett från att det inte hinns med under den tid som går medan de passerar oss så blir det ett jädrans viftande... Om man möter tre befäl, ska man då hälsa på alla eller på en (den med högst grad?)?

Vad gäller?

3) Vid fordonsmarsch eller annan vistelse i fordon. Mössa på eller av? Såvitt jag vet är det valfritt.

Hälsa? Ja/Nej? Förare/Passagerare? Exempel: Man kör på en raksträcka inne på kasernområdet och möter ett befäl. Hälsar föraren? Hälsar framsätespassageraren? Truppen bak i minibussen?

Det enda jag har sett i något reglemente (och det kan mycket väl vara Armésoldat från 1960) är att en fordonsförare inte ska hälsa om trafiksituationen kräver odelad uppmärksamhet.

Den enkla lösningen är förståss att inte bära mössa i fordon men då går det rykten om att någon major (lokalt på I 19?) ska ha bestämt att man ska ha mössa i fordon för att kunna hälsa.

4) När "Rättning - vänster!" ges vid formering i gruppkollonner Ska alla då slaviskt ta ut armbågs (eller annat kommenderat avstånd) utan hänsyn till att det blir bananrepublik av det hela? För det blir det...

Som jag har förstått det hela så är det viktiga vid inrättning att de i de två främre rotarna tar ut rätt luckor och avstånd. Övriga rättar in sig bakom framförvarande. Sen är det ju en annan femma vart man ska vrida huvudet... Personligen tycker jag att FMR är rätt kass på det här området...

• Forumsledning

Jag svarar efter min bästa förmåga. Har läst i berörd reglementen men inte hittat svar direkt på allt utan mycket handlar om tolkning.

1. Är hjälm på kommenderad tar man inte av den förrän chefen säger så motsv. Alltså skulle jag nog tolka det som att man behåller den på. Det viktiga här är att alla ser likadana ut. Så det skulle funka för mig om alla kom ner i källaren om ALLA hade tagit av sig hjälmen ändå. Springer du omkring som enskild så tar man av sig hjälmen så fort man kommer inomhus, t.ex skulle det inte se bra ut om man kom in till systern eller kanske bataljonchefen med hjälm påtagen.

Jag hittar inget om det i FMR och säger då att det är upp till befälet att avgöra.

2. Enligt FMR - Enskild i uniform skall hälsa på

-Rikets statschef och denned gemål samt utländska statschefer vid officiella tillfällen.

-Förmän samt andra med högre tjänsteställning vid anmälningar och avlämningar.

-Den svenska flaggan eller annat lands flagga förd som blottad fana eller som hissas eller halas ceremoniellt.

-En blottad förbandsfana eller ett blottat förbandsstandar

-Den svenska rlogsflaggan eller annat lands örlogsflagga som hissas eller halas

-Örlogsflaggan eller den plats där den brukar föras (i regel aktern) då enskild kliver ombord på eller lämnar ett rustat svenskt eller utländskt örlogsfartyg

Det står i FMR att militär personal BÖR hälsa på varandra utöver det som sas innan här över.

I erat fall när ni står i klunga, måste ni inte hälsa enligt FMR men ska ni hälsa så hälsar ni alla men det räcker med att en säger Gokväll Kapten motsv. Den ni hälsar på är den med högst grad. Ser ni inte graderna så hälsar man bara med honnör och säger bara gokväll motsv.

Om hälsning ej kan ske med honnör skall det ske med huvudvridning.

3. Hittar inget om detta i FMR. Men som jag skulle se det så löser man inte uppgift eller nån har gett nån order så får göra lättnad på klädsel i fordon.

Hälsning sker endast av fordonschefen, eftersom man befinner sig i sluten formering.

Är man själv och förare så får som sagt inte nånting hota ditt utförande av fordon. Tolkningen är du hälsar inte när du kör, utan möjligtvis bara om du kör sakta förbi vakten eller står still. Du kan då hälsa genom att bara vrida huvudet.

4. Vid rättning vänster rättar de första linjen in sig på den vänstra soldaten. Bakomvarande använder inte armbågen som mått utan tittar på framförvarande om man står rakt bakom, och tittar åt sidan så man står rätt i höjd. Höjden bestäms av ledet som står bakom soldaten som man rättar in sig på dvs 1,25m lucka.

Mycket av det här verkar kunna bestämmas av förbandschefen motsv. Så det kan variera som fan från förband till förband.

Jag håller med Kimsters tolkning.

Det enda är väl det om hjälm innomhus som enskild.

Det är läget som avgör, är det "fullt krig" och du kommer in t.ex som ordonnans motsv. så kan jag inte tänka mig att du ska behöva ta av dig hjälmen.

Är du däremot inkommenderad från en övning motsv. till någon chef så ska nog hjälmen av, precis som Kimster sa.

The Swede